لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

جسم زرد چیست؟

جسم زرد چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جسم زرد آخرین مرحله فعال چرخه زندگی فولیکول تخمدان است. بدون آن، بارداری اولیه ممکن است حفظ نشود. جسم زرد از فولیکول خالی باقی مانده پس از تخمک گذاری تشکیل می شود. تخمدان از فولیکول‌ها تشکیل شده است که کیسه‌های بسیار ریز پر از مایع هستند و هر کدام حاوی یک تخمک نابالغ (یا اووسیت) هستند.

در دو هفته اول چرخه قاعدگی، هورمون‌هایی که توسط هیپوتالاموس تنظیم و توسط غده هیپوفیز ترشح می‌شوند، باعث رشد تعداد کمی از این فولیکول‌ها و بالغ شدن تخمک درون فولیکول‌ها می‌شوند. در نهایت یک فولیکول پاره می شود و پوسته خالی از سلول ها را بر جا می گذارد. این سلول‌ها پس از آزاد شدن تخمک، تغییر شکل می‌دهند و در خود فرو می‌روند و هورمون‌هایی را که ترشح می‌کنند تغییر می‌دهند. این فولیکول فرو ریخته همان چیزی است که به این ماده تبدیل می شود.

جسم زرد و تولید هورمون

جسم زرد، در واقع یک ساختار غده موقت است. هورمون های استروژن و پروژسترون را ترشح می کند تا بدن را برای احتمال بارداری آماده سازد. این هورمون ها به ساخت پوشش داخلی رحم (تشکیل یک بستر خوب برای کاشت تخمک) و به حفظ پوشش آن کمک می کنند.

اگر لقاح اتفاق نیفتد، جسم زرد شروع به تجزیه شدن می کند. این وضعیت منجر به کاهش پروژسترون و استروژن و شروع قاعدگی می شود. چرخه تولید مثل دوباره شروع می شود. وقتی جسم زرد دیگر فعال نباشد به جسم آلبیکنس تبدیل می شود.

نقش جسم زرد در چرخه قاعدگی

برای درک چگونگی عملکرد جسم زرد، باید جزئیات بیشتری از آنچه در طول تخمک گذاری اتفاق می افتد را درک کنید. دو مرحله اولیه چرخه قاعدگی وجود دارد:

فاز فولیکولی: تعداد معینی از فولیکول ها در تخمدان بالغ می شوند تا زمانی که یک تخمک آزاد شود.

فاز لوتئال: پس از تخمک گذاری، بدن رحم را برای پذیرش تخمک یا جنین بارور شده آماده می کند.

جسم زرد و LH

جسم زرد چیست؟ || پزشکت

درست قبل از تخمک گذاری، افزایش هورمون لوتئین کننده (LH) رخ می دهد. این هورمون هم برای تخمک گذاری و هم برای اتفاقاتی که درست بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد حیاتی است.

قبل از تخمک گذاری، LH فولیکول و تخمک در حال رشد را در داخل تحریک می کند تا رشد و تکامل را تسریع کند. LH همچنین آنزیم ها را تحریک می کند تا دیواره های بیرونی فولیکول را تجزیه کنند. در نهایت تخمک به بلوغ کامل می رسد و دیواره فولیکول باز می شود. این باعث آزاد شدن تخمک بالغ در فرآیندی به نام تخمک گذاری می شود.

سلامت بانوان

هنگامی که تخمک آزاد می شود، LH همچنان بر ساختار سلولی فولیکول قبلی تأثیر می گذارد. قبل از تخمک گذاری، سلول های گرانولوزا و تکا در فولیکول استروژن تولید می کنند. با این حال، پس از تخمک گذاری، LH این سلول ها را تحریک می کند تا تبدیل شوند. آنها شروع به ترشح هورمون پروژسترون می کنند.

پروژسترون نقش مهمی در فاز لوتئال دارد. در مرحله اول، پروژسترون به غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز سیگنال می دهد تا تولید هورمون های هورمون محرک فولیکول (FSH)، LH و هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) را کاهش دهند. این امر از رشد و تخمک گذاری فولیکول های اضافی در تخمدان ها جلوگیری می کند.

ثانیاً، پروژسترون آندومتر یا پوشش داخلی رحم را آماده می کند. پروژسترون باعث تحریک آندومتر برای ترشح پروتئین می شود. این پروتئین ها اندومتر را حفظ می کنند و یک محیط مغذی برای تخمک (یا جنین) بارور شده ایجاد می کنند.

کار دیگری که پروژسترون انجام می دهد این است که به بافت پستان سیگنال می دهد تا برای تولید شیر آماده شود. به همین دلیل است که سینه ها می توانند بعد از تخمک گذاری و قبل از قاعدگی حساس شوند.

جسم زرد و هورمون بارداری

جسم زرد چیست؟ || پزشکت

اگر یک تخمک بارور شود و جنین خود را در دیواره رحم لانه گزینی کند، جنین یک جفت بسیار زودرس را تشکیل می دهد. این جفت اولیه هورمون بارداری hCG را آزاد می کند. (این همان هورمونی است که تست بارداری تشخیص می دهد).

وجود hCG به جسم زرد سیگنال می دهد که به ترشح پروژسترون ادامه دهد. پروژسترون از دفع آندومتر جلوگیری می کند و از تخمک گذاری بیشتر جلوگیری می کند.

با این حال، اگر حاملگی اتفاق نیفتد، جسم زرد به آرامی متلاشی می شود. این اتفاق حدود 10 تا 12 روز پس از تخمک گذاری یا دو تا سه روز قبل از شروع قاعدگی رخ می دهد.

با تجزیه جسم زرد، سلول‌های جسم زرد تولید پروژسترون را متوقف می‌کنند. در نهایت، کاهش پروژسترون منجر به تجزیه آندومتر می شود. قاعدگی شروع می شود. همچنین، کاهش پروژسترون به غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس سیگنال می دهد تا تولید FSH، LH و GnRH را افزایش دهند. این چرخه قاعدگی را مجدداً شروع می کند، و فاز فولیکولی دوباره شروع می شود.

جسم زرد آلبیکنس

هنگامی که جسم زرد تجزیه می شود، بافت اسکار باقی می ماند. این بافت اسکار – که از غضروف تشکیل شده است – به عنوان جسم آلبیکنس شناخته می شود. در حالی که جسم زرد به رنگ زرد است (جسم زرد در لاتین به معنای “جسم زرد” است)، جسم زرد سفید است (کورپوس آلبیکنس در لاتین به معنای “جسم سفید” است).

جسم آلبیکنس برای چند ماه روی تخمدان باقی می ماند تا در نهایت تجزیه شود. به نظر نمی رسد که جسم آلبیکنس هدف خاصی را دنبال کند. برخلاف جسم زرد، جسم آلبیکنس مانند یک غده عمل نمی کند و هورمونی ترشح نمی کند.

چه اتفاقی برای جسم آلبیکنس می افتد؟ سلول های ایمنی معروف به ماکروفاژها مانند یک خدمه پاکسازی داخلی عمل می کنند و بیشتر سلول هایی را که زمانی جسم آلبیکنس را تشکیل می دادند، می بلعند. در شرایط بسیار نادر، جسم آلبیکنس باقی می ماند و بافت اسکار در اطراف تخمدان ایجاد می شود. چیز زیادی در مورد اینکه چرا این اتفاق می افتد درک نمی شود زیرا بسیار نادر است.

کیست جسم زرد

جسم زرد چیست؟ || پزشکت

این جسم از فولیکول باز که تخمک را در طول تخمک گذاری آزاد می کند، تشکیل می شود. گاهی اوقات، منفذ جسم زرد دوباره مهر و موم می شود. مایع حفره را پر کرده و کیست را تشکیل می دهد. این نوع کیست به عنوان کیست عملکردی شناخته می شود. آنها معمولاً خوش خیم (غیر سرطانی) هستند و خود به خود از بین می روند. معمولا کیست جسم زرد بدون درد و بی ضرر هستند.

اگر در حال انجام درمان های باروری هستید ، سونوگرافی که در ابتدای چرخه شما انجام می شود ممکن است کیست جسم زرد را تشخیص دهد. بسته به اندازه کیست، پزشک ممکن است چرخه درمان شما را به تاخیر بیاندازد یا کیست را تخلیه کند.

اگر کیست جسم زرد داشته باشید، پزشک ممکن است قبل از درمان وضعیت بارداری شما را تحت کنترل قرار دهد. این امر از تخمک گذاری در یک ماه قبل از درمان جلوگیری می کند که به نوبه خود از احتمال ایجاد کیست جلوگیری می شود.

برخی از افراد در سونوگرافی اولیه بارداری متوجه می شوند که یکی از این کیست ها را دارند. در این موارد، کیست معمولاً تا سه ماهه دوم بارداری خود به خود برطرف می شود. اگر کیست به طور غیرعادی بزرگ یا در حال رشد یا دردناک باشد، ممکن است نیاز به تخلیه یا برداشتن کیست باشد.

درد کیست جسم زرد

گاهی اوقات، کیست جسم زرد می تواند باعث ناراحتی خفیف شود. ممکن است به صورت درد کوتاه و تیز در یک طرف ایجاد شود. در سایر مواقع درد مبهم و ثابت‌تری ایجاد می کند که روی یک طرف ناحیه لگن شما متمرکز است. اگر باردار شوید، این درد ممکن است در هفته های اولیه بارداری شما مدت بیشتری ادامه داشته باشد. اگر باردار نشوید، احتمالاً چند روز پس از شروع قاعدگی، درد از بین خواهد رفت.

تا زمانی که درد شدید نباشد و با علائم نگران کننده دیگر (مانند استفراغ یا تب) همراه نباشد، احتمالاً جای نگرانی نیست. ممکن است آن را به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی معرفی کنید، اما زیاد حساس نشوید.

در موارد نادر، کیست جسم زرد می تواند باعث درد شدید شود. در موارد بسیار نادر، اگر کیست به خصوص بزرگ شود، می تواند باعث پیچ خوردن تخمدان شود. این ممکن است منجر به پیچ خوردگی تخمدان شود. مداخله جراحی مورد نیاز است.

مثل همیشه، اگر درد شدید یا خونریزی غیرمعمول را تجربه می کنید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید یا فورا به نزدیکترین اورژانس بروید. پیچ خوردگی تخمدان می تواند بسیار جدی باشد.

کمبود یا نقص جسم زرد

در برخی موارد، جسم زرد پروژسترون کافی تولید نمی کند. این می تواند منجر به لکه بینی غیر طبیعی شود. سطوح پایین پروژسترون ممکن است به قاعدگی خفیف منجر شود.

هنگامی که سطح پروژسترون پس از تخمک گذاری پایین باشد، ممکن است به آن نقص جسم زرد گفته شود. معمولاً از آن به عنوان نقص فاز لوتئال یاد می شود. کمبود جسم زرد ممکن است خطر سقط زودرس را افزایش دهد.

درمان ممکن است شامل مکمل پروژسترون یا استفاده از داروهای باروری مانند کلومید (کلومیفن) یا تزریق hCG باشد. تئوری این است که تقویت هورمون هایی که منجر به تخمک گذاری با داروهای باروری می شود ممکن است به تولید جسم زرد قوی تری کمک کند.

با این حال، شواهدی در حال حاضر وجود ندارد که این درمان ها کمک کند. همچنین، hCG خطر ابتلا به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) را افزایش می دهد. تشخیص صحیح نقص جسم زرد نیز بحث برانگیز و نامشخص است. بر اساس شواهد فعلی، انجمن آمریکایی پزشکی تولید مثل نقص فاز لوتئال را به عنوان یک علت خاص ناباروری به رسمیت نمی شناسد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز