لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت بوی بد بینی چیست؟

علت بوی بد بینی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علت بوی بد بینی یا بوی گندیده در بینی می تواند به انواع بیماری‌ها که بیشتر آنها مربوط به سینوس‌های شما هستند مربوط شوند. خوشبختانه، بیشتر این بوهای بد در بینی موقتی هستند و نشانه ای از یک وضعیت جدی نیستند. آنها معمولاً نشانه هایی هستند که مخاط یا پولیپ راه های هوایی شما را مسدود می کند. اگر بوی بد بینی شما را اذیت کرده است و هیچ علت بیرونی برای آن وجود ندارد بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

اما شایع ترین علل بوی بد بینی عبارتند از:

پولیپ بینی، علت بوی بد بینی

پولیپ های بینی توده های غیرسرطانی نرمی هستند که می توانند روی دیواره حفره بینی یا سینوس ها ایجاد شوند. این توده های کوچک به شکل قطره در نتیجه التهاب مزمن ایجاد می شوند. اگر آسم، آلرژی یا عفونت های مکرر سینوسی دارید، خطر ابتلا به پولیپ بینی در شما افزایش می یابد. علائم پولیپ بینی ممکن است شامل احساس بوی پوسیده در بینی یا کاهش چشمگیر حس بویایی و چشایی باشد. پولیپ های بینی بسیار کوچک هستند، بنابراین ممکن است حتی متوجه داشتن آنها نشوید. آنها ممکن است بر تنفس شما تأثیر نگذارند.

با این حال، گاهی اوقات پولیپ های بزرگ تشکیل می شوند. حتی ممکن است پولیپ های کوچک زیادی داشته باشید که مجرای بینی شما مسدود شود و این موارد را تحت تأثیر قرار دهد:

  • صدای شما
  • حس بویایی شما
  • توانایی شما برای تنفس از طریق بینی
سایر علائم پولیپ بینی عبارتند از:
  • خرناس
  • سردرد
  • درد صورت
  • آبریزش بینی
  • گرفتگی بینی
  • درد در دندان های بالا
  • فشار در پیشانی و صورت

بوی بدی که همراه پولیپ بینی است ممکن است به دلیل تجمع مایع در داخل پولیپ باشد. این مایع از پوشش مرطوب غشای مخاطی شما ایجاد می شود، که به مرطوب شدن دستگاه تنفسی شما کمک می کند و گرد و غبار و سایر مواد خارجی را از رسیدن به ریه ها به دام می اندازد.

پولیپ بینی را اغلب می توان به طور موثر با کورتیکواستروئیدهای تجویزی درمان کرد. آنها که داروهایی هستند که می توانند پولیپ ها را کوچک کرده و التهاب را کاهش دهند. معمولاً ابتدا اسپری های کورتیکواستروئیدی بینی مانند فلوتیکازون (فلوناز) و مومتازون (ناسونکس) تجویز می شوند.

اگر آنها بی اثر باشند، پزشک شما ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی مانند پردنیزون را تجویز کند. اگرچه این داروها احتمالاً عوارض جانبی جدی تری نسبت به اسپری های کورتیکواستروئیدی دارند. همچنین مدیریت علل زمینه ای پولیپ مانند آلرژی، عفونت یا آسم بسیار مهم است.

در موارد جدی تر، جراحی آندوسکوپی ممکن است ضروری باشد. در این روش، پزشک یک اسکوپ نازک (اندوسکوپ) را با یک لنز کوچک در یک انتهای آن از طریق حفره بینی و سینوس ها هدایت می کند. آندوسکوپ همچنین می تواند پولیپ یا هر انسداد دیگری را که ممکن است مانع جریان هوا شود را حذف کند.

عفونت سینوس

علت بوی بد بینی چیست؟ | پزشکت

عفونت های سینوسی متفاوت هستند اما  هیچ کدام خوشایند نیستند و همه آنها، پتانسیل این را دارند که بینی شما را با بوی بدی مواجهه کنند. سینوزیت، نام دیگری برای عفونت سینوسی، که معمولاً توسط یک ویروس یا باکتری ایجاد می شود.

بیماری های گوش و حلق و بینی

یک قارچ همچنین می تواند باعث عفونت سینوسی شود. شدت عفونت قارچی می تواند از خفیف تا بسیار جدی متغیر باشد. قارچ‌ها در مقایسه با باکتری‌ها یا ویروس‌ها برای بدن سخت‌تر هستند.

عفونت های قارچی می توانند عملکرد سیستم ایمنی را مختل کنند. آنها در افرادی که قبلاً دچار نقص ایمنی هستند به طور جدی تر اتفاق می افتد. افراد مبتلا به سینوزیت مزمن مرتبط با باکتری یا ویروس ممکن است به سینوزیت قارچی مبتلا شوند.

دانستن علت عفونت سینوسی برای تشخیص و تعیین نوع درمان مهم است. شما همچنین ممکن است سینوزیت مزمن داشته باشید که یک عفونت سینوسی است که حداقل 12 هفته طول می کشد. عفونت های کوتاه مدت سینوسی به عنوان سینوزیت حاد شناخته می شوند و معمولاً 3 هفته یا کمتر طول می کشند.

علاوه بر بوی بد داخل بینی و کاهش حس بویایی و چشایی، علائم عفونت سینوسی عبارتند از:
  • سردرد
  • خستگی
  • فشار صورت

درمان عفونت های سینوسی به ویروسی یا باکتریایی بودن آنها بستگی دارد. یک عفونت باکتریایی معمولاً برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک دارد. داروهای ضد ویروسی وجود دارند اما همیشه تجویز نمی شوند. در بسیاری از موارد، عفونت سینوس ویروسی دوره مشابهی را با یا بدون دارو انجام می دهد. استراحت و هیدراتاسیون بدون توجه به علت یا شدت عفونت شما توصیه می شود. شستشوی بینی با نمک نیز می تواند برای رفع احتقان مفید باشد.

ترشح پشت حلق

علت بوی بد بینی چیست؟ | پزشکت

مخاط بدبو در بینی، به خصوص زمانی که غلیظ می شود و به نظر می رسد که به طور مداوم در پشت گلو چکه می کند، نشانه ای از ترشح پشت حلق است. به طور معمول، مخاط به شما در موارد زیر کمک می کند:

  • غشاهای بینی خود را سالم نگه دارید.
  • هوایی را که استنشاق می کنید مرطوب کنید.
  • ذرات خارجی را از راه های هوایی خود دور نگه دارید.

مخاط با بزاق مخلوط می شود و بدون اینکه شما متوجه شوید بلعیده می شود. سرما، آنفولانزا، آلرژی یا عفونت سینوس می تواند باعث ضخیم شدن آن شود. ترشح پشت حلق ممکن است به طور ملایم شروع شود، بدون بوی بد یا تاثیری بر تنفس. اما اگر بو بدتر شد و شروع به خس خس کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر بیش از 10 روز است که با این وضعیت مواجه بوده اید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. همراه با بلع مداوم مخاط، سرفه (مخصوصاً در شب) و گلودرد از دیگر علائم ترشح پشت بینی است.

در برخی موارد، مخاطی که تخلیه ضعیفی دارد می‌تواند در گوش میانی جمع شود و باعث گوش درد و عفونت گوش شود.

مخاط همراه با خون به احتمال زیاد نتیجه دمیدن شدید بینی همراه با مخاط خشک است. در صورت ادامه، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است فقط نشانه‌ای از عفونت در حال شدیدتر شدن یا خراش در داخل بینی باشد، اما بهتر است زودتر به پزشک مراجعه کنید.

درمان خلط پشت حلق

نوشیدن مایعات زیاد و استفاده از اسپری بینی سالین مفید است. همچنین بهتر است روش هایی مانند خوابیدن با سر کمی بالا و استفاده از مرطوب کننده یا محلول نمک بینی برای مرطوب کردن حفره بینی خود استفاده کنید.

اگر این درمان ها فایده ای نداشت پزشک شما ممکن است آنتی هیستامین ها (اگر آلرژی علت وضعیت شما باشد) یا اسپری بینی کورتیزون استروئیدی را برای تسکین التهاب توصیه کند. اگر عفونت باکتریایی باعث ترشح از بینی شود، به یک دوره آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت.

پوسیدگی دندان

علت بوی بد بینی چیست؟ | پزشکت

هنگامی که باکتری ها روی دندان جمع می شوند، می توانند سطح آن را بخورند. این وضعیت همان پوسیدگی دندان است. تجمع باکتری ها می تواند باعث ایجاد بوی بد و بوی بد از بینی شما شود.

بهداشت دهان و دندان، که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه و همچنین برنامه ریزی منظم برای قرار ملاقات های دندانپزشکی می شود، بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و مشکلات دندان و لثه است.

اگر دندانپزشک شما حفره یا مشکل دیگری مانند پریودنتیت (بیماری لثه) را شناسایی کرده است که باید به آن رسیدگی شود، سعی کنید در اسرع وقت درمان را انجام دهید.

سنگ لوزه، علت بوی بد بینی

لوزه های شما شامل شکاف ها و چین هایی هستند که می توانند موارد زیر را به دام بیاندازند:

  • بزاق
  • مخاط
  • ذرات غذا
  • سلول های مرده

گاهی اوقات این سموم می توانند سفت شوند و به اشیاء کوچکی به نام سنگ لوزه تبدیل شوند. باکتری‌ها می‌توانند از سنگ‌های لوزه تغذیه کنند و بوی بد در بینی و طعم بد در دهان ایجاد کنند. بهداشت نامناسب دهان و لوزه های بزرگ غیرمعمول خطر ابتلا به سنگ لوزه ها را افزایش می دهد، اما توجه به این نکته مهم است که بسیاری از افراد هم حتی با رعایت بهداشت دهان و دندان کاملاً کافی هنوز هم به سنگ لوزه مبتلا می شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان و هیدراته ماندن می تواند از تجمع باکتری ها پیشگیری کند.

غرغره کردن آب نمک گاهی اوقات سنگ لوزه ها را از بین می برد. در موارد جدی می توان از برداشتن لوزه، لیزر یا امواج رادیویی برای درمان این بیماری استفاده کرد.

فانتوسمی

این یکی از شرایطی است که نمی توان آن را به گردن باکتری ها یا تولیدکنندگان واقعی بوی بد انداخت. فانتوسمی، توهم سیستم بویایی شماست. در این شرایط بوهایی را استشمام می کنید که واقعاً وجود ندارند، اما فکر می کنید در بینی یا جایی در اطراف شما هستند. فانتوسمی می تواند پس از عفونت تنفسی یا آسیب سر ایجاد شود. شرایطی مانند بیماری پارکینسون، تومورهای مغزی یا سینوس های ملتهب نیز ممکن است باعث ایجاد بوی شبح در بینی شما شوند.

برای برخی افراد، فانتوسمی به خودی خود برطرف می شود. برای دیگران، درمان علت اصلی فانتوسمی ممکن است به از بین بردن احساس بوی بد کمک کند.

بیماری مزمن کلیوی

علت بوی بد بینی چیست؟ | پزشکت

بیماری مزمن کلیه (CKD) از دست دادن پیشرونده عملکرد کلیه است. کلیه‌های شما اهداف مختلفی را از جمله فیلتر کردن مواد زائد خون برای دفع از بدن در ادرار انجام می‌دهند.

اگر کلیه ها به خوبی کار نکنند، ممکن است مواد زائد در بدن جمع شوند. این مواد می توانند بویی شبیه آمونیاک ایجاد کنند که ممکن است در پشت بینی خود متوجه آن شوید. همچنین ممکن است احساس طعم آمونیاک مانند یا فلز در دهان خود داشته باشید.

این وضعیت معمولاً تنها پس از پیشرفت CKD به مرحله 4 یا 5 رخ می دهد. در این مرحله، علائم دیگری مانند درد کلیه، تغییر رنگ ادرار و خستگی را خواهید داشت، بنابراین بوی جدید آمونیاک احتمالاً اولین علامت مشکل کلیه نخواهد بود.

سایر علل احتمالی

بوی بد همراه با تخلیه یک طرفه بینی می تواند نتیجه یک جسم خارجی باشد که در مجرای بینی به دام افتاده است. این امر به ویژه برای بچه ها یا بزرگسالان با تأخیر فکری رایج است. تعدادی از افرادی که حس بویایی خود را در طی عفونت COVID-19 به دست آورده اند، بوهای ناهنجار یا پاروسمی را تجربه کرده اند.

تصور می شود که یک وضعیت مرتبط با کووید-19 به دلیل تغییراتی است که در هنگام بازسازی گیرنده های بویایی آسیب دیده پس از از دست دادن بویایی رخ می دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که بیش از 1 هفته در بینی خود بوی بدی دارید و هیچ منبع و علت خارجی برای آن وجود ندارد، باید به پزشک مراجعه کنید. از آنجایی که بوی پوسیده در بینی شما اغلب به این معنی است که شما همچنین با عفونت سینوسی، پولیپ بینی یا بیماری دیگری روبرو هستید، احتمالاً علائم دیگری نیز دارید.  از آنجایی که بوی آمونیاک در بینی می تواند نشان دهنده بیماری پیشرفته کلیه باشد، در صورت داشتن این علامت فوراً به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه در صورت داشتن علائم دیگری مانند درد کلیه و تغییر در ظاهر و بوی ادرار صادق است.

پیش آگهی بوی بد بینی

بیشتر دلایل بوی بد داخل بینی قابل درمان هستند. تجربه شما با مخاط بدبو یا لوزه های بدبو ممکن است یک اتفاق یکباره باشد. با این حال، اگر مستعد ابتلا به عفونت های مکرر سینوسی هستید، ممکن است به طور مکرر با این دوره های ناخوشایند مواجه شوید. با پزشک خود در مورد اینکه چگونه می توانید خطر مشکلات بینی و گلو را در مسیر کاهش دهید، صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

8

مقالات مرتبط

8 دیدگاه

  1. دو ماهی هست که دربینی چپم بوی خیلی بد احساس میکنم .بعضی وقتا همراه با ترشح بد میباشد .دلیلش چی میتونه باشه .ممنونم

  2. سلام دکتر من ۴۸ سال سن دارم همشه احساس میکنم بوی غذا گندید از دماغم و دهنم میاد و پشت گوشم بالا چانه هر کس نزدیکم میشود فوری از من فاصله میگیرد میگوید هر یک دقیقه یک بوی تند از طرف سر و صورتم خارج میشود ایا درمانش چیه

    1. سلام احتمالا عفونت سیوزیت هاست به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه بفرمایید.

  3. با سلام و خسته نباشید
    من دندان های فک بالا را ایمپلنت کردم و بعد از گذاشتن روکش دندان هام احساس کردم کنار گونه چیم درد می کنه و بعد از چند روز احساس کردم همان محل عفونت کرده .
    وقتی از دهانم فوت کردم با فوت شدید عفونت زرد رنگ از بینیم سرازیر شد. و البته با بوی بسیاد و گند
    آیا این متعلق به سینوس من است یا کنار پایه ایمپلنت
    سپاس بیکران

    1. سلام احتمالا مربوط به سینوزیت ها می باشد.

  4. سلام دکتر وقتتون بخیر
    مادرم ۱ ماه هست که بوی خیلی بدی در بینی و دهان و تنفسش احساس میکنه که فقط خودش متوجه هست و بقیه که نزدیکش هستیم از دهان او بوی بدی متوجه نمیشیم. نمیتونه این بو رو تشریح کنه.حتی در دهان بسته هم حس میکنه. طعم غذا براش تلخه. این بو همراه با سرگیجه و سردرد که از ابرو شروع میشه به کف سر میباشد. در چشماش هم احساس سنگینی میکنه. هر دکتری رفتیم متوجه نشدن آزمایش هم چیزی نبود. ام آر آی مغزم چیزی نبود. چه متخصصی باید بریم درمورد این موضوع؟(متخصص گوش و حلق و بینی و مغزو اعصاب و گوارش هم رفتیم)

    1. سلام احتمالا نشانه عفونت گوش یا حلق می باشد به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز