لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بیماری های لثه و درمان آنها

بیماری های لثه و درمان آنها | پزشکت

فهرست مطالب

بیماری های لثه و درمان آنها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیماری های لثه و درمان آنها، از آنجایی اهمیت دارند که عدم درمان آنها و نادیده گرفتن علائم بیماری های لثه می تواند منجر به بروز عوارض جدی شود. بیماری های لثه با رشد باکتری های دهانی شروع می شود. اگر بیماری های لثه به درستی درمان نشود، ممکن است در نهایت دندان های خود را از دست بدهید یا به دلیل تخریب بافت های اطراف دندان ها، که به رباط پریودنتال نیز معروف است، دندانهایتان سست شود. در مورد درمان بیماری های لثه اعم از التهاب لثه تا پریودنتیت، پیشگیری بهترین راه حل شما است.

تفاوت بین التهاب لثه و پریودنتیت چیست؟

التهاب لثه، ورم و سوزش لثه است. این اولین مرحله بیماری پریودنتال یا لثه است. یا بهتر بگوییم، اگر در اسرع وقت درمان نشود، می تواند به پریودنتیت کامل تبدیل شود. هرچند همه موارد التهاب لثه به پریودنتیت تبدیل نمی شوند. در مراحل اولیه التهاب لثه، معمولاً پلاک ها تجمع می کنند که باعث می شود هر زمان که دندان های خود را مسواک می زنید لثه ها متورم شده و به راحتی خونریزی می کنند. با پیشرفت پریودنتیت، دندان های شما دیگر رشد نمی کند، آنها ضعیف شده و در نهایت مانند دندان های شیری می افتند. در واقع، بیماری لثه و پریودنتال علت اصلی شل شدن دندان بزرگسالان است.

علائم التهاب لثه

التهاب لثه به دلیل تجمع پلاک ناخالص رخ می دهد و می تواند باعث خونریزی لثه به عنوان اولین علامت شود. تفاوت عمده بین التهاب لثه و پریودنتیت این است که دندانها هنوز محکم در حفره های دندان خود قرار گرفته اند، حتی اگر به طور حتم سوزش لثه در جریان باشد.

علائم پریودنتیت

علائم پریودنتیت شامل شل شدن دندان ها و تحلیل لثه است. زیرا هنگام شل شدن دندان ها، رباط های پریودنتال که دندان ها را به شکاف خود متصل می کند شروع به از بین رفتن می کند. در مقابل، در التهاب لثه، هیچ آسیب غیرقابل برگشتی در استخوان یا بافت ایجاد نمی شود. همه چیز با مسواک زدن منظم قابل درمان است.

خطرات التهاب لثه درمان نشده

هنگامی که التهاب لثه برای مدت طولانی درمان نشود، می تواند به سمت بیماری جدی تر لثه پریودنتیت پیشرفت کند. پریودنتیت شامل استخوان و لایه داخلی لثه است که از دندان خارج شده و فضاهایی ایجاد می شود. این فضاهای کوچک بین لثه ها و دندان ها جرم ها را جمع آوری می کند و می تواند آلوده شود.

خطرات پریودنتیت درمان نشده

اگر پریودنتیت برای مدت طولانی بدون درمان باقی بماند، می تواند منجر به تضعیف سیستم ایمنی شود زیرا با باکتری های دهان شما مبارزه می کند. در همین حال، پلاک در زیر لثه گسترش یافته و رشد می کند و منجر به از دست دادن دندان در قسمت پایین می شود. به همین دلیل است که وقتی علائم پریودنتیت بروز کنند، تمیز کردن و درمان ریشه بسیار مهم است.

مسمومیت باکتری های پریودنتیت

هنگامی که از پریودنتیت رنج می برید، باکتری های پلاک شما (همراه با آنزیم های خوب در مبارزه با عفونت ها) تمایل به تولید سموم و اسیدهایی کرده که بافت رابط و استخوان دندان های شما را در محل ثابت خود تجزیه می کنند. با بدتر شدن وضعیت دندان، فضاهای بین لثه و دندان بزرگ و عمیق می شود، که باعث تخریب بیشتر استخوان و بافت لثه می شود.

علائم و نشانه های بیماری های لثه چیست؟

بیماری های لثه و درمان آنها | پزشکت

مشکل التهاب لثه یا مراحل اولیه بیماری لثه این است که بدون درد پیشرفت می کند. بیماران تنها زمانی واکنش نشان می دهند و به دندانپزشک مراجعه می کنند که احساس درد یا لق شدن دندان ها را تجربه می کنند، که معمولاً برای درمان بسیار دیر یا گران است. حتی در مراحل آخر بیماری لثه، علائم زیادی ندارد. در مراحل اولیه بیماری پریودنتال، علائم اصلی به جز خونریزی لثه وجود ندارد. با این حال، اگر عادات بهداشتی بدی دارید یا از تمیز کردن دندان های خود غافل هستید، در حال حاضر در معرض بیماری لثه قرار دارید.

علائم بیماری های لثه که باید به آن توجه کنید معمولاً شامل موارد زیر است:
  • التهاب لثه
  • لثه های متورم
  • لق شدن دندان
  • طعم بد در دهان
  • لثه های حساس
  • تحلیل رفتن لثه ها
  • چرک کردن بین لثه و دندان
  • هالیتوز یا بوی بد دهان مداوم
  • ایجاد شکاف بین دندان ها و لثه
  • تغییر رنگ لثه به رنگ ارغوانی یا قرمز تیره
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان ها در کنار هم
  • خونریزی لثه با خوردن میوه های سفت مانند سیب یا گلابی

حتی اگر علائمی نداشته باشید ممکن است هنوز از برخی از بیماری های لثه رنج ببرید. مراقب دندان خود باشید و برای ارزیابی یا معاینه منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. برخی افراد فقط در دندان های خاصی مانند دندان های آسیاب به بیماری لثه مبتلا هستند. فقط یک متخصص پریودنتیست می تواند تشخیص دهد که آیا بیماری لثه در قسمتی یا در کل طول لثه وجود دارد یا خیر. هنگام معاینه دندانپزشکی، دندانپزشک شما معمولاً موارد زیر را بررسی می کند:

  • تورم لثه
  • خونریزی لثه
  • سفتی لثه
  • حرکت دندان ها
  • هم ترازی دندان ها
  • حساسیت دندان ها
  • عمق فضای پریودنتال
  • وضعیت استخوان فک شما

هرچه فضای بین دندان و لثه بیشتر باشد، بیماری بیشتر پیشرفت کرده است. دندانپزشک شما همچنین بررسی می کند که آیا استخوان اطراف دندان شما شکسته شده است یا خیر. در صورت تداوم علائم، با دندانپزشک خود مشورت کنید. هرچه بیشتر مشکل را نادیده بگیرید، بیشتر پیشرفت می کند و بدتر می شود تا جایی که شما چاره ای جز از کشیدن دندان ها و ایمپلنت، تاج یا دندان های کاذب ندارید.

چه چیزی باعث بیماری های لثه می شود؟

بیماری های لثه و درمان آنها | پزشکت

بیماری های لثه – از التهاب لثه گرفته تا پریودنتیت – ناشی از پلاک است. پلاک، لایه خامه ای روی مینای دندان شما است که می توانید آن را با ناخن خود آن را خراش دهید. با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و غرغره کردن مرتب دهانشویه می توانید پلاک ها را از بین ببرید. با این حال، عوامل دیگری نیز در ایجاد بیماری لثه نقش دارند.

عوامل تشکیل پلاک دندان ها شامل موارد زیر است:
  • عادات بد: سیگار کشیدن می تواند بافت لثه را سخت تر کند.
  • سابقه خانوادگی: اگر سابقه خانوادگی پریودنتیت یا لثه دارید، ممکن است از نظر ژنتیکی بیشتر در معرض این بیماری باشید.
  • بهداشت ضعیف دهان و دندان: اگر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را حداقل دوبار در روز نادیده بگیرید یا دهانشویه را حداقل روزانه غرغره کنید، این می تواند منجر به ایجاد پلاک و بیماری لثه شود.
  • تغییرات هورمونی: وقتی تغییرات هورمونی در طول قاعدگی ماهانه، یائسگی، بلوغ و بارداری رخ می دهد، این امر باعث می شود لثه ها حساس تر و مستعد ابتلا به التهاب و بیماری لثه شوند.
  • داروها: سلامت دهان و دندان شما می تواند تحت تأثیر دارویی باشد که مصرف می کنید. آنها می توانند عوارض جانبی داشته باشند که بر حساسیت لثه نسبت به عفونت تأثیر می گذارد. برخی ممکن است به شما دهان پنبه ای یا خشکی دهان بدهند، که میزان بزاق محافظ لثه ها و دندان ها را کاهش می دهد. همچنین داروهایی مانند داروهای ضد تشنج و ضد آنژین وجود دارد که باعث رشد غیرطبیعی بافت لثه می شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش می دهد.
  • بیماری: سایر بیماریها می توانند باعث التهاب لثه شوند. به عنوان مثال، اگر مبتلا به HIV یا سرطان هستید و همچنین هر بیماری که سلامت سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند، می تواند به صورت التهاب یا عفونت لثه ظاهر شود. دیابت همچنین بر میزان استفاده از قند خون بدن شما نیز تأثیر می گذارد. افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند که شامل بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود.

درمان بیماری های لثه

بیماری های لثه و درمان آنها | پزشکت

درمان بیماری های لثه شامل بهبود و اتصال مجدد لثه و بافت رباط به دندان است. شما می توانید مراقبت های پیشگیرانه یا درمان مستقیم انجام دهید که تورم، شکاف و خطر عفونت لثه و رباط های پریودنتال شما را کاهش می دهد. پیشرفت بیماری باید به هر طریق ممکن متوقف شود. گزینه های درمانی شما برای بیماری لثه بستگی به مرحله بیماری و نحوه واکنش بدن شما به درمان های قبلی دارد. انتخاب های شما از درمان غیر جراحی تا کنترل گسترش باکتری ها تا عمل جراحی و بازسازی بافت متغیر است. شما بیشتر مواقع باید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و سپس با دهانشویه غرغره کنید تا از تجمع باکتری ها پیشگیری شود.

مسواک زدن

دو بار در روز یا سه بار در روز مسواک بزنید تا از پیشرفت بیماری لثه جلوگیری شود. مسواک زدن صحیح را بیاموزید. با حرکات دورانی مسواک بزنید و مسواک را خیلی محکم روی مینای دندان خود نکشید. بهداشت خود را کاملاً رعایت کنید. دندانهای خود را محکم مسواک نزنید. حداقل 2-3 دقیقه مسواک بزنید. مسواک خود را هر 3-4 ماه یکبار عوض کنید یا از مسواک برقی استفاده کنید.

استفاده از نخ دندان

بسیاری از مردم از نحوه صحیح استفاده از نخ دندان بی اطلاع هستند. اگر نخ را بین شکاف دندان ها بگذارید و همان نخ را بین دندان ها بکشید، شما با این کار فقط پلاک را پخش می کنید. در عوض، از یک تکه نخ بلند استفاده کنید و هر دندان را با یک تکه نخ تمیز کنید. نه تنها غذای گیر کرده بلکه پلاک را روی هر سطح دندان جمع کنید. اطمینان حاصل کنید که نخ را به گونه ای حرکت می دهید که هر دندان یک تکه نخ بکشیده شود تا آن را تمیز کند.

دهانشویه

با دهانشویه ضد عفونی کننده غرغره کنید که 99.9 درصد از میکروب ها را از بین می برد. قبل از بیرون ریختن مایع، آن را حداقل 30 ثانیه غرغره کنید. مایع را قورت ندهید. بعد از اتمام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه مفید است زیرا باکتریهایی را که باعث ایجاد، التهاب لثه و پوسیدگی دندان و همچنین بیماری پریودنتال می شوند را از بین می برد. حتی می تواند به التیام لثه های عفونی و متورم نیز کمک کند.

تمیز کردن عمیق

بیماران مبتلا به پریودنتیت پیشرفته که دارای فضاهای پریودنتال عمیق هستند نیاز به تمیز کردن عمیق دارند. بازسازی تمام بافت لثه و رباط پریودنتال نیاز به پاکسازی و حذف باکتریها دارد تا امکان شروع درمان فراهم شود. آخرین رباط، استخوان و بافت لثه آلوده باید برداشته شود تا بافت جدیدی در محل خود ایجاد شود. شامل درمانهای زیر است:

جرم گیری

بیماری های لثه و درمان آنها | پزشکت

جرم گیری یک خدمات دندانپزشکی است که شامل برداشتن پلاک و جرم روی مینای دندان، دندان ها، لثه ها و جیب های پریودنتال است. این ماده مایل به زرد و قهوه ای منبع همه مشکلات لثه و پریودنتال شما است. دندانپزشک از ابزارهای دبریدمان برای تمیز کردن مناطق دور از دسترس درمان های پیشگیرانه، مسواک زدن دندان ها یا نخ دندان استفاده می کند.

صاف کردن ریشه

صاف کردن ریشه شامل استفاده از لیزر یا مته به منظور صاف شدن ریشه دندان آلوده بیمار است. باکتری ها معمولاً در ریشه دندان و همچنین فضاهای پریودنتال که در اثر عقب نشینی لثه ایجاد می شود تجمع می یابد. شما باید بافت بیمار را بردارید تا رشد باکتری متوقف شده و به شروع بازسازی دندان کمک کند.

مراقبت های دوره نقاهت

دندانپزشک شما پس از اتمام عملیات جرم گیری و صاف کردن ریشه، مسکن و آنتی بیوتیک بدون نسخه برای شما تجویز می کند. همه اینها به خاطر درمان عفونت و کاهش التهاب لثه به سطح قابل کنترل ژنژیویت است. همچنین ممکن است به شما توصیه شود مجدد ویزیت شوید تا مشخص شود آیا به تمیز کردن بیشتر نیاز دارید یا بهبود لثه شما به خوبی پیش می رود.

داروهای خانگی

داروهای خانگی نیز وجود دارد که از بروز بیماری های لثه جلوگیری می کند. به عنوان مثال، می توانید پیاز را بجوید زیرا دارای خواص ضد باکتریایی است. همچنین می توانید از آن پیاز برای درمان علائم خونریزی لثه خود استفاده کنید. شما همچنین باید لیمو مصرف کنید زیرا دارای ویتامین C است که به درمان مشکلات لثه کمک می کند. لیمو همچنین از التهاب لثه جلوگیری می کند.

سخن آخر

بیماری لثه معمولاً با التهاب لثه شروع می شود که هر بار با مسواک زدن به راحتی خونریزی می کنند و سپس بدتر می شوند تا زمانی که لثه های شما عقب می افتند و وقتی دندان ها را لمس می کنید شروع به تکان خوردن می کنند. هنگامی که بیماری پریودنتال شما به اندازه کافی پیشرفت کرد، وقت آن است که از درمان هایی مانند تمیز کردن عمیق و ترمیم ریشه استفاده کنید.

بیماری لثه درمان نشده می تواند عوارض زیادی روی بافت پریودنتال و استخوان فک شما ایجاد کند. در چنین مواردی، ممکن است چاره ای جز انجام ترمیم های دندانی مانند ایمپلنت، روکش یا بریج نداشته باشید، که همگی هزینه بر هستند. سیستم ایمنی بدن شما همچنین می تواند در هنگام عفونت یا التهاب ناشی از پریودنتیت آسیب ببیند.

منبع: https://www.thantakit.com

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز