لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

جراحی لثه یا پریودنتال

جراحی لثه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


جراحی پریودنتال یا جراحی لثه، ممکن است در برخی شرایط برای درمان بیماری های لثه مانند التهاب لثه یا پریودنتیت انجام شود. این جراحی بیماری های مربوط به لثه را درمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در بهبود هرگونه آسیب ناشی از موارد زیر موثر باشد:

  • از بین بردن باکتری و عفونت
  • جلوگیری از از دست دادن دندان
  • کاهش فاصله لثه بین دندان ها
  • رشد مجدد استخوان ها و بافت های آسیب دیده
  • تغییر شکل فک برای کاهش خطر رشد باکتری در شکاف های استخوانی

چه شرایطی را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با جراحی لثه درمان کرد؟

جراحی پریودنتال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسیاری از بیماری ها از جمله التهاب لثه را درمان کند. بیماری های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. ژنژیویت نوعی بیماری خفیف لثه است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث قرمزی، تورم و خونریزی لثه شود. اغلب، التهاب لثه به دلیل بهداشت نامناسب دهان، پلاک و رسوب تارتار رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. درمان حرفه ای و مناسب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند این بیماری ها را برطرف کند.

پریودنتیت شکل شدیدتری از بیماری لثه است که در آن التهاب لثه بدتر شده و پیشرفت کرده و منجر به پاسخ التهابی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که استخوان و بافت ها را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد.

در طی این فرآیند التهابی، لثه ها شروع به جدا شدن از دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این باعث ایجاد فضاهایی به نام پاکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که به نوبه خود باکتری ها را به دام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اندازد و منجر به عفونت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. حتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به افتادگی دندان ها و آسیب های استخوانی شود.

جراحی دندان || پزشکت

انواع روش های جراحی لثه

اینکه جراح فک و دندان چه گزینه درمانی و جراحی را برای شما در نظر بگیرد به نوع و شدت بیماری لثه شما بستگی دارد.

قبل از جراحی، جراح لثه ها را تمیز می کند. یکی از روش‌هایی که به عنوان جرم‌گیری عمیق شناخته می‌شود، می‌تواند تارتار و باکتری‌ها را از دندان‌ها و لثه‌ها پاک کند.

روش دیگری به نام روت پلنینگ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سطوح ریشه دندان ها را صاف کند، به این معنی که مکان های کمتری برای تجمع جرم و باکتری وجود دارد. این روش هر گونه تارتار را که روی ریشه قرار گرفته را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد.

جراحی فلپ

این جراحی برای افرادی که رسوبات جرمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قسمت های عمیق دندان خود دارند، مفید است. این روش شامل بلند کردن لثه از روی دندان برای از بین بردن رسوب تارتار است. پس از اینکه جراح ناحیه را تمیز کرد و تارتار را برداشت، لثه‌ها را در جای خود بخیه می‌زند تا اطراف دندان قرار گیرد. گاهی اوقات، ممکن است استخوان در طی این روش نیاز به تغییر شکل داشته باشد.

پیوند استخوان

زمانی که استخوانی ریشه دندان را احاطه کند و باعث آسیب دیدگی آن شود، احتمال دارد جراح روش پیوند استخوان را درنظر بگیرد. این روش شامل جایگزینی استخوان آسیب دیده با استخوان جدید است. این استخوان ممکن است استخوان فرد، استخوان ساخته شده یا استخوان اهدایی باشد. هدف از پیوند استخوان، نگه داشتن دندان در جای خود و کمک به رشد مجدد آن است.

بازسازی بافت هدایت شده

در طی این روش، جراح یک قطعه کوچک از مواد مشبک را بین استخوان و بافت لثه فرد قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. این ماده از رشد لثه به فضایی استخوانی جلوگیری کرده و به استخوان و بافت همبند اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا دوباره رشد کنند.

پیوند بافت

نوع جراحی به عوامل متعددی مانند وضعیت لثه ها بستگی دارد. کاهش خط لثه، که به عنوان تحلیل خط لثه شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، به دلیل از بین رفتن بافت لثه ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و ممکن است برای پیشگیری از پیشرفت بیماری به پیوند بافت نرم داشته باشد. در طی این روش، جراح به طور معمول بافتی را از یک قسمت بدن برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد و دوباره آن را به ناحیه ای که لثه عقب رفته است می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چسباند. بافت اغلب از سقف دهان برداشته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. پیوند بافت نه تنها از بروز آسیب های بیشتر پیشگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بلکه ریشه های دندان در معرض دید را نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پوشاند.

سایر گزینه های درمانی برای بیماری های لثه و التهاب آن، عبارتند از:

  • لیزر درمانی: اگرچه هیچ شواهد فعلی به طور کامل لیزر درمانی را برای درمان بیماری های لثه تایید نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، اما برخی از دندانپزشکان از آن برای ترمیم بافت همبند آسیب دیده استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.
  • پروتئین های محرک بافت: این روش شامل استفاده از ژل حاوی پروتئین برای تحریک رشد استخوان و بافت است.

آمادگی برای جراحی لثه

چند هفته قبل از عمل، ممکن است لازم باشد مصرف برخی داروها مانند آسپرین (بایر، بافرین)، مسکن‌ها و رقیق‌کننده‌های خون را متوقف کنید. اکثر دندانپزشکان توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند حداقل 24 ساعت قبل از عمل سیگار نکشید یا الکل ننوشید. ممکن است پزشک قبل از عمل به شما آنتی بیوتیک بدهد تا احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهد.

همچنین باید ترتیبی دهید که بعد از اتمام عمل شخصی شما را به خانه ببرد. بیهوشی، آرام بخش یا سایر داروهایی که در طول عمل دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید ممکن است بر زمان واکنش شما تأثیر بگذارد. یعنی ممکن است بعد از آن رانندگی برای شما خوب نباشد.

قبل از اینکه فرد جراحی لثه انجام دهد، دندانپزشک یک معاینه انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا از بی خطر بودن جراحی مطمئن شود. در طول این معاینه، دندانپزشک به احتمال زیاد مراحل زیر را انجام خواهد دارد:

  • برای بررسی ثبات و سلامت دندان ها، دهان و فک بیمار را بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.
  • هر گونه عفونت، آبسه یا سایر ضایعات را که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بهبود جراحی را پیچیده تر کند، بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

در حین جراحی چه اتفاقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد؟

بیشتر عمل های جراحی لثه حدود 2 ساعت طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد. در برخی موارد، عمل جراحی مستلزم این است که فرد در طول عمل بی هوش یا نیمه هوشیار باشد. در موارد دیگر، جراحی فقط شامل استفاده از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن لثه است. تزریق داروی بی حس کننده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ناراحت کننده باشد. در طول این عمل، جراح دندانپزشک از تجهیزات استریل، از جمله ابزار و پارچه، برای کاهش خطر عفونت استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

پس از ایجاد برش ها یا برش های کوچک در امتداد خط لثه، دندانپزشک لثه ها را از روی دندان ها بلند می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این به دندانپزشک اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا ریشه ها را بهتر ببیند تا بتواند جرم، پلاک یا عفونت را از بین ببرد و پاک کند.

پس از این تمیز کردن عمیق، جراح می‌تواند روش‌های دیگری مانند تغییر شکل لثه، روش‌های بازسازی استخوان یا سایر روش‌های برنامه‌ریزی شده را انجام دهد.

پس از اتمام جراحی دندانپزشکی، جراح لثه ها را با استفاده از نخ های ظریف بخیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زند. دندانپزشک 7 تا 10 روز پس از جراحی بخیه ها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد.

سیگار ممنوع|| پزشکت

بهبودی بعد از جراحی لثه

بهبودی شما بستگی به شدت بیماری، سلامت کلی شما و نوع عمل شما دارد. دستورالعمل های دندانپزشک خود را به دقت دنبال کنید.

به طور معمول، شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید انتظار داشته باشید که پس از هر نوع جراحی دندان، خونریزی و ناراحتی جزئی داشته باشید. شما باید بتوانید بسیاری از فعالیت های عادی را حدود یک روز پس از عمل از سر بگیرید.

سیگار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در روند بهبودی بدن شما پس از جراحی اختلال ایجاد کند. بنابراین تا بعد از عمل پریودنتال از سیگار خودداری کنید. استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده ممکن است از بروز عفونت بعد از جراحی پیشگیری کند. زمان بهبودی به نوع عمل بستگی دارد. به طور معمول، افراد در روزهای پس از جراحی لثه به مصرف داروهای مسکن نیاز دارند. دندانپزشکان همچنین ممکن است راهکارهای زیر را توصیه کنند:

  • سیگار نکشیدن
  • اجتناب از ورزش شدید
  • خوردن غذاهای نرم در روزهای بعد از جراحی
  • استفاده از دهانشویه ضد عفونی کننده برای تمیز نگه داشتن ناحیه و جلوگیری از عفونت

1 یا 2 هفته بعد از جراحی باید برای ارزیابی مجدد به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در طول این قرار، جراح نحوه بهبود لثه ها را بررسی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و در صورت نیاز، بخیه ها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد.

لثه های فرد بعد از جراحی ظاهر و احساس متفاوتی خواهند داشت. لثه ها و دندان ها بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند، سفت تر و محکم تر و قوی تر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. دندان برخی از افراد ممکن است نسبت به دمای سرد یا گرم حساسیت داشته باشند. این حساسیت دندان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با استفاده از خمیردندان های حساسیت زا تسکین پیدا کنند.

آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از بیماری لثه پیشگیری کرد؟

از آنجایی که بیماری لثه به دلیل رشد بیش از حد باکتری، پلاک و رسوب تارتار ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بهداشت مناسب دهان معمولاً در پیشگیری و معکوس کردن این بیماری موثر است. در بیشتر موارد، مراقبت منظم از دندان همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز برای جلوگیری از بروز بیماری لثه کافی است.

عوارض بیماری های لثه در صورت عدم درمان چیست؟

در صورت عدم درمان، بیماری لثه ممکن است منجر به بروز انواع بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت و نوزادان زودرس و کم وزن شود. بیماری لثه همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به یک وضعیت سلامتی جدی تبدیل شود که بر دندان ها، لثه ها و استخوان ها تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد و منجر به عفونت و مرگ استخوان و بافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این وضعیت ممکن است به جراحی گسترده برای ترمیم و درمان بیماری نیاز داشته باشد.

کاهش عوامل خطر، حفظ بهداشت دهان و دندان و انجام جلسات روتین دندانپزشکی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطر و شدت بیماری لثه را کاهش دهد.

سخن آخر

جراحی پریودنتال یک روش دندانپزشکی برای بازگرداندن ظاهر و عملکرد دندان ها، لثه ها و استخوان های آسیب دیده به دلیل بیماری شدید لثه است. پریودنتیست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما در تعیین اینکه آیا کاندید عمل جراحی هستید یا خیر کمک کند. گزینه های زیادی وجود دارد و بهترین جراحی پریودنتال برای شما به عوامل مختلفی از جمله مورد خاص، راحتی و بودجه شما بستگی دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز