لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی چیست؟

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی | پزشکت

فهرست مطالب

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی یا اضطراری، به روش های جلوگیری از بارداری اشاره دارد که می تواند برای جلوگیری از بارداری پس از مقاربت جنسی مورد استفاده قرار گیرد. این موارد برای استفاده در عرض 5 روز توصیه می شوند اما هرچه زودتر بعد از عمل مقاربت استفاده شوند، موثرتر هستند. (EC) می تواند تا 95٪ از حاملگی ها جلوگیری کند. از EC می توان در شرایط مقاربت بدون محافظت، نگرانی در مورد احتمال جلوگیری از بارداری، استفاده نادرست از داروهای ضد بارداری و حمله جنسی در صورت عدم پوشش بارداری استفاده کرد.

روش های پیشگیری از بارداری اضطراری دستگاه های داخل رحمی حاوی مس (IUD) و قرص های ضد بارداری اضطراری (ECP) هستند. آی یو دی حاوی مس دارای مورترین شکل پیشگیری از بارداری اضطراری است. رژیم های قرص ضد بارداری اضطراری که توسط WHO توصیه شده است، استات اولی پریستال، لوونورژسترل یا داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی (COC) متشکل از اتینیل استرادیول به علاوه لوونورژسترل است.

نحوه عملکرد پیشگیری از بارداری اورژانسی چگونه است؟

قرص های پیشگیری از بارداری اضطراری، با جلوگیری یا به تأخیر انداختن تخمک گذاری از بارداری عمل می کنند و منجر به سقط جنین نمی شوند. آی یو دی حامل مس، با ایجاد تغییر شیمیایی در اسپرم و تخمک قبل از رسیدن آنها از لقاح جلوگیری می کند. پیشگیری از بارداری اضطراری نمی تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند.

چه کسی می تواند از پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده کند؟

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی | پزشکت

هر زن یا دختری در سن باروری ممکن است برای جلوگیری از بارداری ناخواسته به پیشگیری از بارداری اضطراری نیاز داشته باشد. استفاده از پیشگیری از بارداری اضطراری هیچ منع مصرف پزشکی ندارد. استفاده از پیشگیری از بارداری اضطراری محدودیت سنی ندارد. معیارهای واجد شرایط بودن برای استفاده عمومی از IUD مسی همچنین برای استفاده از IUD مس برای اهداف اضطراری اعمال می شود.

کاربرد روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی چیست؟

پیشگیری از بارداری اورژانسی را می توان در مواردی به دنبال رابطه جنسی استفاده کرد.

  • هنگامی که هیچ روش دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده نشده است.
  • هنگامی که زن با استفاده از روش موثر پیشگیری از بارداری استفاده نمی کند.

در مواردی که احتمال بارداری وجود دارد، می توان از این روش استفاده کرد، مثلا:

  • شکستن کاندوم، لیز خوردن یا استفاده نادرست
  • عدم ذوب قرص یا فیلم اسپرم کش قبل از مقاربت
  • تاخیر بیش از 7 روز برای پیشگیری از بارداری تزریقی (CIC)
  • خارج کردن دستگاه پیشگیری از بارداری داخل رحمی (IUD)
  • ترک ناموفق (به عنوان مثال انزال در واژن یا دستگاه تناسلی خارجی)
  • بیش از 2 هفته تأخیر برای تزریق فقط پروژسترون نورثیسترون انانتات (NET-EN)
  • جدا کردن، شکستن، پارگی، یا برداشتن زودهنگام دیافراگم یا کلاهک دهانه رحم
  • بیش از 4 هفته تأخیر برای تزریق فقط پروژسترون استات دپو-مدروکسی پروژسترون (DMPA).
  • بیش از 3 ساعت تاخیر از زمان معمول مصرف قرص فقط پروژسترون (مینی پیل) یا بیش از 27 ساعت پس از قرص قبلی
  •  بیش از 12 ساعت تأخیر از زمان معمول مصرف قرص حاوی دزوژسترل یا بیش از 36 ساعت پس از قرص قبلی

توصیه های WHO برای تهیه پیشگیری از بارداری اضطراری چیست؟

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی | پزشکت

همه زنان و دختران در معرض خطر بارداری ناخواسته حق دسترسی به پیشگیری از بارداری اضطراری را دارند و این روش ها باید به طور معمول در تمام برنامه های ملی تنظیم خانواده گنجانده شود. علاوه بر این، پیشگیری از بارداری اورژانسی باید در سرویس های مراقبت های بهداشتی برای جمعیتی که در معرض رابطه جنسی محافظت نشده قرار دارند ادغام شود.

WHO هر یک از داروهای زیر را برای پیشگیری از بارداری اضطراری توصیه می کند:

سلامت بانوان

دستگاه های داخل رحمی مس دار

WHO توصیه می کند که یک آی یو دی حاوی مس، هنگامی که به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری اضطراری استفاده می شود، در طی 5 روز از رابطه بدون محافظت قرار داده شود. این روش خصوصاً برای زنانی مناسب است که مایلند از روش پیشگیری از بارداری بسیار موثر، طولانی مدت و برگشت پذیر استفاده کنند.

اثربخشی دستگاه های داخل رحمی مس دار

هنگامی که در طی 120 ساعت از مقاربت بدون محافظت قرار داده شود، یک IUD دارای مس بیش از 99٪ در جلوگیری از بارداری موثر است. این موثرترین شکل پیشگیری از بارداری اضطراری است. پس از قرار دادن، زنان می توانند از IUD به عنوان یک روش مستمر پیشگیری از بارداری استفاده کنند، یا ممکن است انتخاب به روش پیشگیری از بارداری دیگر را انجام دهند.

دستگاه داخل رحمی مزایای بسیاری دارد. از جمله آن ها:

  • طول عمر زیادی دارند.
  • در دوران شیردهی قابل استفاده هستند.
  • نحوه استفاده از آن ها راحت است و قبل از رابطه جنسی نیازی به تنطیم خاصی ندارند.
  • دستگاه داخل رحمی ارزان می باشند و پس از هزینه درج اولیه، 3 تا 10 سال دیگر هزینه ندارد.
عوارض دستگاه های داخل رحمی مس دار

استفاده از دستگاه های داخل رحمی مس دار در موارد بسیار نادر کمتر از 2 مورد در هر 1000 مصرف کننده، منجر به بیماری التهابی لگن (PID) می شود.

علائم هشدار دهنده عوارض احتمالی ناشی از IUD شامل موارد زیر است:

  • درد شکم
  • خون ریزی شدید
  • بوی بد ترشحات واژن
  • لکه بینی یا خون ریزی غیر طبیعی

زنان در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید با پزشک تماس بگیرند.

قرص ها در پیشگیری از بارداری اضطراری

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی | پزشکت

  • قرص های پیشگیری از بارداری اضطراری (ECPs) های حاوی UPA. این قرص ها به عنوان یک دوز واحد 30 میلی گرم مصرف می شود. میزان حاملگی در زنانی که از ECP با UPA استفاده می کنند 1.2٪ است.
  • قرص های پیشگیری از بارداری اضطراری (ECPs) حاوی LNG.  این قرص ها به عنوان یک دوز واحد 1.5 میلی گرم مصرف می شود، یا به جای آن، LNG در 2 دوز 0.75 میلی گرم هر کدام، با فاصله 12 ساعت مصرف می شود. میزان حاملگی ECP با LNG از 1.2٪ تا 2.1٪ بوده است.
  • قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی  COC . COCs که به صورت دوز منقسم مصرف می شود، یک دوز 100 میکروگرم اتینیل استرادیول به اضافه 0.50 میلی گرم LNG و به دنبال آن دوز دوم 100 میکروگرم اتینیل استرادیول به اضافه 0.50 میلی گرم LNG 12 ساعت بعد. (روش یوزپه)

متاآنالیز دو مطالعه نشان داد که مطالعات نشان داده است که در حالت ایده آل، ECP های دارای UPA، ECP های LNG یا COC باید در اسرع وقت پس از مقاربت محافظت نشده، طی 120 ساعت مصرف شوند. ECP های دارای UPA بین 72-120 ساعت پس از مقاربت محافظت نشده نسبت به سایر ECP ها موثرتر هستند.

اثر بخشی قرص های اورژانسی چگونه است؟

عوارض جانبی ناشی از استفاده از ECP مانند قرص های ضد بارداری خوراکی مانند حالت تهوع و استفراغ، خونریزی نامنظم واژن و خستگی است. عوارض جانبی شایع نیستند، خفیف هستند و به طور معمول بدون داروهای بعدی برطرف می شوند. اگر استفراغ در طی 2 ساعت پس از مصرف دوز رخ دهد، دوز باید تکرار شود. مصرف قرص های پیشگیری از بارداری اضطراری به قرص های ضد بارداری خوراکی ترکیبی ترجیح داده می شود زیرا باعث تهوع و استفراغ کمتری می شود. استفاده معمول از داروهای ضد استفراغ قبل از مصرف ECP توصیه نمی شود. داروهایی که برای جلوگیری از بارداری اضطراری استفاده می شوند به باروری در آینده آسیب نمی رسانند. پس از مصرف ECP تأخیری در بازگشت به باروری وجود ندارد.

چه کسی می تواند از قرص اورژانسی استفاده کند؟

هیچ محدودیتی برای واجد شرایط بودن پزشکی در مورد افرادی که می توانند از ECP استفاده کنند وجود ندارد. با این حال، بعضی از زنان به دلایل ذکر شده در بالا یا به عنوان روش اصلی پیشگیری از بارداری، از ECP به طور مکرر استفاده می کنند. در چنین شرایطی، باید مشاوره بیشتری در مورد گزینه های دیگر و منظم پیشگیری از بارداری برای مناسب تر و مثرتر ارائه شود. استفاده مکرر از پیشگیری از بارداری اضطراری می تواند منجر به افزایش عوارض جانبی مانند بی نظمی در قاعدگی شود، اگرچه استفاده مکرر از آنها هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

قرص های پیشگیری از بارداری اضطراری در زنان چاقی (که شاخص توده بدنی آنها بیش از 30 کیلوگرم در متر مربع است) کمتر موثر هستند، اما هیچ نگرانی در مورد ایمنی وجود ندارد. زنان چاق در صورت نیاز به جلوگیری از بارداری اضطراری، بهتر است از آنها استفاده نکنند.

مشاوره برای استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری اضطراری باید شامل گزینه هایی برای استفاده از پیشگیری از بارداری منظم و مشاوره در مورد چگونگی استفاده صحیح از روش ها در صورت عدم موفقیت درک روش باشد.

قرص های اورژانسی، یا پیشگیری از بارداری اورژانسی برای جلوگیری از بارداری برای زنانی که رابطه محافظت نشده داشته اند یا روش کنترل بارداری آنها ناموفق بوده استفاده می شود. این قرص حاوی لوونورژسترل طرح B یک مرحله ای یا استات اولی پریستال هستند. لوونورژسترل بدون نسخه پزشک در دسترس است. اولیپریستال استات فقط با نسخه پزشک در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.

هشدار! بخاطر داشته باشید که قرص بعد از صبح همان میفپریستون (Mifeprex) نیست که با نام RU-486 یا قرص سقط جنین نیز شناخته می شود.

عوارض استفاده از قرص های اورژانسی چیست؟

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی | پزشکت

پیشگیری از بارداری اضطراری یک گزینه موثر برای جلوگیری از بارداری پس از رابطه جنسی بدون محافظت است، اما به اندازه سایر روش های جلوگیری از بارداری موثر نیست و برای استفاده معمول توصیه نمی شود. همچنین، قرص اورژانسی حتی با استفاده صحیح نیز ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد و هیچ محافظتی در برابر عفونت های مقاربتی ارائه نمی دهد.

قرص های اورژانسی برای همه مصرف کنندگان مناسب نیست. به خصوص اگر:

  • زن به هر یک از اجزای قرص حساسیت دارد.
  • مصرف دارو های خاصی که اثر قرص را کاهش دهد، مانند باربیتورات ها یا خار مریم

همچنین، خانم ها باید قبل از استفاده از ulipristal از باردار نبودن خود مطمئن شوند. اثرات اوليپريستال بر نوزاد در حال رشد ناشناخته است. در صورت شیردهی، اولی پریستال توصیه نمی شود.

عوارض جانبی قرص اورژانسی که معمولاً فقط چند روز طول می کشد، عبارتند از:

برای حداکثر اثربخشی، پیشگیری از بارداری اورژانسی باید در اسرع وقت پس از مقاربت بدون محافظت، و در طی 120 ساعت مصرف شود. خانم ها در طول چرخه قاعدگی می توانند قرص های ضد بارداری اورژانسی مصرف کنند.

قرص های اورژانسی را چگونه باید مصرف کرد؟

روش های پیشگیری از بارداری اورژانسی | پزشکت

  • دستورالعمل های قرص بعد از صبح را دنبال کنید.
  • قرص های اورژانسی محافظت طولانی مدت از بارداری را ارائه نمی دهد.
  • تا زمانی که روش دیگری برای جلوگیری از بارداری شروع نکنید، رابطه جنسی برقرار نکنید.
  • اگر از پلن B یک مرحله ای استفاده می کنید، هر چه زودتر و کمتر از 72 ساعت بعد از رابطه جنسی بدون محافظت، یک قرص یک مرحله ای پلان بی میل کنید.
  • اگر از الا استفاده می کنید، یک قرص الا در اسرع وقت و کمتر از 120 ساعت بعد از رابطه جنسی بدون محافظت مصرف شود.
  • اگر ظرف دو ساعت پس از مصرف قرص بعد از صبح استفراغ کردید، از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بپرسید که آیا باید یک دوز دیگر مصرف کنید.
  • اگر در روزها و هفته های بعد از مصرف قرص رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، در خطر باردار شدن هستید. حتماً استفاده از پیشگیری از بارداری را شروع کرده یا از سر بگیرید.

استفاده از قرص اورژانسی ممکن است پریود را تا یک هفته به تأخیر بیندازد. اگر سه یا چهار هفته پس از مصرف قرص اورژانسی پریود نشدید، آزمایش بارداری انجام دهید.

به طور معمول، پس از استفاده از قرص اورژانسی نیازی نیست با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود تماس بگیرید. با این حال، اگر خونریزی یا لکه بینی دارید که بیش از یک هفته طول می کشد یا سه تا پنج هفته پس از مصرف قرص، دچار درد شدید شکم می شوید، به پزشک مراجعه کنید.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/morning-after-pill/about/pac-20394730

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/emergency-contraception

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز