لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ویژگی‌ خمیر دندان استاندارد

خمیردندان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تقریبا حداقل یکبار از هر دندانپزشکی پرسیده شده است که ویژگی‌ خمیر دندان استاندارد چیست؟ اما واقعیت این است که همانند انتخاب بهترین مسواک، انتخاب بهترین خمیر دندان نیز می‌تواند یک چالش واقعی باشد. منظور این است که در حال حاضر تقریباً در تمام سوپرمارکت‌ها قفسه‌هایی وجود دارد که به خمیر دندان اختصاص دارند. بنابراین انتخاب خمیر دندان استاندارد می‌تواند بسیار گیج کننده باشد.

مانند بسیاری از چیزهای امروزی، که در آن تکنولوژی و بازاریابی در همدیگر گره خورده‌اند، مصرف کنندگان اکنون انتخاب‌های زیادی دارند که به خاطر آن، تصمیم گیری می‌تواند برای آنها به یک مسئله دشوار تبدیل شود. قطعا خمیر دندان در نیز این دسته از محصولات قرار می‌گیرد. در مسیر افزایش آگاهی در مورد بهداشت دهان و دندان، انتخاب و خرید خمیردندان مناسب نقش مهمی را پیدا کرده است. اگر در مورد انتخاب خمیر دندان مناسب سردرگم هستید، می‌توانید با مطالعه نکاتی که در این مقاله از پزشکت به اشتراک گذاشته می‌شود، اطلاعات کافی برای انتخاب بهترین خمیر دندان برای خود و خانواده‌تان داشته باشید.

چرا باید از خمیر دندان استفاده کنیم؟

شاید بسیاری از بیماران از این که بدانند می‌توانند بدون استفاده از خمیردندان به طور موثر دندان‌های خود را تمیز کنند، شگفت‌زده خواهند شد. اگرچه ممکن است که این روش در طولانی مدت ایده آل نباشد، اما عمل مکانیکی مسواک زدن به صورت روزانه، همراه با استفاده منظم از نخ دندان، کمک زیادی به تمیز نگه داشتن دندان‌ها و مبارزه با باکتری‌ها می‌کند.

استفاده از خمیر دندان مناسب، بسیار مفید و خوب است. با این حال، قطعا بهتر از عدم استفاده از آن است. امروزه، برای حفظ بهتر‌ سلامتی خود، هر یک از ما باید خمیر دندان را در رژیم بهداشت دهان و دندان خود قرار دهیم. با این حال، مسواک زدن و تکنیک‌های استفاده از نخ دندان نیز ضروری است.

اگر به طور تصادفی متوجه شدید که تیوب خمیردندان خالی است، نگران نباشید. به سادگی بدون آن مسواک بزنید. شما همچنان از مزایای مسواک زدن برخوردار خواهید بود و می‌توانید تا زمانی که بتوانید خمیر دندان جدید تهیه کنید، به این کار ادامه دهید.

مسواک زدن || پزشکتچرا اصلا از خمیردندان استفاده کنیم؟

 با کنار گذاشتن تبلیغات بازاریابی در مورد هر خمیردندان جدید، به طور کلی استفاده از خمیردندان نقش مهمی در تمیز نگه داشتن دندان‌ها دارد. بهترین خمیردندان‌ها به تمیز نگه داشتن دندان‌ها، دهان و لثه‌ها کمک می‌کنند.

همچنین استفاده از آن دندان‌ها را تقویت می‌کند، با پلاک و باکتری‌ها مبارزه می‌کند، سطح دندان‌ها را سفید می‌کند و از بوی بد دهان (هالیتوزیس) پیشگیری می‌کند. همه خمیردندان‌ها همه این کارها را انجام نمی‌دهند، اما بسیاری از آنها می‌توانند این فواید را داشته باشند.

بیایید جزئیات بیشتری را بررسی کنیم تا دریابیم که چگونه می‌توان بهترین خمیر دندان را برای نیازهای خاص خود انتخاب کرد.

نکات مهم برای تهیه خمیر دندان استاندارد

اول از همه، خمیر دندان مورد استفاده شما باید در رفع بقایای مواد غذایی و پلاک موثر باشد. نکته‌ای که در این مورد باید به آن توجه کنید این است که خمیردندان‌ها حاوی موادی هستند که بافتی لطیف به آن‌ها می‌دهند. در حالی که مسواک زدن خوب است، اما زیاده روی در آن می‌تواند بر طول عمر دندان شما تأثیر بگذارد.

سایش بیش از حد حتی در برخی موارد باعث آسیب غیرقابل برگشت دندان‌ها می‌شود. این نکته را در نظر بگیرید که اگر دو بار در روز مسواک بزنید و هر بار که مسواک می‌زنید، سطح دندان‌هایتان را به میزان ۱/۰ میلی‌متر سایش دهید، در طی چند سال، سطح دندان شما فرسوده می شود. این مقدار زیاد به نظر نمی‌رسد، اما به مرور زمان تبدیل به مقادیری قابل توجه می‌شود.

باید به دنبال خمیر‌ دندانی باشید قدرت پاک کنندگی خوبی داشته باشد، ولی نباید بیش از حد ساینده باشد. درعوض، بهترین خمیردندان باید حس صاف و نرم بودن مطلوبی داشته باشد. چگونه این ویژگی را بررسی می‌کنید؟ ببینید آیا خمیردندان شما حالت شنی دارد یا نه. اگر چنین است، بهتر است یک محصول جایگزین پیدا کنید.

خمیردندان مناسب باعث تقویت دندان‌ها می‌شود؟

یکی از مزایای اصلی استفاده از بهترین خمیردندان، تقویت دندان‌ها است. این کار از طریق یک عنصر کلیدی به نام فلوراید به انجام می‌رسد. گنجاندن فلوراید در خمیر دندان به این معنی است که شما به طور موثر ماده‌ای را به کار می‌برید که زره بیرونی دندان شما را سفت و سطح خارجی را تقویت می‌کند.

فقط توجه داشته باشید که انواع مختلفی از فلوراید در خمیر دندان وجود دارد. سردرگم نباشید. به سادگی با دندانپزشک خود تماس بگیرید. او می‌تواند در مورد مقدار فلورایدی که باید در خمیردندان شما وجود داشته باشد، به شما کمک کند. مقدار فلوراید می‌تواند عامل مهمی باشد، این امر به ویژه برای کودکان مهم است.

نکته دیگری که در مورد خمیردندان باید به آن اشاره کرد این است که افرادی که در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند، نیاز به غلظت زیاد فلوراید در خمیردندان مورد استفاده خود دارند. این کار فقط به توصیه دندانپزشک باید انجام شود.

آیا در خمیردندان باید مواد آنتی باکتریال وجود داشته باشد؟

در حال حاضر، عوامل ضد باکتری به عنوان یک ماده افزودنی به خمیردندان، به صورت گسترده تبلیغ می‌شوند. به طور کلی، عوامل ضد باکتری موجود در خمیردندان که به عنوان محصول ارزشمند به بازار عرضه می‌شوند، از تشکیل پلاک و بوی بد دهان پیشگیری می‌کنند.

وقتی صحبت از ترکیبات آنتی باکتریال به میان می‌آید، توصیه اصلی این است که اگر دو بار در روز مسواک می‌زنید و بیشتر روزها از نخ دندان استفاده می‌کنید، استفاده از خمیر دندان حاوی مواد آنتی باکتریال ضروری نیست.

البته، رفع پلاک یک مزیت بزرگ است، با این حال، با یک رژیم بهداشتی مناسب دهان، از جمله تمیز کردن منظم دندان با مراجعه به دندانپزشک، می‌توانید‌ سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید. اگر به دنبال یک خمیر دندان با فرمولاسیون ضد باکتری هستید، بدانید که همه آنها اینگونه نیستند. بنابراین حتما اطلاعات بسته بندی را بخوانید و در اینباره تحقیق کنید.

آیا خمیر دندان‌های سفید کننده، واقعی هستند؟

با افزایش روزافزون سفید کردن دندان‌ها به عنوان روش‌های زیبایی، جای تعجب نیست که خمیردندان‌های سفیدکننده به قفسه‌های سوپرمارکت‌ها راه پیدا کرده‌اند. چیزی که ممکن است شما را شگفت زده کند این است که فقط مسواک زدن دندان‌ها، اثر سفید کنندگی دارد، بنابراین به استفاده از یک مسواک و نخ دندان معمولی پایبند باشید و به برنامه خود ادامه دهید.

با این حال، اگر این کار برای شما کافی نیست، خمیر دندان سفید کننده قطعا یک گزینه انتخابی برای شما خواهد بود، اگرچه آنهایی که به عنوان محصولات خرده فروشی موجود هستند، تقریباً به اندازه محصولات سفید کننده حرفه‌ای ارائه شده توسط دندانپزشک معالج شما موثر نیستند.

یکی از خطرات خمیردندان‌های سفید کننده این است که می‌توانند با مواد باندینگ مورد استفاده در دندانپزشکی به علت وجود یک عنصر کلیدی، یعنی پراکسید، تداخل داشته باشند. در واقع، استفاده منظم از خمیر دندان سفید کننده می‌تواند مدت زمان ترمیم دندان‌های شما را کاهش دهد.

اگر از خمیردندان سفید کننده استفاده می‌کنید و برای ترمیم نیاز به مراجعه به درمانگاه دارید، حتما به دندانپزشک معالج خود اطلاع دهید. به بیماران توصیه می‌کنیم که حداقل سه هفته قبل از شروع کار ترمیمی، خمیر دندان سفید کننده خود را با یک محصول دیگر جایگزین کنند.

دندان‌های براق و سفید فوق‌العاده هستند، اما نباید پولی را که برای ترمیم دندان پرداخت کرده‌اید به علت خمیردندانی که استفاده می‌کنید از دست بدهید.

بهترین خمیر دندان برای کودکان

تا آنجا که ممکن است ما می خواهیم فرزندان خود را تشویق کنیم تا عادات بهداشت دهان و دندان را فرا بگیرند و حفظ کنند. یادگیری تکنیک‌های موثر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بخش بزرگی از این برنامه‌ها است و به طور پیش فرض، خمیر دندان نیز همینطور است.

برای کودکان، با استفاده از خمیردندانی که آن را دوست دارند، برنامه بهداشت دهان و دندان‌ را شروع کنید. چندین مورد در بازار موجود است و مخصوصاً برای کودکانی طراحی شده‌اند که دهان آنها به طعم قوی تر خمیر دندان بزرگسالان حساس تر است. آنها حاوی غلظت کمتری از فلوراید با توجه به نیازهای سنی هستند.

سوال دیگری که ممکن است از خود بپرسید، این است که چه زمانی کودکانتان می‌توانند از خمیر دندان بزرگسالان استفاده کنند. یک راه این است که فرزندانتان را تا زمانی که روش مناسب شست و شوی دهان و نبلعیدن خمیر دندان را فرا نگرفته‌اند، به استفاده از خمیر دندان بزرگسالان عادت ندهید.

چرا؟ خوب، ما می‌خواهیم بچه‌هایمان تجربه‌ای مثبت از مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان داشته باشند و اگر یک خمیردندان مزه وحشتناکی داشته باشد و احساس ناراحتی در آن‌ها ایجاد کند، احتمال کمتری دارد که به استفاده از آن عادت کنند. بهترین خمیر دندان برای بچه‌ها، خمیردندانی است که آنها دوست دارند از آن استفاده کنند.

آیا خمیر دندان حاوی زغال فعال موثر است؟

به طور کلی، مانند خمیردندان‌های حاوی مواد سفید کننده و ضد باکتری، محصولاتی که زغال فعال دارند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. با کار بر روی این فرض که زغال دندان‌ها را سفید می‌کند، بحث‌هایی در مورد اثربخشی خمیردندان حاوی زغال چوب وجود دارد.

اگر آنها موثر باشند، فقط در حد محدودی است. یک عیب واقعی خمیردندان‌های حاوی زغال فعال این است که آنها می‌توانند بسیار ساینده باشند و در نتیجه در صورت استفاده طولانی مدت به دندان آسیب جبران ناپذیری وارد کنند. نکته مهم این است که از خمیر دندان‌های زغالی با احتیاط و در حد اعتدال استفاده کنید.

اگرچه این محصولات ممکن است کمی مفید باشند و مانند پراکسید موجود در خمیردندان‌های سفید کننده در سلامتی دندان آسیبی ایجاد نکنند، اما به اندازه سایر محصولاتی که برای سفید کردن دندان استفاده می‌شوند، موثر نیستند.

خمیر دندان خوب|| پزشکتخمیردندان‌های ضد حساسیت

تمام خمیردندان‌هایی که برای کمک به رفع حساسیت طراحی شده‌اند، به روش اختصاصی خود کار می‌کنند. با توجه به حساسیت دندان در سطح میکروسکوپی، استفاده از این محصولات برای بیماران تسکین دهنده است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید، اگر حساسیت را تجربه می‌کنید، یک علت زمینه ای وجود دارد که باید درمان شود، در غیر این صورت این حساسیت باقی خواهد ماند.

به عنوان مثال، ممکن است محیط دهان شما اسیدی شده باشد که لایه سطحی دندان‌های شما را حل می‌کند و منجر به قرار گرفتن انتهای عصبی در برابر عوامل خارجی می‌شود. تسکین ناشی از خمیردندان ضد حساسیت، تنها موقتی خواهد بود و در صورت عدم درمان، ممکن است به یک مشکل بزرگتر مانند سایش قابل توجه دندان تبدیل شود.

خمیردندان‌های طبیعی بدون فلوراید

گاهی اوقات از دندانپزشکان در مورد خمیردندان‌های جایگزین که حاوی فلوراید نیستند (مانند خمیردندان‌های “گیاهی” یا “طبیعی”) سوال می‌شود. انتخاب یکی از این گزینه‌ها هیچ ایرادی ندارد، با این حال آن‌ها همان مزیت سفت کردن و تقویت مینا را ندارند. به همین علت، آنها به اندازه سایر خمیردندان‌های معمولی به پیشگیری از بروز پوسیدگی کمک نمی‌کنند.

برخی از خمیردندان‌های جایگزین حاوی ترکیبات ضد باکتریایی مانند روغن درخت چای هستند و اگرچه به نظر می‌رسد این مورد ایده بدی نیست، اما ثابت نشده است که آنها فواید قابل توجهی برای سلامتی دهان و دندان دارند. برخی دیگر که حاوی ترکیبات ساخته شده از کازئین (پروتئینی که در فرآورده های شیری مانند پنیر یافت می‌شود) هستند، قابلیت معدنی سازی مجدد دارند. اگرچه این ماده به اندازه فلوراید از دندان محافظت نمی‌کند، اما بهتر از عدم آن است.

سخن آخر

استفاده از خمیردندان بخشی از یک سبک زندگی سالم است و به عنوان یک ابزار مهم در رژیم کلی بهداشت دهان شما عمل می‌کند. به جای اینکه احساس سردرگمی کنید، به اصولی که در این مقاله اشاره شده است پایبند باشید تا بفهمید که بهترین خمیر دندان برای شما کدام است. اگر هنوز در تصمیم گیری مشکل دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز