لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بوی سرطان چیست؟

بوی سرطان چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بوی سرطان می تواند در تشخیص هر چه زودتر خود سرطان موثر باشد. این در حالی است که کارشناسان سعی دارند از سگ ها در تشخیص بوی سرطان در انسان ها استفاده کنند. هر چه سرطان زودتر شناسایی و درمان شود، پیش آگهی بیماری بهتر است. محققان همیشه در تلاش هستند تا راه هایی برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه پیدا کنند. با این حال، تشخیص زودهنگام تا حدودی هم می تواند چالش برانگیز باشد زیرا برخی از سرطان ها فقط در مراحل بسیار پیشرفته، علائم خودشان را بروز می دهند.

وقتی صحبت از سرطان به میان می آید، تشخیص زودهنگام می تواند جان انسان ها را نجات دهد. به همین دلیل است که محققان در سراسر جهان در تلاش هستند تا راه‌های جدیدی را برای تشخیص سرطان قبل از اینکه شانس انتشار پیدا کنند، بیابند. یکی از روش های جالب تحقیقات مربوط به بوهای مرتبط با سرطان است که بینی انسان لزوما نمی تواند آنها را تشخیص دهد. محققان در حال حاضر در حال بررسی امکان تشخیص بوی سرطان هستند. ما در این این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم به بررسی این موضوع می پردازد که چرا سرطان بو دارد و چگونه می توان آن را تشخیص داد. همچنین تأثیر تغییرات در بوی بدن ناشی از درمان سرطان را مورد بحث قرار خواهیم داد. پس اگر به دنبال این هستید که بوی سرطان را تشخیص دهید، ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

مطالعه بیشتر: علائم اولیه سرطان

بوی سرطان چیست؟ || پزشکت

چرا سرطان بو دارد؟

دانشمندان هنوز در تلاشند تا مشخص کنند دقیقاً چه چیزی باعث بوی بد سرطان می شود. سرطان، اساساً فرآیندی است که در آن سلول ها به درستی تقسیم نمی شوند (سلول ها خیلی سریع تکثیر می شوند و زمانی که قرار باشد نمی میرند). این فرآیند غیرطبیعی می تواند منجر به مرگ سایر سلول های سالم و تغییراتی در بدن شود که ممکن است VOC تولید کنند.

این VOC ها را می توان در نمونه های تنفس و ادرار افراد مبتلا به سرطان و همچنین در سایر مایعات بدن شناسایی کرد. یک مطالعه نشان داد که بسیاری از VOCها در سطوح مختلف برای انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه، سرطان پروستات، ریه و مثانه وجود دارند.

در این مطالعه، سطوح خاصی از VOCهای موجود در افراد مبتلا به سرطان بیشتر از افراد بدون سرطان بود.

توجه به این نکته مهم است که هیچ روش استانداردی برای آزمایش VOCs و همچنین مزایای بالینی ثابت شده ای برای انجام چنین آزمایشاتی وجود ندارد.

یکی از VOCهایی که ممکن است بو را تولید کند پلی آمین است. این ترکیب اغلب در سطوح بالاتری در سلول هایی که به سرعت در حال تقسیم هستند تولید می شود که سلول های سرطانی این کار را انجام می دهند. پلی آمین ها را می توان در خون و ادرار افراد مبتلا به سرطان تشخیص داد.

اگر سرطان نزدیک به سطح پوست و باعث ایجاد توده زخمی شده باشد، می‌تواند به یک بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها تبدیل شود. سپس عفونت حاصل می تواند باعث ایجاد بوی بد شود.

مطالعه بیشتر: ۱۵ مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید.

بوی سرطان چیست؟ || پزشکت

آیا سگ ها بوی سرطان را تشخیص می دهند؟

به خوبی شناخته شده است که سگ ها حس بویایی باورنکردنی دارند. سال‌هاست که انسان‌ها سگ‌ها را برای حس بویایی قوی‌شان به‌کار می‌گیرند تا مواد مخدر و اسلحه را استشمام کنند و به جستجوی افراد گمشده کمک کنند. محققان اکنون به این فکر می کنند که آیا سگ ها نیز می توانند بوی سرطان را در انسان ها حس کنند.

مطالعات نشان داده است که سگ ها پتانسیل بوییدن ترکیبات آلی فرار (VOCs) را به طور قابل توجهی بهتر از انسان ها دارند. VOCها محصولات جانبی برخی از فرآیندهای بیولوژیکی در بدن هستند. چیزهایی مانند عفونت، التهاب و حتی سرطان می توانند VOC تولید کنند که می تواند در تنفس یا ادرار حس شود.

در این مطالعات، سگ ها برای تشخیص بوی سرطان، اغلب با استفاده از نمونه های تنفسی یا ادرار، آموزش دیدند. اگرچه دقیقاً مشخص نیست که سگ‌ها کدام VOC در سرطان را می‌بویند، اما آنها در تشخیص سرطان موفق بوده‌اند.

در یک مطالعه، نمونه‌های ادرار و تنفس انسان ها به سگ‌ها داده شد. سگ‌هایی که به نمونه‌های ادرار و تنفس دسترسی داشتند، توانستند سرطان را در 98 درصد نمونه‌ها به درستی تشخیص دهند. اما سگ هایی که به نمونه ادرار دسترسی داشتند به تنهایی توانستند 87 درصد نمونه های مبتلا به سرطان را به درستی شناسایی کنند و سگ هایی که فقط به نمونه های تنفسی دسترسی داشتند، سرطان را در 78 درصد از نمونه ها به درستی شناسایی کردند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این مطالعه اشاره ای نمی کند که آیا سگ VOCs را در افراد بدون سرطان شناسایی کرده است یا خیر.

مطالعه بیشتر: ارتباط بین سرطان و کم خونی

آیا انسان ها می توانند بوی سرطان را تشخیص دهند؟

افراد مبتلا به سرطان احتمال دارد در هنگام دریافت درمان سرطان متوجه تغییراتی در بوی مایعات بدن شوند. حس بویایی ممکن است برای افرادی که تحت درمان سرطان قرار می گیرند حساس تر باشد. بوی تند، مانند بوهای موجود در غذاها، به ویژه آزاردهنده است. گاهی اوقات افراد آنقدر به بو حساس هستند که به راحتی دچار حالت تهوع می شوند. اما با این حال افراد معمولی قادر به تشخیص بوی سرطان نیستند.

انسان ها نمی توانند بوی سرطان را حس کنند، اما شما می توانید برخی از علائم مرتبط با سرطان را استشمام کنید.

یک مثال می تواند یک تومور زخمی است. اگر چه تومورهای زخمی به ندرت رخ می دهند. اما اگر در صورت ابتلا به یکی از این موارد، کاملاً ممکن است بوی نامطبوعی را حس کنید. این بو نتیجه بافت مرده یا نکروزه یا باکتری داخل زخم است.

اگر بوی بد، ناشی از یک تومور زخمی دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک بتواند آن را از بین ببرد. همچنین ممکن است مجبور شوند بافت مرده را از ناحیه خارج کنند. مهم است که منطقه را تا حد امکان تمیز نگه دارید.

آیا درمان های سرطان می توانند باعث ایجاد بو شوند؟

سگ ها ممکن است قادر به تشخیص بوهای خاص مرتبط با سرطان باشند، اما انسان می تواند برخی از بوها را نیز تشخیص دهد. معمولاً این بوها ارتباط کمتری با سرطان دارند و بیشتر مربوط به درمان سرطان هستند.

داروهای شیمی درمانی قوی می توانند به ادرار شما بوی قوی یا نامطبوعی بدهند. اگر کم آبی داشته باشید ممکن است حتی بدتر شود. بوی بد و ادرار تیره رنگ می تواند به این معنی باشد که شما دچار عفونت دستگاه ادراری (UTI) هستید.

یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی خشکی دهان است. داروهای شیمی درمانی قدرتمند می توانند باعث تغییراتی در سلول های لثه، زبان و داخل گونه های شما شوند. این می تواند باعث زخم های دهان، خونریزی لثه و تحریک زبان شود. همه این موارد می تواند منجر به بوی بد دهان شود.

همچنین ممکن است به دلیل تهوع و استفراغ مرتبط با شیمی درمانی دچار بوی بد دهان شوید.

مطالعه بیشتر: آیا سرطان باعث خارش می شود؟

بوی سرطان چیست؟ || پزشکت

چگونه با عوارض بویایی سرطان مقابله کنیم؟

عوارض جانبی شیمی درمانی می تواند منجر به تغییر در حواس چشایی و بویایی بیماران مبتلا به سرطان شود. این یک عارضه جانبی رایج بسیاری از داروها و رژیم های شیمی درمانی است که برای درمان بسیاری از انواع سرطان استفاده می شود.

همانطور که شیمی درمانی در سراسر بدن پردازش می شود، ممکن است بوهای مختلفی را تولید کند که می تواند از طریق پوست، ادرار، مدفوع یا عرق منعکس شود.

برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی و سایر درمان های سرطان اجتناب ناپذیر است. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ آرامش تا حد امکان انجام دهید.

اگر حس بویایی شما حساس شده و احتمالاً باعث تهوع می شود، اجتناب از قرار گرفتن در اطراف بوهایی که به آنها حساس هستید می تواند مفید باشد. درمان سرطان می تواند باعث ایجاد بوی نامطبوع در شما می شود.

راهکارهای مقابله با عوارض بویایی سرطان را در نظر بگیرید:

  • غذاهای خنک با درجه حرارت بخورید.
  • در اتاق هایی که خیلی گرم هستند، غذا نخورید.
  • غذاهایی را امتحان کنید که می توان آنها را به صورت خام مصرف کرد.
  • از مصرف غذاهایی که بوی تند دارند مانند ماهی یا پیاز خودداری کنید.
  • اگر عفونت ادراری دارید، پزشک احتمالاً آنتی بیوتیک تجویز می کند. آنها را مطابق دستور مصرف کنید.
  • ملحفه ها و پتوهای خود را اغلب عوض کنید. بوی بد آنها از تعریق، لوسیون ها و داروها شروع می شود.
  • میوه ها و سبزیجات بخورید تا به سم زدایی بدن کمک کند. فیبر همچنین به منظم نگه داشتن اجابت مزاج کمک می کند.
  • بر اساس میزان ورزش مناسب که پزشکتان می گوید ورزش کنید. یک تمرین خوب که باعث تولید عرق می شود، یکی از راه های خروج سموم از بدن شما است.
  • مقدار زیادی آب بنوشید تا رنگ ادرار شما روشن باشد. هیدراتاسیون بوی قوی هنگام ادرار را به حداقل می رساند، به هضم غذا کمک می کند و پس از تعریق مایعات را دوباره پر می کند.
  • در طول شیمی درمانی مراقب بهداشت دهان باشید تا از بوی بد دهان جلوگیری کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم بسیار مهم است، اما اگر لثه های شما خونریزی کرد، به راحتی نخ دندان بکشید.
  • اگر مکرر استفراغ می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. داروهای ضد تهوع تجویزی ممکن است بتوانند استفراغ را کاهش دهند یا از بین ببرند که به بوی بد دهان کمک می کند.

سخن آخر

ممکن است بوهایی از VOCs مرتبط با ایجاد سرطان در بدن وجود داشته باشد که سگ های آموزش دیده خاص می توانند آنها را تشخیص دهند. با این حال، باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. این رایحه‌ها عموماً توسط انسان قابل شناسایی نیستند، و دانشمندان در حال کار بر روی روش‌هایی برای اندازه‌گیری این VOCها در نمونه‌های ادرار و تنفس هستند. شیمی درمانی مورد استفاده برای درمان سرطان نیز ممکن است باعث تغییر بوی ادرار، مدفوع و عرق فرد شود.

شاید عجیب باشد که فکر کنیم سرطان می تواند بوی بدی داشته باشد، اما بوی سرطان یک حقیقت محض است. تحقیقات برای تعیین احتمال استفاده از سگ ها برای بو کشیدن سرطان همچنین ادامه دارد. اگر با سرطان زندگی می کنید و نگران هرگونه تغییر بو در بدن خود هستید، حتما با تیم مراقبت از سرطان خود صحبت کنید.

برای کسانی که مبتلا به سرطان و دارای تومورهای زخمی هستند که احتمالاً عفونی شده و باعث ایجاد بوی بد می شود، صحبت با تیم مراقبت از سرطان در مورد راه های کاهش بو می تواند مفید باشد. گاهی اوقات آنها می توانند داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها را برای کمک به کاهش بو تجویز کنند. علاوه بر آن، رعایت بهداشت مناسب پوست می تواند به شما در جلوگیری از عفونت و متعاقب آن بوی نامطبوع کمک کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز