لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه گلبول های سفید خون را افزایش دهیم؟

چگونه گلبول های سفید خون را افزایش دهیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


راه های افزایش گلبول های سفید خون، و اینکه چگونه گلبول های سفید خون را افزایش دهیم برای افرادی که تعداد گلبول های سفید کمی دارند، حیاتی و ضروری است. شاید متوجه این موضوع شده باشید که بعد از سرماخوردگی و آنفولانزا تب می کنید. تب نتیجه تلاش گلبول های سفید خون در مبارزه با میکروب های عفونی که به لکوسیت ها نیز معروف هستند.

گلبولهای سفید(WBC) اجزای سلولی خون که فاقد هموگلوبین، اما دارای هسته هستند. گلبول های سفید خون متحرک و وظیفه اصلی آنها محافظت از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها است.

اگر تعداد گلبول های سفید خون کاهش قابل توجهی داشته باشد، بدن حتی در برابر کوچکترین عفونت ها آسیب پذیر می شود. تعداد لکوسیت ها در خون نشان دهنده بیماری است. از این رو، شمارش گلبول های سفید جزء مهمی از شمارش کامل خون است. چگونه می توان تعداد گلبول های سفید خون را به طور طبیعی افزایش داد؟ برای یادگیری این راهکارها ادامه مقالات را تا انتها بخوانید.

اگر کمبود گلبول های سفید دارید، بهتر است از یک متخصص آنلاین کمک بگیرید.

کاهش تعداد گلبول های سفید خون -پزشکت

علت کاهش تعداد گلبول های سفید خون 

علل کمبود گلبول‌های سفید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بیماری‌های خونی: برخی از بیماری‌های خونی مانند لوسمی (سرطان خون) و لوسمی میلوئیدی (سرطان نخاع استخوان) می‌توانند منجر به کاهش تولید گلبول‌های سفید شوند.

بیماری‌های ایمنی‌: برخی از بیماری‌های ایمنی‌ مانند بیماری‌های خود ایمنی و ایدیوپاتیک نوتروپنیک (یک نوع کاهش شدید گلبول‌های نئوتروفیل) می‌توانند منجر به کاهش تعداد گلبول‌های سفید شوند.

عوامل دارویی: مصرف برخی از داروها مانند قرص‌های ضد تشنج، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای شیمی درمانی و برخی داروهای ضد التهاب می‌تواند به کاهش تولید گلبول‌های سفید و یا افزایش مرگ و میر آنها منجر شود.

عفونت‌ها: برخی از عفونت‌ها مانند ویروس HIV، سل و سپتی‌سمی می‌توانند به کاهش تعداد گلبول‌های سفید منجر شوند.

تغذیه نامناسب، سوء مصرف الکل، اختلالات مادرزادی نیز در کاهش تعداد گلبول های سفید خون نقش دارند. در صورتی که شما نگرانی درباره کمبود گلبول‌های سفید خود دارید، بهترین راه حل این است که به پزشک خود مراجعه کرده و تشخیص صحیح و درمان مناسب را دریافت کنید. پزشک شما می‌تواند با انجام آزمایشات و بررسی وضعیت سلامتی شما، تشخیص دقیق کمبود گلبول‌های سفید را بررسی کرده و درمان مناسب را تجویز کند.

مطالعه بیشتر:  انواع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

درمان های خانگی برای افزایش گلبول های سفید خون

برخی راهکارهای طبیعی برای افزایش گلبول های سفید خونی، عبارتند از:

اسانس اسطوخودوس و افزایش گلبول های سفید خون

روغن اسطوخودوس اغلب برای درمان استرس و اضطراب و تقویت خواب استفاده می شود. همچنین تعداد WBC و ایمنی کلی را افزایش می دهد. روغن های ضروری مانند روغن بادام شیرین، روغن درخت چای، روغن سرو نیز تأثیرات مشابهی در بهبود تولید گلبول های سفید خون دارند. به 60 میلی لیتر روغن حامل 20 قطره روغن اسطوخودوس اضافه و خوب مخلوط و از آن برای ماساژ بدن خود استفاده کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

 اسفناج

اسفناج منبع غنی ویتامین ها، مواد معدنی همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. این خواص می تواند به افزایش تعداد گلبول های سفید خون کمک کند. بخشی از اسفناج پخته شده را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. می توانید اسفناج را مستقیماً مصرف یا آن را به سالاد یا ماکارونی دلخواه خود اضافه کرده و روزانه اسفناج مصرف کنید.

برگ پاپایا و افزایش گلبول های سفید خون

برگ های پاپایا حاوی استوژنین ها، ترکیبات مهمی هستند که با افزایش تعداد WBC، ایمنی بدن را تقویت می کنند. آب برگ پاپایا به عنوان یک درمان عای برای تب دانگ عمل می کند. یک دسته برگ شسته شده پاپایا بردارید و آنها را مخلوط کنید. کمی آب به آن اضافه ،مواد را صاف کرده و یک قاشق غذاخوری آب آن را مصرف کنید. این کار را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید.

مطالعه بیشتر: شمارش گلبول های سفید خون

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

چگونه گلبول های سفید خون را افزایش دهیم؟ | پزشکت

 سیر و افزایش گلبول های سفید خون

سیر دارای خواص ضد التهابی (به لطف وجود آلیسین) که با تحریک تولید گلبول های سفید مختلف، شامل لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها و ماکروفاژها، ایمنی بدن را تقویت می کند.سیر خرد شده را به غذای مورد علاقه خود اضافه و روزانه از آن استفاده کنید. اگر می توانید طعم قوی سیر را کنترل کنید، می توانید آن را به صورت خام و به طور مرتب مصرف کنید.

ویتامین ها

ویتامین های A، C، E و B9 نقش مهمی در بهبود تعداد گلبول های سفید خون دارند. ویتامین A نقش ویژه ای در افزایش لنفوسیت ها دارند، در حالی که ویتامین C ایمنی کلی را افزایش می دهد. ویتامین B9 برای تولید نوتروفیل ها ضروری است و ویتامین E باعث تولید سلول های کشنده طبیعی می شود. از غذاهایی مانند اسفناج، هویج، پنیر، گوشت، تخم مرغ، ماهی، سیب زمینی شیرین و مرکبات استفاده کنید. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک از مکمل های ویتامین استفاده کنید.

ماست

پروبیوتیک های موجود در ماست ایمنی بدن را تقویت می کند. آنها همچنین دارای خواص تحریک کننده ای هستند که به افزایش تعداد گلبول های سفید کمک می کند. یک کاسه ماست غنی از پروبیوتیک را حداقل یک بار در روز مصرف کنید.

اسیدهای چرب امگا 3

مکمل های اسید های چرب امگا 3 دارای ویژگی های تنظیم کننده ایمنی هستند که با افزایش تعداد WBC ایمنی بدن را افزایش می دهد. پس از مشورت با پزشک، 1000 میلی گرم امگا 3 مصرف کنید. همچنین می توانید ماهی، مانند ماهی خال مخالی، ساردین، قزل آلا و سایر غذاها مانند گردو و آووکادو مصرف کنید تا میزان دریافت امگا 3 را افزایش دهید. این مکمل ها را فقط یک بار در روز مصرف کنید.

روی

روی می تواند عملکرد طبیعی گلبول های سفید خون را بازیابی کرده و در نتیجه ایمنی را افزایش دهد. پس از مشورت با پزشک 8 تا 11 میلی گرم مکمل روی مانند صدف، گوشت قرمز، لوبیا و آجیل مصرف کنید. این کار را روزانه انجام دهید.

کلم بروکلی

سولفورافان (SFN) در کلم بروکلی می تواند به تنظیم تعداد گلبول های سفید خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. یک فنجان کلم بروکلی پخته را می توانید مقداری نمک بپاشید و مستقیماً مصرف کنید یا به سالاد مورد علاقه خود اضافه کنید. این کار را روزانه انجام دهید.

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص تغذیه همین الان کلیک کنید.

چگونه گلبول های سفید خون را افزایش دهیم؟ | پزشکت

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان حاوی فسفر، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B 6 است. این مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها باعث افزایش گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت و حفظ عملکرد صحیح بدن می شود .آنها را در سالاد خود بریزید، یا روی سبزیجات سرخ شده بپاشید و میل کنید. می توانید این کار را روزانه انجام دهید.

ما اکیداً توصیه می کنیم که درمان را شروع کنید و همچنین در صورت مشاهده کاهش تعداد WBC، از داروهای فوق استفاده کنید. عدم بازگرداندن تعداد کم WBC به سطوح مطلوب آن می تواند منجر به عوارض شود.

 سلنیوم

مصرف سلنیوم از طریق رژیم غذایی بر تولید گلبول های سفید خون به ویژه لنفوسیت ها و نوتروفیل ها تأثیر مثبت دارد. سلنیوم همچنین ایمنی بدن را در برابر عفونت ها و بیماری ها افزایش می دهد .بعد از مشورت با پزشک روزانه 200 میکروگرم مکمل سلنیوم مصرف کنید.  همچنین می توانید با مصرف بیشتر ماهی تن، ساردین، مرغ و بوقلمون نیاز روزانه خود به سلنیوم را برآورده کنید. مکمل سلنیوم را یک بار در روز استفاده کنید.

کیوی

کیوی حاوی آنتی اکسیدان های قوی و همچنین منابع غنی از پتاسیم و ویتامین C و E. است همه این مواد مغذی نقش مهمی در تقویت ایمنی بدن و افزایش تعداد گلبول های سفید خون دارند. کیوی را پوست بگیرید. آنها را تکه تکه کرده و بلافاصله بخورید. روزانه 2 تا 3 کیوی بخاطر حداکثر فواید آن مصرف کنید.

مرکبات

مرکبات منابع غنی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C که هر دو باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی می شوند. آنها همچنین به افزایش تعداد WBC کمک می کنند. برخی از مرکبات به راحتی در دسترس شامل پرتقال، کیوی، توت فرنگی، لیمو و گریپ فروت هستند.

فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C و دارای خواص تعدیل کننده ایمنی است. بنابراین، آنها می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. فلفل دلمه ای را به قسمت های کوچک برش دهید و آنها را به صورت خام در سالاد خود بریزید. می توانید آنها را به صورت روزانه بخورید.

مطالعه بیشتر: گلبول سفید خون بالا نشانه چیست؟

چگونه گلبول های سفید خون را افزایش دهیم؟ | پزشکت

علائم نشان دهنده کمبود گلبول های سفید خون

کمبود گلبول‌های سفید ممکن است بدون علائم و نشانه‌های خاصی ایجاد شود و تنها به واسطه آزمایشات خونی قابل تشخیص باشد. با این حال، در برخی موارد، ممکن است علائم زیر نشان دهنده کمبود گلبول‌های سفید باشند:

آسیب پذیری بالاتر در برابر عفونت‌ها: کمبود گلبول‌های سفید منجر به تضعیف سیستم ایمنی شما می‌شود و باعث می‌شود که شما در برابر عفونت‌ها آسیب پذیرتر شوید. شایع‌ترین علائم کمبود گلبول‌های سفید مرتبط با عفونت شامل علائمی مانند تب بالا، علائم التهابی مانند گرفتگی و قرمزی، سردرد، خستگی و ضعف عمومی است.

عفونت‌های مکرر: اگر شما دچار عفونت‌های مکرر و متکرر می‌شوید، این می‌تواند نشانگر کمبود گلبول‌های سفید باشد. اگر بدن شما نتواند به خوبی با عفونت‌ها مبارزه کند، عفونت‌ها ممکن است به راحتی تکرار شوند.

التهابات مزمن: کمبود گلبول‌های سفید می‌تواند باعث افزایش التهابات مزمن در بدن شود. این التهابات ممکن است در محل‌های مختلف بدن شما شامل مفاصل، پوست، ریه‌ها و گوارش ظاهر شوند. علائمی مانند درد، قرمزی، تورم و آسیب در محل التهاب ممکن است دیده شود.

علائم خونریزی غیرمعمول: گلبول‌های سفید نقش مهمی در فرآیندهای لخته‌زایی خون دارند. در صورت کمبود آنها، ممکن است شما علائم خونریزی غیرمعمولی مانند خونریزی ناگهانی از لثه‌ها، خونریزی طولانی‌مدت پس از جراحی یا زخم‌های کوچک، خونریزی مزمن از مجاری هضمی و ادراری را تجربه کنید.

تعداد کم WBC همیشه مهم نیست مگر اینکه آنقدر پایین بیاید که سلول ها دیگر نتوانند بدن را در برابر عفونت ها محافظت کنند. در چنین شرایطی، برخی از داروهای خانگی می توانند موثر باشند.

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصص انکولوژی آنلاین مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: اختلالات گلبول های سفید

عوارض کمبود گلبولهای سفید

کاهش گلبول های سفید خون می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود، از جمله:

  • بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های میکروبی و انگلی می شوید.
  • در موارد شدید، این بیماری می تواند منجر به مرگ فرد شود.
  • اگر مبتلا به سرطان هستید، احتمال دارد به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، درمان شما به تعویق بیفتد.

در مورد گلبولهای سفید خون، زمان از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه زودتر روی حل مشکل کار کنید، بهتر است. غذا خوردن در وعده های مناسب یک شروع عالی برای افزایش تعداد WBC و محافظت از خود در برابر آنفولانزا و سایر بیماری ها است. همراه با رعایت این نکات، با پزشک خود مشورت کنید تا در اولین فرصت درمان شود.

افزایش تعداد گلبول های سفید خون با درمان و داروهای مناسب از چند روز تا چند هفته طول می کشد. در بدن بزرگسالان عادی، باید حدود 4000-10.000 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون وجود داشته باشد. هر گونه تغییر در این تعداد نشانه عفونت زمینه ای در بدن است.

چگونه گلبول های سفید خون را افزایش دهیم؟ | پزشکت

شمارش گلبول های سفید خون

محدوده طبیعی WBC ها – 3500-10500 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون است که تعداد کمتر از 4500 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون به عنوان سطح پایین و WBC  بیش از 11000 گلبول سفید در هر میکرولیتر خون به عنوان تعداد بالا شناخته می شود.

انواع گلبولهای سفید خون، عبارتند از:

بازوفیل ها: هنگام واکنش های آلرژیک هیستامین ترشح می کنند.

مونوسیت ها: مونوسیت به ماکروفاژها و مصرف بقایای سلولی تبدیل می شوند.

نوتروفیل ها: نوتروفیل با میکروب هایی مانند باکتری ها و قارچ ها با عفونت ها مبارزه می کند.

ائوزینوفیل ها: با انگل های بزرگ مانند کرم روده مبارزه می کند. این سلول ها همچنین آنتی بادی IgE را برای مبارزه با آلرژن ها ترشح می کنند.

لنفوسیت ها: لنفوسیت ها از سه سلول تشکیل شده اند – سلول های B، T و سلول های کشنده طبیعی (NK). سلول های B ویروس ها را تشخیص داده و آنتی بادی ها را علیه آنها آزاد می کنند، در حالی که سلول های T و NK با سلول های آلوده به ویروس و سرطان مبارزه می کنند.

از آنجا که گلبول‌های سفید خون نقش حیاتی در سیستم ایمنی دارند، افزایش یا کاهش تعداد آنها می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی در بدن باشد. گلبول‌های سفید خون به صورت عمومی توسط پزشکان بررسمی‌شوند تا به مشکلات مرتبط با سیستم ایمنی و علت تغییرات در تعداد آنها پی ببرند. اگر شما یا کسی دیگری مبتلا به مشکلات مربوط به تعداد گلبول‌های سفید خون هستید، من توصیه می‌کنم که با یک پزشک متخصص مشاوره کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسبی دریافت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 39

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

38

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

38 دیدگاه

  1. سلام ،بسیار کاربردی و جالب بود ،متشکرم
    خدا خیرتان دهد

      1. تشکر خیلی مطلب ارزنده بود فیض بردم عالی بود خسته نباشید

        1. مریض من هر چه میخورد پس بالا میآورد یعنی نمی‌تواند چیزی بخورد البته قبل این وضعیت دهان اش التهابی شده بود حال هم تشخیص دوکتورها کمبود گلوبول سفید خون است
          دو هفته شده چیزی نمیتونه بخوره در ضمن دهان اش هم التهابی است در این حالت درمان آن چیست

  2. سلام خسته نباشید
    مرد ۳۹ ساله با W.B.Cمساوی با ۴۷۰۰ و هموگلوبین ۱۴.۲و گلبول قرمز ۵.۵۴ آیا دچار کم خونی‌می باشد؟

  3. سلام ۲۱سالمه و گلبول های سفیدم ۳.۳
    هرچی هم دارو خوردم موثر نبوده کمتر هم شده ممکنه دلیل جدی ای داشته باشه؟

    1. سلام فقط با انجام آزمایشات تکمیلی و معاینات لازم می توان به تشخیص نهایی رسید و درمان را شروع کرد.

      1. سلام و عرض ادب همسرم بعداز ازبراکی تراپی دوسال پیش از دهان هروقت آزمایش cbc میده تعداد wbc=3.2 میشه آیا راهی برای بالا بردن wbc وجودارد ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

        1. سلام راه های افزایش گلبول های سفید در این مقاله ارایه شده است.

  4. من ۱۵ سالمه و در ازمایش گلبول های سفیدم ۳۹۰۰ ایا برای سن من طبیعی هست یا کمه

  5. سلام سن من 22 هستش و گلوبول های سفیدم 3.7 هستش ایا واسه این سن نرماله؟

  6. سلام پسر بنده تعداد گلبولهای سفید خونش 24000است.گویا کم است چه کنم

    1. سلام تقریبا نرماله ولی لازم هست هر سه ماه یکبار تکرار کنید.

    2. سلام احتمال التهاب و یا فتق می باشد با دکتر رلوژیست مشاوره کنید.

  7. سلام وقت بخیر
    بنده چند سالی میشه گلبول سفیدم از بالای 4 به زیر 4 بین 3.5 تا 3.8 نوسان داره 10 تا متخصص رفتم هزار جور ازمایش دادم همه گفتن چیزی نیست و مشکلی نیست ولی بخاطر شرایط کارم باید این عدد بالای 4 بیاد ایا راهی هست ؟ وگرنه شغلمو از دست میدم

    1. سلام روش های مذکور در مقاله را امتحان کنید انشالله مشکل حل می شود.

      1. سلام دکتر ممنون از پاسخ روش های مذکور امتحان کردم تغییری نکرد شنیدم دارو هایی هستند که این رو زیاد میکنه ایا به صورت قرصی هست یا تزریقی میشه چندتاشون رو جهت تحقیق معرفی کنید
        سپاس

        1. سلام داروها فقط با تجویز پزشک ممکن است

  8. سلام من ۲۴سالمه گلبول سفیدم ۳.۲۲دکترگفن اگه بالانیادخطرناکه واقعانگران کنندس؟

    1. سلام بدون نگرانی به فوق تخصص خون شناسی مراجعه نمایید.

  9. سلام من 41 سالمه و مبتلا به بیماری بهجتم. بدنم به شدت ضعیف شده و با کوچکترین بادی، سرما میخورم و به گرما به شدت واکنش نشون میده بدنم و خیلی زیاد عرق میکنم. دیسک کمر و آرتروز ستون مهره ها دارم و سیاتیکمم بدجور اذیتم میکنه، روزی سه تا آزارام، یه آسپرین، دو تا مداسین و یه کپسول فلوکستین مصرف میکنم و در صورت درد یه استامینوفن و نهایتا یه دیکلوفناک مجازم استفاده کنم و مسکن دیگه ای هم برام مجاز نیست. سال گذشته به خاطر حمله بیماری بهجتم به مغز، دچار سکته مغزی شدم و دردهای پا و کمرم بعد اون شروع شد. تحت نظر روماتولوژیستم. واقعا خسته شدم از وضعیتم. از وقتی یوگا کار میکنم یه کم شرایطم بهتر شده و میتونم بگم میخوابم!! ولی قبل اون حتی از خوابم هم چیزی نمیفهمیدم. چیکار کنم سطح ایمنی بدنم بالا بره؟ واقعا خسته م کرده این بیماری. تحملم به شدت کاهش پیدا کرده و بی حوصله شدم و حتی کارهای ساده قبلیمو هم نمیتونم انجام بدم.امیذ

    1. سلام در این مقاله روشهای افزایش گلبولهی سفید و افزایش ایمنی بدن ذکر شده است.

  10. سلام خسته نباشید من 64 سالمه گلبول سفیدم همیشه 38000 هست به دکتر خون مراجعه کردم قرص نوروبیون دادن و فولیک اسید هیچ فرقی نکردم پسوریازیس پام گرفته و زیاد عذاب میکشم لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام بررسی از نظر لوسمی یا سرطان خون توصیه میشه

  11. سلام .
    خواهر من ۵ سالش هست . و به گفته دکتر گلگول سفید ش خیلی پاینه چی بخوره تا بره بالا من واقا نگران هستم ممنون میشم کمک کنید ?

    1. سلام از کپسول های تقویت ایمنی ولمن و …استفاده کنید فیلگراستیم هم تزریقی خوبه

  12. سلام.من ۴۰ ساله هستم گلبول سفیدم روی ۲/۷ هست بالا هم نمیاد.مادر زادی هست.آیا کاری هست انجام بدم بیاد بالا؟

  13. سلام وقت بخیر ببخشید دختر من مبتلا به پسوریازیس پوست سر هست ممکنه به دلیل کمبود گلبول سفید باشه ممنون

  14. سلام
    دختر من ۲سال و ۱۰ماهش هست برای سرماخوردگی مراجعه کردم به پزشک بعد از آزمایش خون گلبول های سفید خون ۲.۸ هست esr 1h 32 و crp 12 این نشانه چیست

  15. سلام ۶ ماهه سردرد مداوم دارم این آزمایش خونم

    WBC:4.1
    RBC: 5.13
    Platelet:206
    M.C.H:32
    H.G.b:16.4
    Hct:46.8

    دکتر خواهش میکنم بگید مشکلی این آزمایش خون داره که با بدن درد (پشت پا ) و سردرد مرتبط باشه ؟

  16. سلام من ۲۰ سالمه
    m.c.v 66.۹
    m.c.h۲۰.۶
    پزشک برام قرس فولیک اسید ۱ تجویز کرد
    چیکار کنم لازمه قرص دیگه ای مصرف کنم؟

    1. سلام دوست عزیز، جهت بررسی دقیق تر بهتر است از یک پزشک عمومی مشاوره بگیرید. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز