لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت گلو و گوش درد همزمان چیست؟

علت گلو و گوش درد همزمان چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گلو درد یکی از علائم رایج سرماخوردگی یا آنفولانزا است. شایع ترین علل گلو و گوش درد همزمان ممکن است آلرژی، ترشح پشت حلق یا التهاب لوزه باشد. ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم مروری بر علل گلو و گوش درد همزمان، و همچنین کارهایی که می توانید برای تسکین علائم خود انجام دهید، داشته باشیم. اگر گلودرد دارید که بیش از دو هفته طول می کشد یا اگر سابقه مصرف یا قرار گرفتن در معرض شدید الکل یا تنباکو دارید، درد شما ممکن است نشانه سرطان گلو باشد. یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید تا در مورد علائم و عوامل خطر خود مشورت کنید.

مونونوکلئوز

مونونوکلئوز، عفونتی است که به ویژه در نوجوانان و جوانان شایع است. اغلب به آن “بیماری بوسیدن” می گویند زیرا به راحتی از طریق بزاق پخش می شود. مونونوکلئوز معمولاً توسط ویروس اپشتین بار ایجاد می شود . علائم مونو می تواند شامل خستگی مفرط، تب و تورم غدد لنفاوی و همچنین درد گلو و گوش باشد. مونو را نمی توان با آنتی بیوتیک درمان کرد و ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به طور کامل بهبود یابد. درمان شامل استراحت، افزایش مصرف مایعات و مسکن‌های بدون نسخه (OTC) است.

رفلکس اسید

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر تحتانی مری (LES) به درستی باز و بسته نمی شود، که به اسید معده اجازه می دهد تا به مری برگردد. گاهی اوقات، اسید می تواند به اندازه ای معکوس شود که پشت گلو را تحریک کند و علائمی مانند گلودرد و حتی گوش درد ایجاد کند. اگر رفلاکس اسید معده دارید، ممکن است متوجه شوید که درد در گلو و گوش‌هایتان هنگام دراز کشیدن یا درست هنگام صبح که از خواب بیدار می‌شوید بدتر می‌شود.

رفلاکس اسید رایج است، اما دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از افراد مبتلا به این بیماری دارای علائم گلودرد و گوش درد هستند.

داروهای زیادی برای درمان رفلاکس اسید وجود دارد. برخی از آنها داروهای OTC هستند و برخی دیگر نیاز به نسخه دارند. نمونه هایی از داروها برای رفلاکس اسید عبارتند از آنتی اسیدها (Tums یا Rolaids) مسدود کننده های H2 (Zantac، Pepcid ) و مهارکننده های پمپ پروتون (Nexium، Prilosec ). اگر رفلاکس اسید معده دارید، می توانید با اجتناب از غذا خوردن در اواخر شب و پرهیز از مصرف غذاهایی که ممکن است علائم شما را تحریک کند، کمک کند.

ورم لوزه

علت گلو و گوش درد همزمان چیست؟ || پزشکت

تونسیلیت، اصطلاحی است که به بزرگ شدن و التهاب لوزه ها، جفت بافت نرم در پشت گلو، اشاره دارد. التهاب لوزه ها می تواند باعث درد گلو، گوش درد و مشکل در بلع شود.  علل معمول لوزه ها سرماخوردگی معمولی، گلودرد مونو و استرپتوکوکی است. واژه تونسیلیت برای توصیف لوزه های بزرگ و ملتهب بدون توجه به علت زمینه ای استفاده می شود.

آنتی بیوتیک ها را می توان برای درمان گلودرد استرپتوکوکی که توسط باکتری ایجاد می شود استفاده کرد. اگر تست استرپتوکوکی مثبت نداشته باشید، برنامه درمانی معمولاً شامل استراحت و کاهش علائم است. نوشیدنی های خنک و غذاهای خنک می توانند به کاهش درد گلو کمک کنند. همچنین می توانید از کمپرس یخ و مسکن های OTC استفاده کنید. در موارد شدید التهاب، مسکن های تجویزی یا داروهای استروئیدی می توانند برای کوچک کردن لوزه ها تجویز شوند.

عفونت دندان

یک دندان عفونی یا آبسه بسته به محل عفونت و اینکه آیا گسترش یافته است، می تواند باعث گلودرد یا گوش درد شود. سایر علائم دندان عفونی، عبارتند از:

  • تب
  • بوی بد دهان
  • حساسیت دندان
  • التهاب غدد لنفاوی
  • دردی که به گردن، استخوان فک یا گوش کشیده می شود.

اگر فکر می کنید که یک دندان عفونی دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان عفونت، از جمله با آنتی بیوتیک، در صورت نیاز، به جلوگیری از گسترش آن کمک می کند. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است نیاز به انجام روشی مانند برش و درناژ، کانال ریشه یا کشیدن دندان برای درمان عفونت داشته باشد.

بیماری های گوش و حلق و بینی

آلرژی

آلرژی یکی از علل شایع گلو و گوش درد است. اگر آلرژی باعث علائم شما می شود، ممکن است متوجه شوید که پشت گلو و گوش های شما خارش دارند. آلرژی را می توان با آنتی هیستامین ها، ایمونوتراپی (واکسن های آلرژی) و اقدامات پیشگیرانه مانند اجتناب از محرک های آلرژی درمان کرد.

گلودرد استرپتوکوکی

علت گلو و گوش درد همزمان چیست؟ || پزشکت

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که معمولا باعث گلودرد می شود، به ویژه در کودکان 5 تا 15 ساله. سایر علائم گلودرد استرپتوکوکی شامل اشکال در بلع، لکه های سفید روی لوزه ها و تب است.

گلودرد استرپتوکوکی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک مناسب دارد. بسیار مهم است که برنامه درمانی تجویز شده توسط پزشک را به دقت دنبال کنید زیرا گلودرد استرپتوکوکی می تواند عوارض جدی از جمله مشکلات کلیوی یا قلبی داشته باشد. شما می توانید علائم گلودرد استرپتوکوکی را با نوشیدن مایعات سرد و استفاده از مسکن های OTC مدیریت کنید.

سینوزیت

سینوزیت یک اصطلاح گسترده است که به هرگونه التهاب سینوس ها، سیستم کیسه های پر از هوا در صورت اشاره دارد. التهاب می تواند به عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی، آلرژی یا شرایط آناتومیکی مانند انحراف سپتوم مربوط باشد . علائم شایع سینوزیت شامل احتقان، سردرد و علائم سرماخوردگی (از جمله درد گلو یا گوش) است.

درمان سینوزیت بسته به علت ایجاد آن متفاوت است. داروهای OTC، ضداحتقان‌ها و شستشوی بینی می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. آنتی بیوتیک ها معمولاً مورد نیاز نیستند مگر اینکه پزشک متوجه شود که باکتری ها باعث عفونت می شوند. گاهی اوقات، برای درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند انحراف سپتوم یا پولیپ بینی، رشد غیرسرطانی نرم داخل بینی و سینوس‌ها، جراحی سینوس مورد نیاز است.

TMJ

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) مفصلی را که فک شما را به جمجمه متصل می کند، تحت تاثیر قرار می دهد. مفصل در نزدیکی گوش شما قرار دارد و چیزی است که به دهان شما اجازه می دهد هنگام جویدن و صحبت کردن حرکت کند. اگر درد TMJ دارید، ممکن است به گوش شما بتابد.

سایر علائم TMJ شامل کلیک دردناک در فک، قفل شدن فک و سفتی یا درد در صورت، فک یا گردن است. برخی از درمان‌های رایج برای TMJ شامل تکنیک‌های آرام‌سازی، گرم کردن پدها یا کیسه‌های یخ، مصرف غذاهای نرم و استفاده از محافظ‌های گزش برای دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها است. در برخی موارد، شل کننده های عضلانی برای کاهش علائم تجویز می شود.

درد گلو و گوش در یک طرف

بسیاری از بیماری ها می توانند باعث شوند که تنها در یک طرف گوش و گلو درد داشته باشید. به عنوان مثال، TMJ، دندان عفونی و سینوزیت به طور بالقوه می توانند تنها در یک طرف باعث درد گوش و گلو شوند.

درد گلو و گوش هنگام بلع

گوش و گلو توسط لوله شنوایی (که شیپور استاش نیز نامیده می شود) به هم متصل می شوند که هنگام قورت دادن باز و بسته می شود. بنابراین، در صورت ابتلا به لوزه ها و عفونت هایی مانند گلودرد مونو یا استرپتوکوک، ممکن است هنگام قورت دادن گلو و گوش درد داشته باشید. این عفونت ها همچنین می توانند باعث ایجاد مشکلاتی در لوله شنوایی از جمله التهاب، عفونت و جمع آوری مخاط شوند.

گلو و گوش درد مداوم

درد گلو و گوش باتوجه به اینکه چه چیزی باعث علائم می شود، ممکن است به صورت گاه به گاه بروز کند و یا حتی ثابت و مداوم باشد، به عنوان مثال، رفلاکس اسید به احتمال زیاد باعث دردی می شود که در صبح بدتر می شود و بعداً در روز فروکش می کند. آلرژی های فصلی، گلودرد استرپتوکوکی و مونونوکلئوز بیشتر با گلودرد و گوش درد همراه هستند که تا زمانی که شرایط درمان نشود از بین نمی روند. اگر گلودرد شما بیش از دو هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید.

گلو و گوش درد چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص علت گلو و گوش درد، پزشک می‌تواند از آزمایش‌هایی مانند آزمایش سریع استرپتوکوکی، آزمایش تک نقطه‌ای یا کشت گلو استفاده کند.

اگر این آزمایش‌ها علت درد شما را مشخص نکرد، ممکن است نیاز به انجام توموگرافی کامپیوتری (CT) برای مشاهده سینوس‌ها، آزمایش آلرژی ، یا آندوسکوپی (استفاده از یک لوله نازک و توخالی با نور و دوربین) داشته باشید. تا به گلویت نگاه کنم همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد داروهایی را امتحان کنید که به رفلاکس اسید کمک می‌کنند تا ببیند آیا علائم شما را بهتر می‌کند یا خیر.

درمان های خانگی برای گلو و گوش درد به طور همزمان

علت گلو و گوش درد همزمان چیست؟ || پزشکت

چند راهکار وجود دارد که می توانید برای تسکین گلو و گوش درد خود امتحان کنید، مانند:

  • مکیدن قطره سرفه
  • مصرف مایعات سرد زیاد و یخ یا بستنی
  • بالا بردن قسمت بالایی بدن هنگام خواب
  • قرار دادن بسته های سرد یا گرم روی گلو یا کنار سر روی گوش
  • استفاده از یک مرطوب کننده خنک کننده یا دستگاه شستشوی بینی
سوالات متداول

علت گلودرد و گوش درد چیست؟ عفونت هایی مانند سرماخوردگی، گلودرد استرپتوکوکی، مونو، عفونت های سینوسی، عفونت دندان، آلرژی، TMJ، چکه های پس از بینی و رفلاکس اسید همگی می توانند باعث درد در گلو و گوش شوند.

درمان های خانگی گلو و گوش درد هنگام بلع چیست؟ غذاهای نرم و سردی که مصرف آنها آسان است بخورید، مایعات خنک فراوان بنوشید و مسکن های OTC مانند استامینوفن را 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید.

چه چیزی می تواند به کاهش گلودرد و گوش درد کمک کند؟ مسکن های OTC مانند تایلنول (استامینوفن) و ادویل یا موترین (ایبوپروفن) می توانند به تسکین علائم شما کمک کنند. همچنین می توانید پدهای گرما یا کیسه های یخ را روی گردن یا نزدیک گوش قرار دهید.

در صورت ابتلا به رفلاکس اسید، بالا نگه داشتن بدن شما می تواند به جلوگیری از بازگشت اسید از مری به پشت گلو کمک کند. این موقعیت همچنین می‌تواند لوله شنوایی را در صورت مسدود شدن با مخاط یا زباله تشویق به تخلیه کند.

سخن آخر

درد در گلو و در یک یا هر دو گوش می تواند به طور جداگانه یا همزمان رخ دهد. وقتی این علائم با هم اتفاق می‌افتند، دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. عفونت ها، آلرژی ها و اختلالات فک از دلایل شایع گلودرد و گوش درد هستند. شرایطی که باعث گلودرد و گوش درد می‌شوند به روش‌های مختلفی قابل درمان هستند، اما معمولاً شامل داروهای تجویزی یا OTC و درمان‌های خانگی می‌شوند. برای شرایط جدی تر، درمان های جراحی ممکن است لازم باشد.

اگر گلو و گوش درد دارید، احتمالاً می‌توانید علائم خود را در خانه درمان کنید. با این حال، اگر درد بهبود نیافت یا بدتر شد، باید با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که بسیاری از موارد درد در گلو و گوش را می توان با داروهای OTC و درمان های خانگی کاهش داد، برخی از آنها به مراقبت و درمان پزشکی تخصصی تری نیاز دارند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.8 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

4 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر من هفته قبل رفتم پیست دومیدانی و دویدم بعد از اون گلودرد و ابریزش شدید پیداکردم دکترعمومی مراجعه کردم گفتن سرماخوردی(وداروهای سرماخوردگی وضد حساسیت دادن که کاملا خوب نشدم ) ولی طی گذشت چند روز کمی بهتر شدم ولی کاملا خوب نه و بعد از یک هفته دوباره رفتم پیست وبعد از ان مجدد ابریزش شدید و سوزش شدید بینی و سوزش گلو ووقتی اب دهنم قورت میدم سوزش شدید درگوش چپم دارم دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟

    1. سلام عفونت گوش میانی اموکسیسیلین مصرف کنید

  2. سلام من دوهفته ای یکبار گلودرد شدید با گوش درد یکطرفه میگیرم
    دوهفته پیش دکتر رفتم برام اموکسیسیلین نوشت و چهارتا امپول دازو هارو خوردم خوب شدم و یکماه پیش هم باز عمین شد الان هم باز شروع شده
    خیلی هم بیرون نمیرم کلا شاید ماهی یکبار بنطرتون علت چی هست که اینقدر سرما میخورم؟
    (قرص ویتامین و تقویت کننده هم مصرف میکنم)

    1. سلام ضعف ايمني و استرس داريد بهداشت رعايت كنيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز