لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

گلبول سفید خون بالا نشانه چیست؟

گلبول سفید خون بالا نشانه چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تعداد گلبول سفید خون (WBC) بالا می تواند به دلیل بسیاری از شرایط و بیماری های ایجاد شود. سلول های سفید خون، بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند. این سلول ها به مبارزه با عفونت و بهبودی بیماری ها کمک می کنند.

انواع مختلفی از گلبول های سفید (نوتروفیل ها) وجود دارد، (لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها، بازوفیل هاو مونوسیت ها) که به طرق مختلف عمل می کنند و در شرایط مختلف ممکن است بر تعدادشان افزوده شود و سطح گلبول های سفید خون را افزایش دهند.

این مقاله از پزشکت علائم بیماری های مرتبط با افزایش تعداد گلبول های سفید، از جمله علل شایع، آزمایش ها و درمان ها را مورد بحث بررسی می دهد. لطفاً برای جزئیات بیشتر در مورد وضعیت خود به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: افزایش WBC در بارداری

علائم بالا بودن تعداد گلبول های سفیدخون

علائم بیماری های رایجی که ممکن است با افزایش تعداد گلبول های سفید خون همراه باشند، عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • خستگی
  • کاهش اشتها
  • عرق بیش از حد
  • تورم ناحیه عفونت
  • خارش، با یا بدون راش
  • خس خس سینه
  • علائم آلرژی، از جمله آبریزش بینی، احتقان، بثورات
  • تورم مفاصل به دلیل عفونت یا بیماری خودایمنی
  • درد، حساسیت، گرما یا قرمزی در ناحیه عفونت یا تورم مفصل

دلایل افزایش تعداد سلول های سفید

عفونت ها باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون می شوند. زیرا گلبول های سفید راه بدن برای از بین بردن ارگانیسم های عفونی ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها هستند.

بسیاری از بیماری های زمینه ای از جمله آسم، بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، پانکراتیت، بیماری التهابی روده، آلرژی، آرتریت روماتوئید، لوپوس، سرطان و اختلالات مغز استخوان نیز با افزایش سطح گلبول های سفید خون مرتبط هستند.

افزایش تعداد و یا فعالیت بیش از حد گلبول های سفید خون می تواند با بروز برخی عوارض همراه باشند، از جمله:

  • ترشح آنزیم هایی که باعث افزایش دما و در نهایت گرمی یا تب و تعریق می شود.
  • گشاد شدن و نشت رگ های خونی که باعث قرمزی و تورم می شود.
  • تجمع در نواحی خاصی از بدن، مانند تشکیل آبسه (ناحیه جدا شده از عفونت)

مطالعه بیشتر: اختلالات گلبول های سفید خون

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

آزمایش در محل

گلبول سفید خون بالا نشانه چیست؟||پزشکت

عوامل محرک افزایش سطح گلبول های سفید خون

اگر سطح یک نوع خاص از گلبول های سفید افزایش یابد، ممکن است به دلیل یک محرک خاص باشد:

مونوسیت ها: سطوح بالای مونوسیت ها ممکن است نشان دهنده وجود عفونت مزمن، یک اختلال خود ایمنی یا خونی، سرطان یا سایر شرایط پزشکی باشد.

لنفوسیت ها: اگر سطح لنفوسیت ها افزایش یابد، این وضعیت به عنوان لکوسیتوز لنفوسیتی شناخته می شود. این ممکن است در نتیجه یک ویروس یا عفونت، مانند سل رخ دهد. همچنین ممکن است با لنفوم های خاص و انواع لوسمی مرتبط باشد.

نوتروفیل ها: افزایش سطح نوتروفیل ها در بدن آنها منجر به یک وضعیت فیزیکی به نام لکوسیتوز نوتروفیل می شود. این وضعیت یک پاسخ ایمنی طبیعی به رویدادهایی مانند عفونت، آسیب، التهاب، برخی داروها و انواع خاصی از سرطان خون است.

بازوفیل ها: افزایش سطح بازوفیل ها ممکن است در افرادی با سابقه بیماری کم کاری تیروئید که به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود یا در نتیجه بیماری های دیگر مانند آلرژی یا لوسمی رخ دهد.

ائوزینوفیل ها: اگر فردی سطوح بالایی از ائوزینوفیل ها را ثبت کند، بدن ممکن است به عفونت انگلی، دارو، آلرژن یا آسم واکنش نشان دهد.

در مواردی، هیچ دلیل قابل شناسایی برای افزایش گلبول های سفید وجود ندارد. این به عنوان سندرم هیپرائوزینوفیلیک ایدیوپاتیک شناخته می شود. می تواند منجر به عوارض جدی مانند آسیب به قلب، ریه، کبد، پوست و سیستم عصبی شود.

داروهای شناخته شده برای افزایش تعداد WBC شامل کورتیکواستروئیدها، لیتیوم، بتا آگونیست ها و اپی نفرین هستند.

مطالعه بیشتر: سطح مونوسیت بالا نشانه چیست؟

گلبول سفید خون بالا نشانه چیست؟ || پزشکت

بالا بودن تعداد گلبول های سفید در بارداری

سطح گلبول های سفید خون در دوران بارداری سالم به دلیل استرس فیزیکی که بدن در این دوران متحمل می شود به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. سطوح در سه ماهه اول شروع به افزایش می کند و تا سه ماهه سوم افزایش می یابد.

در طول زایمان و در ساعات بعد از زایمان، سطح گلبول‌های سفید خون ممکن است 9000 و 25000 در هر میکرولیتر خون افزایش یابند. این در پاسخ به استرس های فیزیکی و آسیب های ناشی از زایمان است. در عرض 6 تا 8 هفته پس از زایمان، گلبول های سفید خون به سطح طبیعی خود باز می گردند.

چگونه تعداد بالای سلول های سفید را درمان کنیم؟

افزایش تعداد گلبول های سفید ناشی از عفونت مانند اکثر عفونت های ویروسی به خودی خود برطرف می شوند. هیچ مداخله پزشکی جدا از برخی تغییرات سبک زندگی (مانند استراحت یا نوشیدن چای گرم برای تسکین گلودرد) برای این وضعیت مورد نیاز نیست.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است راه هایی را برای تسکین علائم بیماری زمینه ای که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید می شود، پیشنهاد دهد. این درمان ها، عبارتند از:

  • آنتی هیستامین برای کاهش علائم آلرژی
  • داروهای گشادکننده برونش برای درمان و پیشگیری از علائم آسم یا COPD
  • اصلاحات رژیم غذایی برای کمک به کاهش اثرات شرایط التهابی دستگاه گوارش
  • تیلنول (استامینوفن) یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs، مانند ادویل ایبوپروفن یا آلو ناپروکسن سدیم) برای کاهش تب، درد یا تورم

مطالعه بیشتر:  انواع داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

این درمان ها ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید، اما از طرفی هم احتمال دارد تعداد گلبول های سفید خون شما را کاهش ندهند. درمان های دیگری که ممکن است برای رفع بیماری زمینه ای مورد نیاز باشد، عبارتند از:

  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای سرطان خون
  • پیوند مغز استخوان برای برخی از انواع سرطان خون
  • استروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی برای بیماری های خود ایمنی یا اختلالات التهابی
  • آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها برای درمان عفونتی که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید می شود.
  • برخی از شرایط، مانند بیماری‌های خود ایمنی، آرتریت روماتوئید و لوپوس یا بیماری التهابی روده (IBD، از جمله بیماری کرون و کولیت اولسراتیو)، ممکن است نیاز به درمان مداوم داشته باشند.

در صورت داشتن چنین علائمی می توانید با متخصص انکولوژی آنلاین مشورت کنید.

گلبول سفید خون بالا نشانه چیست؟ || پزشکت

عوارض و عوامل خطر مرتبط با تعداد WBC بالا

سرطان‌های خون و بیماری‌های خودایمنی که باعث تولید بیش از حد گلبول‌های سفید غیرطبیعی می‌شوند، می‌توانند باعث حساسیت به عفونت‌ها و اختلال در بهبودی ناشی از جراحات یا بیماری‌ها شوند.

گاهی اوقات، افزایش تعداد گلبول های سفید خون با کم خونی همراه است. این زمانی اتفاق می‌افتد که بیماری مغز استخوان که باعث تولید بیش از حد گلبول‌های سفید خون می‌شود، باعث تولید کم گلبول‌های قرمز خون نیز گردد.

آیا آزمایش هایی برای تشخیص علت افزایش تعداد WBC وجود دارد؟

تعداد بالای گلبول های سفید در یک آزمایش خون به نام شمارش کامل خون (CBC) مشخص می شود. این آزمایش، گزارشی از تعداد گلبول های سفید و گلبول های قرمز و همچنین انواع هر گلبول سفید و درصد آنها را ارائه می دهد.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)، تعداد طبیعی گلبول‌های سفید خون 4500 تا 11000 WBC در هر میکرولیتر (4.5 تا 11.0 × 109 L) است.

علاوه بر CBC، ممکن است یک معاینه میکروسکوپی از نمونه خون برای شما تجویز شود (اسمیر خون محیطی)، که می تواند تعیین کند که آیا اندازه یا شکل سلول ها غیر طبیعی است یا خیر.

برخی از بیماری ها، مانند بیماری های خودایمنی، می توانند با مقادیر بیش از حد نوتروفیل های منحط، که نوتروفیل ها (نوعی از گلبول های سفید خون) در حال مرگ هستند، مرتبط باشند. و برخی از انواع سرطان می توانند باعث ایجاد گلبول های سفید اضافی شوند که ظاهر میکروسکوپی غیرعادی دارند.

مطالعه بیشتر: گلبول سفید در ادرار

در افزایش تعداد WBC چه زمانی باید پزشک مراجعه کرد؟

اگر بیش از چند روز احساس بیماری، خستگی یا تب دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر قبلاً بیماری مزمنی برای شما تشخیص داده شده است که باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید می‌شود، شما و پزشک معالجتان باید درباره علائم بدتر شدن وضعیت‌تان مشورت کنید و برنامه‌ای برای زمانی که باید تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید، تهیه کنید.

در صورت بروز هر یک از موارد زیر فوراً مراقبت های پزشکی را دریافت کنید:

  • عرق یا لرز
  • تب بالای 103 درجه
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال مکرر
  • قرمزی، تورم یا درد ناگهانی یا بدتر شدن سریع مفصل یا پوست
  • سرگیجه، رنگ پریدگی پوست، ضربان قلب سریع، یا تنفس سریع

سوالات متداول

آیا تعداد گلبول های سفید خون بالا همیشه باعث علائم می شود؟

خیر. این بیماری یا شرایط زمینه ای است که باعث افزایش WBC می شود که علائم ایجاد می کند. علائم متفاوت خواهد بود.

آیا افزایش تعداد گلبول های سفید خون مفید است؟

این بستگی به شرایط زمینه ای دارد که باعث کاهش تعداد گلبول های سفید خون شده است. افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون به بالاتر از حد طبیعی مفید نیست، اما اگر تعداد گلبول‌های سفید خون پایین باشد، برای کمک به افزایش آن به سطح نرمال به درمان نیاز خواهید داشت.

سخن آخر

گلبول های سفید، بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که به مبارزه با عفونت و بهبود بیماری کمک می کنند. از طرفی هم در زمانی که در حال بهبودی از یک بیماری هستید، گلبول های سفید خون شما می توانند به طور موقت افزایش پیدا کنند.

گاهی اوقات، بیماری های زمینه ای مرتبط با گلبول های سفید طبیعی یا غیرطبیعی بیش از حد می تواند علائمی مانند تب، تورم یا احتقان ایجاد کند. CBC می تواند تعداد گلبول های سفید شما را اندازه گیری کند. داروها می توانند بیماری زمینه ای را که باعث افزایش تعداد گلبول های سفید خون می شود، درمان کنند.

بالا بودن تعداد گلبول‌های سفید خون معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. بلکه نشان می دهد بدن شما در حال مبارزه با عفونت یا بهبودی پس از یک بیماری است. بیماری‌های مزمن یا جدی که باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید می‌شوند، اغلب با دارو یا سایر روش‌های درمانی قابل درمان هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.8 / 5. تعداد رای ها: 4

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

3

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

3 دیدگاه

  1. سلام من آزمایش دادم wbc من ۱۳۳۹۰ هست چیکار کنم بیاد پایین.؟؟

  2. گلبول سفیدخونم 4740هستش دوپام
    از زانو به پایین ماهیچه هادردگرفته
    آیابامسکن برطرف میشود
    لازم به ذکر است که ذخیره خونم یعنی
    فریتین بالا بود دوباره فصدانجام دادم
    ویکبارحجامت کردم دوپایم گرم میشود
    خواهش میکنم راهنمایی بفرمایید
    تادردپایم کمترشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز