لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های قلب و عروق

شایعترین علائم گردش خون ضعیف چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایعترین علائم گردش خون ضعیف شامل تورم اندام تحتانی، بی حسی در دست و پا، سرد شدن اندام ها، خستگی مداوم و ضعف و کاهش ایمنی بدن می باشند.

گردش خون مناسب برای سلامتی ضروری است. خون شما به انتقال مواد مغذی و اکسیژن به هر قسمت از بدن کمک می کند. هر مشکلی در سیستم گردش خون شما می تواند منجر به انواع سایر بیماری ها شود. گردش خون ضعیف، در صورت عدم درمان، می تواند صدمات جدی به مغز، قلب، کبد، کلیه ها و اندام شما وارد کند.

شما به دلایل مختلف می توانید گردش خون ضعیف داشته باشید که شایع ترین آنها آترواسکلروز یا سخت شدن شریان ها و بیماری شریان محیطی (PAD) است. همچنین برخی دیگر از علت های گردش خون ضعیف می تواند بیماری های دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی، چاقی یا لخته شدن خون باشد. سیگار کشیدن، مصرف الکل، بارداری و اختلالات خوردن نیز می تواند شما را در مقابل این شرایط آسیب پذیرتر کند. با شناخت علائم گردش خون ضعیف می توانید علت اصلی را تشخیص داده و به موقع آن را درمان کنید. هنگام تجربه علائم مشکلات گردش خون مهم است که با پزشک مشورت کنید، زیرا می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ شود.

یکی از شایع ترین علائم گردش خون ضعیف، تورم اندام تحتانی است.

موارد خفیف تورم در پای شما می تواند به دلیل نشستن یا ایستادن در یک موقعیت برای مدت طولانی، مصرف زیاد نمک، سوء تغذیه، چاقی، پیری، شیوه زندگی کم تحرک، سندرم قبل از قاعدگی (PMS) و بارداری باشد. اما  ورم یا تورم طولانی مدت در پا ها می تواند یکی از شایع ترین علائم گردش خون ضعیف باشد.  به دلیل کمبود جریان خون، کلیه ها قادر به انجام روند نگه داشتن مایعات در رگ های خونی که در آن قرار دارند، نیستند. این باعث می شود که مایعات  در بافت های اطراف حل و منجر به تورم می شود. در موارد شدید، گردش خون ضعیف همچنین می تواند باعث زخم پا شود. وقتی متوجه هر نوع تورم در پاهای خود شدید، پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. پس از بهبود گردش، التهاب فروکش می کند. اگر تورم مداوم یا شدید دارید با پزشک خود مشورت کنید.

بی حسی در دست و پا

شایع ترین علائم گردش خون ضعیف چیست؟ | پزشکت

احساس بی حسی در قسمت های خاصی از بدن، به ویژه در اندام ها (دست و پا) نیز می تواند از شایع ترین علائم گردش خون ضعیف باشد. همچنین  مداوم بر روی دست یا پاها، قرار گرفتن در معرض سرما، فشرده سازی موقتی عصب، سبک زندگی بی تحرک و کمبود تغذیه ای ویتامین B12 یا منیزیم، می تواند منجر به بی حسی شود.

یکی دیگر از شایع ترین علائم گردش خون ضعیف، سرد شدن دست و پا

جریان مناسب خون به حفظ دمای سالم بدن کمک می کند. هنگامی که جریان خون قطع می شود، بدن نمی تواند دمای عادی خود را حفظ کند، در نتیجه دست و پا سرد می شود. به دلیل گردش خون ضعیف، خون قادر نیست به راحتی به دورترین قسمت های بدن مانند انگشتان پا و دست منتقل شود. کاهش میزان اکسیژن در سلول های بدن می تواند منجر به سرد شدن دست و پا شود. ماساژ منطقه آسیب دیده یک واکنش طبیعی برای تشویق سریعتر جریان خون به آن مناطق است. سایر دلایل شایع سرد شدن  دست و پا، تیروئید کم کار، سندرم رینود و نوروپاتی محیطی است. اگر بدون هیچ دلیل مشخصی این علائم را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت کنید تا علت دقیق آن را دریابید.

اختلال عملکرد نعوظ

گردش خون ضعیف در مردان منجر به کاهش جریان خون در اندام های تولید مثلی و اختلال در نعوظ می شود. این مشکل با مشکلات مداوم در دستیابی یا حفظ نعوظ مشخص می شود.

ED اغلب با آترواسکلروز همراه است. از این رو، پیشنهاد می شود که مردانی که از این مشکل رنج می برند، باید برای ارزیابی بیماری قلبی عروقی به پزشک مراجعه کنند.

تغییر رنگ پوست یا سیانوز

کبودی رنگ لب و پوست، به وضوح میزان کم اکسیژن خون یا گردش خون ضعیف را نشان می دهد. این مشکل به عنوان سیانوز نیز شناخته می شود. سطح اکسیژن کم در خون باعث تغییر رنگ از قرمز روشن به تیرگی می شود. ممکن اس پوست اطراف چشم، لثه و لب ها به رنگ آبی به نظر برسند. حتی انگشتان پا و انگشتان پا نیز ظاهری کمی کبود دارند. تغییر رنگ ناگهانی پوست در نوزادان همچنین می تواند اولین نشانه بیماری مادرزادی قلبی باشد، بنابراین مهم است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

یکی دیگر از شایع ترین علائم گردش خون ضعیف، خستگی مداوم و ضعف می باشد.

شایع ترین علائم گردش خون ضعیف چیست؟ | پزشکت

خستگی یک عارضه جانبی متداول ورزش بدنی و بسیاری از داروها است. با این وجود، احساس مداوم خستگی و ضعف نیز ممکن است نشان دهنده خون ناکافی قسمت های مختلف بدن باشد. این باعث می شود اندام ها برای انجام وظایف عادی خود بیشتر تلاش کنند. این وضعیت حتی روی عضلات نیز تأثیر می گذارد، زیرا اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی کنند.

در کنار خستگی و ضعف، برخی از افراد حتی ممکن است علائمی مانند تنگی نفس، عدم استقامت و درد عضلانی داشته باشند. از دیگر دلایل خستگی می توان به استفاده بیش از حد  الکل، مصرف بیش از حد کافئین، عدم تحرک، خواب ضعیف، عادات غذایی ناسالم، اضطراب، افسردگی، اندوه و استرس اشاره کرد.

یکی دیگر از شایع ترین علائم گردش خون ضعیف، سیستم ایمنی ضعیف

یک سیستم گردش خون ضعیف تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی بدن شما خواهد گذاشت. به دلیل گردش خون ضعیف، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما به موقع و در مقادیر کافی توزیع نمی شوند. این وضعیت بر توانایی بدن شما در تشخیص و مقابله با عوامل بیماری زا تأثیر می گذارد. با ضعف سیستم ایمنی بدن، ممکن است بیشتر بیمار شوید و بهبودی بریدگی ها و زخم ها  بیشتر طول بکشد. برای بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن، تمرینات روزمره خود را نیز انجام دهید. حداقل 20 دقیقه پیاده روی پنج روز در هفته می تواند جریان خون را در بدن شما بهبود بخشد.

وریدهای واریسی

شایع ترین علائم گردش خون ضعیف چیست؟ | پزشکت

وریدهای واریسی که در پاها ظاهر می شوند می توانند علامت و همچنین دلیل گردش خون ضعیف باشند. به دلیل جریان نامناسب خون، فشار باعث می شود تا رگه هایی که دقیقاً در زیر سطح پوست قرار دارند، متورم، پیچ خورده و مشهود شود. رگ های واریسی در قسمت تحتانی پاها ظاهر و باعث ایجاد درد، خارش، بی قراری، احساس سوزش و سنگینی در پاها می شوند.

سایر عوامل متداول در ایجاد واریس، وراثت، چاقی، یبوست، تغییرات هورمونی در بدن، استفاده از قرص های ضد بارداری و حتی مشاغلی است که به ایستادن زیادی احتیاج دارند. اگر رگ های واریسی دارید، پوشیدن جوراب های واریس برای تقویت جریان خون مناسب ضروری است. همچنین برای تعیین علت دقیق و معالجه با پزشک خود مشورت کنید.

ریزش ناگهانی مو

ریزش مو بدون هیچ دلیل مشخصی ،نشانه روشنی از توزیع خون در بدن به درستی نیست. هنگامی که پوست سر در مقادیر مناسب مواد مغذی لازم را دریافت نمی کند، موها نازک، خشک می شوند و با سرعتی سریع شروع به ریزش می کنند. متخصصان مو برای درمان ریزش مو توصیه می کنند پوست سر را با روغن مو مناسب ماساژ دهید.

ماساژ به افزایش جریان خون به فولیکول های مو کمک می کند. مهم است که برای تشخیص اینکه آیا درمان اضافی برای گردش خون ضعیف نیز لازم است، با پزشک خود مشورت کنید. گردش بد همچنین به دلیل کمبود مواد مغذی باعث خشکی پوست و ناخن های شکننده می شود. عوامل دیگر ریزش مو شامل پیری، استرس، سیگار کشیدن بیش از حد، کمبودهای تغذیه ای، عدم تعادل هورمونی، عوامل ژنتیکی، عفونت های پوست سر، اختلال تیروئید، کم خونی فقر آهن و بیماری های مزمن است.

سفتی یا سنگینی در سینه

قلب شما وظیفه پمپاژ خون در بدن را دارد، اما قلب برای عملکرد صحیح به جریان خون کافی نیز نیاز دارد. گردش خون ضعیف در شریان ها به قلب باعث سفتی و سنگینی در سینه می شود.  از نظر پزشکی، این مشکل به عنوان آنژین صدری یا به سادگی آنژین شناخته می شود. درد قفسه سینه همچنین ممکن است نشانه آترواسکلروز در این شریان ها باشد؛ اما درد قفسه سینه همچنین می تواند نشانه اسپاسم عضلات، سوزش سر دل، اسیدیته، عفونت تنفسی فوقانی، زخم معده و سوء هاضمه باشد. اگر درد قفسه سینه دارید، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید.

راهکارهای بهبود گردش خون

شایع ترین علائم گردش خون ضعیف چیست؟ | پزشکت

  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • تمرین بدنی را بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید.
  • سیگار را ترک کرده و از قرار گرفتن در معرض دود دست دوم خودداری کنید.
  • برای رفاه عمومی از مصرف قهوه خودداری کنید و به جای آن چای سبز بخورید.
  • استرس همچنین می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد. بنابراین برای مقابله با استرس اقدامات لازم را انجام دهید.
  • چند قطره روغن اسانس رزماری را به ½ فنجان روغن زیتون گرم اضافه کنید. از آن برای ماساژ بدن، به ویژه اندام استفاده کنید.
  • هیدروتراپی منگنه (درمان جایگزین گرم و سرد) را امتحان کنید تا گردش خون مناسب صورت گیرد.
  • وضعیت ضعیف می تواند به گردش خون ضعیف کمک کند. حتماً هنگام نشستن یا راه رفتن ستون فقرات را مستقیم نگه دارید.
  • آجیل، دانه، فلفل کاین یا فلفل سیاه، سیر، پیاز و زنجبیل را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سیستم گردش خون شما تحریک شود.
  • همیشه روی یک جفت کفش مناسب سرمایه گذاری کنید که از گردش خون ضعیف در پاها جلوگیری می کند

 

منبع
top10homeremedies

نوشته های مشابه

23 دیدگاه

  1. سلام،من خیلی سردمه ،چجوری میشه فهمید گردش خون ضعیف شده؟آزمایشی چیزی داره؟چه دکتری باید رفت؟

    1. سلام جای نگرانی نیست با متخصص داخلی مشاوره نمایید

    1. سلام این علامت احتمالا نشانه مشکل خونی و یا عروقی است از متخصص قلب و عروق کمک بگیرید.

  2. سلام من چند وقتی هست که بدن درد دارم، درد قفسه سینه ام بود که متخصص داخلی رفتم عکس از قفسه سینم گرفتن و گفتن مشکلی نیس. و کندی جریان خون هم داشتم ک قرص دادن میخاستم بدونم بدن درد ب خاطر کندی جریان خون هست یانه

    1. سام بله یکی از علل بدن درد کاهش جریان خون می باشد البته دلایل دیگری نیز وجود دارد.

        1. سلام اگر روزانه بین 2 تا 3 لیوان قهوه با غلظت متوسط باشد منعی ندارد.

  3. سلام من در زمان بارداری فهمیدم که افتادگی دریچه قلب دارم الان دو سال از اون موقع میگذره و گاهی درد بسیار شدیدی در گلوم احساس میکنم تاحدی که میخام خفه بشم.گاهی هم احساس دریچه ای در سینه م باز میشه و یهو کلی مایع رو به درون خودش می کشه و خیلی اذیت میشم… گاهی هم تو کمرم تیر می کشه
    میخام بدونم چیز مهمی هست؟ میشه راهنمایی کنبد؟

    1. سلام با علائم ذکر شده احتمالا مبتلا به پرولاپسوس دریچه میترال هستید این اختلال در درصد بالایی از خانم ها دیده می شود ولی خطرناک نیست.

  4. سلام وقت بخیر…پاهای من خیلی سنگین شدن بخصوص در قسمت ران ….تمامی آزمایش های خون رو دادم اما هیچ مشکلی تو خون نداشتم …اما پاهام داغ و سرد هم میشن …چیکار باید بکنم

    1. سلام بدون نگرانی لطفا مقاله را دقیق بخوانید و سپس راه کار های مطروحه را عمل نمایید اگر مشکل رفع نشد با متخصص داخلی مشاوره بفرمایید .

  5. سلام من بی دلیل یک دفعه پاهام سرد میشه و هرکاری میکنم گرم نمیشه فقط پاهامه که سرد میشم و دستام مشکلی ندارن حتی تو فصل تابستان چند بار این اتفاق برام می افته . در ماه چند بار اینجوری میشم و بعدش احساس میکنم که سرما خوردم و بعد شش هفت روز خوب میشم و دوباره این اتفاق چند روز بعد می افته دلیلش چیه و به چه پزشکی مراجعه کنم . چه آزمایشی لازمه بدم. با تشکر

  6. سلام دکتر
    بنده مدتی بود که مشکلات گوارشی طولانی مدت داشتم
    چندین جلسه رفتم پیش مختخصص گوارش و متاسفانه خوب نشدم
    قبل اینکه مشکلات گوارشی داشته باشم علائمی همچون درد قفسه سینه و فلج شدن کتف و بی حس شدن دست چپ رو داشتم طوری که از درد کتف و سینه از خواب بلند می شدم
    الان گوشامم اضاف شده و مدتیه صدای هیس میده
    تا اینکه هر روز به مدت نیم ساعت ورزش کردم
    الان باز بعضا با اینکه ورزش هم می کنم باز دچار مشکلات گوارشی می شم
    و بیشتر اوقات هم حالت تهوع دارم
    متاسفانه ریزش موی ناگهانی هم داشتم
    توصیه شما چیه دکتر عزیز؟
    من استرس و اضطرابم بالاست 🙁

    1. سلام چون این علائم پراکنده هستن و مربوط به سیستم های مختلف بدن هستند و استرستون بالاست اول با یک روانپزشک مشورت کنید.

  7. سلام .پای چپ من ورم کرده و موقع راه رفتن احساس درد دارم.خارش کف پا هم دارم.علتش چی می تونه باشه

    1. سلام علتش احتمالا نوعی اختلال در گردش خون می باشد.

  8. سلام من دست و پاهام معمولا سرد است همیشه همچنان احساس کسالت و خستگی دارم و زود زود سر درد میشم میتواند علایم گردش خون ضعیف باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز