لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علت لق شدن دندان ها چیست؟

شایع ترین علت لق شدن دندان ها چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علت لق شدن دندان ها چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شایع ترین علت لق شدن دندان ها به مواردی مانند بیماری های لثه و بیماری های زمینه ای مانند دیابت مربوط می شود. علت لق شدن دندان ها باید شناسایی و برطرف شود. وقتی صحبت از رشد و نمو کودکان می شود، دندان های شیری لق یک قسمت طبیعی از رشد و نمو کودکان است. با این حال، اگر شما یک فرد بالغ هستید و به نوعی دندانهای دائمی خود را از دست داده اید، باید در مورد آن با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر نتوانید مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید، ممکن است دندان شما در نهایت به طور کامل بیفتد. متأسفانه، برخلاف دندان های شیری، بدن شما قادر به جایگزین کردن خودکار دندان های دائمی شما نیست.

آیا علت لق شدن دندان ها، نگران کننده است؟

شل شدن دندانهای دائمی در بزرگسالان غیر معمول و نگران کننده است. این به این دلیل است که آنها دندانهای دائمی دارند و نمی توان دندانهای دائمی را به طور طبیعی جایگزین کرد. هنگامی که یک دندان دائمی رباط و استخوان بندی خود را از دست می دهد، به آرامی از استخوان و لثه جدا می شود مگر اینکه علت اصلی شل شدن آن را پیداکنید. دندانهای لق شده با کوچکترین لمس ضعیف تر می شوند. با جویدن و خوردن غذا نیز بدتر می شود، زیرا جویدن و خوردن غذا می تواند آنها را بیشتر شل کند.

اگر از علائم دیگری جدا از لق شدن دندان ها رنج می برید، این نشان دهنده بیماری زمینه ای است. برای اطلاعات بیشتر و کمک با دندانپزشک خود صحبت کنید. فهمیدن علت لق شدن دندان های شما می تواند به پزشک در تعیین درمان مناسب کمک کند.

علل شل شدن دندان در بزرگسالان

شایع ترین علت لق شدن دندان ها چیست؟ | پزشکت

پدیده شل شدن دندان های بزرگسالان به دلایل متعددی ایجاد می شود. در حالی که برخی دلایل بی ضرر هستند و در نهایت می توان با مسواک زدن دندان ها، غرغره کردن دهان و نخ دندان مرتباً این مشکل را برطرف کرد، برخی بیماری ها یا علل شل کننده دندان باید توسط دندانپزشک بررسی و درمان شوند. در غیر این صورت، باید آن دندان را کشیده و با بریج یا ایمپلنت دندان جایگزین کنید. با در نظر گرفتن این موارد، در اینجا عوامل مهمی وجود دارد که معمولاً باعث لق شدن دندان های بزرگسالان می شود.

بیماری لثه

پریودنتیت یا بیماری شدید لثه که فراتر از التهاب لثه یا بیماری خفیف لثه است، علت اصلی شل شدن دندان ها در بزرگسالان است. به طور معمول با پلاک یا غشای متشکل از تکه های غذا و باکتری ها در سطح مینای دندان و سطح لثه دهان ایجاد می شود و تشدید می شود.

بیماری لثه منجر به تشکیل جرم و همچنین التهاب و عفونت لثه می شود. سپس به رباط ها و استخوان های پریودنتال سرایت می کند و با آسیب دیدن آنها به شدت دندان خود را شل می کند. علائم بیماری لثه شامل موارد زیر است:

  • قرمزی لثه
  • عقب نشینی لثه ها
  • تغییر در دندان نیش شما
  • خونریزی یا قرمز شدن لثه ها
  • لثه های دردناک و متورم

دیابت

قند خون کنترل نشده منجر به مشکلات مختلفی می شود که باید در اسرع وقت برطرف شود. مدیریت قند خون می تواند در مراقبت از سلامت دندان و سایر جنبه های سلامت شما تاثیر فراوانی داشته باشد. میزان قند خون خود را چک کنید. قند خون هرگز نباید خیلی زیاد یا خیلی کم باشد زیرا ممکن است به سلامت دهان و دندان آسیب بزند. روشهای مناسب مدیریت دیابت مانند مصرف انسولین و بررسی سطح قند خون خود را انجام دهید.

بارداری

سطح پروژسترون و استروژن در یک زن در دوران بارداری افزایش می یابد. این تغییر می تواند بر بافتهای تخصصی او مانند پریودنتیم و بافتها و استخوانهای دهان و دندانهای اطراف او تأثیر بگذارد.

بافتهای دهان نگهدارنده دندان شامل لثه، رباط لثه، حفره دندان و مینای دندان است. وقتی فردی باردار است، لثه ها حساسیت بیشتری نسبت به آسیب و عفونت دارند که می تواند باعث لق شدن دندان ها شود. با این حال، این مسائل پس از زایمان کاهش می یابد.

تروما و جراحات

یکی دیگر از راه های مطمئن برای شل شدن دندان ها، ضربه شدید است. اگر در تصادفات رانندگی یا فوتبال دچار ضربه شده اید، این ضربه ها می تواند رباط های پریودنتال را شل کرده و دندان های دائمی را از حفره استخوانی خارج کند.

فشار و ضربه می تواند به بافت ها و رباط ها آنقدر آسیب برساند که دیگر نتوانند از دندان ها حفاظت کنند. گذشته از تصادفات رانندگی، سقوط ساده نیز می تواند منجر به شل شدن یا از بین رفتن دندان ها شود.

بروکسیسم

شایع ترین علت لق شدن دندان ها چیست؟ | پزشکت

دندان قروچه زمانی اتفاق می افتد که فک های شما به طور غیر ارادی دندان های خود را روی هم ساییده و در نتیجه مینای دندان و تاج دندان از بین می رود. این فشار اضافی بر روی دندان های شما می تواند منجر به شل شدن آنها و آسیب رساندن به بافت دندان های مجاور شود. درد فک، درد صورت و سردرد از علائم قابل توجه دندان قروچه در هنگام خواب است.

در مورد چگونگی رفع این مشکل با دندانپزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات، ممکن است برای شما محافظ دهانی تجویز شود که باید قبل از خواب استفاده کنید تا علائم بروکسیسم شما تحت کنترل باشد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری است که استخوان های شما را پوک یا ضعیف می کند و باعث شکسته شدن آنها می شود. به طور طبیعی، این اختلال استخوانی به طور معمول منجر به شکستگی استخوان می شود حتی زمانی که شما دچار جراحت های جزئی شده اید. این بیماری بیشتر مچ ها، لگن و ستون فقرات را درگیر می کند.

با این حال، پوکی استخوان می تواند به استخوان های فک شما که دندان ها را از طریق حفره دندان در جای خود نگه می دارد آسیب برساند. اگر تراکم استخوان فک های شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته باشد، ممکن است تکیه گاه دندان شما شل شده و بیفتد.

درمان شل شدن دندان های بزرگسال

درمان لق شدن دندان ها در بزرگسالان به محض اینکه دندانپزشک بتواند علت آن را تشخیص دهد شروع می شود. برای اطلاع از علت دقیق لق شدن دندان خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. با او در مورد مشکل خود مناسب ترین درمان دندانپزشکی صحبت کنید. بیشتر آنها قابل پیشگیری بوده و یا به عنوان درمانی برای جلوگیری از هرگونه بیماری زمینه ای که باعث پیشرفت سندرم دندان شل شما می شود، عمل می کنند.

دهان شویه و داروها

یکی دیگر از روش های برخورد با دندان های شل شده ناشی از بیماری های پریودنتال، شستشوی دهان با دهانشویه ضد عفونی کننده و ضد باکتری و مصرف برخی آنتی بیوتیک ها است تا دهان شما عاری از باکتری بیشتر و کمتر مستعد عفونت لثه شود. این امر همچنین به بهبود دهان کمک می کند .

صاف کردن ریشه

اگر مبتلا به پریودنتیت هستید، دندانپزشک شما از یک روش تمیز کردن عمیق استفاده می کند که تمام مسائل و علائم بیماری را برطرف می کند. پوسته پوسته شدن روشی است که برای از بین بردن باکتری ها و جرم استفاده می شود. صاف کردن ریشه روشی است که سطح ریشه را صاف می کند و به لثه ها کمک می کند تا دوباره به دندان شما متصل شوند. استفاده از این روش ها در واقع به جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه کمک می کند.

جراحی

شایع ترین علت لق شدن دندان ها چیست؟ | پزشکت

شما می توانید بافت های آسیب دیده یا ملتهب شده استخوان و لثه روی دهان خود را که به دلیل بیماری لثه به چنین وضعیتی ختم شده است، با جراحی بردارید. سپس می توانید دندان خود را ترمیم کنید تا تمام آن استخوان و لثه بهبود پیدا کنند. در غیر این صورت، ممکن است مجبور به پیوند استخوان و لثه شوید.

جراحی فلپ

دندانپزشک همچنین می تواند برش هایی در لثه شما ایجاد کند تا آنها را به عقب بکشد. این امر به دندانپزشک اجازه می دهد تا به راحتی برای پوسیدگی و جرم گیری ریشه به پوسیدگی های بیمار دسترسی داشته باشند. پس از تمیز کردن عمیق، لثه ها دوباره به موقعیت اصلی خود متصل می شوند. این یک روش موثر برای جلوگیری از از دست دادن دندان است.

پیوندهای استخوانی

وقتی در فک خود استخوان ندارید، می توانید از پیوند استخوان برای ضخیم شدن آن استفاده کنید. این عمل شامل پیوند قطعات استخوان از یک قسمت بدن به فک است تا ضخیم تر شود. بدن با قرار دادن رسوبات کلسیم روی آن تقویت می شود و با مرور زمان فک محکم می شود. پیوند استخوان برای عمل کاشت دندان نیز مفید است.

پیوند بافت نرم

پیوند بافت نرم همانند پیوند استخوان عمل می کند. لثه ها در مناطقی که فاقد لثه هستند قرار داده می شوند تا به روند بهبودی پس از پوسته ریشه زایی کمک کند. با پیوند و همچنین جرم گیری و جراحی می توان لثه یا دندانی که به دلیل التهاب لثه و پریودنتیت آسیب دیده، درمان کرد.

آتل بندی

اگر دندان شل شده شما از لثه جدا نشده است، می توانید با قرار دادن آتل توسط دندانپزشک خود، آن را درمان کنید. آتل بندی شامل استفاده از یک قطعه فلز برای اتصال دو دندان مجاور است. آتل بندی باعث می شود دندان شل تقویت شود و مانع از حرکت دندان می شود.

تنظیم دندان های نیش

همچنین ممکن است با برداشتن یا از بین بردن مقدار کمی مینا، نیش دهان و فک خود را تغییر دهید. سپس فشار بر روی دندان شل شده کاهش می یابد. این امر باعث می شود که در صورت فشار دادن، رباط آن بهبود یابد. این گزینه برای کسانی که از دندان قروچه غیر ارادی رنج می برند نیز مناسب است.

محافظ دهان که شب قبل از خواب استفاده می شود، گزینه مناسبی برای جلوگیری از دندان قروچه هنگام خواب است. محافظ به عنوان سدی بین دندان های پایین و بالا عمل می کند. محافظ دهان همچنین می تواند برای محافظت از دندان ها در برابر صدمات ورزشی در یا بوکس استفاده شود.

جلوگیری از شل شدن دندان در بزرگسالان

شایع ترین علت لق شدن دندان ها چیست؟ | پزشکت

اجازه ندهید بیماری لثه یا دندان قروچه شما بدون درمان باقی بماند. زیرا دندانهای شل در نهایت به طور کامل از استخوان فک و لثه جدا می شوند. درمان می تواند سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد. مراقبت مناسب برای جلوگیری از خطر نیز می تواند باعث بهبود و تقویت دندان های شما شود.

در اینجا اقداماتی را که می توانید برای سلامت لثه و دندانهای محکم انجام دهید آورده شده است:

  • سیگار نکشید.
  • یکبار در روز نخ دندان بکشید.
  • دیابت خود را کنترل کنید.
  • دو بار در روز مسواک بزنید.
  • برای جلوگیری از دندان قروچه در هنگام خواب، از محافظ استفاده کنید.
  • در مورد داروهایی که می توانند بر دندان ها تأثیر بگذارند اطلاعات کسب کنید.
  • هنگام ورزش هایی مانند بوکس از محافظ مخصوص دهان استفاده کنید.
  • به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • مکمل های بهداشتی تجویز شده توسط پزشک مانند مواد معدنی و ویتامین ها را برای جلوگیری از پوکی استخوان مصرف کنید.

پیش آگهی و پیشگیری از شل شدن دندان ها

درمان زمانی اتفاق می افتد که دندانپزشک علت لق شدن دندان های شما را تشخیص دهد. اگر از بیماری لثه رنج می برید، باید به دنبال تمیز کردن عمیق شامل از بین بردن و ریشه کنی پلاک سفت شده زیر لثه و دندان های خود باشید. تمیز کردن عمیق به طور معمول شامل جرم زدایی یا کندن بافت بیمار در اثر بی توجهی است تا به لثه ها و دندان های شما امکان ترمیم و بازسازی مجدد داده شود.

اگر دندانها به شدت شل شده اند، دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان را توصیه کند تا بتوان آن را با بریج یا ایمپلنت دندان جایگزین کرد. در مورد شل شدن دندان ها به دلیل ضربه، ممکن است قابل پیشگیری نباشد. اما می توانید با استفاده از محافظ دهان هنگام انجام ورزش هایی مانند بوکس، کشتی،  هنرهای رزمی، فوتبال خطر ضربه را کاهش دهید.

سخن آخر

لق شدن دندان ها نگران کننده است. با این حال، یک دندانپزشک می تواند با پی بردن به دلیل شل شدن دندان، سلامتی دندان را به شما بازگرداند. سپس دندانپزشک وضعیت را بررسی کند یا از ایمپلنت یا پل دندان برای درمان استفاده کند. با این حال، اگرچه تکنیک های پروتزهای دندانی مفید هستند. اما در درجه اول درمان علت اصلی از دست دادن دندان بسیار مهم است. شما همچنین باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از شل شدن هنگام فشار آوردن انجام دهید.

اگر قرار است دندان های شل شده را نجات دهید باید زودتر درمان کنید. به هر حال، افراد زیادی ممکن است به پروتزهای دندانی عادت کنند و یا ایمپلنت دندان با هزینه های گران انجام دهند. درمان هایی وجود دارد که به درمان رباط های پریودنتال که دندان های شما را در جای خود نگه می دارد، کمک می کند.

شما باید به طور مرتب بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن دوبار در روز، غرغره با دهانشویه و نخ دندان را رعایت کنید. به هر حال، یک اونس پیشگیری حتی بهتر از یک پوند درمان است.

منبع:

https://www.thantakit.com/loose-tooth-causes-prevention-and-treatments/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز