لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه از زخم دیابت مراقبت کنیم؟

چگونه از زخم های دیابتی مراقبت کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

این سوال ذهن بیماران دیابتی و خانواده های انان را به خود مشغول می کند که چگونه از زخم  دیابتی مراقبت کنیم؟ در بیماران مبتلا به دیابت بسیار مهم است. اگر مبتلا به دیابت هستید، زخم، بریدگی یا ساییدگی پوست نیاز به مراقبت و نظارت بسیار بیشتری دارد. در بیشتر افرادی که دیابت دارند، زخم ها و بریدگی ها کندتر از افراد غیر دیابتی بهبود می یابد. دیابت همچنین احتمال بروز عفونت در زخم ها و بریدگی های جزئی را افزایش می دهد. یک برش کوچک می تواند به یک عارضه بزرگ و بسیار جدی تبدیل شود. به عنوان مثال، یک جراحت کوچک در پا می تواند منجر به زخم پا شود. زخم پای دیابتی که زخم های دردناکی است و در نهایت می تواند منجر به قطع عضو پا شود، 15 درصد مبتلایان به دیابت را تحت تأثیر قرار می دهد.

چه عواملی بر روی زخم های دیابتی اثر می گذارند؟

عوامل مختلفی در زخم ها و عفونت ها در دیابتی ها نقش دارند:

  • دیابت می تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی شود که می تواند زمان لازم برای بهبود را افزایش دهد.
  • قند خون بالا، عملکرد سلول های سفید خون را مختل می کند و در نتیجه بدن در برابر عفونت آسیب پذیر می شود.
  • دیابت کنترل نشده با گردش خون ضعیف همراه است. با کاهش گردش خون، گلبول های قرمز خون، آهسته تر حرکت می کنند، این بدان معنی است که تحویل مواد مغذی برای زخم ها برای بدن دشوارتر می شود. در نتیجه، زخم ها به آرامی بهبود می یابد، یا ممکن است به هیچ وجه بهبود نیابد.
  • نوروپاتی یا آسیب عصبی، یکی از عوارض جانبی دیابت، همچنین می تواند شرایط را بدتر کند.

راهکارهای مراقبت از زخم های دیابتی چیست؟

رنج از زخم یا بریدگی های جزئی می تواند با دیابت چالش برانگیز باشد، اما می توانید با کمی صبر و دانش خوب در مورد کارهایی که باید انجام دهید این مشکل را درمان کنید.

برخی راهکارها برای مراقبت از زخم های دیابتی، عبارتند از:

زخم را تمیز کرده و آن بررسی کنید.

چگونه از زخم های دیابتی مراقبت کنیم؟ | پزشکت

قبل از شروع هر نوع درمان، ناحیه آسیب دیده را کاملاً تمیز کنید. تمیز کردن مناسب زخم باعث بهبودی بهینه و کاهش خطر عفونت می شود. ساده ترین راه برای تمیز کردن زخم های جزئی، تمیز کردن آن با آب جاری است. این به حذف هر چه بیشتر خاک، زباله ها و باکتری ها کمک می کند.

  1. از آب خنک تحت فشار متوسط و صابون ملایم برای شستشوی ناحیه زخمی استفاده کنید. اگر آب تصفیه شده ندارید، از آب جوشانده و خنک شده یا آب مقطر استفاده کنید.
  2. با استفاده از یک حوله تمیز، ناحیه را به آرامی خشک کنید.
  3. یک لایه ضخیم از هر نوع کرم ضد عفونی کننده بمالید.
  4. آن را با یک پانسمان یا باند استریل بپوشانید.
  5. حداقل 2 یا 3 بار در روز پانسمان را مرتباً تغییر دهید.

در عین حال، مهم نیست که زخم چقدر جزئی باشد، اگر دیابتی هستید باید بیشتر از این زخم را چک کنید. هر وقت باند را برداشته اید، ناحیه آسیب دیده را از نظر هرگونه علامت عفونت کاملاً بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری، سریعاً آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

سطح قند خون را مدیریت کنید.

چگونه از زخم های دیابتی مراقبت کنیم؟ | پزشکت

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت از زخم ها و بریدگی های جزئی، مهم است که از مراقب میزان قند خون خود باشید. مقادیر زیاد گلوکز در خون می تواند روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و حتی خطر عفونت را افزایش دهند. بررسی ها نشان داده افرادی که تحت عمل جراحی برای زخم های مزمن دیابت قرار می گیرند، اگر قند خون آنها در زمان جراحی به خوبی کنترل شود، احتمالاً به طور کامل بهبود می یابند؛ بنابراین، هنگام بروز هر نوع زخم، کنترل سطح قند خون ضروری است.

شما می توانید این کار را با خوردن غذاهای سالم و مناسب برای دیابت خود انجام دهید و حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. همچنین فراموش نکنید که داروها و انسولین خود را به موقع و طبق دستور پزشک مصرف کنید. میزان قند خون ناشتا و بعد از غذا را هر روز چندین بار بررسی کنید و در صورت زیاد بودن سطح آن سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به طور موثری می تواند زخم ها را در افراد دیابتی بهبود بخشد. این روغن به دلیل خاصیت شگفت انگیز ضد باکتریایی، ضد التهابی، مرطوب کننده و شفابخش موثر است. حتی می تواند عفونت ها را در معرض خطر قرار داده و از ایجاد زخم جلوگیری کند. حتی به مقابله با درد و تورم همراه با زخم و ساییدگی نیز کمک می کند. روغن نارگیل بکر بهتر از کرم سولفادیازین نقره در بهبود زخم های دیابتی تاثیر می گذارد.

  • روغن نارگیل فوق العاده بکر را روی ناحیه زخمی بمالید. یک باند را روی آن بگذارید. روغن را مجدداً استفاده کرده و باند را 2 یا 3 بار در روز عوض کنید. برای جلوگیری از جای زخم چندین روز از این روش درمانی استفاده کنید.
  • همچنین، 1 تا 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل فوق العاده بکر را در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید.
روغن زیتون

وقتی صحبت از زخم شدن می شود، روغن زیتون نیز بسیار مؤثر است. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که در واقع می تواند التهاب را کاهش دهد و به تسریع مراحل ترمیم زخم کمک کند. به ویژه اسیدهای اولئیک و پالمیتولئیک اشباع نشده آن به ویژه در بهبود زخم موثر است. روغن زیتون به تنهایی برای مراقبت روزمره مؤثر است و هیچ گونه عارضه جانبی ندارد؛ اما برای تأیید این نتایج مطالعات بیشتری لازم است. مصرف روغن زیتون به صورت خوراکی، توانایی بدن در بهبودی از زخم ناشی از سوختگی را افزایش می دهد. با استفاده از روغن زیتون در سالادها، آب میوده ها یا سوپ ها آن را در رژیم خود بگنجانید.

عسل

چگونه از زخم های دیابتی مراقبت کنیم؟ | پزشکت

از عسل می توان برای درمان زخم ها در افراد دیابتی استفاده کرد. عسل با تحریک بازسازی بافت ها، آنژیوژنز و رشد فیبروبلاست باعث بهبود سریع زخم می شود. همچنین، اثر اسمزی عسل، زخم را مرطوب و تمیز نگه می دارد که برای بهبودی بسیار مهم است. به علاوه، عمل ضد التهابی عسل باعث کاهش درد و تورم می شود. استفاده از عسل میزان قطع عضو و بهبود زخم را هنگام استفاده از پانسمان زخم در زخم های مزمن دیابتی مزمن کاهش می دهد. عسل در مقایسه با سایر داروهای مصنوعی از نظر مقاومت در برابر میکروبی و هزینه های درمانی، عاملی ترمیم تر، سریعتر و موثر برای زخم های دیابتی است.

  1. ناحیه آسیب دیده را با آب ساده تمیز کنید تا خاک و میکروب ها از بین بروند.
  2. عسل را روی پانسمان زخم مالش دهید و آن را با دقت در اطراف منطقه آسیب دیده بپیچید.
  3. باند را 3 یا 4 بار در روز تغییر دهید.
آلوئه ورا

برای درمان زخم ها در افراد دیابتی می توانید از آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا خاصیت ضد درد، ضد التهاب و تسکین دهنده دارد. همچنین ژل آن سرشار از فیتوشیمیایی است که می تواند درد و التهاب را کاهش دهد، رطوبت موجود در پوست را افزایش داده و باعث بهبودی شود. بررسی ها نشان داده که درمان آلوئه ورا از زخم های موجود در موش های دیابتی ممکن است با تأثیرگذاری در مراحل مانند التهاب، فیبروپلازی و سنتز کلاژن روند بهبود زخم را تقویت کند. از طرفی هم آماده سازی ژل آلوئه ورا ارزان است و حتی در برابر ارگانیسم های مقاوم به چند دارو برای درمان زخم پای آلوده مؤثر است.

  1. یک برگ آلوئه ورا را باز کرده و ژل را استخراج کنید.
  2. این ژل را روی زخم بمالید و بگذارید به تنهایی خشک شود.
  3. منطقه را با آب گرم تمیز کرده و با یک حوله نرم آن را خشک کنید.
  4. چندین بار در روز تکرار کنید تا زخم کاملاً بهبود یابد.
زردچوبه

زردچوبه یک ماده ضد عفونی کننده و آنتی بیوتیک طبیعی است که می تواند برای بهبود زخم های جزئی و جلوگیری از عفونت در افراد دیابتی استفاده شود. ترکیب کورکومین موجود در زردچوبه با تعدیل کلاژن و کاهش گونه های اکسیژن واکنش پذیر، بهبود زخم را بهبود می بخشد. کورکومین دارای خواص قوی ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد عفونی است که زردچوبه را به عنوان کاندیدای ارزشمندی برای بهبود زخم ها تبدیل کرده و در مدیریت زخم پای دیابتی مفید است.

  • اگر یک زخم جزئی، بریدگی یا سایش جزئی خونریزی دارید، مقداری پودر زردچوبه خالص و ارگانیک را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید تا خونریزی متوقف شود.
  • برای تقویت ترمیم زخم، یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را به اندازه کافی روغن نارگیل مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود. آن را روزانه 2 یا 3 بار روی زخم بمالید تا درد کاهش یابد و از عفونت جلوگیری شود.
  • همچنین می توانید 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را درون یک لیوان شیر داغ مخلوط کنید. روزانه آن را چند روز قبل از خواب بنوشید.

یک رژیم غذایی سالم بخورید.

چگونه از زخم های دیابتی مراقبت کنیم؟ | پزشکت

برای حفظ سطح قند خون و تسریع روند بهبودی، رژیم غذایی نقش اساسی دارد. شما باید سعی کنید غذاهای سرشار از پروتئین، کم کربوهیدرات، کالری کم و پر از مواد غذایی بخورید. همچنین دریافت مقدار کافی پروتئین بسیار مهم است، زیرا به ترمیم پوست و سایر بافت های آسیب دیده کمک می کند. حبوبات و محصولات لبنی برخی از منابع خوب هستند. همچنین، غذاهای بیشتری سرشار از ویتامین C و E بخورید، زیرا این آنتی اکسیدان های قدرتمند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت ها تقویت می کنند و همچنین باعث بهبود سریع می شوند.

برخی غذاهای سرشار از ویتامین C پرتقال، گوجه فرنگی، توت فرنگی، کلم بروکلی و فلفل قرمز هستند. غذاهای پر فیبر مانند میوه، سبزیجات، لوبیا، غلات کامل و آجیل میل کنید. همچنین چربی های اشباع نشده سالم را انتخاب کنید. تنها چیزی است که می خورید مهم نیست، بلکه چه مقدار غذا می خورید هم مهم است.

مراقب مقدار مصرف مواد غذایی خود باشید و سعی کنید به جای 2 یا 3 وعده غذایی بزرگ 5 یا 6 وعده غذایی کوچک میل کنید.

از پاهای خود مراقبت کنید. 

چگونه از زخم های دیابتی مراقبت کنیم؟ | پزشکت

  •  داخل کفش خود را برای سنگ بررسی کنید.
  • سعی نکنید خودتان زخم یا زگیل روی پایتان را بردارید.
  • برای مرطوب نگه داشتن بدن و پوست، مقدار زیادی آب بنوشید.
  • مطمئن شوید که هرگز پابرهنه حتی در داخل خانه راه نمی روید.
  • لباسی را نپوشید که بتواند ناحیه زخم را چسبیده یا مالش دهد و زخم را بدتر کند.
  • می توانید عفونت های دیابتی پا را از طریق شستشو و تمیز کردن منظم کنترل کنید.
  • از استعمال دخانیات و مصرف الکل خودداری کنید، زیرا روند بهبودی را به تأخیر می اندازد.
  • در صورت وجود کبودی یا التهاب می توانید کمپرس سرد را روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.
  • کفش های خود را با دقت انتخاب کنید که مناسب هر دو پای شما باشد و باعث ایجاد تاول یا زخم در پا نشوند.
  • هر روز قبل از رفتن به رختخواب، علائم تاول، زخم، بریدگی، خراش یا هرگونه صدمه کوچکی که می تواند به یک مشکل اساسی منجر شود را روی پاهای خود معاینه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز