لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بستن لوله های رحمی در زنان

بستن لوله ها در زنان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بستن لوله های رحمی در زنان نوعی جراحی است، که لوله های رحم خانم ها را می بندد. لوله رحمی فالوپ به حمل تخمک آزاد شده از تخمدان ها به رحم کمک می کنند که تخمک در آنجا توسط اسپرم بارور می شود. با بسته شدن لوله رحمی، اسپرم قادر به رسیدن به تخمک نخواهد بود، بنابراین بارداری نمی تواند اتفاق بیفتد.

بستن لوله رحمی، یک انتخاب برای زنانی است که دیگر نمی خواهند بچه دار شوند. این روش جراحی سرپایی شامل انسداد یا برش لوله رحمی است. از ورود تخمک آزاد شده از تخمدان به رحم، جایی که تخمک بارور می شود، جلوگیری می کند. در حالی که بستن لوله رحمی در جلوگیری از اکثر بارداری ها موثر است، ولی صد در صد نیست. تخمین زده می شود از هر 200 خانم 1 نفر پس از بستن لوله رحمی حامله شود.

بستن لوله رحمی می تواند خطر بارداری خارج رحمی را افزایش دهد. در بارداری خارج رحمی تخمک بارور شده به جای انتقال به رحم، در لوله رحمی رحمی کاشته می شود. حاملگی خارج رحمی می تواند به شرایط اضطراری تبدیل شود. آگاهی از علائم بسیار مهم است.

سایر نام ها مربوط به بستن لوله رحمی نیز احتمال دارد به این شرح باشد:

  • عقیم سازی لوله رحمی
  • ناباروری دائمی
  • عقیم سازی زنان
  • بسته بودن لوله رحمی
  • جراحی عقیم سازی (زن)

گزینه های مختلفی برای جراحی بستن لوله رحمی وجود دارد. بستن لوله رحمی کنترل دائمی تولد است.

عمل بستن لوله رحمی منجر به عقیم سازی یک خانم برای همیشه می شود (قادر به باردار شدن نیست). این روش معمولاً برای خانم هایی که مطمئن هستند نمی خواهند در آینده باردار شوند توصیه می شود.

بستن لوله رحمی به عنوان یک روش دائمی کنترل بارداری در نظر گرفته می شود. این یک انتخاب خوب است زیرا زنان می توانند از این روش برای کنترل بارداری در سال های تولید مثل خود استفاده کنند. راحت بودن این روش و اینکه عوارض جانبی خاصی را به همراه ندارد، بسیاری از خانواده ها را مجذوب خود کرده است.

معکوس کردن بستن لوله رحمی

بستن لوله ها در زنان | پزشکت

برخی از خانم هایی که تصمیم به انجام این روش می گیرند، بعداً از تصمیم خودشان پشیمان می شوند. در برخی شرایط زیر خانم ها ممکن است، از بسته شدن لوله رحمی خود پشیمان شود:

  • وقتی زن خیلی جوان است.
  • اگر او فرزندان کمی دارد یا هیچ فرزندی ندارد.
  • اگر او این روش را به این دلیل انتخاب کرده که شریک زندگی اش از او خواسته است.
  • زمانی که او تصمیم به بستن لوله رحمی رحمی گرفته، معتقد بود با این کار مسائل مالی حل می شود یا این گزینه بستن لوله رحمی می تواند مشکلات روابط را برطرف کند.

این تصمیم باید در حالی گرفته شود که دیگر تصمیم به بارداری در آینده نداشته باشد. اگر خانمی بعداً تصمیم بگیرد که می خواهد باردار شود، گاهی اوقات می توان جراحی تغییر در لوله رحمی را انجام داد. با این حال، برگشت لوله رحمی یک روش جراحی بزرگ است که همیشه منجر به بارداری نمی شود. تقریباً 50 تا 80 درصد زنانی که بستن لوله رحمیشان معکوس شده است احتمال دارد باردار شوند.

سلامت بانوان

روش جراحی بستن لوله رحمی چگونه انجام می شود؟

بستن لوله ها در زنان | پزشکت

بستن لوله رحمی در بیمارستان یا کلینیک سرپایی رخ می دهد. نوع بیهوشی استفاده شده به روش جراحی انتخابی بستگی دارد. بستن لوله رحمی احتمال دارد با آرام بخشی هوشیارانه (نوعی بیهوشی که در آن بیمار بیدار است، اما آرام و خواب آلود است) یا آرام بخشی عمیق (بیمار در خواب است) انجام شود. بیهوشی می تواند موضعی، منطقه ای (بدن از ناف به پایین بی حس شده است) یا عمومی (شامل کل بدن) صورت بگیرد.

در طول عمل، لوله رحمی رحمی بسته می شوند. برخی شاید نیاز به چند برش کوچک در شکم داشته باشند. در این روش ها، لوله رحمی بریده می شوند یا بسته می شوند.

وضعیت سلامتی یک خانم می تواند نشان دهنده مناسب ترین گزینه برای بستن لوله رحمی باشد. دو عامل مهم برای تصمیم گیری شامل وزن بدن خانم و اینکه آیا او قبلاً جراحی شده است یا نه، می باشد.

بیش از نیمی از جراحی بستن لوله رحمی بلافاصله پس از زایمان واژن از طریق یک برش کوچک در نزدیکی دکمه شکم یا هنگام سزارین یا سقط انجام می شود. برای انجام بستن لوله رحمی در این زمان از قبل با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات ناشی از بستن لوله رحمی چیست؟

به طور کلی، سه نوع خطر در ارتباط با بستن لوله رحمی وجود دارد.

  • خطرات ناشی از عمل واقعی: این خطرات می تواند شامل بسته نشدن کامل لوله رحمی باشد، که منجر به بارداری یک زن در آینده شود (این تقریباً از هر 200 زن 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد)، آسیب به اندام ها یا ساختارهای مجاور ناشی از ابزارهای جراحی و بارداری خارج از لوله رحمی رحمی پس از بستن لوله رحمی شود. که در این شرایط احتمال افزایش بارداری خارج رحمی وجود دارد.
  • خطرات ناشی از بیهوشی: اینها می تواند شامل واکنش به دارو و مشکلات تنفسی باشد.
  • خطرات جراحی: به طور کلی این موارد شامل عفونت و خونریزی است.

هنگامی که یک جراح بستن لوله رحمی را انجام می دهد، لوله رحمی فالوپ ، برش، مهر و موم یا بسته می شوند. اگر لوله رحمی فالوپ پس از این روند دوباره با هم رشد کنند، بستن لوله رحمی می تواند منجر به بارداری شود. خانم هرچه جوان تر باشد در هنگام بستن لوله رحمی رحم بیشتر در معرض خطر این اتفاق است. طبق مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبورگ، میزان حاملگی پس از بستن لوله رحمی:

  • 5 درصد در زنان زیر 28 سال
  • 2 درصد در زنان 28 تا 33 ساله
  • 1 درصد در زنان بالای 34 سال

پس از عمل بستن لوله رحمی رحم، یک خانم احتمال دارد متوجه شود که از قبل باردار بوده است. دلیل این امر آن است که تخمک بارور شده می تواند قبل از عمل در رحم او کاشته شده باشد. به همین دلیل، بسیاری از خانم ها درست بعد از زایمان یا بعد از یک دوره قاعدگی، زمانی که خطر بارداری کمتر است، بستن لوله رحمی را انتخاب می کنند.

نتایج جراحی بستن لوله رحمی چیست؟

بستن لوله ها در زنان | پزشکت

اکثر خانم ها می توانند در عرض چند روز پس از بستن لوله رحمی، به کار خود برگردند. داروهای ضد درد می توانند به رفع هرگونه ناراحتی کمک کنند. توصیه می شود که زنان به مدت چند روز از ورزش شدید خودداری کنند. به طور کلی، بیشتر خانم ها در عرض یک هفته احساس آمادگی می کنند که دوباره رابطه جنسی داشته باشند.

اکثر زنان بدون هیچ مشکلی از این روش بهبود می یابند. بر خلاف عقیم سازی مردان(وازکتومی) هیچ آزمایشی برای بررسی عقیم سازی در خانم ها لازم نیست.

بستن لوله رحمی لذت جنسی زن را کاهش نمی دهد و بر زنانگی او تأثیر نمی گذارد. از آنجا که هیچ غده یا اندامی برداشته یا تغییر نمی کند و همه هورمون ها هنوز تولید می شوند، بستن لوله رحمی نباید تغییر جنسی دهد یا در عملکرد اندام های جنسی زن اختلال ایجاد کند.

هزینه های بستن لوله رحمی چقدر است؟

هزینه بستن لوله رحمی می تواند بین 1000 تا 3000 دلار باشد. خانم باید با بیمه نامه خود مشورت کند، زیرا پوشش بیمه ای برای جلوگیری از بارداری متفاوت است. بیمه های خصوصی احتمال دارد هزینه های بستن لوله رحمی را تأمین کنند.

در حالی که بستن لوله رحمی از روش های موثر جلوگیری از بارداری است، اما هیچ محافظتی در برابر عفونت های مقاربتی ایجاد نمی کند.

بستن لوله رحمی ای چقدر موثر است؟

بستن لوله رحمی بیش از 99٪ در سال اول موثر است. این بدان معناست که از هر 100 خانمی که این روش را انجام داده اند، در سال اول استفاده، کمتر از 1 درصد باردار می شوند.

از هر 100 خانم در هر سال بعد از سال اول (زمانی که این روش انجام شد) حداکثر 1 باردار می شود. و به دلیل این است که احتمال دارد لوله رحمی رحمی به خودی خود دوباره متصل شوند.

بر اساس آماری که توسط انجمن آمریكا برای عقیم سازی، از هر 1000 خانمی كه عمل بستن لوله رحمی را انجام داده اند، حدود 18.5 درصد در طی 10 سال باردار می شوند. با این حال، بسته به روش استفاده شده و سن خانم در هنگام انجام عمل، این میزان احتمال دارد بیشتر یا کمتر شود.

اگر بارداری بعد از بستن لوله رحمی رحم اتفاق بیفتد، احتمال حاملگی خارج رحمی 33٪ است. با این حال، میزان کلی حاملگی خارج رحمی پس از بستن لوله رحمی بسیار کم است. در صورتی که در وهله اول عمل بستن لوله رحمی رحم انجام نشده باشد، کمتر از آن است.

 علائم بارداری بعد از بسته شدن لوله رحمی

بستن لوله ها در زنان | پزشکت

اگر بعد از بستن لوله رحمی رحم، لوله رحمی رحمی دوباره روی هم قرار بگیرد، احتمال دارد بارداری اتفاق بیفتد. برخی از خانم ها نیز تصمیم به تغییر معکوس شدن لوله رحمی دارند. در این روش پزشک لوله رحمی رحمی را دوباره کنار هم قرار می دهد. این وضعیت برای خانم هایی که می خواهند باردار شوند همیشه موثر نیست، اما احتمال دارد نتیجه داشته باشد.

علائم مرتبط با بارداری در طی لوله رحمی بسته شده، عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • هوس های غذایی
  • حساسیت به پستان
  • خستگی غیر قابل توضیح
  • از دست دادن یک دوره قاعدگی
  • حالت تهوع، به خصوص در صبح

اگر فکر می کنید باردار هستید، می توانید در خانه تست بارداری انجام دهید. این آزمایش ها به خصوص در اوایل بارداری 100 درصد درست نیستند. پزشک همچنین می تواند آزمایش خون یا سونوگرافی را برای تأیید بارداری انجام دهد.

علائم بارداری خارج رحمی

بستن لوله ها در زنان | پزشکت

انجام جراحی قبلی لگن یا بستن لوله رحمی می تواند خطر بارداری خارج رحمی را افزایش دهد. این امر در صورت استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیز وجود دارد.

علائم مربوط با بارداری خارج رحمی در ابتدا می تواند مانند یک بارداری سنتی به نظر برسد. به عنوان مثال، اگر تست بارداری بدهید، مثبت خواهد بود. اما تخمک بارور شده در مکانی که می تواند رشد کند کاشته نمی شود. در نتیجه، بارداری نمی تواند ادامه یابد. علاوه بر علائم حاملگی معمولی، علائم حاملگی خارج رحمی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد لگن
  • درد شکم
  • خونریزی واژن
  • فشار لگن، به ویژه در حین دفع مدفوع

این علائم را نباید نادیده گرفت. حاملگی خارج رحمی می تواند باعث پارگی لوله رحمی فالوپ شود، که منجر به خونریزی داخلی شده و خانم دچار غش و شوک می شود. در صورت مشاهده علائم زیر با حاملگی خارج رحمی، فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید.

اگر پزشک تشخیص دهد که بارداری در مراحل اولیه خارج رحمی است، احتمال دارد دارو تجویز کند. این دارو می تواند رشد بیشتر تخمک یا خونریزی را متوقف کند. پزشک سطح گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG)، یا هورمون مرتبط با بارداری را کنترل می کند. اگر این روش موثر نباشد، احتمال دارد برای برداشتن بافت نیاز به جراحی باشد. پزشک سعی می کند لوله رحمی رحمی را ترمیم کند. در صورت عدم امکان، لوله رحمی رحمی برداشته می شود.

حرف آخر

در حالی که بستن لوله رحمی یک روش پیشگیری از بارداری بسیار موثر است، اما 100 درصد از بارداری محافظت نمی کند. همچنین لازم به یادآوری است که این روش از عفونتهای مقاربتی محافظت نمی کند. اگر رابطه جنسی با فرد دیگری غیر از همسر خود دارید، استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی مهم است.

اگر در سنین جوانی عمل خود را انجام داده باشید یا بیش از یک دهه از جراحی گذشته باشد، احتمال دارد در معرض خطر افزایش بارداری باشید. شما و همسرتان می توانید از گزینه های دیگر جلوگیری از بارداری برای کاهش خطرات استفاده کنید. این گزینه ها می تواند شامل وازکتومی (عقیم سازی مرد) یا استفاده از کاندوم باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

4 دیدگاه

  1. در حال حاضر در ایران بستن لوله رحمی در ایران بعد از سه سزارین امکان پذیره؟

  2. سلام ۴۴ سال دارم ده سال پیش لوله هامو بستم الان یک ماهه پریودم عقب افتاده هیچ علائمی ندارم درحالیکه تو بارداریهای قبلم ویار فوق العاده شدید داشتم آزمایش دادم اما هنوز جوابش اماده نشده نگرانم لطفا راهنمایی کنید. ایا امکان بارداری بعدازین مدت وجود داره بعدممکنه این همه تغییر حالت ایجاد شده باشه چون ویارهای قبلم وحشتناک بوده

    1. سلام فقط آزمایش بطور دقیق می تواند نشانه حاملگلی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز