لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روغن های گیاهی برای درمان واریس

بهترین روغن های گیاهی برای درمان واریس || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بررسی ها نشان می‌دهد روغن های گیاهی برای درمان واریس مانند تاک انگور، اسطوخودوس یا بومادران می‌توانند ظاهر رگ‌های واریسی یا عنکبوتی را کاهش یا کوچک کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. در این مقاله به بررسی بهترین روغن های مورد استفاده و شواهد پشت سر آنها می پردازیم. همچنین علل و پیشگیری از واریس و سایر روش‌های کاهش واریس را مورد بررسی قرار می دهیم.

رگ‌های واریسی یا رگ‌های عنکبوتی می‌توانند در اثر افزایش سن، بارداری یا نشستن طولانی مدت ایجاد شوند. وریدهای واریسی، سیاهرگ‌های بزرگ‌تر از حد طبیعی هستند که معمولاً در پاها ظاهر می‌شوند. آنها رگهای برجسته و اغلب پیچ خورده هستند که می توانند آبی، قرمز یا گوشتی باشند. گاهی اوقات، این وریدها ممکن است درد، تورم یا خارش داشته باشند. همراه با درمان‌های پزشکی، ممکن است فرد بخواهد درمان‌های خانگی برای رگ‌های واریسی از جمله روغن‌های ضروری را امتحان کند.

روغن های ضروری از گیاهان، از جمله گل ها، گیاهان یا درختان به دست می آیند. این روغن ها اغلب برای درمان های جایگزین استفاده می شوند. دوزها و دستورالعمل های همراه آنها تنظیم نشده است، بنابراین فرد باید قبل از استفاده از روغن های ضروری با پزشک مشورت کند.

برخی از اسانس هایی که در رابطه با واریس و علائم آن مانند تورم پا مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از:

اسانس اسطوخودوس از روغن های گیاهی برای درمان واریس

بهترین روغن های گیاهی برای درمان واریس || پزشکت

اسطوخودوس یک اسانس محبوب است که به مدیریت علائم واریس کمک می کند. مشخص شده است که بوییدن اسطوخودوس به کاهش درد کمک می کند. تصور می شود که اسطوخودوس بر مواد شیمیایی مغز مانند سروتونین و گابا که با تسکین درد مرتبط هستند، تأثیر می گذارد. استفاده از اسطوخودوس روی پوست ممکن است درد و اندازه زخم های پوستی را هنگام ماساژ روی پاها یا سایر مناطق آسیب دیده کاهش دهد.

اسانس شاه بلوط اسب از روغن های گیاهی برای درمان واریس

عصاره دانه شاه بلوط اسب (HCSE) را می توان به صورت ژل موضعی، تنتور خوراکی یا قرص تهیه کرد. ممکن است در کاهش تورم، درد و خارش مفید باشد. بر اساس مقاله ای که در مجله Advances in Therapy منتشر شده است، کاربردهای موضعی HCSE به کاهش علائم ورید واریسی از جمله تورم پا، درد ساق پا، خارش و سنگینی کمک می کند.

در حالی که روش عمل دقیقاً مشخص نیست، تصور می‌شود که HCSE از شکستن بخش‌های کوچک سیاهرگ‌ها که به عنوان مویرگ‌ها شناخته می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

اسانس کاج دریایی از روغن های گیاهی برای درمان واریس

بررسی ها نشان می دهد که اسانس کاج دریایی می تواند تورم یا ادم را در پاهای فرد کاهش دهد. اسانس پوست درخت کاج دریایی، که به عنوان روغن کاج دریایی نیز شناخته می شود، دارای اثر ضد التهابی است. روغن پوست درخت کاج دریایی برای کاهش ادم مربوط به نارسایی مزمن وریدی که می‌تواند باعث رگ‌های واریسی شود، نسبت به عصاره شاه بلوط اسب برتری دارد. با این حال، این مطالعه تنها 40 نفر را مورد آزمایش قرار داد، بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اسانس تاک انگور از روغن های گیاهی برای درمان واریس

اسانس انگور ممکن است تورم پاهای فرد از جمله تورم مربوط به واریس را کاهش دهد. بر اساس مطالعه منتشر شده درمجله انجمن پوست آلمان مصرف عصاره انگور قرمز در دوزهای 360 تا 720 میلی گرم در روز به کاهش تورم ساق پا مربوط به جریان ضعیف خون از طریق سیاهرگ ها کمک می کند که نارسایی وریدی نیز نامیده می شود، که یکی از علل شایع واریس است.

اسانس بومادران

بهترین روغن های گیاهی برای درمان واریس || پزشکت

اسانس های استخراج شده از گیاه بومادران به طور سنتی برای درمان رگ های واریسی استفاده می شود. وقتی فردی بومادران را روی پوست بالای رگ های واریسی بمالد، ممکن است به کاهش علائم کمک کند.

سایر درمان ها برای رگ های واریسی

علاوه بر روغن‌های ضروری، درمان‌های دیگری برای واریس وجود دارد که ممکن است افراد بخواهند آن‌ها را امتحان کنند.

سایر درمان های واریس عبارتند از:

  • جوراب های واریس: اینها یک درمان رایج برای وریدهای واریسی هستند زیرا گردش خون را در نواحی آسیب دیده بهبود می بخشند. مردم می توانند آنها را بدون پیشخوان یاآنلاین، و پزشک می تواند در صورت لزوم جوراب های واریس قوی تری تجویز کند.
  • اسکلروتراپی: این درمان شامل تزریق مواد شیمیایی به رگ های واریسی است که باعث تورم رگ ها و بسته شدن آنها می شود. وریدها ممکن است به چندین درمان نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که برای همیشه از بین می روند.
  • درمان های لیزری: لیزر درمانی می تواند به درمان رگ های واریسی با اندازه کوچکتر از 3 میلی متر کمک کند.
  • درمان های درون وریدی: این روش‌ها معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شوند و شامل قرار دادن یک کاتتر کوچک در ورید و استفاده از گرما برای بستن ورید آسیب‌دیده است. از آنجایی که ورید واریسی به خوبی کار نمی کند، برای شروع، بستن آن معمولاً عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی کند.
  • درمان های جراحی: اگر وریدهای واریسی بسیار بزرگ و آزاردهنده باشند، ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد. این شامل برداشتن وریدها در روشی است که به عنوان بستن و سلب کردن رگها شناخته می شود.

پزشکان اغلب درمان های جدیدی را برای درمان واریس ابداع می کنند. با این حال، وریدهای واریسی طبیعی هستند و اگر علائم قابل توجهی در فرد ایجاد نکنند و عوارض جانبی نداشته باشند، معمولاً نیازی به درمان دارویی یا تهاجمی ندارند.

راهکارهای پیشگیری از بروز رگ های واریس

بهترین روغن های گیاهی برای درمان واریس || پزشکت

ورزش منظم و کشش پاها میتواند به جلوگیری از واریس کمک کند. از آنجایی که ژنتیک و هورمون ها در ایجاد رگ های واریسی نقش دارند، همیشه نمی توان از ایجاد آن ها جلوگیری کرد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به واریس انجام دهد.

اقدامات ممکن برای پیشگیری از واریس عبارتند از:

  • رژیم غذایی و ورزش برای حفظ وزن مناسب.
  • ورزش منظم برای بهبود گردش خون و تقویت بازگشت خون به قلب.
  • کاهش مصرف نمک، زیرا سدیم بیش از حد می تواند منجر به تورم شود.
  • انجام مکرر “وقفه های پیاده روی” برای تحریک جریان خون در پاها و در سراسر بدن.
  • در صورت نشستن طولانی مدت از روی هم زدن پاها خودداری کنید، زیرا باعث کاهش جریان خون در پاها می شود.

عوارض مصرف بیش از حد اسانس برای واریس

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) روغن های ضروری را تنظیم نمی کند. برای مناسب بودن، اسانس ها باید قبل از استفاده در روغن حامل رقیق شوند. استفاده از روغن‌های ضروری روی پوست نیز ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک یا تحریک پوست در برخی افراد شود. یک فرد همیشه باید قبل از استفاده از روغن یک تست پچ انجام دهد. این شامل استفاده از مقدار کمی اسانس بر روی قسمت کوچکی از پوست و منتظر ماندن یک شبه برای آزمایش تورم یا واکنش های آلرژیک است.

در نهایت، فردی که از روغن های مرکبات استفاده می کند ممکن است متوجه شود که پوستش نسبت به خورشید حساس تر می شود. اگر روغن ضروری رقیق نشده را روی پوست بمالید، ممکن است دچار سوزش یا التهاب شوید.

همه اسانس ها پتانسیل ایجاد واکنش آلرژیک را دارند.

علائم واکنش آلرژیک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • راش
  • کندوها
  • سوزش پوست
  • تحریک پوست
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع

اگر پوست شما واکنش ضعیفی نشان نمی‌دهد، استفاده از مخلوط در ناحیه بزرگ‌تری باید بی‌خطر باشد. پس از استفاده از روغن های ضروری علائم واکنش آلرژیک را تجربه کردید، مصرف را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، نباید این روغن ها را بدون نظارت پزشک یا یک متخصص رایحه درمانی آموزش دیده استفاده کنید.

برای کودکان و نوزادان، اسانس ها باید تحت نظارت یک متخصص مراقبت های بهداشتی استفاده شود. برخی از اسانس ها عوارض جانبی قابل توجهی در کودکان دارند. تصور نکنید که تمام درد و تورم در پاهای شما ناشی از واریس است. سایر شرایط جدی و حتی جدی مانند لخته شدن خون ممکن است علائم مشابهی را ایجاد کنند و باید رد شوند.

نحوه استفاده از روغن های ضروری برای واریس

بهترین روغن های گیاهی برای درمان واریس || پزشکت

موسسه آروماتراپی چندین روش را برای استفاده موضعی از روغن‌های ضروری برای رگ‌های واریسی توصیه می‌کند: با خیس کردن پارچه ای در ترکیبی از پنج قطره اسانس و 1 لیتر آب، یک کمپرس گرم یا خنک ایجاد کنید.

حداکثر 30 قطره اسانس را با تقریباً 3 قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کنید. روغن های حامل محبوب عبارتند از: روغن بادام شیرین، روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا. همچنین می توانید روغن ها را به کره شی یا کره کاکائو اضافه کنید.

تا هشت قطره اسانس را در مقدار کمی روغن حامل رقیق کنید. مخلوط را به آب گرم حمام اضافه کنید. برای تسکین هموروئید (وریدهای واریسی مقعد)، تا هشت قطره اسانس رقیق شده را به حمام سیتز اضافه کنید.

استفاده از اسانس ها برای ایجاد آرامش و تسکین درد:

  • مستقیماً از بطری یا از لوله استنشاقی استنشاق کنید.
  • روی یک دستمال یا پد پنبه ای بمالید و دم کنید.
  • با استفاده از دیفیوزر اتاق پخش کنید.

علل بروز رگ های واریسی چیست؟

وریدهای واریسی در پاها شایع هستند زیرا رگهای پا در هنگام بازگرداندن خون به قلب بیشترین فشار را دارند. سیاهرگ ها مسئول بازگرداندن خونی هستند که اکسیژن ندارند به سمت قلب. دریچه های کوچکی به طور دوره ای در سرتاسر سیاهرگ ها وجود دارد تا از جریان خون به عقب جلوگیری کند. با این حال، اگر این دریچه‌ها ضعیف شوند یا آسیب ببینند، خون می‌تواند به سمت عقب جریان یابد و جمع شود. نتیجه می تواند رگ های واریسی باشد.

وریدهای واریسی معمولاً در پاها ظاهر می‌شوند، زیرا سیاهرگ‌های پا تحت بیشترین فشار برای بازگشت خون به قلب هستند.

چندین عامل خطر احتمال ابتلا به واریس را افزایش می دهد. این شامل:

  • اضافه وزن داشتن
  • نشستن برای مدت طولانی
  • سابقه ژنتیکی اعضای خانواده مبتلا به واریس
  • بارداری، زیرا رحم در حال رشد فشار مضاعفی بر رگ های فرد وارد می کند.
  • پیر شدن، زیرا دریچه های رگ ها با گذشت زمان شروع به ضعیف شدن می کنند.

اگرچه وریدهای واریسی معمولاً دلیل اصلی نگرانی نیستند، اما می توانند تحریک کننده و گاهی اوقات دردناک باشند. گاهی اوقات، فرد ممکن است زخم یا زخم های پوستی مربوط به جریان خون ضعیف در پاها را تجربه کند.

سخن آخر

رگ های واریسی مگر اینکه واریس مشکلات پزشکی برای فرد ایجاد کند، معمولاً به درمان های تهاجمی نیاز ندارند. یک فرد باید همیشه در مورد استفاده از روغن های ضروری برای درمان رگ های واریسی با پزشک خود صحبت کند و در صورتی که روغن های ضروری موثر نبود، در مورد سایر درمان ها مشورت کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز