لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علت کف آلودی مدفوع چیست؟

علت کف آلودی مدفوع چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ظاهر مدفوع از جمله کف آلودی مدفوع، می تواند نشانگر خوبی برای سلامت و وضعیت بدن شما باشد. رنگ، بافت، وجود خون، یا تعداد دفعات اجابت مزاج می تواند به تعیین اینکه آیا عفونت، بیماری های گوارشی یا یک بیماری زمینه ای دارید یا خیر، کمک می کند. یکی از ویژگی هایی که باید به آن توجه کنید، حباب های کف آلود در مدفوع است که می تواند علل زیادی داشته باشد. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت شایع ترین علل کف کردن مدفوع و راه های درمانی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالعه بیشتر: علل شایع بیماری های گوارشی

علل وجود کف در مدفوع بزرگسالان

مدفوع کف آلود می تواند ناشی از افزایش مقدار چربی یا مخاطی باشد که در مدفوع دفع می شود. به این حالت استئاتوره می گویند. استئاتوره یکی از علائم کلیدی سوء جذب چربی است یعنی بدن چربی های خاصی را به طور کامل جذب نمی کند. این وضعیت زمانی که میزان چربی در مدفوع افزایش پیدا کند، اتفاق می افتد. سایر علائم همراه با کف کردن مدفوع عبارتند از:

استئاتوره، مدفوعی تولید می کند که حاوی مقدار زیادی چربی هضم نشده است. به همین دلیل، شستشوی مدفوع ممکن است دشوار باشد، زیرا ممکن است به کناره های توالت بچسبد یا حتی در بالای آب شناور باقی بماند. مدفوع کف آلود ناشی از استئاتوره می تواند به دلیل تعدادی از بیماری های زمینه ای ایجاد شود، از جمله:

  • بیماری سلیاک
  • ژیاردیازیس
  • پانکراتیت مزمن
  • فیبروز سیستیک

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک وضعیت خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن هنگام مصرف گلوتن حمله می کند. این می تواند باعث آسیب به روده کوچک شود. در بیماری سلیاک، بدن ممکن است مواد مغذی را به طور کامل جذب نکند و منجر به اسهال و همچنین استئاتوره شود. هنگامی که افراد مبتلا به بیماری سلیاک غذاهای حاوی گلوتن می خورند، سیستم ایمنی بدن آنها واکنش نشان می دهد و به پوشش روده کوچک آسیب می رساند. همچنین می تواند باعث سوء جذب چربی شود و منجر به مدفوع کف آلود شود. گلوتن پروتئینی است که در گندم، چاودار و جو یافت می شود.

بر اساس گزارش بنیاد بیماری سلیاک، 2.5 میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. بیش از 300 علامت با بیماری سلیاک مرتبط است. علائم بسیار متفاوت است و برای بزرگسالان و کودکان متفاوت است. موارد زیر علائم شایع هستند.

علامت
بالغ
فرزندان
کم خونی
یبوست
رشد تاخیری
افسردگی
اسهال
خستگی
تحریک پذیری
درد مفاصل
از دست دادن اشتها
سوء تغذیه
زخم های دهان
استفراغ

بیماری سلیاک معمولاً با آزمایش خون و اغلب نمونه مدفوع تشخیص داده می شود. با حذف گلوتن از رژیم غذایی درمان می شود. در صورت عدم درمان، بیماری سلیاک می تواند منجر به بیماری های مزمن شود.

مطالعه بیشتر: وجود خلط در مدفوع

برای ویزیت با متخصص داخلی در پزشکت کلیک کنید.

علت کف آلودی مدفوع چیست؟ || پزشکت

ژیاردیازیس

ژیاردیازیس یک بیماری است که توسط انگلی به نام Giardia duodenalis ایجاد می شود. اگر فردی به ژیاردیا مبتلا باشد، انگل ها در روده و مدفوع ساکن می شوند. شایع ترین علل ابتلا به این انگل عبارتند از:

  • تماس نزدیک با فرد آلوده
  • مصرف غذا یا آب آلوده به انگل ژیاردیا
  • سفر به مناطقی که بهداشت ضعیفی دارند.
  • دست زدن به سطوح آلوده و سپس دست زدن به دهان
  • تماس جنسی با فردی که اخیرا ژیاردیا داشته است.

ژیاردیا می تواند باعث بروز سایر علائم گوارشی شود، از جمله:

  • گاز
  • اسهال
  • مدفوع چرب
  • درد یا گرفتگی معده
  • حالت تهوع
  • مدفوع شناور
  • مدفوع بدبو

مطالعه بیشتر: 8 علت بوی بد مدفوع

پانکراتیت مزمن

پانکراتیت التهاب پانکراس است. لوزالمعده غده ای است که بخشی از دستگاه گوارش شما است. نقش آن آزاد کردن آنزیم های هضم کننده غذا و تنظیم سطح قند خون بدن شما است. در افرادی که به پانکراتیت مبتلا هستند، آنزیم هایی که به هضم کمک می کنند به جای قند شروع به هضم پانکراس می کنند.

پانکراتیت می تواند یک رویداد حاد باشد که طی چند روز بهبود می یابد یا می تواند یک بیماری مزمن باشد. پانکراتیت حاد و مزمن اغلب نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد که در طی آن تحت نظارت پزشک قرار بگیرید. افراد مبتلا به پانکراتیت مزمن ممکن است سوء جذب چربی و مدفوع چرب را تجربه کنند.

افراد بین 30 تا 40 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به پانکراتیت حاد و مزمن هستند و هر دو در مردان شایع تر هستند. علت پانکراتیت به خوبی شناخته نشده است، اما مصرف بیش از حد الکل، سیگار کشیدن، جراحی شکم، سنگ کیسه صفرا و فیبروز کیستیک از عوامل خطر شایع برای ایجاد پانکراتیت هستند.

پانکراتیت مزمن یک التهاب در لوزالمعده است که با گذشت زمان بدتر می شود. این بیماری هضم مناسب غذا یا ساخت هورمون های پانکراس را برای بدن دشوار می کند. در پانکراتیت مزمن، بدن مقدار لازم آنزیم های پانکراس را برای هضم غذا تولید نمی کند. این باعث عدم جذب مناسب مواد مغذی می شود و ممکن است منجر به استئاتوره و در نهایت مدفوع کف آلود شود. سایر تغییرات مدفوع به دلیل پانکراتیت مزمن شامل اسهال و مدفوع خاکی یا مدفوع کم رنگ است.

فیبروز سیستیک

فیبروز سیستیک، بیماری است که باعث تولید مخاط غلیظی در بدن می شود که می تواند ریه ها، پانکراس و سیستم گوارشی را تحت تاثیر قرار دهد. این مخاط گاهی ممکن است از مدفوع عبور کرده و منجر به کف آلود شدن آن شود.

علل وجود کف در مدفوع نوزادان

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ممکن است مدفوع کف آلودی تولید کنند که به رنگ سبز روشن است. این وضعیت زیاد نگران کننده نیست. زیرا معمولاً نشان می‌دهد که نوزاد شیر زیادی را دریافت می کند. همچنین می تواند به دلیل تعویض سینه مادر از سینه به سینه در هنگام شیر خوردن باشد.

مطالعه بیشتر: مدفوع سبز در نوزادان

در هر زمان و مکانی که هستی سوالتو از متخصص یا پزشک آنلاین بپرس.

علت کف آلودی مدفوع چیست؟ || پزشکت

مدفوع کف آلود چگونه درمان می شود؟

گزینه های درمانی برای مدفوع کف آلود بر اساس علت اصلی آن متفاوت است. به عنوان مثال، اگر شما مبتلا به بیماری سلیاک هستید، باید از یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن پیروی کنید. این معمولاً منجر به بهبود علائمی مانند مدفوع کف آلود می شود.

اگر مبتلا به ژیاردیازیس هستید، تعدادی از داروهای تجویزی مانند مبندازول (Mebendazole) و نیتازوکسانید (Nitazoxanide) وجود دارد که می توان برای درمان این بیماری استفاده کرد. یک متخصص پزشکی می تواند مناسب ترین درمان را برای شما توصیه کند. سایر گزینه های درمانی نیز ممکن است شامل مکمل هایی برای رفع سوء جذب و سوء تغذیه باشد.

درمان مدفوع کف آلود در طب سنتی:

در طب سنتی، برخی روش‌های زیر ممکن است برای درمان مدفوع کف آلود مورد استفاده قرار گیرند:

  1. استفاده از گیاهان دارویی: برخی گیاهان دارویی می‌توانند در کاهش علائم مفید باشند. مانند زیره سبز، گل راعی، نعناع، آویشن و آناناس. استفاده از این گیاهان می‌تواند به عنوان چای یا عصاره‌های گیاهی باشد.
  2. تغذیه مناسب: مصرف مواد غذایی طبیعی و سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات تازه و غلات کامل توصیه می‌شود. همچنین، مصرف مواد غذایی قندی و چربی بالا، الکل و کافئین را به حداقل برسانید.
  3. استفاده از عرقیات: برخی عرقیات و اسانس‌های گیاهی می‌توانند در بهبود علائم کف آلود مفید باشند. مثلاً عرق زنجبیل، عرق نعناع، روغن آویشن و روغن نعناع می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند.

در هر صورت، مهم است که قبل از استفاده از هر روش درمانی، با یک پزشک سنتی مشورت کنید. آنها می‌توانند با توجه به وضعیت شما و تاریخچه سلامتی، روش‌های درمانی مناسبی را توصیه کنند.

دسترسی آسان‌ و سریع جهت مشاوره با پزشک طب سنتی.

چگونه از کف کردن مدفوع پیشگیری کنیم؟

جلوگیری از مدفوع کف آلود می تواند پیچیده باشد زیرا روش های پیشگیری به علت اصلی آن بستگی دارد.

بیماری سلیاک: بیماری سلیاک به خودی خود قابل پیشگیری نیست، اما پیروی از یک رژیم غذایی سخت بدون گلوتن ممکن است به جلوگیری از برخی علائم کمک کند و ممکن است هر گونه آسیب بیشتر به بدن را کاهش دهد.

پانکراتیت مزمن: برخی از انتخاب‌های سبک زندگی که می‌توانند به کاهش علائم و کنترل پانکراتیت مزمن کمک کنند شامل پرهیز از الکل یا سیگار و پیروی از توصیه‌های غذایی پزشک، رژیم غذایی کم چرب، پر پروتئین و پر کالری است که شامل مکمل های ویتامین محلول در چربی می شود.

ژیاردیازیس: راه‌های مختلفی برای پیشگیری از ژیاردیازیس وجود دارد. برخی از آنها شامل اجتناب از خوردن غذا یا نوشیدنی که ممکن است آلوده باشد، انجام رابطه جنسی ایمن هستند.

فیبروز کیستیک: این یک بیماری ارثی است و قابل پیشگیری نیست، اما پیروی از برنامه درمانی تعیین شده توسط پزشک به کاهش شدت علائم کمک می کند. مصرف آنزیم ها می تواند به هضم غذا و پیشگیری از کف آلود شدن مدفوع کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مدفوع دائماً کف آلود دارید، ممکن است با جذب مناسب در دستگاه گوارش مشکل داشته باشید. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید. تا از بروز عوارض احتمالی و  طولانی مدت سوء تغذیه پیشگیری شود، از جمله:

  • سنگ کیسه صفرا
  • کم خونی
  • سنگ کلیه
  • ضعیف شدن استخوان ها

مدفوع کف آلود معمولاً نتیجه افزایش مقدار چربی در مدفوع است. این وضعیت می تواند ناشی از تعدادی از بیماری های زمینه ای از جمله بیماری سلیاک، پانکراتیت مزمن، ژیاردیازیس و فیبروز کیستیک باشد. در نوزادان، مدفوع کف آلود می تواند مربوط به شیردهی باشد. درمان علت اصلی مدفوع کف آلود می تواند علائم اصلی بیماری را تسکین دهد.

سوالات متداول

آیا مدفوع سالم شناور یا غرق می شود؟

مدفوع شناور همیشه دلیلی برای نگرانی نیست، اما ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • پانکراتیت
  • سوء جذب
  • عفونت دستگاه گوارش
  • گاز بیش از حد، معمولا به رژیم غذایی مربوط می شود.

آیا مدفوع کف آلود در نوزادان طبیعی است؟

والدین ممکن است متوجه شوند کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود مدفوع سبز روشن و کف آلود دارد. این ممکن است به دلیل دریافت بیش از حد شیر جلو در طول شیر خوردن باشد. اغلب اوقات مدفوع کف آلود ظرف چند روز خود به خود پاک می شود. اگر ادامه داشت یا علائم هشداردهنده ای مانند مخاط مدفوع یا خون را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشید که نیاز به درمان دارد.

سخن آخر

اگر متوجه تغییراتی مانند مدفوع کف آلود یا کف در مدفوع خود شدید، با یک متخصصین پزشکی در پزشکت تماس بگیرید. آنها می توانند به شما در تعیین علت مدفوع کف آلود کمک کنند و گزینه های درمانی و پیشگیری را در اختیار شما قرار دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 13

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز