لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سرطان اثنی عشر، سرطانی است که در قسمت اول روده کوچک شما (دئودنوم) رخ می دهد. سرطان اثنی عشر در مراحل اولیه خود اغلب هیچ علامتی ایجاد نمی کند. با رشد تومور، ممکن است هضم مناسب را مسدود کند و علائمی مانند حالت تهوع، درد شکم یا یبوست داشته باشید. برنامه و گزینه های درمانی شما احتمال دارد بر اساس پیشرفت سرطان متفاوت باشد.

این بیماری، توده ای از سلول های نامنظم و با رشد سریع (تومور) در اولین قسمت روده کوچک شما است. این تومور ممکن است از هضم صحیح غذا توسط روده جلوگیری کند و مانع از عبور غذا از روده شما شود. در مراحل اولیه، ممکن است هیچ علامتی از سرطان اثنی عشر نداشته باشید. اگر تومور روده رشد کند، ممکن است علائمی داشته باشید که بر سیستم گوارش شما تأثیر می گذارد.

دوازدهه قسمت کوچک و نعل اسبی شکل روده کوچک شماست. در طول هضم غذا از معده شما دریافت می کند. مواد شیمیایی و آنزیم های موجود در اثنی عشر غذا را تجزیه می کنند و ویتامین ها و سایر مواد مغذی را از غذا به بدن شما می فرستند. سپس اثنی عشر غذا را به قسمت بعدی روده کوچک یعنی ژژونوم منتقل می کند.

انواع سرطان اثنی عشر چیست؟

دوازدهه شما حاوی انواع مختلفی از سلول ها است، بنابراین سرطان های مختلفی وجود دارند که می توانند از آنجا شروع شوند. چهار نوع اصلی سرطان اثنی عشر عبارتند از:

  • لنفوم در سلول های سیستم ایمنی که با عفونت مبارزه می کنند، شروع می شود.
  • آدنوکارسینوم بر سلول هایی که مواد شیمیایی، آنزیم ها و سایر مایعات را تولید می کنند که غذا را تجزیه می کنند، تأثیر می گذارد.
  • تومورهای کارسینوئید تومورهایی با رشد آهسته هستند که اغلب از دستگاه گوارش (GI) شروع می شوند و در سراسر بدن پخش می شوند.
  • سارکوم در استخوان ها یا بافت های نرم مانند ماهیچه ها یا رگ های خونی شما شروع می شود. شایع ترین نوع سارکوم دستگاه گوارش، تومور استرومایی دستگاه گوارش است.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان اثنی عشر هستند؟

سرطان اثنی عشر || پزشکت

پزشکان دقیقاً نمی دانند چرا برخی از افراد به این بیماری مبتلا می شوند. اما برخی از عوامل می توانند خطر شما را افزایش دهند، از جمله:

  • سن: بیشتر سرطان های اثنی عشر در افراد 60 تا 80 ساله رخ می دهد.
  • قومیت: در ایالات متحده، سیاه پوستان بیشتر در معرض ابتلا به سرطان اثنی عشر هستند.
  • بیماری های زمینه ای: برخی از بیماری‌های روده مانند بیماری سلیاک یا بیماری کرون می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.
  • عادات بهداشتی: سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و خوردن یک رژیم غذایی پر نمک ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.
  • بیماری های ارثی: برخی اختلالات ژنتیکی خطر ابتلا به سرطان اثنی عشر را افزایش می دهند، از جمله پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP)، سندرم لینچ و فیبروز کیستیک .
  • جنسیت: سرطان اثنی عشر در مردان یا افرادی که در بدو تولد مرد هستند نسبت به زنان یا افرادی که در بدو تولد زن تعیین شده اند کمی شایع تر است.

علائم سرطان اثنی عشر چیست؟

اغلب، زمانی که تومور کوچک است، هیچ علامتی از این بیماری ندارید. با رشد تومور، ممکن است موارد زیر را داشته باشید:

  • یبوست
  • درد شکم
  • رفلکس اسید
  • خون در مدفوع شما
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح

بسیاری از این علائم همچنین می تواند به معنای وجود مشکل گوارشی دیگری باشد که سرطان نیست. بنابراین، ما به افرادی که این علائم را دارند توصیه می کنیم برای ارزیابی علائم، شناسایی علل بالقوه و دریافت درمان مناسب به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

چه چیزی باعث سرطان اثنی عشر می شود؟

متخصصان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث این بیماری می شود. آنها فکر می کنند که سرطان اثنی عشر به صورت توده های کوچک (پولیپ) شروع می شود که در پوشش داخلی روده شما شکل می گیرد. آنها نمی دانند چه چیزی باعث تشکیل این پولیپ می شود. با این حال، عوامل خطر سرطان اثنی عشر شناخته شده است. این عوامل خطر در دسته بندی هایی مانند سبک زندگی، رژیم غذایی، ژنتیک، سن و شرایط از قبل موجود قرار می گیرند.

عوامل خطر شناخته شده ای که ممکن است منجر به یا ایجاد سرطان اثنی عشر شود:

  • رژیم غذایی: مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی سرشار از گوشت قرمز، نمک یا غذاهای دودی می تواند خطر ابتلا به سرطان اثنی عشر را افزایش دهد.
  • ژنتیک: بیماری های ارثی مانند فیبروز کیستیک و پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی، سرطان روده بزرگ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان اثنی عشر را افزایش دهد.
  • سن: میزان سرطان اثنی عشر در افراد مسن بیشتر است.
  • شرایط قبلی: داشتن اختلالات گوارشی، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک، یا سرطان روده بزرگ می تواند خطر ابتلا به سرطان اثنی عشر را افزایش دهد.
  • سبک زندگی: تحقیقات کنونی نشان می دهد که سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می تواند خطر ابتلا به این بیماری یا هر سرطان روده کوچک دیگری را افزایش دهد. برای تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سرطان اثنی عشر چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان اثنی عشر || پزشکت

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از فرآیندی به نام مرحله بندی برای تشخیص سرطان استفاده می کنند:

  • مراحل 0 تا 1 به این معنی است که شما فقط در یک قسمت از بدن خود سرطان دارید.
  • مراحل 2 تا 3 به این معنی است که سرطان از طریق عضله پخش شده و یا به اندام ها ساختارهای مجاور از جمله غدد لنفاوی منطقه حمله می کند.
  • مرحله 4 به این معنی است که سرطان به نقاط دوردست بدن شما انتشار یافته است.

برای تشخیص سرطان و تعیین مرحله آن، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است از چندین آزمایش استفاده کند.
تشخیص سرطان اثنی عشر به دلیل شکل فیزیکی و ساختار روده تحتانی (به نظر می رسد بسیار شبیه یک لوله تا شده)، و با تاخیر علائم تا مراحل بعدی بیماری پیچیده است. سرطان اثنی عشر همچنین علائم چندین بیماری دیگر را دارد.

تشخیص معمولاً با معاینه فیزیکی و مصاحبه با بیمار در رابطه با سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن و نوشیدن، رژیم غذایی، سابقه خانوادگی بیماری و هر گونه شرایط از قبل موجود شروع می شود.

در مرحله بعد، پزشک یک یا چند آزمایش زیر را توصیه می کند:

آزمایشات خون: متخصصان پزشکی برای بررسی علائم سرطان و سایر شرایط بالقوه نمونه خون می گیرند.

لاپاراتومی: پزشک یک عمل جراحی را با ایجاد برشی در دیواره شکم انجام می دهد. این به پزشک اجازه می دهد تا داخل شکم را برای علائم یا نشانه های سرطان اثنی عشر بررسی کند.

آندوسکوپی

پزشک شما از یکی از سه نوع مختلف آندوسکوپی برای بررسی علائم این بیماری در بدن شما استفاده می کند.

آندوسکوپی فوقانی پزشک یک آندوسکوپ (لوله نازک) را در گلوی بیمار، از طریق معده و دوازدهه وارد می کند. یک نور و دوربین تعبیه شده در آندوسکوپ به پزشک اجازه می دهد تا نواحی داخل بدن شما را مشاهده و عکس بگیرد.

آندوسکوپی کپسولی: بیمار یک کپسول کوچک به اندازه قرص را با نور داخلی و دوربین بی سیم می بلعد. کپسول از طریق بدن، دستگاه گوارش و روده کوچک حرکت می کند. در طول سفر، دوربین کوچک تصاویر را می گیرد و به یک ضبط کننده محلی می فرستد که به نوبه خود، تصاویر را برای بررسی به یک کامپیوتر محلی ارسال می کند.

آندوسکوپی با بالون دوبل:این روش همچنین به عنوان انتروسکوپی با بالون دوگانه شناخته می شود، این روش به پزشکان اجازه می دهد تا با استفاده از یک ابزار پزشکی که شامل دو لوله، یکی در داخل دیگری، و یک بالون است، به داخل روده کوچک نگاه کنند. پزشکان این لوله ها را از طریق دهان یا راست روده وارد می کنند. لوله داخلی یک آندوسکوپ با نور و دوربین است. از نظر روشی، پزشکان آندوسکوپ را از طریق هر قسمت از روده کوچک حرکت می دهند تا عکس بگیرند.

در طول این روش، پزشکان به طور دوره‌ای بادکنکی را که به انتهای آندوسکوپ متصل است، باد می‌کنند تا لوله‌ها را برای مشاهده و عکس‌برداری واضح و دقیق نگه دارند. سپس بادکنک تخلیه می شود تا آندوسکوپ بتواند در بدن حرکت کند. پزشک ممکن است از ابزاری بر روی آندوسکوپ برای برداشتن نمونه‌های بافت غیرطبیعی برای بررسی بیشتر زیر میکروسکوپ استفاده کند. این به عنوان بیوپسی نیز شناخته می شود.

تست های تصویربرداری

این آزمایش ها تصاویری از داخل بدن شما می گیرند تا پزشکان بتوانند تومورها و سایر شرایط احتمالی را بررسی کنند. اشعه ایکس، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) انواع متداول تست های تصویربرداری هستند. پزشکان ممکن است از بیمارانی که تحت آزمایش‌های تصویربرداری قرار می‌گیرند بخواهند رنگ مخصوصی بنوشند که به آنها کمک می‌کند سرطان یا سایر مشکلات سلامتی را با دقت بیشتری شناسایی کنند.

بیوپسی. به عنوان بخشی از آزمایش آندوسکوپی، پزشک ممکن است از آندوسکوپ برای برداشتن نمونه کوچکی از تومور احتمالی دوازدهه استفاده کند. پزشک نمونه را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا علائم سرطان را بررسی کند.

سرطان اثنی عشر چگونه درمان می شود؟

سرطان اثنی عشر || پزشکت

برنامه درمانی شما بسته به مرحله سرطان متفاوت است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است توصیه کند:

جراحی: جراح تا جایی که ممکن است تومور را از بین می برد در حالی که بافت سالم را دست نخورده نگه می دارد. در موارد شدید، ممکن است عمل ویپل انجام شود که در آن جراح دوازدهه، کیسه صفرا و قسمت کوچکی از لوزالمعده شما را برمی دارد.

شیمی درمانی: شما داروهایی برای از بین بردن سلول های سریع رشد بدن مانند سلول های سرطانی مصرف می کنید. ممکن است شیمی درمانی را در چندین دور درمان با دوره های استراحت در بین انجام دهید.

پرتودرمانی: یک انکولوژیست پرتو دوزهای بالایی از پرتوهای پرتو را به دستگاه گوارش شما هدایت می کند. پرتودرمانی سلول های تومور را کوچک یا از بین می برد.

چگونه می توانم از سرطان اثنی عشر پیشگیری کنم؟

هیچ راه تضمینی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. اما برخی از مراحل می تواند خطر کلی سرطان دستگاه گوارش شما را کاهش دهد، مانند:

  • خوردن یک رژیم غذایی با گوشت قرمز کم و پروتئین بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و غلات کامل
  • ترک سیگار و استفاده از محصولات تنباکو
  • کاهش مصرف الکل

پیش آگهی سرطان اثنی عشر چیست؟

به طور کلی، پیش آگهی سرطان زمانی بهتر است که آن را در مراحل اولیه تشخیص دهید. اگر سرطان اثنی عشر را در مراحل بعدی پیدا کنید، درمان آن دشوارتر می شود. به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا شانس خود را برای یافتن زودهنگام سرطان اثنی عشر افزایش دهید. اگر علائم گوارشی یا تغییر در عادات گوارشی خود دارید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. ارائه دهنده شما همچنین ممکن است آزمایش های غربالگری را برای افزایش شانس تشخیص زودهنگام در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان توصیه کند.

چه سوالاتی باید از پزشکم بپرسم؟

اگر مشکوک هستید یا سرطان اثنی عشر تشخیص داده شده است، بهتر است سوالات زیر را از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید:

  • محتمل ترین علت علائم گوارشی من چیست؟
  • سرطان اثنی عشر در چه مرحله ای است؟
  • گزینه های درمانی برای سرطان اثنی عشر چیست؟
  • اگر تحت درمان قرار نگیرم چه اتفاقی می افتد؟
  • برای کاهش خطر ابتلا به سرطان اثنی عشر چه تغییراتی در سبک زندگی خود باید انجام دهم؟
سوالات متداول

آیا می توانید بدون دوازدهه زندگی کنید؟ اگر عمل ویپل انجام دهید، جراح دوازدهه شما را برمی دارد. بدون اثنی عشر، ممکن است در هضم یا جذب مواد مغذی مشکل داشته باشید. ارائه دهنده شما ممکن است مکمل های غذایی یا تغذیه را از طریق خط وریدی (IV) (تغذیه تزریقی) برای جلوگیری از سوء تغذیه تجویز کند.

آیا سرطان اثنی عشر همان سرطان پانکراس است؟

نه. سرطان اثنی عشر در اولین قسمت روده کوچک شما رخ می دهد. سرطان لوزالمعده در لوزالمعده، اندام پشت قسمت تحتانی معده شما رخ می دهد.

سخن آخر

سرطان اثنی عشر شکل نادری از سرطان در دوازدهه، اولین و کوتاه ترین قسمت از سه قسمت روده کوچک است. دو قسمت دیگر روده کوچک ژژنوم و ایلئوم هستند. اثنی عشر که به شکل نعل اسب است، بین معده و ژژنوم قرار دارد. سرطان اثنی عشر اغلب تومور اثنی عشر ایجاد می کند که در صورت عدم درمان، می تواند در طول زمان رشد کند و بر دوازدهه تأثیر بگذارد.

دوازدهه برای هضم سالم ضروری است. اثنی عشر غذا را از معده دریافت می کند، غذا را با صفرا و ترشحات شیمیایی تجزیه می کند و جذب مواد مغذی ضروری را در بدن تسهیل می کند.

سرطان اثنی عشر فرآیند گوارش و عملکرد منظم دوازدهه را مختل می کند. این اختلال از رسیدن مواد مغذی مورد نیاز به بدن جلوگیری می کند.

با پیشرفت سرطان، ممکن است دچار یبوست، درد شکم، حالت تهوع یا استفراغ شوید. گزینه های درمانی ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز