لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان

سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان 6 | پزشکت

فهرست مطالب

سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سیاه یا زرد شدن دندان در کودکان، علت های زیادی دارد. اما تغییر رنگ در دندان کودکان در همه موارد نشان دهنده بیماری و یا مشکل اساسی نیست. در هر صورت والدین باید، اطلاعات لازم در مورد علت های احتمالی سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان را کسب کنند تا در صورت بروز این وضعیت بتوانند به موقع برای درمان احتمالی اقدام کنند.

ما در این مقاله از پزشکت، دلایل تغییر رنگ و سیاه و زرد شدن دندان در کودکان و چگونگی رفع آن را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

علل سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان

تغییر رنگ و سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان می تواند ذاتی (رنگی که در لایه های داخلی دندان رسوب می کند) یا ناشی از عوامل خارجی (رنگ روی سطح دندان) باشد.

چندین عامل و شرایط می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود، از جمله:

ژنتیک. ژنتیک و نقص ارثی در تشکیل عاج یا مینای دندان می تواند علت تغییر رنگ ذاتی دندان باشد. این بدان معناست که بسته به نقص ژنتیکی، کودک به طور طبیعی دچار دندان های زرد، زرد قهوه ای یا قهوه ای آبی می شود.

آنتی بیوتیک. برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند باعث تغییر رنگ دائمی دندان های کودک شوند. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک تتراسایکلین در صورت مصرف توسط کودکان زیر هشت سال می تواند باعث سیاه یا زرد شدن دندان در کودکان شود.

فلوراید. قرار گرفتن در معرض بیش از حد فلوراید از طریق خمیر دندان یا آب آشامیدنی با مقدار فلوراید زیاد، ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود. فلوراید می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی مینا شود. این شرایط را فلوروز دندان می نامند.

نقص مینا. گاهی اوقات ممکن است نقصی در تشکیل مینای دندان رخ دهد که خارجی ترین لایه دندان است. چنین نقص هایی می تواند باعث لکه دار شدن ذاتی دندان شود. نمونه ای از چنین نقص هیپوپلازی مینای دندان است که باعث سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان می شود.

آسیب دندانی. آسیب ناشی از ضربه می تواند باعث تغییر رنگ دندان در اثر خونریزی یا قرار گرفتن در معرض بافت دندان شود. صدمات ممکن است به دلیل آسیب دیدگی باعث خاکستری تیره، زرد یا صورتی دندان شود.

غذا. بعضی از غذاها با رنگ طبیعی ممکن است دندان ها را به طور موقت لکه دار کند. نمونه هایی از این نوع غذاها سس گوجه فرنگی و سویا، آب نبات، توت، شکلات، ترشی و چغندر است.

بهداشت نامناسب دندان. عدم مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به طور مرتب باعث لکه دار شدن دندان ها و ایجاد تغییر رنگ دندان می شود.

انواع لکه های روی دندان

سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان 2 | پزشکت

دلایل مختلف تغییر رنگ دندان ها، لکه هایی با رنگ های مختلف برجای می گذارد. بر همین اساس، بهتر است که رنگ های مختلف لکه های دندان را بشناسید. رنگ های رایج لکه دندان زرد، سیاه، آبی، قهوه ای و خاکستری هستند.

برخی از عوامل یا دلایل متداولی که ممکن است منجر به ایجاد لکه ها شوند، عبارتند از:

  • لکه دندانی زرد یا قهوه ای مایل به زرد: داروها، صدمات و آسیب های ضربه ای، برخی از داروها و نقایص مینای دندان ممکن است عامل ایجاد تغییر رنگ زرد، سبز مایل به زرد یا قهوه ای مایل به زرد باشند.
  • لکه دندانی قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز: این وضعیت ممکن است به دلیل بیماری هایی مانند پورفیریای مادرزادی اریتروپوئتیک (بیماری متابولیک نادر) ایجاد شود.
  • لکه دندانی نارنجی، قرمز مایل به نارنجی یا صورتی: برخی از عوامل ایجاد چنین تغییر رنگی شامل باکتری های کروموژنیک (به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان) یا آسیب های تروماتیک است.
  • لکه دندانی سبز یا سبز مایل به آبی: کودکانی که از محصولاتی با نیکل و مس استفاده می کنند ممکن است چنین لکه های رنگی را بر روی دندان خود مشاهده کنند. دندان های آلوده به باکتری های کروموژنیک نیز ممکن است منجر به چنین تغییر رنگی شوند.
  • خاکستری یا مایل به خاکستری سیاه: این رنگ ها می تواند نتیجه مواد خاصی مانند نیترات نقره، سرب یا جیوه باشد که در درمان های دندانپزشکی استفاده می شود.
  • لکه های دندانی سیاه: مکمل آهن، داروها و مواد مختلفی که در درمان عصب کشی دندان استفاده می شود، عواملی هستند که ممکن است باعث ایجاد لکه های سیاه بر روی دندان شوند.

درمان های طبیعی سفید کردن دندان در کودکان

سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان 4 | پزشکت

اگر تغییر رنگ و سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان شما کم باشد و به دلیل بیماری نباشد، می توانید این درمان های خانگی را امتحان کنید.

  • مخلوط لیمو با نمک یا پوست لیمو با نمک و جوش شیرین می تواند به سفید شدن دندان کمک کند. این ترکیب را می توان روی دندان ها کودک قرار داد و سپس مسواک بزنید. همچنین می توانید پوست لیمو را له کرده، با نمک، آب و جوش شیرین مخلوط کرده و از آن به عنوان خمیر دندان استفاده کنید.
  • طبق یک مطالعه تحقیقاتی، عصاره های پوست پرتقال به عنوان سفید کننده دندان مفید شناخته شده است. مالیدن پوست خشک شده پرتقال به دندان ها ممکن است در سفید شدن آنها موثر باشد.
  • روغن کشیدن دندان ها باعث چرخش روغن در دهان می شود که برای شستشوی دندان ها مناسب است. روغن کشی را می توان با روغن نارگیل بسیار بکر برای سفید شدن دندان انجام داد. با این حال، تحقیقات اثربخشی آن را برای کودکان مشخص نکرده است.

درمان های طبیعی ممکن است موثر واقع شوند یا نباشند. اگر تغییر رنگ دندان های کودک شما شدید است، یا چندین هفته طول می کشد و با سایر مشکلات لثه یا دندان همراه است، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان

سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان 3 | پزشکت

درمان تغییر رنگ دندان ها در کودکان به میزان تغییر رنگ آن بستگی دارد. اگر دندانپزشک پزشک بتواند علت آن را تشخیص دهد، ممکن است این وضعیت را کنترل یا بهبود آن را توصیه کنند. به عنوان مثال، اگر تغییر رنگ دندان به دلیل بیماری باشد، پزشک می تواند این بیماری را درمان کند تا دندان های تغییر رنگ یافته نیز تحت درمان قرار گیرند.

یک دندانپزشک ممکن است از روش های زیر برای درمان دندان های سیاه و یا زرد شده کودکان استفاده کنند:

رزین های کامپوزیت. اینها رزین هایی مانند خمیر هستند که برای بازگرداندن رنگ به قسمت های تغییر رنگ داده دندان اعمال می شوند. ترمیم با رزین ها بسته به میزان تغییر رنگ دندان می تواند جزئی یا کامل باشد.

نوارهای سفید کننده دندان. استفاده از نوار گاز آغشته به پراکسید هیدروژن و قرار دادن آن بر روی دندان تغییر رنگ داده می تواند به بازیابی رنگ طبیعی کمک کند. این فرایند ممکن است به چند جلسه نیاز داشته باشد.

سفید کننده دندان. یک دندانپزشک می تواند از طیف گسترده ای از ترکیبات برای سفید کردن دندان های تغییر رنگ یافته استفاده کند. ماده و روش سفید کننده به رنگ و میزان لکه ها بستگی دارد.

اتصال دندان. در این فرایند درمان زیبایی، دندانپزشک مواد ترمیم کننده دندان را روی دندان تغییر رنگ داده قرار دهد. سپس آن را با نور ماورا UV بنفش یا گرما درمان می کند. این کار باعث می شود مواد ترمیم کننده دندان به دندان بچسبد. بنابراین قسمت تغییر رنگ دندان را می پوشاند.

عوامل سفید کننده. اگر میزان تغییر رنگ در دندان کودک شما بسیار کم باشد، در این صورت دندانپزشک می تواند محلول های شستشوی سفید کننده، آدامس، نخ دندان سفید کننده و ژل را برای استفاده در خانه تجویز کند. چنین موادی فقط باید به توصیه دندانپزشک استفاده شود.

پیشگیری از سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان

سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان 5 | پزشکت

رعایت برخی اقدامات و عادات ساده ممکن است در پیشگیری از سیاه و یا زرد شدن دندان کودک شما موثر باشند، از جمله:

  • نوشیدن نوشیدنی با نی ممکن است به جلوگیری از لک شدن دندان کمک کند.
  • کودکان را به انجام بهداشت دهان و دندان و داشتن دندان های سفید و سالم تشویق کنید. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشوی روزمره در پیشگیری از پلاک موثر است.
  • غذاهای غنی از ویتامین C ممکن است دندان ها را سفید کنند. کلم بروکلی، کیوی و غلات کامل نیز ممکن است در سفید کردن دندان ها موثر باشند.
  • مصرف آب کافی باعث پاک شدن باکتری ها و محافظت از دندان ها می شود. حتی ممکن است تولید بزاق را بهبود بخشد.
  • مصرف آب میوه ها، آب نبات ها و غذاهای شیرین را محدود کنید تا با به حداقل رساندن خطر ایجاد حفره، از ایجاد لکه جلوگیری شود. برخی دیگر از غذاهایی که ممکن است باعث لکه دار شدن دندان ها شوند، توت، سس گوجه فرنگی، چغندر و انگور هستند. کودک برای جلوگیری از ایجاد لکه های خارجی باید بعد از مصرف آنها، دهان خود را با آب بشویید.
  • آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند هر شش ماه یکبار معاینه های معمول با دندانپزشک و تمیز کردن دندان انجام شود. این راهکار می تواند به سالم و سفید نگه داشتن دندان کمک کند.
سخن آخر

تغییر رنگ دندان در کودکان معمولاً یک بیماری جدی نیست و اغلب می تواند موقتی باشد. مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند به کودک شما کمک کند تا بتواند دندان های خودش را سفید نگه دارد.

دلایل متفاوتی برای سیاه و یا زرد شدن دندان در کودکان وجود دارد. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به آسم، که به طور منظم از دستگاه های استنشاقی استفاده می کنند، ممکن است دچار تغییر رنگ دندان ها شوند. پر کردن مکرر دندان همچنین ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/causes-behind-discolored-teeth-in-children_00120160/

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز