لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها زرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؟

چرا دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها زرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؟|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

عوامل مختلفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند روی رنگ دندان‌های شما تأثیر بگذارند و آنها را زرد کنند. رنگ غیر طبیعی دندان به هر رنگی غیر از سفید یا سفید مایل به زرد در نظر گرفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

بیشتر علل تغییر رنگ دندان به دو دسته اصلی لکه‌های بیرونی و داخلی تقسیم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. حتی زرد شدن دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به دلیل طیف گسترده‌ای از عوامل مختلف از جمله بیماری‌ها، مصرف برخی از دارو تا عدم بهداشت مناسب دهان و دندان رخ دهد.

از آنجایی که زرد شدن دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث شود برخی افراد نسبت به ظاهر خود کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حساس تر شوند و اعتماد به نفس خودشان را تا حدودی از دست بدهند، ما سعی کرده‌ایم در این مقاله از پزشکت شایع‌ترین علل زردی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از زرد شدن دندان های خود رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برید، ادامه این مقاله را تا انتها بخوانید تا بتوانید علل احتمالی خود را شناسایی کنید.

لکه‌های خارجی و زرد شدن دندان‌ها

لکه های خارجی روی سطح مینای دندان که سخت ترین و بیرونی ترین لایه دندان است، تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. اگرچه مینای دندان به راحتی لکه دار و زرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، اما این وضعیت به راحتی قابل درمان و پیشگیری است. شایع ترین علل زردی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه، چای و جویدن تنباکو است.

سیگار و دندان زرد|| پزشکت

سیگار کشیدن

قطران و نیکوتین موجود در تنباکو، مواد شیمیایی هستند که می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های زرد روی سطح دندان‌ها، در افرادی که سیگار می‌کشند، شوند.

غذا و نوشیدنی

هر غذا یا نوشیدنی که لباس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را لکه دار کند، ممکن است دندان‌های شما را نیز زرد کند. به همین دلیل است که غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ، از جمله شراب قرمز، کولا، شکلات و سس های تیره مانند سس سویا، سرکه بالزامیک، سس اسپاگتی و کاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند رنگ دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را تغییر دهند. علاوه بر این، برخی از میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و سبزیجات (مانند انگور، زغال اخته، گیلاس، چغندر و انار) پتانسیل زرد کردن رنگ دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را دارند. این اقلام سرشار از رنگدانه هستند که به مینای دندان می چسبند. بستنی و آب نبات از دیگر غذاهایی هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند دندان های شما را زرد و لکه دار کنند.

همچنین غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی با فرسایش مینای دندان و ایجاد رنگدانه‌ها بر روی دندان‌ها، باعث لکه می شوند.

تانن، ترکیب تلخی که در شراب و چای یافت می‌شود، به رنگدانه ها کمک می‌کند تا به مینای دندان بچسبند و در نهایت باعث ایجاد لکه می‌شود.

از طرفی هم، فرم‌های مایع مکمل‌های آهن می‌توانند دندان‌ها را زرد کند، اما راه‌های مختلفی برای جلوگیری یا از بین بردن این لکه‌ها وجود دارد.

عدم بهداشت مناسب

عدم بهداشت مناسب دندان ها، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ناکافی، و عدم تمیز کردن منظم دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به تجمع پلاک روی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و در نتیجه تغییر رنگ آنها شود.

مسواک زدن|| پزشکت

لکه های درونی

لکه‌های درونی در ساختار داخلی دندان به نام عاج ایجاد می‌شوند و حذف این لکه‌ها را دشوارتر می‌کنند.

داروهای متعددی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث ایجاد لکه‌های درونی روی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شوند. اگر کودکان آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین یا داکسی سایکلین را در حالی که دندان هایشان هنوز در حال رشد است (قبل از 8 سالگی) مصرف کنند، ممکن است دندان‌هایشان زرد مایل به قهوه ای شود. مصرف تتراسایکلین در زنان پس از ماه چهارم بارداری یا در دوران شیردهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تغییر رنگ دندان های شیری کودک شوند.

در دوران بزرگسالی، استفاده از دهانشویه‌های حاوی کلرهگزیدین برای درمان التهاب لثه‌ها نیز ممکن است باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای روی دندان‌ها شود.

روش‌های درمانی

شیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درمانی و پرتودرمانی به سر و گردن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به ایجاد لکه‎های درونی شود. حتی برخی از داروهای نسبتا رایج مانند آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد روان پریشی و داروهای فشار خون گاهی اوقات دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را زرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

اگرچه فلوراید با تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مفید باشد، اما مصرف بیش از حد این ماده معدنی برای رنگ دندان شما خوب نیست و ممکن است باعث ایجاد رگه‌های سفید کم رنگ یا لکه‌های قهوه‌ای روی دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شود. این مشکل بیشتر در مناطقی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که آب آشامیدنی حاوی سطوح بالایی از فلوراید طبیعی باشد، مانند مناطقی که مردم آب خود را از چاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها تامین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. همچنین ممکن است با مصرف مکمل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها یا استفاده منظم از شستشوها و خمیردندان های حاوی مواد معدنی، فلوراید زیادی دریافت کنید که باعث زردی دندان‌ها می شود.

درمان های دندانپزشکی نیز ممکن است باعث تیره شدن دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شوند. بسیاری از مواد دندانی، مثل پرکننده های نقره، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به خاکستری مایل به سیاهی شوند.

چه عواملی خطر زرد شدن دندان را افزایش می‌دهد؟

علت های دیگر مانند ژنتیک، سن، بیماری و صدمات نیز ممکن است منجر به تغییر رنگ دندان های شما شوند. اما دندان برخی از افراد نسبت به دیگران بیشتر و سریع تر زرد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. علت اصلی این وضعیت، ژنتیک افراد است.

ژنتیک دندانها|| پزشکتژنتیک

Dentinogenesis imperfecta و amelogenesis imperfecta دو اختلال ارثی هستند که باعث رشد نامناسب دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تغییر رنگ آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. وراثت همچنین دلیلی است که برخی از افراد به طور طبیعی مینای دندان روشن‌تر یا ضخیم‌تر از دیگران دارند.

سن

سن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند رنگ دندان‌های شما را تیره کند. با افزایش سن، لایه بیرونی مینا به مرور زمان نازک‌تر شده و باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها زردتر به نظر برسند.

بیماری

تغییر رنگ دندان‌های شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تحت تاثیر بیماری زمینه‌ای باشد. زردی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند پس از تحمل تب شدید در سنین پایین به دلیل عفونت رخ دهد. زردی شدید نوزادی، یکی از دلایل احتمالی زرد شدن دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها است.

آسیب

آسیب‌های ورزشی و زمین خوردن کودکان خردسال، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شکل گیری مینای دندان در زمانی که دندان‌های دائمی هنوز در حال رشد است را مختل کند و منجر به ظاهر زرد رنگ آنها شود. همچنین آسیب‌ به اعصاب یا دندان‌های خرد شده در بزرگسالان نیز منجر به تغییر رنگ دندان‌های دائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می شود.

علاوه بر این، افرادی که بیش از حد دندان قروچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، ممکن است به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ لایه خارجی مینای دندان را که عاج زرد رنگ زیر آن را آشکار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، را از دست بدهند.

چگونه از زردی دندان‌ها پیشگیری کنیم؟

بهترین راه پیشگیری از زرد شدن دندان ها، توجه به آنچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورید و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشید، است. همچنین باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و حداقل دو بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

راحت‌ترین علت زرد شدن دندان‌ها، بهداشت نامناسب دهان و دندان است به این دلیل که وقتی پلاک (لایه‌ای از باکتری‌هایی که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود) و تارتر (پلاک‌های دندانی سفت‌شده) ایجاد می‌شوند، می‌توانند دندان‌ها را زرد نشان دهند. از بین بردن این تجمع قبل از شروع پوسیدگی برای داشتن لبخندی سفیدتر و دندان های سالم بسیار مهم است.

بهترین محافظت در برابر نازک شدن مینای دندان، اطمینان از تولید بزاق مناسب است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند غذا و پلاک را از دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها پاک کند و فلوراید کافی دریافت کند. دو بار در روز با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید، آب حاوی فلوراید بنوشید و اگر خشکی دهان دارید برای جلوگیری از نازک شدن مینای دندان به پزشک مراجعه کنید.

بهتر است دندان های خود را به طور منظم توسط یک دندانپزشک باتجربه معاینه کنید. نوشیدن از طریق نی، زمان تجمع مایعات روی سطح دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به حداقل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رساند. می‌توانید پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی‌هایی که ممکن است دندان‌های شما را زرد کند، دهان خود را با آب بشویید.

چگونه از شر دندان‌های زرد خلاص شویم؟

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، مهمترین کاری است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای سفید نگه داشتن دندان‌های خود انجام دهید. یک روال بهداشتی خوب شامل مسواک زدن دندان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دو بار در روز و نخ دندان کشیدن حداقل یک روز است. خمیر دندان‌های سفید کننده و دهان شویه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اختیاری هستند.

درمان‌های طبیعی

روش‌های طبیعی برای سفید کردن دندان های زرد شامل استفاده از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن، سرکه سیب و پوست لیمو است. با این حال، اینها از نظر علمی تایید نشده اند.

سفیدکننده دندان|| پزشکتسفید کننده حرفه ای

انجام روش های حرفه ای سفید کردن دندان احتمالا بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت. لیزر درمانی به دلیل اینکه توسط متخصصان دندانپزشکی نظارت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، گزینه ایمن تری است.

کیت‌های سفید کننده خانگی

کیت‌های سفیدکننده خانگی معمولاً از ترکیبی از ژل سفیدکننده حرفه‌ای و فناوری نور LED برای کمک به تسریع فرآیند سفید کردن استفاده می‌کنند. نوارها و ژل های سفید کننده از ژل های مبتنی بر پراکسید استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

ویزیت منظم دندانپزشک

شما باید حداقل دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مراجعه منظم به دندانپزشک به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دندان‌های شما را با دقت بیشتری تمیز کنند و می‌توانند مشکلات دندانی را که ممکن است به زرد شدن دندان‌ها منجر می‌شود را تشخیص دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز