لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عاقبت سرطان چیست؟

پیش آگهی سرطان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عاقبت سرطان چیست؟ این شایع ترین سوال بسیاری از بیماران و اطرافیان آن ها می باشد. بعد از تشخیص سرطان آنها برای اولین بار در مورد عاقبت سرطان سوال دارند. بیماران می خواهند بدانند که سرطان آنها تا چه اندازه سخت و یا قابل درمان است. این در حالی است که پزشک نمی تواند آینده را برای بیمار پیش بینی کند اما بر اساس برخی تجربیات می تواند پیش آگهی سرطان را تخمین بزند.

 میزان بقای بیمار سرطانی چیست؟

میزان بقای سرطان یا آمار بقا، درصد بیمارانی را نشان می دهند که بعد از یک مدت زمان بعد از تشخیص سرطان زنده می مانند. آمار سرطان اغلب از میزان بقای کلی پنج ساله استفاده می کند؛ یعنی تعداد بیمارانی که بعد از پنج سال تشخیص زنده می مانند را مشخص می کند.

میزان بقا معمولاً به صورت درصد مشخص می شود؛ مثلا، میزان بقای کلی پنج ساله سرطان مثانه 77 درصد است؛ یعنی از همه افرادی که به سرطان مثانه مبتلا هستند، 77 نفر از هر 100 نفر پنج سال پس از تشخیص زنده می مانند. برعکس، از هر 100 نفر 23 نفر در طی پنج سال پس از تشخیص سرطان مثانه می میرند.

مطالعه بیشتر: 15مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

پیش آگهی سرطان چیست؟ | پزشکت

پیش آگهی سرطان چگونه مشخص می شود؟

پیش آگهی سرطان براساس نتایج تحقیقات صورت گرفته بر روی صدها یا هزاران بیمار سرطانی مشخص می شود. این پیش آگهی شامل همه بیماران در هر سن می شود. چه بیمارانی که سرطان آنها زود تشخیص داده شده و چه بیمارانی که سرطان آنها دیر تشخیص داده شده است. پزشک شاید بتواند بر اساس مرحله و وضعیت انتشار سرطان در بدن، امار دقیق تری را به بیمار بدهد؛ مثلا نیمی از افراد مبتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند. این افراد حداقل پنج سال پس از تشخیص زنده می مانند. میزان بقای پنج ساله در افراد مبتلا به سرطان ریه در مراحل آخر سرطان که تومور کل بدن را فراگرفته کمتر از 5 درصد است.

پیش آگهی سرطان این را مشخص نمی کند که آیا بیمار در طی 5 سال بعد از تشخیص هنوز باید تحت درمان باشد یا نیازی به درمان ندارد.

انواع پیش آگهی سرطان ها برای نتایج دقیق تر، عبارتند از:

پیش آگهی بدون بیماری. تعداد بیمارانی را نشان می دهد که بعد از درمان هیج علائمی از بیماری ندارند.

پیش آگهی بدون پیشرفت. تعداد بیمارانی را نشان می دهد که بعد از درمان، رشد سرطان ثابت باقی مانده و یا هیچ علامتی از عود یا بازگشت سرطان ندارند.

پیش آگهی سرطان اغلب بر اساس میزان بقای پنج ساله تعریف می شوند. برخی از سرطان ها پس از اولین بار یافتن و درمان می توانند بعد از چند سال دوباره برگردند و عود کنند. برای برخی از سرطان ها، اگر پنج سال پس از تشخیص اولیه عود نکنند و دوباره برنگردند، احتمال بازگشت آنها بعد از 5 سال کمتر است. در مورد خطر عود سرطان با پزشک خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: شایع ترین سرطان ها

پیش آگهی سرطان چیست؟ | پزشکت

تشخیص پیش آگهی سرطان چه مزایایی دارد؟

شما و پزشک ممکن است آمار پیش آگهی سرطان خود برای استفاده کنید تا:

پیش آگهی بیماری خود را بفهمید.

تجربه سایر بیمارانی که وضعیت شبیه به شما را دارند، به شما و پزشک کمک می کند تا چشم اندازی برای بیماری خود داشته باشید و میزان زنده ماندن خودتان را بتوانید تخمین بزنید. در برخی شرایط حتی تعیین پیش آگهی می تواند در بهبودی سرطان شما موثر باشند.

برخی عوامل مانند سن و وضعیت عمومی و سلامتی شما در میزان این پیش آگهی موثر است. پزشک به شما کمک می کند که یک درک جدی از وضعیت خودتان داشته باشید.

گزینه درمانی مناسبی را بررسی کنید.

آمار و نتایج سایر بیمارانی که وضعیتی مشابه به وضعیت شما دارند می تواند به پزشک کمک کند تا جوانب مثبت و منفی گزینه های درمانی را بسنجد. از این اطلاعات برای تعیین گزینه درمانی مناسب با بیماری شما مشخص کند.

به عنوان مثال، اگر دو روش درمانی فرصت های مشابهی برای بهبودی به شما بدهد، اما یک مورد عوارض جانبی بیشتری داشته باشد، ممکن است پزشک گزینه ای را که عوارض کمتری دارد را انتخاب کند. پزشک به شما کمک می کنند که فواید و عوارض هر روش درمانی را درک کنید.

مطالعه بیشتر: علائم اولیه سرطان

پیش آگهی سرطان چه محدودیتی دارد؟

آمار بقای سرطان می تواند ناامید کننده باشد. میزان بقای افراد مبتلا به سرطان خاص ممکن است براساس نتایج هزاران بیمار تهیه شده باشد. پیش آگهی سرطان می تواند یک دید کلی در مورد وضعیت بیمار را مشخص کند؛ اما پیش آگهی نمی توانند شانس درمانی یا بهبودی فرد را مشخص کند. به همین دلیل، برخی از افراد آمار بقای سرطان را نادیده می گیرند.

پیش آگهی در هر سرطان، سایر بیماری های زمینه ای بیماران را در نظر نمی گیرد. این درحالی است برخی بیمارانی که وضعیت سلامتی بهتری دارند و هیج بیماری زمینه ای ندارند، احتمال زنده ماندن آنها بیشتر است.

میزان بقا محدودیت های دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، پیش آگهی نمی تواند موارد زیر را مشخص کنید.

  • پیش آگهی سرطان در مورد آخرین گزینه های درمانی اطلاعاتی را به بیمار نمی دهد.
  • پیش آگهی برای بیمار انتخاب روش درمانی را به طور کامل معین نمی کند و به بیمار نمی گوید کدام روش را انتخاب کند. انتخاب گزینه درمانی به بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد. شاید یک درمان در بیمار موثر باشد و همین گزینه درمانی در بیمار دیگر با عوارض زیادی همراه شود.

مطالعه بیشتر: بوی سرطان چیست؟

پیش آگهی سرطان چیست؟ | پزشکت

چرا بیماران پیش آگهی را نادیده می گیرند؟

پیش آگهی نمی تواند وضعیت سرطان را مشخص کند برای همین بیماران فکر می کنند این آمارها غیرواقعی بوده و برای آنها مفید نیست؛ اما برخی از افراد می خواهند درمورد سرطان خود و وضعیت زنده ماندنشان بعد از بیماری همه چیز را بدانند. به همین دلیل، ممکن است تصمیم بگیرند پیش آگهی بیماری خود را ارزیابی کنند.

اطلاع از پیش آگهی بیماری، همراه با درمان سرطان می تواند اضطراب بیمار را کاهش دهد؛ اما در برخی مواقع آمار ممکن است گیج کننده و ترسناک است. اگر دوست ندارید که آمار و ارقام پیش آگهی بیماری خود را بدانید، به پزشک بگویید. برخی افراد ترجیح می دهند آینده وضعیت خودشان را بدانند. در هر صورت برای تعیین پیش آگهی بیماری خود و حتی راهکارهای برای افزایش امید به زندگی تان می توانید با پزشک مشورت بگیرید.

برخی راهکارها برای افزایش میزان زنده ماندن بعد از تشخیص بیماری سرطان و بهبود پیش اگهی آن وجود دارد. با مشاوره آنلاین با پزشکان و متخصصان حرفه ای در زمینه بیماری خود می توانید این راهکارها را یادبگیرید و از آنها استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: آیا سرطان باعث خارش می شود؟

پیش آگهی سرطان چیست؟ | پزشکت

پیش آگهی شایع ترین سرطان ها به چه صورت است؟

عاقبت بیماران مبتلا به سرطان کبد

یش آگهی تومور کبد ضعیف است چون سرطان اغلب در مراحل آخر شناسایی می شوند. میزان بقای 5 ساله در موارد تشخیص سرطان قبل از انتشار در کبد 31٪ است، یعنی 31٪ افرادی که به تومور کبد مبتلا هستند، حداقل 5 سال پس از تشخیص در مراحل اولیه زنده می مانند. با انتشار سرطان به بافت های اطراف، میزان بقا به 11٪ کاهش می یابد. در مراحل بعدی، هنگامی که تومور کبد به اندام های دوردست انتشار می یابد، این میزان تا 2٪ کاهش می یابد. به همین دلیل غربالگری منظم برای افرادی که در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند، بسیار مهم است. درمان تومور کبد غالباً شامل جراحی فشرده و پرخطر از است که می تواند بیشتر روی پیش آگهی بیماری تأثیر بگذارد.

عاقبت بیماران مبتلا به سرطان خون

پیش آگهی افراد مبتلا به سرطان خون بستگی به نوع بیماری آن ها دارد. پیشرفت در روند های درمانی به این معنی است که مبتلایان به لوسمی می توانند از طریق درمان به بهبودی کامل دست یابند. بهبودی به این معنی است که دیگر هیچ نشانه ای از وجود سرطان وجود ندارد. در سال 1975 شانس زنده ماندن به مدت 5 سال یا بیشتر پس از تشخیص لوسمی، 4/33 درصد بود. تا سال 2011، این رقم به 66.8 درصد رسیده است. هنگامی که یک فرد به بهبودی کامل رسید، باز هم به پیگیری های بیشتر در طول زمان نیاز دارد و بهتر است آزمایش خون و مغز استخوان را انجام دهد. برای اطمینان از بازگشت سرطان، پزشکان باید این آزمایشات را تجویز کند.

در صورت عدم بازگشت لوسمی به مرور زمان، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد که تعداد دفعات آزمایش را کاهش دهد.

مطالعه بیشتر: 5 تفاوت سرطان خون و لنفوم

پیش آگهی سرطان چیست؟ | پزشکت

عاقبت بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ

سرطان های کولورکتال به طور معمول سرطان هایی در حال رشد تدریجی هستند که سال ها طول می کشد تا انتشار پیدا کنند. از آنجا که آنها اکثراً به صورت تدریجی رشد می کنند، غربالگری می تواند احتمال مرگ در اثر بیماری را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین مردم باید درمورد ارزش برنامه های غربالگری آموزش های لازم را ببینند. پیش آگهی برای هر سرطان اغلب به صورت مرحله ای گزارش می شود. در مورد سرطان روده بزرگ و راست روده، حدود 39٪ در مرحله محلی قبل از شیوع سرطان تشخیص داده می شوند.

  • بقای پنج ساله برای این بیماران حدود 90٪ است.
  • هنگامی که سرطان به غدد لنفاوی سرایت کند، میزان بقای پنج ساله حدود 71٪ است.
  • میزان بقای پنج ساله برای سرطان مرحله چهارم تا حدود 14٪ کاهش می یابد.

مطالعه بیشتر: سرطان اثنی عشر

عاقبت بیماران مبتلا به سرطان مثانه

پیش آگهی این بیماری به متغیرهای زیادی از جمله نوع و مرحله سرطان بستگی دارد و در تمام مراحل درمان وجود دارد.

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، میزان بقای پنج ساله طبق مرحله زیر است:

  • میزان بقای پنج ساله برای مبتلایان به سرطان مثانه در مرحله 0 حدود 98 درصد است.
  • میزان بقای پنج ساله برای مبتلایان به سرطان مثانه مرحله 1 حدود 88 درصد است.
  • میزان بقای پنج ساله برای مبتلایان به سرطان مثانه مرحله 2 حدود 63 درصد است.
  • میزان بقای پنج ساله برای مبتلایان به سرطان مثانه مرحله 3 حدود 46 درصد است.
  • میزان بقای پنج ساله برای مبتلایان به سرطان مثانه مرحله 4 حدود 15 درصد است.

عاقبت بیماران مبتلا به سرطان پروستات

اگر این بیماری قبل از انتشار در اندام های دیگر در فرآیندی موسوم به متاستاز مشاهده شود، میزان بقای 5 ساله 99 درصد است. بعد از پانزده سال، این میزان به 96 درصد کاهش می یابد. هنگامی که سرطان متاستاز شود، میزان بقای 5 ساله 29 درصد است.

پیش آگهی سرطان چیست؟ | پزشکت

عاقبت بیماران مبتلا به سرطان پستان

پیش آگهی و میزان موفقیت در درمان سرطان پستان به مرحله بیماری بستگی دارد. تشخیص زودهنگام و درمان مناسب معمولاً منجر به پیش آگهی مثبت بیماری می شود. مطابق ACS، احتمال زنده ماندن بیمارانی که در مرحله 0 یا 1 بیماری تشخیص داده می شوند 99 درصد است؛ اما اگر سرطان پستان به مرحله 4 برسد، احتمال زنده ماندن بیمار تا 5 سال بعد از تشخیص حدود 27٪ کاهش می یابد. بررسی های منظم و غربالگری می تواند به تشخیص زودهنگام بیماری موثر باشد.

غربالگری منظم

کالج رادیولوژیست های آمریکا چندین دستورالعمل مختلف را برای غربالگری سرطان پستان به زنان توصیه می کند:

  • غربالگری سالانه برای زنان در معرض خطر متوسط ​​بالای در زنان 40-49 ساله
  • غربالگری هر 2 سال یکبار در زنان با خطر متوسط در زنان 50 تا 74 سال
  • غربالگری برای زنان سالمند بالاتر از 75 سال با امید به زندگی 10 سال یا بیشتر

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز