لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوارض امیکرون و کرونای دلتا بر چشم

عوارض امیکرون و کرونای دلتا بر چشم || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوارض امیکرون و کرونای دلتا بر چشم، در این مقاله از پزشکت مورد بررسی قرار می گیرد. یکی از سوالاتی که در شیوع کرونا، به وفور پرسیده شده است، این است که آیا امیکرون و دلتا علائم چشمی ایجاد می کند؟ آیا سویه omicron بر روی چشم افراد مبتلا تأثیر می گذارد؟ مانند سایر انواع ویروس های کرونا، سویه دلتا و نوع تازه کشف شده omicron، ممکن است قادر به ایجاد علائم مرتبط با چشم باشند، اما این موضوع، هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.

به طور کلی، واکسن ‌های موجود، در برابر انواعی از کروناویروس ها، مانند دلتا و اومیکرون، صد در صد مؤثر نیستند، اما همچنان بهترین روش محافظتی به حساب می آیند. آزمایش ها و تست های چشمی، ممکن است به زودی بتوانند به تشخیص عوارض طولانی مدت کووید۱۹ کمک کنند.

مواردی از ابتلا به نوع دلتا کرونا، برای اولین بار در بریتانیا و ایالات متحده، در فوریه 2021 پس از مشاهده اولیه در هند در اکتبر 2020، مشاهده شد. CDC تخمین می‌ زند که تقریباً همه موارد جدید ابتلا به کووید در آمریکا از 4 دسامبر در حال حاضر توسط ویروس‌ دلتا ایجاد می ‌شود.

تقریباً همه این موارد ابتلا به کووید۱۹، ناشی از نوع دلتای اصلی است. حدود 2 مورد از هر 1000 مورد، به علت آلودگی به ویروس هایی به نام دلتا پلاس ایجاد می شوند. نگرانی های اولیه در مورد سویه دلتا، با سبقت گرفتن موارد ابتلا به این سویه ویروس، رو به افزایش است. اما از آن جایی که میزان آلودگی های دلتا پلاس کاهش یافته است، می توان گفت که دلتا پلاس، بیش از سویه دلتای اصلی، خطرناک نبوده است.

آیا سویه دلتا کروناویروس می تواند علائم چشمی ایجاد کند؟

عوارض امیکرون و کرونای دلتا بر چشم || پزشکت

دانشمندان هنوز به طور قطع پاسخ این مسئله را نمی دانند. سویه ‌های قبلی کووید، می ‌توانند علائم مرتبط با چشم ایجاد کنند. اما در حال حاضر، داده‌ های علمی کافی وجود ندارد که با اطمینان درباره عوارض چشمی سویه دلتا اظهار نظر شود. به همین علت، برای اثبات این مسئله، نیاز به انجام تحقیقات بیشتر داریم.

گزارش‌ های جداگانه‌ ای از موارد ابتلا به عفونت ‌های دلتا وجود دارد که باعث بروز علائم چشمی می ‌شوند. از جمله یک مورد در ایالت کنتاکی کشور آمریکا که فرد با وجود این که کاملاً واکسینه شده بود، دچار سرخی چشم شده بود و علائمی شبیه آنفولانزا بروز پیدا کرده بود. همچنین، یک کودک پنج ساله در ایالت می ‌سی ‌سی ‌پی شناسایی شد که علائم ورم ملتحمه را بروز داده بود.

اگرچه چنین علائمی تقریباً به اندازه علائمی مانند سرفه و تب شایع نیست، اما سایر گونه ‌های ویروس کرونا، می ‌توانند باعث بروز موارد زیر شوند:

  • تاری دید
  • خارش چشم
  • حساسیت به نور
  • احساس درد در چشم
  • قرمز و خون آلود شدن چشم ها
  • اختلال چشم صورتی (ورم ملتحمه)

تصور اینکه برخی از موارد ابتلا به عفونت ‌های دلتا می ‌توانند علائم چشمی مشابهی ایجاد کنند، چندان بعید و دور از ذهن نیست، اما مانند سایر جنبه ‌های ویروس دلتا، باید منتظر اطلاعات بیشتر در این مورد باشیم. انجام تحقیقات بیشتر، به روشن شدن واقعیت کمک خواهد کرد.

علائم کلی ویروس دلتا چیست؟

در حالی که در مورد هر عفونت ایجاد شده توسط سویه های مختلف، علائم ایجاد شده متفاوت است، با این حال به نظر می رسد که سویه دلتا، علائم کلی کمی متفاوت از سویه های قبلی کروناویروس ایجاد می کند. به نظر می رسد که سرفه و از دست دادن بویایی، در آلودگی با سویه دلتا کرونا ویروس، کمتر شایع است.

بیماری ژنتیک

سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و تب، بر اساس جدیدترین بررسی‌ هایی که انجام شد، در بریتانیا مشاهده شده است. در بریتانیا، بیش از 90 درصد موارد ابتلا به کووید۱۹، به علت آلودگی با سویه دلتا است.

اگر مجموعه ای از علائم مختلف، شامل آبریزش بینی، گلودرد و سردرد، در موارد جدید ابتلا به کووید۱۹ مشاهده می شود، به این علت است که بسیاری از علائم عفونت دلتا، بیش از هر گونه دیگری، شبیه به یک مورد شدید تب یونجه – آلرژی فصلی است. به همین علت است که علائم مربوط به چشم می تواند حتی گیج کننده تر شود.

اگر تا به حال به آلرژی ‌های فصلی شدید دچار شده اید، احتمالاً می ‌دانید که آلرژی تا چه اندازه ای می ‌تواند بر روی چشم ‌های شما تأثیر بگذارد. قرمز و خون آلود شدن چشم ها، یک علامت مشخص در مورد آلرژی است. خارش، آبریزش و حتی تاری دید نیز شایع است.

در حالی که علائم بیماری کووید “کلاسیک” در حال کمتر شدن است، اما هنوز هم می توانند ظاهر شوند. سرفه، از دست دادن چشایی یا بویایی، و برخی از علائم گوارشی، هنوز هم می توانند رخ دهند، اما احتمال بروز آن ها، با گذشت زمان، کمتر می شود.

آیا سویه omicron می تواند روی چشم ها تأثیر بگذارد؟

عوارض امیکرون و کرونای دلتا بر چشم || پزشکت

در حال حاضر، هنوز خیلی زود است که بدانیم نوع جدید omicron چگونه می ‌تواند بر چشم‌ ها یا بینایی افراد بیمار تأثیر بگذارد. البته، سایر جنبه های بیماری زایی سویه امیکرون نیز هنوز نیازمند بررسی بیشتر است. دانشمندان، به دنبال یافتن اطلاعات بیشتری درباره سویه امیکرون هستند.

به عنوان مثال، درباره سرعت شیوع امیکرون و این که آیا واکسن‌ های ضد کووید-۱۹ در برابر omicron اثر محافظت کنندگی ایجاد می کنند یا خیر، تحقیقاتی در حال انجام است. همچنین، یکی دیگر از سوالات مهم این است که بیماری ناشی از سویه امیکرون، در مقایسه با انواع دیگر، چقدر شدید است.

علاوه براین، دانشمندان به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند که آیا omicron جایگزین دلتا به عنوان سویه غالب خواهد شد یا خیر. برخی گزارش‌ های منتشر شده در رسانه‌ ها، حاکی از آن است که نوع omicron می ‌تواند باعث بروز شکل خفیف ‌تری از بیماری COVID-19 شود. دانشمندان هنوز به طور قطع نمی دانند که آیا این مسئله درست است یا نه، اما حتی اگر درست باشد، به این معنی نیست که شما باید از انجام اقدامات پیشگیرانه، دست بکشید.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان می کند : «همه انواع کووید-19 می توانند باعث بروز بیماری شدید یا مرگ شوند، این مسئله، به ویژه در مورد افراد آسیب پذیر، صادق است». آن ها تاکید می کنند که “پیشگیری، همیشه اقدامی کلیدی است”، بنابراین، مهم نیست که Omicron چقدر می تواند باعث بروز بیماری شود.

MIS-C در کودکان چیست و چه علائمی دارد؟

عوارض امیکرون و کرونای دلتا بر چشم || پزشکت

MIS-C، یا سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان، می تواند باعث بروز التهاب در اندام های حیاتی و سایر قسمت های بدن شود. این بیماری شباهت هایی با بیماری کاوازاکی دارد. این شباهت بین علائم این دو اختلال، در اوایل همه گیری، کشف شده بود.

دانشمندان در حال حاضر به طور قطع نمی دانند که چرا MIS-C در برخی از کودکان مبتلا به کووید۱۹ بروز پیدا می کند. به طور کلی، علائم برو یافته ناشی از MIS-C می تواند متفاوت باشد. همچنین، این اختلال می ‌تواند باعث قرمزی و خون ‌ریزی چشم‌ ها شود. اما مانند بیماری کووید-۱۹، بعید است که این تنها علامت مربوط به این اختلال باشد.

طبق گفته CDC، علائم اضافی ناشی از این اختلال، به همراه تب رخ می دهند. علاوه بر تب، علائم MIS-C می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • راش
  • اسهال
  • سردرد
  • خستگی
  • استفراغ
  • درد شکم
  • گردن درد
  • فشار خون پایین
  • درد یا سفتی قفسه سینه
  • قرمزی و خونی شدن چشم ها

تا 22 آگوست ، 4661 مورد تایید شده ابتلا به MIS-C در ایالات متحده وجود داشته است و موارد دیگر تحت بررسی قرار گرفته اند. چهل و یک کودک بر اثر این عارضه جان باخته اند. CDC توصیه می کند در صورت مشاهده علائمی مانند دشواری تنفس، درد یا فشار قفسه سینه، رنگ پریدگی پوست یا هر علامت شدید دیگر، به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

عوارض طولانی مدت کرونا

عوارض امیکرون و کرونای دلتا بر چشم || پزشکت

نکته های زیادی وجود دارد که دانشمندان هنوز در مورد عوارض طولانی مدت کووید۱۹ نمی دانند. علائمی که هفته ها یا ماه ها پس از برطرف شدن عفونت اولیه باقی می مانند. گاهی اوقات، به نظر می رسد که علائم به طور نامحدود ادامه می یابند. به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد تأثیر می گذارند.

عوارض طولانی مدت کووید۱۹ می تواند به صورت یک یا چند مورد از علائم متعدد شناخته شده، توصیف شود. این علائم، می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • سرفه
  • خستگی
  • تپش قلب
  • مه مغزی
  • درد مفاصل
  • درد قفسه سینه
  • دشواری در تنفس
  • تغییر در حس چشایی یا بویایی
  • تشدید علائم پس از انجام فعالیت بدنی

دانشمندان هنوز نمی دانند که کووید۱۹، چند وقت یکبار پس از ابتلا به عفونت دلتا، یا در بین افراد واکسینه شده، رخ می دهد. یک مطالعه انجام شده در ماه فوریه نشان داد که تقریباً 30٪ از مردم هنوز بین سه تا نه ماه پس از ابتلا به کووید علائم را تجربه می کنند.

از هر 12 شرکت‌ کننده، یک نفر گزارش داد که علائم ایجاد شده، بر توانایی آن‌ ها برای انجام حداقل یک «فعالیت مربوط به زندگی روزمره» تأثیر می ‌گذارند که کارهای خانه، رایج‌ ترین آن ها بود.

سخن آخر

به طور کلی، علائم ناشی از کووید-۱۹ می ‌تواند غیرقابل پیش‌ بینی باشد. مانند سایر بیماری ‌ها، مهم است که درباره سلامتی خود، حساس باشید. به افرادی که این علائم را تجربه می کنند، توصیه می شود که آخرین دستورالعمل های CDC را دنبال کنند. اگر فکر می کنید که شما یا شخصی که با شما در ارتباط است، مبتلا به کووید-۱۹ یا کووید طولانی مدت است، با یک متخصص پزشکی صحبت کنید.

اگر متوجه بروز علائم اورژانسی مانند مشکل در تنفس، درد یا احساس فشار قفسه سینه، گیجی یا تغییر رنگ پوست شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

بر اساس یافته های مطالعه ‌ای که در ماه جولای منتشر شد، ممکن است ارتباطی بین عوارض طولانی مدت کووید۱۹ و آسیب به رشته‌ های عصبی میکروسکوپی در قرنیه، وجود داشته باشد.

چشم پزشکان برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز، از یک آزمایش بدون درد و غیر تهاجمی، به نام میکروسکوپ کانفوکال قرنیه استفاده کردند. این روش، فرآیندی است که برای تشخیص چندین بیماری دیگر، که قرنیه را تحت تأثیر قرار می دهند، استفاده می شود.

در حالی که این مطالعه اذعان داشت که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. این کشف در نهایت می تواند گامی به سوی بهبودی افرادی باشد که تحت تأثیر علائم طولانی مدت، به ویژه عوارض عصبی، قرار گرفته اند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز