لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بروز علائم امیکرون چند روز طول می کشد؟

بروز علائم امیکرون چند روز طول می کشد؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بروز علائم امیکرون چند روز طول می کشد؟ آیا علائم امیکرون خطرناک تر از دلتا است؟ پاسخ سوالات خود را در این مقاله از پزشکت بخوانید. به طور کلی، ممکن است با به آشفتگی ناشی از بروز همه ‌گیری کووید۱۹ که ایجاد شده است، یک نکته مهم مورد غفلت قرار بگیرد. اما باید بدانید که نوع اصلی SARS-CoV-2، سرعت شیوع کم تری داشت. پس از ورود این ویروس به بدن افراد، به طور معمول، برای حدود پنج یا شش روز طول می کشد تا علائم امیکرون بروز کنند.

طی ماه هایی که از شیوع همه گیری کووید۱۹ گذشته است، جهش های متعددی در ساختار ژنتیکی این ویروس ایجاد شده است. به این ترتیب، شاهد ویروس هایی با سرعت شیوع بالا هستیم. مدت زمان ورود ویروس به بدن تا زمان بروز علائم، که دوره کمون نامیده می ‌شود، حدود پنج روز برای سویه آلفا و چهار روز برای سویه دلتا است.

سویه جدید کروناویروس، امیکرون نام دارد. این سویه، در مقایسه با سایر سویه ها، سرعت شیوع بالاتری دارد. در واقع، سرعت شیوع و بروز علائم امیکرون، بسیار بالا است. همین مسئله، باعث ایجاد نگرانی های جدی در مورد وضعیت این بیماری همه گیر، در سراسر جهان، شده است.

تاثیر دوره کمون یک‌ ویروس بر سرعت شیوع آن

زمان کم دوره کمون در ویروس ها، تاثیر به سزایی در شیوع آن ها دارد. به احتمال زیاد، هر چه دوره کمون یک ویروس کوتاه ‌تر باشد، فرد سریع ‌تر بیماری را به دیگران منتقل می کند. به عبارت دیگر، ویروس عامل بیماری، با سرعت بیشتری شیوع پیدا می کند.

سرعت شیوع بالا، کنترل این ویروس را دشوارتر از سویه های قبلی می کند. در حال حاضر، به نظر می رسد که سویه امیکرون، سرعت شیوع بالایی دارد. در کمتر از یک ماه، Omicron به ده ‌ها کشور وارد شده است و نرخ موارد ابتلا به کووید۱۹ را به رکوردی بی ‌سابقه رسانده است.

 اگر، همانطور که برخی از دانشمندان گمان می کنند، این سویه کروناویروس، آن قدر جهش پیدا کرده است که سریعتر باعث بروز بیماری می شود. حتی می توان گفت که زمان در دسترس برای تشخیص و درمان موثر این سویه، کمتر از سایر سویه های کروناویروس خواهد بود. همین مسئله، می تواند باعث بروز مشکلات جدی شود.

با وجود این که سویه امیکرون، به تازگی در جهان شناخته شده است. اما اطلاعات به دست آمده در همین مدت کوتاه، نشان می دهند که این سویه، می تواند سریع تر از سایر سویه ها، افراد مختلف را مبتلا کند. همچنین، سرعت شیوع سویه امیکرون، بالاتر از سایر سویه ها است.

دوره کمون سویه امیکرون

بروز علائم امیکرون چند روز طول می کشد؟ || پزشکت

در یک مقاله تحقیقاتی که شیوع بیماری امیکرون در شهر اسلو را بررسی می کرد، دانشمندان خاطرنشان کردند که پس از شیوع این بیماری در اسلو، به نظر می رسد علائم ابتلا به امیکرون کروناویروس، به سرعت بروز می کند. در واقع، مدت زمان بروز علائم امیکرون، معمولاً در حدود سه روز می باشد.

به طور کلی، دوره‌ های کمون کوتاه ‌تر، معمولاً منجر به بروز عفونت‌ های بیشتر در زمان کمتری می ‌شوند. زیرا در چنین شرایطی، افراد سریع تر مستعد انتقال این بیماری به سایر افراد می شوند. همین مسئله، پیشگیری از انتقال این ویروس به نفر بعدی را سخت ‌تر می ‌کند.

بیماری ژنتیک

دانشمندان، هنوز باید اطلاعات بیشتری در مورد Omicron به دست بیاورند. پس از انجام مطالعات کافی، می توان به طور قطعی درباره دوره کمون این ویروس، نظر داد. اما با توجه به رشد انفجاری ابتلا به این سویه، داشتن دوره کمون کوتاه، نظریه ای معقول به نظر می رسد.

تقریباً در هر کشوری که با این سویه آلوده شده است، رد پایی از سرعت شیوع بالا پیدا شده است. در بسیاری از نقاط جهان، موارد ابتلا به Omicron، هر دو تا سه روز، دو برابر می شود. البته، تعیین دقیق دوره کمون یک‌ ویروس، نیازمند انجام مطالعات دقیق است. دوره های نهفتگی SARS-CoV-2 ممکن است بر اساس وضعیت واکسیناسیون، اختلالات و بیماری های زمینه ای، سابقه ابتلا به یک عفونت خاص، سن و حتی دوز ویروسی که افراد مبتلا، با آن آلوده می شوند متفاوت باشد.

کوتاه بودن دوره نهفتگی‌ در سویه امیکرون

اگر دوره نهفتگی Omicron به طور قطعی کوتاه تر باشد، دانشمندان باید تعیین کنند که چرا ویروس جدید، چنین ویژگی دارد. برخی از علل این شرایط، می تواند ذاتی خود ویروس باشد. پروتئین اسپایک Omicron دارای بیش از 30 جهش است که برخی از آن ها، بر اساس اطلاعات به دست آمده از انواع قبلی، می ‌توانند به امیکرون کمک کنند تا محکم‌ تر روی سلول‌ ها بچسبد و به طور موثرتری به داخل آن ها وارد شود.

دو مطالعه آزمایشگاهی که اخیرا انجام شده، ولی هنوز در مجلات علمی منتشر نشده اند، نشان دادند که ممکن است ویروس امیکرون، با همین شیوه، در داخل بدن افراد مبتلا، مکانیسم های بیماری زایی مختلف خود را، انجام می دهد. یعنی باعث بروز بیماری در افراد شود.

البته، توجه به این نکته ضروری است که این یافته ‌ها، لزوماً به آن چه که در بدن‌ افراد مختلف در جریان است، کاملا منطبق نمی شود. با این حال، این داده ها از این ایده پشتیبانی می‌ کنند که Omicron، در حال افزایش سرعت شیوع و بیماری زایی خود است. بیماری زایی سویه امیکرون، هر چه سریع تر اتفاق بیفتد، ویروس سریعتر از یک نفر به فرد دیگر سرایت می کند.

تاثیر واکسیناسیون در آلودگی با سویه امیکرون

بروز علائم امیکرون چند روز طول می کشد؟ || پزشکت

به طور کلی، افرادی که واکسینه نشده ‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند. اما این ویروس، عواقب نگران ‌کننده‌ ای برای واکسینه‌ شده‌ ها و افرادی که قبلاً به کروناویروس آلوده شده ‌اند نیز در پی خواهد داشت. به‌ ویژه اگر آن ها، دوز تقویت کننده واکسن ضد کووید۱۹ را دریافت نکرده باشند.

بسیاری از آنتی ‌بادی ‌هایی که علیه نسخه‌ های قبلی ویروس کرونا به کار گرفته می شدند، Omicron را به خوبی تشخیص نمی‌ دهند. به همین علت، نمی ‌توانند این ویروس را قبل از اینکه وارد سلول ها شود، جدا کنند. در نهایت، یک سیستم ایمنی تقویت شده با واکسیناسیون یا سابقه ابتلا به این عفونت، می تواند سریع تر عمل کند.

چنین سیستم ایمنی، آنتی بادی های بیشتری تولید می کند. همچنین، گروه های بزرگی از سلول های T را راه اندازی می کند که می توانند ویروس را، قبل از اینکه به شکل جدی در بدن فرد آلوده تاثیر بگذارد، سرکوب کنند. اما این روش های دفاعی، تا چند روز طول می کشد تا وارد عمل شوند. به همین علت، ممکن است به موقع فعال نشوند.

سیستم دفاعی بدن، از مراحل اولیه بیماری عقب می ماند و از انتقال ویروس به سایر افراد، پیشگیری نمی شود. به طور کلی، هر چه ویروس Omicron سریع‌ تر شیوع پیدا کند، در مقابل سیستم دفاعی بدن، مقاومت بیشتری به دست می آورد.

تاثیر دوره کمون بر تشخیص ویروس امیکرون

بروز علائم امیکرون چند روز طول می کشد؟ || پزشکت

به طور کلی، دوره کمون کوتاه تر، به این معنی است که زمان کمتری برای تشخیص ابتلا به عفونت، قبل از بروز بیماری در فرد آلوده، وجود دارد. به همین علت، متخصصان توصیه می کنند افرادی که بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند، به طور منظم، تست های تشخیص آلودگی با کروناویروس را انجام دهند. با این کار، احتمال پیشگیری از انتقال بیماری، بیشتر می شود.

نتایج منفی، ممکن است نشان دهنده وضعیت فرد، در زمان گذشته، باشند. به عبارت دیگر، تست های مختلف، فقط تصویری از گذشته ارائه می دهند، نه یک پیش بینی از آینده. یک ویروس، با تکثیر سریع، می تواند در عرض چند ساعت، از وضعیت غیرقابل شناسایی، به شکل قابل تشخیص، تبدیل شود.

این واقعیت، به خصوص می ‌تواند خبر بدی برای افرادی که به آزمایش ‌های PCR اعتماد می کنند، باشد. تست PCR، یک روش تشخیصی استاندارد، در طول دوره همه ‌گیری بوده و انجام آن، برای تشخیص ابتلا افراد مختلف به کووید۱۹، بسیار ضروری است. (خوشبختانه، به نظر می رسد اکثر آزمایش های PCR به خوبی Omicron را تشخیص می دهند).

این آزمایش ها، قبل از اینکه بتوانند نتایج را مهیا کنند، باید در آزمایشگاه بررسی شوند. این پروسه، فرآیندی است که معمولاً حداقل چند ساعت طول می کشد. به طور کلی، با توجه به سرعت شیوع و بیماری زایی بالای امیکرون، اتخاذ تصمیمات جدید در تشخیص و غربالگری افراد بیمار، ضروری است.

روش های تشخیص ابتلا به امیکرون

به طور کلی، تست ‌های سریع تشخیص آنتی ژن در خانه، که می‌ توانند بدون نسخه خریداری شوند و نتایج را در حدود 15 دقیقه مهیا کنند، می ‌توانند برخی از نگرانی های موجود را رفع کنند. با وجود این که پاسخ تست های تشخیصی، نمی توانند برای یک مدت طولانی مورد استناد قرار بگیرند، اما با توجه به این که این تست ها، در زمانی سریع انجام می شوند، افراد می توانند این تست را به طور منظم، انجام بدهند.

تست های آنتی ژن یا PCR

با این وجود، استفاده از تست های آنتی ژن سریع، راه حل کاملی برای رفع نگرانی ها نیستند. در مقایسه با آزمایش ‌های PCR، زمانی که ویروس در سطوح بسیار پایین در بدن وجود دارد، تست های سریع، با دقت پایینی قادر به تشخیص آلودگی فرد به این ویروس هستند.

این وضعیت، به این معنی است که در اوایل آلودگی فرد، امکان تشخیص بیماری، با احتمال کمتری همراه خواهد بود. یا حتی ممکن است که تست های سریع، نتوانند آلودگی فرد را تشخیص دهند. اما این تست های سریع، در افرادی که از مدتی قبل به ویروس امیکرون آلوده شده اند، می توانند نتایج قابل قبولی را به همراه داشته باشند.

به کمک این تست های سریع، افراد مختلف، می ‌توانند بارها و بارها وضعیت سلامتی خود را ارزیابی کنند تا احتمال از دست دادن زمان تشخیص و درمان بیماری ویروسی را کاهش دهند. البته، ممکن است که مردم، فراموش کنند که هر 12 ساعت، وضعیت سلامتی خود را آزمایش کنند.

 این محصولات، هنوز به تعداد کافی برای پاسخگویی به چنین تقاضای پر حجمی، در دسترس نیستند. همچنین، این تست ها بسیار گران هستند. همین مسئله، باعث می شود که گروه هایی از مردم که توانایی مالی کافی ندارند، نتوانند از این تست های تشخیصی سریع، استفاده کنند. در واقع، بررسی عدالت در دسترسی به این تجهیزات، خود نیازمند بحثی جداگانه است.

علاوه براین، در کشورهای فقیر، امکان استفاده از این تست های سریع، برای اکثریت مردم، امکان پذیر نخواهد بود.

سخن آخر

بنابراین، ویژگی های سویه امیکرون، ضرورت انجام آزمایش‌ هایی را که می‌ توانند به سرعت و با اطمینان Omicron را تشخیص دهند، افزایش می دهد. اگر سویه Omicron دوره کمون کوتاه ‌تری داشته باشد، نحوه تشخیص و مقابله با آن، بسیار دشوار تر از سایر سویه ها خواهد بود.

از آنجایی که سازمان بهداشت جهانی، در پایان نوامبر، سویه Omicron را به عنوان یک سویه نگران کننده، اعلام کرد، به نظر می رسد این ویروس تقریباً به تمام نقاط دنیا شیوع پیدا کرده است. محققان در حال ردیابی موارد ابتلا به سویه امیکرون به مدارس، مراکز نگه داری از کودکان، هتل ها، دانشگاه ها و مراسم های گوناگون، هستند.

در صورتی که درباره بیماری کووید۱۹ و سویه امیکرون و مدت زمان بروز علائم امیکرون سوالات بیشتری دارید، با پزشکت تماس بگیرید و با متخصصین رشته های مربوطه، درباره نگرانی های خود، مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز