لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

علت تیرگی دندان چیست؟

تیرگی دندان|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دندان های برخی افراد به طور طبیعی تیره هستند. اما تیره شدن دندان ها می تواند علل مختلفی داشته باشد و در هر سنی رخ دهد. تیرگی دندان به تدریج ممکن است در همه دندان ها رخ دهد، اما در برخی شرایط تیرگی ممکن است در یک دندان رخ دهد. اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از تیرگی دندان رنج می برید، یا به دنبال درمان دندان های تیره خود هستید بهتر است ادامه این مقاله از پزشکت را بخوانید تا بتوانید شایع ترین علل تیرگی دندان ها را بشناسید.

علت تیرگی دندان ها چیست؟

تیرگی دندان ها می تواند نشانه ای از بیماری زمینه ای دندان باشد که نباید نادیده گرفته شود. کلسیم یک ماده طبیعی سفید رنگ است. دندان ها بیشتر رنگ خود را از کلسیم می گیرند. با این حال، امکان وجود مواد های دیگر به غیر از دندان در کلسیم وجود دارد که ممکن است سایه های تیرگی و زرد را بر روی دندان ایجاد کند. در این شرایط مینای دندان شما با گذشت زمان شروع به نازک شدن می کند و باعث می شود لایه زیرینی که به نام عاج شناخته می شود نمایان شود. این وضعیت می تواند دندان ها را تیره تر نشان دهد. مینای دندان را می توان از بیرون نیز لکه دار کرد. اما به طور کلی، دندان هایی که سیاه می شوند معمولاً به دلیل یکی از دو نوع علت رایج هستند: بیرونی یا درونی.

بیرونی: آسیب بیرونی از خارج دندان ها ناشی می شود. شامل لکه، تارتار یا سایر آسیب هایی است که مینای خارجی دندان را تحت تأثیر قرار می دهد.

درونی: آسیب درونی از درون دندان شروع می شود و به سمت بیرون پیشرفت می کند. این وضعیت در شرایط پوسیدگی دندان ها رخ می دهد.

در برخی از نقاط جهان، دندان های سیاه را زیبا می دانند. سال ها پیش، زنان کشورهایی مانند ژاپن، لائوس و ویتنام دندان های خود را سیاه می کردند. این عمل دیگر رایج نیست، اما برخی از زنان مسن از آن کشورها ممکن است دندان های سیاه داشته باشند.

به طور معمول، دندان یک شبه سیاه نمی شود. در عوض، این فرایندی است که به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد. در حالت ایده آل، یک فرد می تواند قبل از اینکه آسیب خیلی زیاد به دندان هایش وارد شود، به دندانپزشک مراجعه کند. برخی از علل بیرونی و درونی رایج سیاهی دندان عبارتند از:

دندان تیره|| پزشکتتتراسایکلین

مصرف این آنتی بیوتیک می تواند باعث تیرگی شدن دندان در کودکانی شود که دندان هایشان هنوز به طور کامل رشد نکرده است. این وضعیت به احتمال زیاد در کودکان زیر 8 سال رخ می دهد. همچنین مصرف تتراسایکلین در دوران بارداری می تواند منجر به بروز تیرگی دندان در کودکان شود.

ترمیم های دندان

موادی که برای پر کردن حفره ها یا ترمیم دندان ها استفاده می شوند، از جمله تاج های فلزی و پرکننده های نقره ای گاهی اوقات می توانند باعث تغییر رنگ دندان و تیرگی آنها شوند.

داروهای مورد استفاده در عصب کشی دندان

لدرمیکس خمیری است که در طول فرآیند عصب کشی دندان از آن استفاده می شود. ترکیبات فعال آن دمکلوسیکلین هیدروکلراید و تریامسینولون استونید هستند. این مواد ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها و تیرگی آنها شوند. یکی دیگر از داروهای عصب کشی، Ultracal XS، همین اثر را دارد، اما به میزان کمتر منجر به تیرگی دندان ها می شود. Ultracal XS حاوی هیدروکسید کلسیم است.

ضربه یا آسیب به دندان

هر چیزی که جریان خون را به دندان قطع کند، می تواند منجر به مرگ و تیرگی آنها شود. ضربه به دندان ممکن است برای ماه ها یا حتی سال ها منجر به تغییر رنگ نشود. به همین دلیل،تیرگی ناشی از آسیب دندان می تواند به مرور زمان رخ دهد و علت آن همیشه مشخص نیست.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی همچنین می تواند جریان خون دندان را قطع کند و باعث مرگ و تیرگی شدن آن شود.

دنتینوژنز ناکامل

این اختلال نادر و ارثی در رشد دندان می تواند دندان های شیری و دائمی را آبی مایل به تیرگی به نظر برساند. همچنین دندان ها را ضعیف کرده و آنها را مستعد شکستگی می کند.

افزایش سن

در اثر افزایش سن دندان های شما ممکن است تغییر رنگ داده و به رنگ آبی متمایل به تیرگی به نظر برسند.

علائم سیاهی دندان چیست؟

دندان های سیاه ممکن است به صورت لکه هایی روی دندان شروع شوند که به رنگ قهوه ای یا تیرگی به نظر می رسند. این لکه ها ممکن است سپس به سیاهی تبدیل شوند. در برخی شرایط فرد در بالای دندان‌ها، دقیقاً زیر خط لثه، دارای قسمت‌هایی است که به نظر می‌رسد سیاه‌رنگ است. این ظاهر در کودکانی که دندان های سیاه دارند رایج است. محل‌های رایج تارتار سیاه روی دندان‌ها در داخل دندان‌های پایینی جلویی یا بیرون دندان‌های آسیاب است. دندان های سیاه ممکن است در نواحی که مینای دندان از بین رفته است سوراخ هایی ایجاد کنند.

علل تیرگی دندان ها چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص علل اصلی تیرگی دندان دندانپزشک دندان ها و لثه شما را بررسی می کند، و همچنین رادیوگرافی را انجام دهید. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است آزمایش پالپ را نیز انجام دهد تا علائم نکروز پالپ یا مرگ پالپ دندان تایید و یا رد شوند.

مراجعه به دندانپزشک برای دندان های تیرگی بسیار مهم است، زیرا تغییر رنگ دندان ممکن است نشانه ای از مرگ دندان شما باشد. دندان در حال مرگ ممکن است حاوی باکتری باشد که امکان انتشار باکتری ها به سایر دندان ها وجود دارد. عصب کشی یکی از درمان های اصلی دندان مرده است.

در تیرگی دندان چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که تیره شدن دندان های شما ناشی از موارد و شرایط زیر باشد بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • درد یا حساسیت در یک یا چند دندان دارید.
  • لثه های شما متورم، حساس یا خونریزی می کنند.
  • یک یا چند دندان تغییر رنگ داده یا لکه دار به نظر می رسند.

درمان دندان|| پزشکتتیرگی دندان ها چگونه درمان می شود؟

برخی از گزینه های درمانی که برای سفید کردن دندان ها انجام می شوند بر روی دندان های زرد به جای تیره بهتر عمل می کنند. با این حال، این روند های درمانی هنوز هم می توانند بر روی دندان های تیره تاثیر مثبتی داشته باشند. میزان این تاثیر تا حد زیادی به تیره بودن دندان ها و علت تیرگی شدن آنها بستگی دارد.

اگر دندان‌های شما با استفاده از تتراسایکلین لکه‌دار شده‌اند، درمان‌های سفیدکننده ممکن است نتیجه مناسبی را برای همه دندان‌ها به همراه نداشته باشند.

یک فرد معمولاً نمی تواند دندان های سیاه را حتی با بهترین مراقبت های خانگی درمان کند. در عوض، دندان های سیاه نیاز به توجه یک متخصص دندانپزشکی دارند. دندانپزشک دندان های شما را معاینه می کند، علل زمینه ای سیاهی دندان های شما را مشخص کرده و درمان هایی را توصیه می کند.

اگر تارتار علت اصلی سیاهی دندان باشد، دندانپزشک ممکن است سعی کند تارتار را با استفاده از ابزارهای خاص از بین ببرد.

گزینه های درمانی شامل جرمگیرهای دستی هستند که به طور ویژه برای خراش پلاک و جرم دندان از روی دندان طراحی شده اند. گاهی اوقات، دندانپزشک ممکن است نیاز به استفاده از ابزار ارتعاشی خاصی داشته باشد که می تواند تارتار را از هم جدا کند. این ابزارها به عنوان ابزار اولتراسونیک شناخته می شوند.

متأسفانه برخی مواقع وجود دارد که دندانپزشک نمی تواند دندان های سیاه را به تنهایی با ابزار از بین ببرد. این زمانی درست است که پوسیدگی دندان علت اصلی آن باشد. گاهی اوقات دندانپزشک می‌تواند پوسیدگی را از بین ببرد و در سوراخی که پوسیدگی وجود دارد، پرکننده قرار دهد. اگر پوسیدگی دندان به عاج یا مواد داخلی زیر مینای دندان رسیده باشد، ممکن است به روکش نیاز داشته باشید. روکش یک لایه معمولی به شکل دندان است که دندانپزشک می تواند روی دندان پوسیده ای که از مواد پوسیده پاک شده است قرار دهد. این فرآیند به عنوان عصب کشی شناخته می شود.

گاهی اوقات ممکن است دندان به قدری آسیب دیده یا پوسیده شود که نتوان آن را نجات داد. در این موارد، دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان را توصیه کند.

درمان های خانگی رفع تیرگی دندان

در صورت تیرگی دندان بهتر است در مرحله اول به دندان پزشک خود مراجعه کنید. اما برخی راهکارهای درمانی برای رفع آن در خانه هم وجود دارند که می توانید امتحان کنید، از جمله:

  • مسواک زدن با خمیر دندان های سفید کننده
  • مسواک زدن با سفید کننده های طبیعی دندان مانند جوش شیرین
  • کیت های نوار سفید کننده دندان در خانه
  • کیت بلیچینگ خانگی که توسط دندانپزشک شما تهیه شده و حاوی محلول سفید کننده و محافظ دهان است.
  • سفید کردن دندان های حرفه ای در مطب، که معمولاً از مقادیر بیشتری از مواد فعال مورد استفاده در کیت ها یا نوارهای خانگی استفاده می کند و ممکن است شامل درمان با نور لیزر باشد.
  • روکش‌های دندانی که روکش‌های نازک کامپوزیت یا چینی نیمه دائمی هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.
  • پیشگیری از خشکی مزمن دهان که می تواند به دلیل مصرف برخی داروها یا داشتن یک بیماری زمینه‌ای که باعث خشکی دهان می‌شود (بزاق و رطوبت باکتری‌های مضر را از بین می‌برد، بنابراین افرادی که دهان خشک دارند احتمال پوسیدگی بیشتر است).

دندان هایی که تیره می شوند ممکن است حتی با گزینه های درمانی مناسب هنوز هم به رنگ اولیه برنگردند. در صورتی که درمان های خانگی موثر نباشد، دندانپزشک شما ممکن است بلیچینگ یا روکش در مطب را توصیه کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز