لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اسید فولیک و بارداری

اسیدفولیک و بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اسید فولیک یک ویتامین B و شکل مصنوعی فولات است که در بسیاری از مکمل ها و غذاهای غنی شده یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اسید فولیک در بدن برای ساخت سلول های جدید و تولید DNA استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بدن شما برای رشد و نمو طبیعی در طول زندگی به آن نیاز دارد. مصرف اسید فولیک به ویژه قبل و در طول به خصوص برای رشد مناسب اندام کودک در حال رشد بسیار مهم و ضروری است.

تحقیقات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مصرف اسید فولیک قبل از بارداری ممکن است از بروز نقایص مادرزادی از جمله نقایص جدی لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا، انسفالوسل (به ندرت) و آنسفالی پیشگیری کند.

فواید مصرف اسید فولیک در دوران بارداری

سالانه حدود 3000 نوزاد با نقص لوله عصبی در ایالات متحده متولد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. به طور معمول، لوله عصبی تا 28 روز پس از لقاح به نخاع و مغز رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اگر لوله عصبی به درستی بسته نشود، نقص لوله عصبی ممکن است در نوزاد شما رخ دهد. آنسفالی وضعیتی است که در آن مغز به درستی رشد نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. نوزادانی که با آنسفالی متولد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند زنده بمانند. علاوه بر آن، نوزادانی که با اسپینا بیفیدا یا آنسفالوسل متولد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند ممکن است به چندین جراحی نیاز داشته باشند و در طولانی مدت عوارضی را تجربه کنند.

با توجه به بررسی های صورت گرفته، مکمل اسید فولیک مادر به طور قابل توجهی خطر نقص مادرزادی قلب را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. نقص مادرزادی قلب در 8 مورد از هر 1000 تولد رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این بیماری ممکن است دیواره های داخلی قلب، دریچه های قلب، یا شریان ها و وریدهای قلب را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین بررسی ها نشان داده است که مصرف مکمل اسید فولیک در اوایل بارداری ممکن است از بروز شکاف لب و شکاف کام  جلوگیری کند. این نقایص مادرزادی در صورتی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند که قسمت هایی از دهان و لب در طی 6 تا 10 هفته اول بارداری به درستی با هم ترکیب نشوند. برای اصلاح این وضعیت معمولاً یک یا چند عمل جراحی لازم است.

مصرف اسید فولیک || پزشکت

چه مقدار اسید فولیک نیاز دارید؟

همه زنان باردار باید روزانه حداقل 600 میکروگرم اسید فولیک دریافت کنند. اکثر ویتامین های دوران بارداری حاوی این مقدار اسید فولیک هستند.

مصرف اسید فولیک پس از اینکه متوجه شدید باردار هستید ممکن است تاثیر خودش را به موقع نشان ندهد. از طرفی هم، بسیاری از زنان تا 6 هفته یا بیشتر پس از بارداری متوجه بارداری خود نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و متاسفانه نقص لوله عصبی در ماه اول بارداری اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد. یعنی قبل از اینکه زنان متوجه بارداری خودشان شوند. برهمین اساس توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، زنانی که در سنین بارداری قرار دارند و یا قصد باردار شدن دارند، برای اطمینان از وجود اسید فولیک کافی در بدن و به منظور جلوگیری از نقص لوله عصبی روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند.

اگر قبلاً فرزندی با نقص لوله عصبی به دنیا آورده اید، ممکن است در ماه های منتهی به بارداری بعدی و در چند ماه اول بارداری به دوزهای بالاتر اسید فولیک نیاز داشته باشید. پزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در مورد دوز مناسب به شما توصیه های لازم را ارائه دهد. همچنین در صورت شرایط زیر ممکن است به دوزهای بالاتر اسید فولیک نیاز داشته باشید:

  • بیماری کبدی
  • مصرف الکل
  • مبتلا به بیماری سلول داسی شکل هستید.
  • مبتلا به بیماری کلیوی و تحت دیالیز هستید.
  • مصرف دارو برای درمان صرع، دیابت نوع 2، لوپوس، پسوریازیس، آرتریت روماتوئید، آسم، یا بیماری التهابی روده

زنان به چه مقدار اسید فولیک نیاز دارند؟

همه زنان روزانه به 400 میکروگرم اسید فولیک نیاز دارند. زنانی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باردار شوند باید 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک را از یک ویتامین یا از مواد غذایی حاوی اسید فولیک مانند غلات صبحانه دریافت کنند. این علاوه بر فولاتی است که به طور طبیعی از غذا دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید. برخی از زنان ممکن است روزانه به اسید فولیک بیشتری نیاز داشته باشند. نمودار را ببینید تا متوجه شوید به چه مقدار اسید فولیک نیاز دارید.

سلامت بانوان
اگر شما: مقدار اسید فولیک مورد نیاز روزانه 
باردار هستید و یا احتمال می دهید باردار باشید. 400-800 میکروگرم ممکن است پزشک یک ویتامین قبل از تولد با مقدار بیشتری تجویز کند.
سابقه داشتن نوزادی با نقص لوله عصبی (مانند اسپینا بیفیدا را دارید و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید دوباره باردار شوید. 4000 میکروگرم ممکن است پزشک شما این مقدار را تجویز کند. مصرف این مقدار ممکن است خطر تولد نوزاد دیگر مبتلا به اسپینا بیفیدا را کاهش دهد.
یکی از اعضای خانواده مبتلا به اسپینا بیفیدا باشد و ممکن است باردار شود. 4000 میکروگرم ممکن است پزشک شما این مقدار را تجویز کند.
اسپینا بیفیدا دارید و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهید باردار شوید. 4000 میکروگرم ممکن است پزشک شما این مقدار را تجویز کند. زنان مبتلا به اسپینا بیفیدا در معرض خطر بیشتری برای بچه دار شدن با این بیماری هستند.
برای درمان صرع، دیابت نوع 2، آرتریت روماتوئید یا لوپوس دارو مصرف کنید. با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. مکمل های اسید فولیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با این داروها تداخل داشته باشند.
برای بیماری کلیوی دیالیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.
ابتلا به یک بیماری مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک که بر نحوه جذب اسید فولیک توسط بدن شما تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید.

اسید فولیک || پزشکت

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید اسید فولیک کافی را از غذاها دریافت کنید؟

فولات طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله سبزیجات برگ دار، چغندر و کلم بروکلی یافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از طرفی هم برخی از غذاها با اسید فولیک غنی شده اند، از جمله:

  • غلات
  • برنج
  • آب پرتقال
  • پاستا

بسیاری از وعده های غلات صبحانه غنی شده حاوی 100 درصد اسید فولیک مورد نیاز شما هستند. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که اسید فولیک کافی را تنها از طریق غذا دریافت کنید، بنابراین بهتر است مکمل های اسید فولیک را هم مصرف کنید. اگر در اوایل بارداری تهوع صبحگاهی دارید، ممکن است خوردن غذاهای غنی شده برای دریافت اسید فولیک مورد نیاز بدن شما تا حدودی دشوار باشد.

برای اطمینان از دریافت اسید فولیک کافی، پزشکان معمولا مصرف مکمل اسید فولیک یا ویتامین دوران بارداری حاوی اسید فولیک را قبل و در طول بارداری توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

باید به این نکته هم توجه داشته باشید که شما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید فولات طبیعی بیش از حد از غذاها دریافت کنید. با این حال، نباید بیش از 1000 میکروگرم (1 میلی گرم) اسید فولیک مصرف کنید.

فواید مصرف اسید فولیک در بارداری چیست؟

هیچ راهی برای جلوگیری از تمام نقایص مادرزادی با اطمینان 100 درصد وجود ندارد. مصرف مقادیر کافی اسید فولیک قبل و در طول بارداری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به موارد زیر کمک کند:

  • نقص لوله عصبی
  • نقایص مادرزادی قلب
  • شکاف کام
  • شکاف لب

بارداری || پزشکت

چرا زنان به اسید فولیک نیاز دارند؟

همه افراد برای سالم بودن به اسید فولیک نیاز دارند. اما مصرف آن در موارد زیر  برای زنان مهم و ضروری است:

قبل و حین بارداری.

اسید فولیک از بروز سایر انواع نقایص مادرزادی مثل نقص لوله عصبی و از دست دادن زودهنگام بارداری (سقط جنین) پیشگیری می کند. از آنجایی که حدود نیمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از بارداری‌ها برنامه‌ریزی نشده است، متخصصان توصیه می‌کنند که تمام زنان به اندازه کافی اسید فولیک دریافت کنند، حتی اگر قصد بارداری ندارید.

عدم دریافت اسید فولیک کافی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به نوعی کم خونی به نام کم خونی ناشی از کمبود فولات شود. کم خونی ناشی از کمبود فولات در زنان در سنین باروری بیشتر از مردان است.

آیا حتی اگر قصد بارداری ندارم، باید هر روز اسید فولیک مصرف کنم؟

تمام زنان در سنین باروری، باید روزانه 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند، حتی اگر قصد بارداری ندارید. دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد:

راه های پیشگیری از بارداری شما ممکن است به درستی اثر نکند یا هر بار که رابطه جنسی دارید به درستی از کنترل بارداری استفاده نکنید. در نظرسنجی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تقریباً 40 درصد از زنانی که حاملگی های برنامه ریزی نشده داشتند، از کنترل بارداری استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند.

نقص مادرزادی مغز و ستون فقرات ممکن است در چند هفته اول بارداری اتفاق بیفتد، اغلب قبل از اینکه متوجه شوید باردار هستید. تا زمانی که متوجه بارداری خود شوید، ممکن است برای جلوگیری از نقایص مادرزادی خیلی دیر شده باشد.

شما باید هر روز اسید فولیک مصرف کنید زیرا این ویتامین محلول در آب است. محلول در آب به این معنی است که برای مدت طولانی در بدن باقی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند. بدن شما اسید فولیک را به سرعت متابولیزه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بنابراین بدن شما هر روز برای عملکرد صحیح به اسید فولیک نیاز دارد.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم اسید فولیک بیش از حد دریافت کنم؟

شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید اسید فولیک بیش از حد دریافت کنید، اما فقط از محصولات مصنوعی مانند مولتی ویتامین ها و غذاهای غنی شده، مانند غلات صبحانه. اما شما نباید بیش از 1000 میکروگرم اسید فولیک در روز دریافت کنید، مگر اینکه پزشک مقدار بیشتری را تجویز کند. اسید فولیک بیش از حد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائم کمبود ویتامین B12 را پنهان کند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث آسیب عصبی شود.

سخن آخر

اگر قصد باردار شدن دارید، مصرف یک ویتامین دوران بارداری به برنامه روزانه خود را در نظر بگیرید. ویتامین های دوران بارداری به شکل های کپسول، قرص و جویدنی در دسترس هستند. برای جلوگیری از ناراحتی معده، ویتامین های دوران بارداری را همراه با غذا مصرف کنید. همیشه در مورد مصرف دوز صحیح ویتامین دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید زیرا مصرف بیش از حد مکمل ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای جنین شما سمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد.

همچنین باید غذاهای غنی شده با اسید فولیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. منتظر نمانید تا متوجه شوید باردار هستید و بعد مصرف بخواهید اسید فولیک را جدی بگیرید. تا آن زمان، ممکن است خیلی دیر شده باشد. برای تعیین مقدار مناسب اسید فولیک مورد نیاز با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز