لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عفونت قارچی قبل از پریود

عفونت قارچی قبل از پریود || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عفونت قارچی قبل از پریود یا قاعدگی می تواند آزاردهنده باشد. اما ما سعی کرده ایم در این مقاله راهکارهای درمانی برای عفونت قارچی قبل از قاعدگی را بررسی کنیم. برای بسیاری از زنان، قاعدگی به اندازه کافی می تواند منجر به بروز مشکلاتی شود. علائمی مانند گرفتگی عضلات، نوسانات خلقی، نفخ و سایر علائم PMS می تواند دردآور باشد. اما زمانی که به عفونت قارچی واژن مبتلا می شوید، می توانند ناخوشایندتر شوند.

عفونت های قارچی واژن، که کاندیدیاز واژینال نیز نامیده می شود، به احتمال زیاد یک هفته قبل از شروع قاعدگی شما رخ می دهد. عفونت‌های قارچی واژن، عفونت‌های قارچی هستند که می‌توانند باعث تحریک داخل و اطراف واژن شوند. آنها همچنین می توانند منجر به درد در هنگام رابطه جنسی و ادرار شوند. عفونت قارچی زمانی که کمی قبل از پریود شما اتفاق بیفتد می تواند باعث ناراحتی بیشتری شود.

در اینجا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چرا عفونت های قارچی قبل از قاعدگی شما اتفاق می افتد، برای پیشگیری از آنها چه کاری می توانید انجام دهید و چگونه می توانید آنها را درمان کنید، ذکر شده است.

چه چیزی باعث عفونت قارچی واژن قبل از پریود می شود؟

یک واژن سالم حاوی ترکیبی متعادل از مخمر و باکتری است. همان تغییرات هورمونی که باعث شروع قاعدگی می شود می تواند باعث عدم تعادل مخمرها و باکتری هایی شود که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند.

رشد بیش از حد یک نوع قارچ به نام کاندیدا می تواند منجر به عفونت قارچی شود. چندین گونه از کاندیدا وجود دارد که می توانند باعث عفونت قارچی شوند. رایج ترین سویه کاندیدا آلبیکنس نامیده می شود.

نوسانات هورمونی و در نتیجه عدم تعادل فلور واژن به این معنی است که ممکن است هر ماه خطر عفونت قارچی وجود داشته باشد. به طور متوسط 39 درصد از زنان در هر زمان در طول یک سال به عفونت قارچی مبتلا می شوند و به طور متوسط 23 درصد از زنان بیش از یک عفونت قارچی در سال دارند.

سایر علل رشد بیش از حد کاندیدا عبارتند از:

  • بارداری
  • مصرف استروئید
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استفاده از آنتی بیوتیک ها
  • دیابت که به خوبی کنترل نمی شود.
  • مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی که سطح استروژن بدن را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانیم: چه عواملی باعث خارش واژن قبل از پریود می شوند؟

علائم عفونت قارچی چیست؟

 

سوزش واژن از نشانه های عفونت قارچی است|| پزشکت

سلامت بانوان

برخی از علائم و نشانه های عمومی عفونت قارچی شامل موارد زیر می باشند:

  • درد واژن
  • تورم فرج
  • بثورات روی واژن و داخل آن
  • خارش و سوزش در واژن و فرج
  • سوزش در هنگام ادرار یا رابطه جنسی
  • ترشحات واژینال غلیظ، سفید، بدون بو یا خیلی آبکی

اگر علائم عفونت قارچی را تجربه می‌کنید، بهتر است سریعا از یک متخصص زنان آنلاین کمک بگیرید.

چگونه عفونت قارچی واژن تشخیص داده می شود؟

برای آزمایش عفونت قارچی، پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما شروع می کند. از آنجایی که عفونت‌های قارچی مکرر شایع هستند، پزشک شما احتمالاً می‌خواهد در مورد عفونت‌های قارچی قبلی که داشته‌اید بداند. همچنین احتمال دارد پزشک از شما بپرسد که آیا در گذشته بیماری های مقاربتی داشته اید یا خیر .

پزشک شما احتمالاً معاینه لگن را انجام می دهد. این معاینه شامل بررسی داخل و خارج واژن برای جستجوی علائم است. در نهایت، پزشک ممکن است یک سواب از مایعات واژن شما را برای آزمایش بگیرد. آن‌ها از نمونه برای شناسایی سویه قارچی که باعث عفونت می‌شود استفاده می‌کنند. این کار شاید به پزشک شما کمک کند تا یک برنامه درمانی ایجاد کند که برای عفونت قارچی شما مؤثرتر باشد.

چگونه می توان عفونت قارچی واژن را در خانه درمان کرد؟

درمان‌های خانگی ممکن است مؤثر نباشند یا بی‌خطر باشند. یک فرد باید قبل از استفاده از هر گونه درمان خانگی برای درمان عفونت قارچی با یک پزشک صحبت کند.

برخی درمان‌های خانگی ساده وجود دارد که اگر در ترکیب با درمان پزشک استفاده شود، ممکن است به سرعت بخشیدن به بهبودی شما کمک کند.

ماست یونانی ساده

تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها مانند ماست در پیشگیری از رشد کاندیدا در واژن موثر هستند. این به نوبه خود ممکن است به پیشگیری از عفونت های قارچی کمک کند. سعی کنید حداقل یک وعده 4 تا 6 قاشق از ماست یونانی ساده و بدون طعم را در روز برای بهترین نتیجه میل کنید.

شیاف ها و مکمل های پروبیوتیک

یک رژیم از پروبیوتیک های خوراکی که حاوی سویه هایی از باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است، ممکن است به بازگرداندن تعادل باکتری ها و مخمرها در بدن شما کمک کند. احتمال دارد حدود 10 روز طول بکشد تا نتایج را با یک مکمل پروبیوتیک خوراکی مشاهده کنید. برخی از زنان برای نتایج سریع تر از مکمل های پروبیوتیک به عنوان شیاف واژینال استفاده می کنند.

روغن نارگیل

شواهدی وجود دارد که روغن نارگیل می تواند به کاهش سطح کاندیدا آلبیکنس در مهبل (واژن) کمک کند. سعی کنید مقدار کمی روغن نارگیل خالص و ارگانیک را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

روغن درخت چای

روغن درخت چای برای کشتن قارچ، ویروس و باکتری ها شناخته شده است. شیاف‌های واژینال حاوی روغن درخت چای می توانند به درمان عفونت‌های قارچی کمک کنند.

روغن خالص درخت چای قوی است و می تواند اندام تناسلی شما را تحریک کند. اگر می خواهید از آن به عنوان شیاف واژینال استفاده کنید، حتما روغن را با روغن جوجوبا یا نارگیل رقیق کنید. از روغن درخت چای به مقدار کم و حداکثر هر چند هفته یک بار استفاده کنید.

چگونه از عفونت قارچی واژن پیشگیری کنیم؟

درمان عفونت قارچی قبل از پریود|| پزشکت

در برخی موارد، ممکن است فرد نتواند از بروز عفونت قارچی پیشگیری کند. این عفونت ها بیشتر در نواحی گرم و مرطوب بدن مانند واژن دیده می شوند. شما می توانید با رعایت بهداشت واژن به پیشگیری از عفونت های قارچی کمک کنید. همان طور که بررسی شده است کاندیدا در محیط های گرم و مرطوب با تعداد زیادی باکتری رشد می کند. در اینجا چند راه برای پیشگیری از این شرایط وجود دارد:

  • اجتناب از دوش واژینال
  • لباس زیر تمیز و نخی بپوشید.
  • پوشیدن لباس های گشاد و تنفس پذیر
  • پد و تامپون های خود را مرتبا عوض کنید.
  • اجتناب از آنتی بیوتیک ها مگر اینکه پزشک آنها را تجویز کند.
  • ناحیه واژن خود را با شستشو با آب و صابون ملایم و بدون عطر تمیز نگه دارید.
  • بلافاصله پس از خیس شدن، لباس زیر خود را در بیاورید تا ناحیه واژن شما خشک شود.
  • برای کمک به پیشگیری از انتشار باکتری از مقعد به واژن و مجاری ادراری، از جلو به عقب پاک کنید.
  • از لباس های خیلی تنگ مانند جوراب شلواری یا شلوار جین تنگ خودداری کنید، زیرا می تواند میزان گرما و رطوبت بدن را در اطراف اندام تناسلی شما افزایش دهد.
  • از دوش یا استفاده از تامپون‌های معطر، و همچنین اسپری‌ها، پودرها و عطرهای زنانه که می‌توانند تعادل طبیعی ارگانیسم‌ها را در واژن شما مختل کنند، خودداری کنید.

عفونت قارچی واژن چگونه درمان می شود؟

درمانی که پزشک شما تجویز می کند به شدت عفونت و همچنین اینکه چند وقت یکبار به آن مبتلا می شوید بستگی دارد.

توجه داشته باشید که اگر از کرم یا شیاف برای درمان عفونت قارچی خود استفاده می کنید، نمی توانید برای کنترل بارداری به کاندوم یا دیافراگم وابسته باشید. روغن‌های موجود در برخی داروها می‌توانند لاتکس را تضعیف کنند. لاتکس ماده‌ای است که بیشتر در این وسایل پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود.

عفونت های قارچی یک مشکل رایج برای بسیاری از زنان درست قبل از قاعدگی است. اگرچه نمی توانید تغییرات هورمونی را که می تواند باعث عدم تعادل مخمری شود، کنترل کنید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت قارچی انجام دهید.

این عفونت ها معمولاً جدی نیستند و با داروهای بدون نسخه و درمان های خانگی نسبتاً آسان قابل درمان هستند. اگر علائم شما بهتر نشد، یا اگر علائم شما شروع به تداخل با زندگی روزمره کرد، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های قارچی واژن به خوبی به درمان های پزشکی و برخی درمان های خانگی پاسخ می دهند. در بیشتر موارد، فرد می تواند عفونت قارچی را در خانه با درمان های بدون نسخه (OTC) درمان کند. برخی از گزینه های پزشکی عبارتند از:

  • یک دوز داروی ضد قارچ
  • پمادها یا کرم های ضد قارچ
  • داروی ضد قارچی که فرد روزانه به مدت چند روز تا یک هفته وارد واژن می کند.

برای موارد شدید یا عود کننده عفونت های قارچی واژن، پزشک ممکن است داروهای خوراکی، کرم واژینال یا یک شیاف قوی تجویز کند. در طول درمان، فرد نباید فعالیت جنسی واژینال را انجام دهد. این به پیشگیری از تشدید عفونت کمک می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی از افراد ممکن است در طول زندگی خود دچار عفونت های قارچی مکرر شوند. اگر فردی هر ماه در حوالی قاعدگی خود دچار عفونت قارچی می شود، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک می تواند داروهایی را برای مصرف قبل از پریود برای فرد تجویز کند تا از عفونت قارچی پیشگیری کند.

اگر علائم زیر را تجربه کردید توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان باشید:

  • درد شدید
  • خارش شدید، تورم یا قرمزی
  • علائم شما پس از درمان با کرم‌ها یا شیاف‌های واژینال ضد قارچ بدون نسخه بهتر نمی‌شود.

اگرچه درمان‌های OTC متعددی برای عفونت‌های قارچی واژن وجود دارد، اما فرد باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کند. مراجعه به پزشک به این دلیل است که سایر شرایط می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند و امکان تشخیص برای شما وجود نداشته باشد. درمان عفونت قارچی به سایر بیماری ها مانند عفونت های مقاربتی کمک نمی کند.

عفونت قارچی واژن قبل از پریود یک اتفاق رایج است. تغییرات در هورمون ها می تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی در فرد را قبل از قاعدگی افزایش دهد. افراد می توانند اقداماتی را برای کاهش خطر عفونت های قارچی واژن و پیشگیری از عود آنها انجام دهند.

افرادی که قبل از عادت ماهانه خود دچار عفونت های قارچی واژینال مکرر یا شدید می شوند باید با پزشک صحبت کند. پزشک می تواند وضعیت را به درستی تشخیص دهد و درمان موثری را تجویز کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز