لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آنچه در مورد پسوریازیس و کرونا باید بدانید

آنچه در مورد پسوریازیس و کرونا باید بدانید || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پسوریازیس و کرونا هر دو به ضعف سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند. اما برای بررسی ارتباط پسوریازیس و کرونا باهم بهتر است ادامه مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید. در صورت ابتلا به پسوریازیس، ممکن است تعجب کنید که چگونه COVID-19 ممکن است بر سلامت شما و برنامه درمانی شما تأثیر بگذارد. خوشبختانه، محققان از اوایل سال 2020 چیزهای زیادی در مورد ویروس کرونا، ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، و نحوه تأثیر آن بر شرایط مختلف سلامت، از جمله پسوریازیس، آموخته‌اند.

خبر خوب این است که بیشتر بررسی ها نشان می‌دهند که خطرات و عوارض جانبی COVID-19 برای افراد مبتلا به پسوریازیس حداقل است. این شامل افراد مبتلا به پسوریازیس می شود که داروهایی مصرف می کنند که بر عملکرد سیستم ایمنی آنها تأثیر می گذارد. این مقاله را تا انتها بخوانید تا در مورد خطرات بالقوه COVID-19 برای افراد مبتلا به پسوریازیس، از جمله اثرات درمان، نحوه سالم ماندن و کاهش خطر عوارض کرونا اطلاعات  بیشتری کسب کنید.

پسوریازیس و خطر COVID-19

برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند پسوریازیس، نگرانی در مورد خطر ابتلا به COVID-19 و عوارض در سیستم ایمنی که در حال حاضر شکننده است وجود دارد.

آنچه شناخته شده است این است که گروه‌های خاصی از جمله افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که دارای شرایط پزشکی جدی مانند بیماری قلبی، دیابت، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های کلیوی و کبدی هستند، به‌ویژه در معرض ابتلا به کووید-۱۹ و ابتلا به بیماری شدید هستند.

در حالی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) افراد مبتلا به پسوریازیس یا سایر بیماری‌ های خودایمنی را در میان افراد در معرض خطر قرار نمی‌دهد، بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است شرایط بیشتری داشته باشند که ممکن است آنها را در معرض خطر ابتلا به COVID-19 قرار دهد.

افراد مبتلا به پسوریازیس نیز در مقایسه با سایر افراد در جمعیت عمومی، در معرض خطر بیشتری برای عفونت، از جمله عفونت های تنفسی و ذات الریه هستند. این خطر برای افراد مبتلا به پسوریازیس شدید حتی بیشتر است.

طبق گزارشی در سال 2021 در مجله پوست بریتانیا، افراد مبتلا به پسوریازیس 36 درصد بیشتر در معرض خطر عفونت و 33 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از عفونت هستند.

بیماری های مشترک در پسوریازیس

آنچه در مورد پسوریازیس و کرونا باید بدانید || پزشکت

به طور کلی، محققان دریافتند افراد مبتلا به پسوریازیس در مقایسه با سایر افراد در جمعیت عمومی، بیشتر در معرض ابتلا به COVID-19 هستند. داده‌ها بر اساس تعداد افراد مبتلا به پسوریازیس که به COVID-19 مبتلا شده‌اند در مقایسه با افراد بدون پسوریازیس (شاهد) که به این ویروس نیز مبتلا شده‌اند، 33 درصد افزایش خطر را نشان می‌دهد.

آنها حدس زدند که افزایش خطر ناشی از استفاده از درمان های سیستمیک است که می تواند خطر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند COVID-19 را افزایش دهد. افراد مبتلا به پسوریازیس همچنین در معرض خطر بیشتری برای بیماری های همراه مانند چاقی و فشار خون بالا هستند. شرایطی که با عفونت های شدید COVID-19 مرتبط است.

بیماری ژنتیک

در بررسی ها، محققان دریافتند افرادی که از درمان‌های دارویی بیولوژیک (مهارکننده‌هایTNF) استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که از درمان‌های موضعی پسوریازیس استفاده می‌کنند، خطر کمتری دارند. استفاده از درمان‌های بیولوژیکی مهارکننده‌های TNF کاهش 18 درصدی در بروز کووید-19 را نشان داد و احتمال ابتلای کاربران مهارکننده‌های TNF نسبت به افرادی که درمان موضعی داشتند، 13 درصد کمتر از ابتلا به کووید-19 بود.

علاوه بر این، افراد مبتلا به پسوریازیس و یا آرتریت پسوریاتیک که از برخی داروهای خوراکی سیستمیک، از جمله متوترکسات استفاده می‌کنند، در مقایسه با افرادی که با داروهای موضعی درمان می‌کنند، شانس کمتری برای ابتلا به کووید-19 دارند. با متوترکسات، این کاهش 25 درصد در مقایسه با 31 درصد در گروه شاهد بود.

محققان فقط خاطرنشان می‌کنند که تحقیقات بیشتری برای درک تأثیر کامل درمان‌های سیستمیک و بیولوژیک بر پیامدهای COVID-19 در افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس مورد نیاز است.

علائم کرونا با پسوریازیس

آنچه در مورد پسوریازیس و کرونا باید بدانید || پزشکت

علائم کرونا که ممکن است با پسوریازیس تجربه کنید، همان علائمی است که برای هر فرد دیگری که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شود، ممکن است رخ دهند. شایع ترین علائم شامل تب، بدن درد، سرفه، خستگی، لرز، سردرد، گلودرد و از دست دادن بویایی یا چشایی هستند.

برخی از افراد ممکن است علائم شدیدتری مانند تب بالا و تنگی نفس را تجربه کنند. اگر در معرض COVID-19 قرار گرفته اید، حدود دو تا 14 روز طول می کشد تا علائم ایجاد شوند.

عوارض پسوریازیس و COVID-19

اگر آزمایش COVID-19 مثبت بود، علائمی دارید یا فکر می کنید در معرض ویروس قرار گرفته اید، باید فوراً با پزشک اصلی خود تماس بگیرید. حتما به آنها بگویید که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای درمان پسوریازیس استفاده می کنید.

اگر آزمایش شما مثبت بود، باید با دکتری که پسوریازیس شما را درمان می‌کند نیز تماس بگیرید تا به شما بگوید چگونه مراقبت از پسوریازیس خود را در حین بهبودی مدیریت کنید. آنها ممکن است به شما پیشنهاد کنند که دوز بعدی یا درمان هایی را که سیستم ایمنی شما را سرکوب می کنند، تغییر دهید یا به تعویق بیاندازید.

پزشک شما همچنین اطلاعاتی در مورد گزینه های درمانی برای جلوگیری از تشدید (دوره فعالیت بالای بیماری) در این مدت به شما می دهد.

شواهد کافی در مورد اینکه COVID-19 چگونه بر افراد مبتلا به پسوریازیس تأثیر می‌گذارد یا اینکه ممکن است متفاوت از افراد بدون پسوریازیس تحت تأثیر قرار گیرند، وجود ندارد. صرف نظر از این، کووید-19 بسیار قابل انتقال است. به سرعت گسترش می یابد، به این معنی که همه در معرض خطر هستند. حتی اگر علائمی ندارید، همچنان می توانید کووید-19 را گسترش دهید.

عوارض کووید-19 مانند دیسترس تنفسی حاد، آسیب قلبی، لخته شدن خون موارد دیگر می‌تواند بر هر فردی که به عفونت مبتلا می‌شود، بخصوص کسانی که در معرض خطر بالاتری برای این بیماری هستند، تأثیر بگذارد.

اما مشخص نیست که آیا افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض خطر بالایی برای این نوع عوارض هستند یا خیر. به نظر می رسد حجم کمی از تحقیقات موجود نشان می دهد که خطر آنها با سایر افراد در جمعیت عمومی متفاوت نیست.

COVID-19  طولانی و پسوریازیس

اکثر افرادی که به COVID-19 مبتلا می شوند در عرض چند هفته به طور کامل بهبود می یابند. اما برخی پس از بهبودی اولیه همچنان علائم یا کووید طولانی مدت را خواهند داشت. اصطلاحی که برای توصیف این افراد استفاده می‌شود، «عوارض طولانی مدت» است. علائم کرونا طولانی مدت بیش از چهار هفته پس از تشخیص اولیه COVID-19 باقی می ماند.

سالمندان و افرادی که شرایط پزشکی جدی دارند بیشتر احتمال دارد که علائم طولانی COVID-19 را تجربه کنند. با این حال، حتی افراد جوان تر و به طور کلی سالم ممکن است هفته ها یا ماه ها پس از عفونت خود احساس ناخوشی کنند.

علائم شایع کووید طولانی مدت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • خستگی
  • سرگیجه
  • مشکلات خواب
  • افسردگی یا اضطراب
  • مشکلات حافظه یا تمرکز
  • درد قفسه سینه یا سرفه
  • درد مفاصل و یا عضلات
  • تنگی نفس یا مشکلات تنفسی
  • از دست دادن چشایی یا بویایی

درمان پسوریازیس و کرونا

آنچه در مورد پسوریازیس و کرونا باید بدانید || پزشکت

به نظر می رسد افرادی که دارای نقص ایمنی هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 قرار دارند. این شرایط معمولاً برای افراد مبتلا به سرطان تحت شیمی‌درمانی و افرادی که HIV/AIDS کنترل نشده دارند صدق می‌کند. اما می‌تواند در مورد افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم بدن می خورند هم صدف کند.

افراد مبتلا به پسوریازیس از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مختلف استفاده خواهند کرد، از جمله:

  • متوترکسات
  • داروهای بیولوژیک
  • سیکلوسپورین
  • مهارکننده های ژانوس کیناز

مصرف این داروها می تواند تا حدی سیستم ایمنی بدن شما را مهار کند که به خطر عفونت شما می افزاید.

دستورالعمل‌های فعلی آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند افرادی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند به مصرف آن‌ها ادامه دهند. مگر اینکه آزمایششان مثبت باشد یا علائم کووید-19 را داشته باشند.

علاوه بر این، جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس، از جمله افرادی که تحت درمان دارویی بیولوژیک هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا یا آسیب جدی به COVID-19 از درمان‌های پسوریازیس خود قرار ندارند.

بر اساس گفته‌های کارگروه کووید-۱۹ بنیاد ملی پسوریازیس، اطلاعات کلی موجود نشان می‌دهد که بیشتر درمان‌های پسوریازیس «خطرات ابتلا به SARS-CoV-2 یا داشتن دوره بدتر بیماری کووید-۱۹ را تغییر نمی‌دهند».

هرگز ایده خوبی نیست که بدون مشورت با پزشک خود تغییری در برنامه درمانی خود ایجاد کنید. به شرطی که بیماری کووید-19 در شما تشخیص داده نشده باشد و علائمی نداشته باشید، بهتر است به روند درمانی خودتان پایبند باشید. چون بهترین راه برای جلوگیری از تشدید پسوریازیس و افزایش خطر عفونت است.

شستن دست ها با پسوریازیس

افرادی که پوست ملتهب یا پلاک های پوسته پوسته روی دست های خود دارند ممکن است برای شستن دست ها یا استفاده از ضدعفونی کننده های حاوی الکل مشکل بیشتری داشته باشند.

سعی کنید از صابون های کف کننده ضد حساسیت استفاده کنید و از صابون هایی که دارای ساینده های خشن و فرمول ضد باکتری هستند اجتناب کنید. مطمئن شوید که به خوبی با آب بشویید.

در آخر، پس از خشک کردن دستان خود از یک کرم غلیظ و آبرسان برای مرطوب کردن پوست استفاده کنید. مرطوب کننده هایی مانند وازلین شرط خوبی هستند.

اگر متوجه شدید که پوست شما در اثر شستشوی دست یا مرطوب‌کننده تحریک می‌شود، از متخصص پوست خود در مورد محصولاتی که ممکن است برای پوست مستعد پسوریازیس شما ایمن‌تر باشند، بپرسید.

آیا در صورت ابتلا به پسوریازیس باید واکسن کووید-19 دریافت کنم؟

آنچه در مورد پسوریازیس و کرونا باید بدانید || پزشکت

احتمالاً از خود می پرسید که آیا مصرف واکسن کووید-19 برای شما بی خطر است یا خیر. پاسخ برای اکثر افراد مبتلا به پسوریازیس مثبت است. هم شورای بین المللی پسوریازیس و هم بنیاد ملی پسوریازیس توصیه می کنند که افراد مبتلا به پسوریازیس این واکسن را دریافت کنند. “هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر واکسن ها بر شروع یا شدت پسوریازیس وجود ندارد.”

آیا واکسن COVID-19 برای مبتلایان به پسوریازیس موثر است؟

تحقیقات نشان داده است که از هر 10 فرد مبتلا به بیماری های خودایمنی، از جمله پسوریازیس، یک نفر ممکن است به درستی در برابر COVID-19 محافظت نشود. تحقیقات اضافی نشان می دهد که افرادی که از داروهای سیستمیک مانند متوترکسات و ریتوکسان (ریتوکسیماب) استفاده می کنند، ممکن است پاسخ ضعیفی به واکسن نشان دهند. اما این یافته ها هنوز در مراحل اولیه هستند.

هیچ یک از تحقیقات تایید یا پیشنهاد نمی کند که افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی باید از واکسیناسیون خودداری کنند. در واقع، کالج روماتولوژی آمریکا توصیه می کند که همه افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی و خودایمنی واکسینه شوند.

آیا COVID-19 برای مبتلایان به پسوریازیس خطرناک تر است؟

افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض خطر بیشتری برای عفونت هستند. اما هیچ مدرکی تا به امروز نشان نداده است که COVID-19 ممکن است برای آنها در مقایسه با سایر افراد خطرناک تر باشد.

بررسی ها نشان می دهد داشتن سایر عوامل خطر، از جمله سن بالاتر و شرایط پزشکی جدی، خطر ابتلا به بیماری یا عوارض شدیدتر ناشی از COVID-19 را افزایش می دهد.

اگر فکر می کنید ممکن است کووید-19 داشته باشید یا اگر علائم جدید یا تغییر یافته پسوریازیس را تجربه کردید. بهتر است با پزشکت تماس بگیرید.

سخن آخر

ابتلا به پسوریازیس شما را در گروه پرخطر عفونت یا عوارض COVID-19 قرار نمی دهد. افراد مبتلا به پسوریازیس که از درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند باید این کار را ادامه دهند. اگر آزمایش کووید-19 مثبت باشد، متخصص مراقبت های بهداشتی به شما توصیه می کند که چه تغییراتی ممکن است مورد نیاز باشد. واکسن COVID-19 برای افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می شود. این و اقدامات احتیاطی استاندارد پیشگیری از عفونت، بهترین راه برای جلوگیری از COVID-19 است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز