لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

علت ورم یک طرفه بینی

ورم بینی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ورم یک طرفه بینی یک وضعیت غیرعادی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائم مانند قرمزی، گرمی، خونریزی بینی یا احتقان را به همراه داشته باشد. تورم یک طرفه بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از عفونت پوستی مانند سلولیت، یا ضربه به صورت یا واکنش آلرژیک باشد.

تورم اغلب یک واکنش طبیعی بدن شما در پاسخ به آسیب است که به عنوان بزرگ شدن غیر طبیعی یک قسمت از بدن ظاهر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ورم در بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما معمولا زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که مایع (از جمله خون) در یک منطقه خاص جمع شود. با این حال، تورم همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل رشد غیر طبیعی سلول رخ دهد. ورم در در قسمت‌های کوچک بدن، مانند بینی را نباید نادیده بگیرید.

علائم ورم یک طرفه بینی

تورم بینی یک طرفه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در داخل یا خارج بینی رخ دهد. علائم ورم بینی در قسمت داخل و خارج آن تا حدودی ممکن است شبیه به هم باشند. اما در برخی موارد تفاوت های جزئی هم با یکدیگر دارند. علائم مرتبط با تورم یک طرفه داخل بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گرفتگی
  • خون ریزی
  • کاهش حس بویایی
  • آبریزش بینی یا ترشح
  • مشکل در سمت آسیب دیده
  • درد، حساسیت یا فشار در اطراف پیشانی، چشم ها، گونه ها یا بینی

از طرفی هم علائم مرتبط با تورم یک طرفه بیرون بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی
  • انحراف یا بدشکل بینی
  • درد یا حساسیت در اطراف تورم
  • حتی تورم بینی یک طرفه ممکن است با تب، قرمزی و یا گرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناحیه آسیب دیده همراه باشد.

مدت دوره تورم شما ممکن است کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. بسته به علت، تورم یک طرفه بینی ممکن است فقط چند روز طول بکشد یا برای یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند. اگر تورم بینی شما مداوم باشد، ممکن است ورم به مرور زمان کمتر و یا بیشتر شود.

درد بینی || پزشکتآیا ورم یک طرفه بینی جدی است؟

شدت تورم با توجه به جزئیات زیر ممکن است متفاوت باشد:

  • اگر خود به خود برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود: تورم کوچک بینی که خود به خود برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، معمولا جدی نیست.
  • اگر تب نیز دارید: علت تورم بزرگ بینی که با قرمزی، درد و گرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه است و خود به خود بهتر نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی شود.
  • در حال افزایش و پیشرفت: تورم بینی که به مرور زمان پیشرفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و به خودی خود کوچک یا برطرف نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، باید توسط یک پزشک ارزیابی شود.

چه چیزی باعث ورم بینی یک طرفه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

شایع ترین علل تورم بینی زیاد حاد و جدی نیستند و آنها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به دسته های مختلفی تقسیم کرد:

عفونت ها

علل احتمالی تورم بینی مرتبط با عفونت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت پوستی: عفونت باکتریایی یا قارچی پوست بینی در خارج یا داخل سوراخ بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تورم شود. عفونت‌های پوستی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که بریدگی یا جراحت کوچکی در پوست در معرض باکتری قرار می‌گیرد. وقتی این عفونت به لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌رسد به آن سلولیت می‌گویند. سلولیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به صورت یک ناحیه قرمز و متورم ظاهر شود که احساس گرما و حساسیت دارد. گاهی اوقات بدن در هنگام مبارزه با عفونت، مجموعه ای از چرک تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که به آن آبسه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویند .

عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی: عفونت دستگاه تنفسی فوقانی توسط ویروس ها ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تورم داخلی بینی شود، زیرا بدن شما سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند به ویروس پاسخ دهد. این وضعیت تا حدودی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به احساس احتقان و حساسیت در داخل و اطراف بینی به علاوه تمام علائم دیگری که با سرماخوردگی همراه است مانند آبریزش بینی، عطسه، مشکل در تنفس و کاهش حس بویایی شود.

بیماری های گوش و حلق و بینی

ضربه

هر چیزی که باعث آسیب به بینی شود مانند ضربه مستقیم به صورت، جراحی، تصادف رانندگی یا سوراخ کردن بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به تورم قسمت خارجی بینی شود. این تورم زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که خون یا مایع زیر پوست نازک بینی جمع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین ضربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با تغییر شکل بینی همراه باشد، به خصوص در مواردی که تروما منجر به شکستگی بینی نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

بیماری سیستمیک

تورم بینی ممکن است به دلیل برخی از بیماری هایی زمینه ای ایجاد شود، از جمله:

بیماری خودایمنی: یک بیماری خودایمنی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی که معمولاً برای محافظت از شما در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها کار می‌کند، در عوض شروع به حمله به سلول‌های سالمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که بدن شما را تشکیل می‌دهند، می‌شود. برخی از بیماری‌های خودایمنی به سلول‌هایی که بینی شما را تشکیل می‌دهند حمله می‌کنند. این بیماری ها حتی می‌توانند باعث تورم داخلی همراه با علائم دیگری مانند خونریزی، تغییر شکل، درد یا حساسیت، کاهش حس بویایی و مشکل در تنفس از طریق طرف آسیب‌دیده شوند.

بیماری آلرژیک: افراد مبتلا به آلرژی همچنین ممکن است تورم داخلی بینی عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند که منجر به احتقان و مشکل در تنفس از طریق سمت آسیب دیده و علائم دیگر مانند ترشحات شفاف از بینی، خارش آبریزش چشم ها و عطسه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

رشد غیر طبیعی سلول

گاهی اوقات تورم یک طرفه بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ها در بینی ایجاد شود. گاهی اوقات این توده ها تورم های غیر سرطانی، نرم و بدون درد هستند که پولیپ بینی نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. مواقع دیگر سلول هایی که خارج از کنترل رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند ممکن است تومور ایجاد کنند. انواع مختلفی از تومورها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در بینی رشد کنند، اگرچه تومورهای بینی بسیار نادر هستند. پولیپ ها و تومورها هر دو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند منجر به انسداد بینی و علائم مرتبط با آن مانند احتقان و مشکل در تنفس شوند. برخی از تومورهای بینی نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با خونریزی، کاهش توانایی بویایی و عفونت سینوسی همراه باشند.

پلی کندریت عود کننده

پلی کندریت عود کننده یک اختلال اپیزودیک، التهابی و مخرب است که عمدتاً غضروف گوش و بینی را درگیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به طور بالقوه بر روی چشم ها، دریچه های قلب، کلیه ها، مفاصل، پوست و رگ های خونی تاثیر بگذارد. برای شدت خفیف پلی کندریت عود کننده باید به پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کنید. داروهایی مانند NSAID ها و استروئیدها معمولاً برای درمان این وضعیت تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

تومور بینی یا سینوس

تومور در بینی یا یکی از سینوس ها به دلیل رشد غیرطبیعی سلول های پوشاننده داخل بینی و سینوس ها رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این تومورها نادر هستند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند احتقان یا انسداد، خونریزی بینی و گاهی اوقات درد یا تورم صورت را ایجاد کنند. علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که ممکن است همراه با تومور بینی رخ دهند شامل سردرد جدید، احتقان، تغییرات بینایی، پری یا فشار گوش، گوش درد هستند.

جراحی بینی

جراحی بینی یا سوراخ کردن بینی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به عوارض جانبی از عفونت، درد و تورم گرفته تا بی حسی و کاهش حس بویایی شود. شما باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی تماس گرفته و تصمیم بگیرید که آیا علائم شما نیاز به بررسی و درمان بیشتر دارد یا خیر. اگر علائم عفونت دارید، احتمالا یک دوره آنتی بیوتیک تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث سرفه، احتقان، آبریزش بینی و گلو درد شود. بیشتر بزرگسالان سالانه دو تا سه سرماخوردگی می‌گیرند و کودکان ممکن است بیش از هشت بار در سال سرما بخورند. در صورت بروز علائم سرماخوردگی استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید. سرماخوردگی مسری است و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به راحتی به افراد دیگر سرایت کند، بنابراین در صورت امکان از تماس نزدیک با دیگران مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن یا دست دادن خودداری کنید. سرماخوردگی معمولا در عرض 7 تا 10 روز برطرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

عفونت باکتریایی سینوس (سینوزیت)

سینوزیت حاد باکتریایی که به آن رینوسینوزیت باکتریال یا ” عفونت سینوسی ” نیز گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شبیه سینوزیت ویروسی دارد اما درمان متفاوتی دارد. هر سینوزیت معمولاً با ویروس های سرماخوردگی شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. گاهی اوقات یک عفونت باکتریایی ثانویه وجود دارد. مانند ویروس های سرماخوردگی، این باکتری ها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان پس از سرفه یا عطسه فرد آلوده استنشاق کرد. هر کسی که سینوزیت ویروسی، آلرژی تنفسی فوقانی، ناهنجاری مجرای بینی، بیماری ریوی یا سیستم ایمنی ضعیف داشته باشد، بیشتر مستعد ابتلا به سینوزیت باکتریایی است. علائم شامل ترشحات غلیظ بینی مایل به زرد یا سبز، درد یک طرفه در فک بالا یا دندان، درد و فشار سینوس یک طرفه، خستگی، تب، و علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ است که پس از اولین بهبود بدتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. برای سردرد شدید، تب بالا، سفتی گردن یا تغییرات بینایی فوراً به پزشک مراجعه کنید. اینها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند نشان دهنده یک وضعیت جدی پزشکی باشند.

دارو خوردن || پزشکتورم یکطرفه بینی چگونه درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

درمان تورم یک طرفه بینی در خانه امکان پذیر است. با این حال، اگر علائم شما با درمان های خانگی تسکین پیدا نکرد، باید برای درمان بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. درمان هایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای تسکین ورم یکطرفه بینی در خانه امتحان کنید، عبارتند از:

  • کمپرس گرم و سرد: اگر تورم یک طرفه بینی شما به دلیل یک علت عفونی یا ضربه باشد، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.
  • داروهای مسکن بدون نسخه: داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (ناپروکسن) و آسپرین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به کاهش درد، تورم و قرمزی کمک کنند، زیرا با کاهش التهاب در بدن شما اثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. استامینوفن (تیلنول) نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به درد و تب کمک کند اما التهاب را درمان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • ضد احتقان بینی: زمانی که بینی شما به دلیل سرماخوردگی یا آلرژی دچار گرفتگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، داروهای ضداحتقان بینی بدون نسخه مانند سودوافدرین (Sudafed) و Vicks Sinex می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند رگ های خونی و بافت های متورم را کوچک کنند که باعث گرفتگی شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. دسته دیگری از داروهایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به شما کمک کنند. در کاهش احتقان بینی، اسپری های بینی با کورتیکواستروئیدها مانند فلوناز وجود دارد.
  • آنتی هیستامین ها: اگر گرفتگی بینی و تورم بینی شما به دلیل آلرژی است، آنتی هیستامین هایی مانند آلگرا، کلاریتین، زیرتک و بنادریل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند التهاب را آرام کنند.
  • شستشو: اگر تورم بینی شما به دلیل عفونت یا آلرژی ایجاد شده باشد، محلول های مایع ساخته شده با نمک (آب نمک) می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باکتری ها، قارچ ها یا محرک هایی را که باعث واکنش بدن شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، شستشو دهند. کیت های شستشوی بینی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان بدون نسخه خریداری کرد و در صورت استفاده طبق دستور، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به کاهش علائم احتقان و ترشحات بینی، درد یا فشار کمک کند.

درمان های پزشکی

اگر اقدامات محافظه کارانه جواب نداد و همچنان از علائم تورم بینی رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید، باید با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است توصیه کنند:

  • برش و تخلیه: اگر تورم بینی شما ناشی از عفونت پوستی باشد که منجر به جمع شدن چرک در زیر پوست شما شده است، یک متخصص پزشکی ممکن است نیاز داشته باشد یک سوراخ کوچک (برش) در پوست روی برآمدگی ایجاد کند تا چرک تخلیه شود.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها یا ضد قارچ‌ها: اگر تورم بینی شما به دلیل باکتری یا قارچی باشد، ممکن است برای مبارزه با عفونت، دارویی به شکل قرص یا پماد تجویز شود.
  • استروئیدها و سایر داروهای ضد التهابی: اگر تورم بینی شما به دلیل یک بیماری خودایمنی یا التهابی باشد، یک متخصص پزشکی ممکن است استروئیدها یا داروهای دیگری را توصیه کند که با آرام کردن سیستم ایمنی بیش از حد تحریک شده بدن شما اثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.
  • جراحی: اگر تورم بینی شما به دلیل عفونت در بینی یا سینوس‌های شما باشد که به درمان با دارو پاسخ نمی‌دهد، ممکن است پزشک جراحی را برای از بین بردن عفونت و دسترسی آسان دارو به تمام نواحی بینی توصیه کند. اگر تورم بینی شما به دلیل ضربه ای است که باعث آسیب یا انحراف استخوان یا غضروف بینی شده، ممکن است برای رفع آسیب و بازگرداندن استخوان ها به موقعیت طبیعی خود به جراحی نیاز داشته باشید. همچنین اگر تورم بینی شما به دلیل رشد غیرطبیعی سلول باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

15

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

15 دیدگاه

  1. سلام . من در ماه چند بار بینیم ورم میکنه گاهی اوقات یه طرفه وگاهی اوقات دو طرفه ودر عرض یک روز الا چند ساعت خوب میشه . میخواستم بدونم این مشکل من جدی هست یا نه . من باید چه کاریو انجام بدم برای جلوگیری . اگه کمکم کنین ممنون میشم

    1. سلام احتمالا آلرژی هست به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

  2. سلام دکتر دو هفته پیش عمل انحراف تیغه بینی سمت چپ انجام دادم ولی حالا داخل حفره سمت چپ بینی ام ورم کرده ولی درد ندارد آیا این ورم طبیعی است؟

  3. سلام خسته نباشید ببخشید من سه روزه سرما خوردم و الان بینیم یک طرفش ورم کرده آیا ممکنه بخاطر پاک کردن زیاد با دستمال کاغذی ورم کرده باشه؟

  4. سلام من یک طرف بینیم ورم کرده درد می‌کنه نمی‌دونم چکار کنم

    1. با سلام و احترام، باتوجه به این که درد دارید توصیه می شود از متخصص گوش و حلق و بینی درخواست CT Scan داشته باشید تا بررسی گردد. باتشکر

  5. سلام وقتتون بخیر و نیکی من ۴سال پیش عمل رینو و سپتوم و سینوزیت همزمان انجام دادم ..بعد از دوماه متوجه شدم باردار هستم…هراز چندگاه بینی تغییر سایز میده و تیغه بینیم به سمتی که سینوزیت و انحراف داشته خیلی درد میکنه …چند رو پیش هم صربه خورد و الان غصروف فوقانیم یکم ورم داره و درد میکنه..ایا این ورم میخوابه یا خیر

  6. سلام من دوسال پیش بینی عمل کردم و الان دوشبه که ورم کرده ابتدا درد داشت الان ورم کرده و اگر دستم بهش بخوره درد میگیره هیچ ضربه ای هم نخورده

    1. سلام دوست عزیز. شمامی توانید از پزشک متخصص گوش و حلق و بینی جهت دریافت جواب سوال خود مشاوره دریافت نمایید.با تشکر

  7. با سلام .من دو روز هست که بینی ام ورم کرده و درد شدیدی هم دارم روز اول آبریزش شدیدی داشتم با بخور آبریزش تمام شده الان فقط ورم ودرد مونده .حوله گرم میگذارم یه کم فرق می‌کنه بعد دوباره بیشتر میشه چکار باید بکنم

    1. باسلام و احترام. لطفا برای پزشکان عمومی درخواست ثبت نمایید تا راهنمایی های لازم صورت گیرد. باتشکر

  8. سلام خسته نباشید. من ۴ماهه که بینیمو عمل کردم دکترم گفت دیگه چسپ نزنم الانم به دکترم دسترسی ندارم روز اول که دیگه چسپ نزدم بینیم خوب بود ولی بعدش ورم کرد و بالای نوک بینیم یکم قوز درومد که بعد برداشتن چسپ وجود نداشت این طبیعی هستش یا خیر و هم‌چنین تا دوماه اول نوک بینیم خوب بود اما بعدش تا الان نوک بینیم انحراف پیدا کرده به یه سمت ممکنه به خاطر ورم باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز