لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم دندان درآوردن کودکان و مراقبت آنها

علائم دندان درآوردن کودکان و مراقبت آنها | پزشکت

فهرست مطالب

علائم دندان درآوردن کودکان و مراقبت آنها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


از نظر والدین، هیچ چیز نمی تواند جذاب تر از دیدن دندان درآوردن کودکان کوچک آنها باشد. اما ممکن است دندان درآوردن برای خود کودک تجربه خوشایندی نباشد.

دندان درآوردن در کودکان فرآیندی است که طی آن اولین دندان از لثه کودک خارج می شود. به عنوان یک پدر و مادر، طبیعی است که نگران روند دندان درآوردن و دردی که ممکن است کودک شما تجربه کند، باشید.

شناخت اولین علائم دندان درآوردن در کودکان و راهکارهای مراقبتی از آنها می تواند به شما کمک کند تا برای این مرحله از رشد کودک خود آمادگی بیشتری داشته باشید. بر همین اساس، ما در این مقاله سعی کرده ایم در مورد دندان درآوردن در نوزادان، علائم دندان درآوردن کودکان، روش های درمانی و مراقبتی از آنها برای تسکین درد کودک شما و همچنین زمان تماس با پزشک شما را مختصر مورد بررسی قرار دهیم. پس ادامه مقاله را تا انتها بخوانید.

دندان درآوردن از چه زمانی شروع می شود؟

برای اکثر نوزادان، دندان درآوردن به طور معمول بین 6 تا 12 ماهگی شروع می شود. اکثر بچه ها تا سه سالگی دندان های اصلی خود را دارند.

دندان در نوزادان به صورت جفت رشد می کنند. دندانهای جلویی پایین ابتدا و دندانهای جلویی بالایی معمولاً دو ماه بعد رویش می یابند. سپس دندان های جانبی پایین و بالا ظاهر می شوند و به دنبال آن دندان های آسیای اول، دندان های نیش و دندان های دوم قرار می گیرند. بنابراین، در سه سالگی، کودک شما 20 دندان اولیه دارد.

سن
دندانها
چهار تا هفت ماه دندانهای برش مرکزی پایین (دندانهای پایین)
هشت تا 12 ماه دندانهای شکاف مرکزی فوقانی (دندانهای جلویی بالا)
نه تا 16 ماه برش های جانبی پایین و بالا (کنار دندان های میانی)
یک سال کودک دارای هشت دندان است.
13 تا 19 ماه دندان های مولر اول (هر کدام دو تا در بالا و پایین)
16 تا 23 ماه نیش (هر دو تا در بالا و پایین)
23 تا 31 ماه دندان های مولر دوم (دندان های پایین ابتدا به دنبال دندان های بالایی ظاهر می شوند).
در سه سالگی کودک نوپای شما دارای 20 دندان اصلی است.

این برنامه رشد طبیعی دندان ها است اما شاید رشد دندان ها در همه نوزادان دقیقا طبق این برنامه نباشد. رشد دندان ها ممکن است در برخی نوزادان زودتر و بعضی دیگر دیرتر باشد.

چه موقع باید نگران دندان درآوردن کودک باشیم؟

علائم دندان درآوردن کودکان و مراقبت آنها | پزشکت

میانگین سن دندان درآوردن حدود شش ماه است. دندان درآوردن قبل از شش ماهگی، دندان درآوردن زودرس محسوب می شود. اگر دندان های کودک تا 13 ماهگی رویشی نداشته باشد، به عنوان دندان درآوردن تاخیری محسوب می شود.

اگر دندان درآوردن کودک شما به تأخیر افتاده است، نگران نباشید. زمان رویش دندان ها در آنها از یک کودک به کودک دیگر متفاوت است. تا زمانی که رشد مو، پوست و استخوان کودک طبیعی است، جای نگرانی نیست. تأخیر دندان درآوردن مشکلی در رشد کلی کودک شما نشان نمی دهد.

علل تاخیر در دندان درآوردن کودکان چیست؟

در برخی از کودکان ممکن است رویش دندان ها به تأخیر بیفتد. علل اصلی این تاخیر عبارتند از:

با این حال، اگر فکر می کنید سابقه خانوادگی در زمینه تاثیر در رویش دندان در کودکان شما وجود ندارد و کودک شما از تغذیه کافی برخوردار است و هنوز دندان های کودک شما رویش نکرده است، باید با پزشک خود مشورت کنید.

علائم دندان درآوردن در کودکان چیست؟

علائم دندان درآوردن کودکان و مراقبت آنها | پزشکت

در زمان دندان در آوردن، نوزادان به دلیل درد و تورم هنگام خارج شدن دندان از لثه بدقلق می شوند. علائم سه تا شش روز قبل از رویش دندان ظاهر و پس از بیرون آمدن نوک دندان از لثه متوقف می شود.

دندان درآوردن برای برخی از نوزادان یک فرایند آسان و سریع است، اما برای برخی از آنها ممکن است کند و دردناک باشد.

علائم و نشانه های معمول دندان درآوردن در کودکان، عبارتند از:
  • گاهی دندان درآوردن با تب خفیف همراه است.
  • لثه های قرمز و متورم، که کبود و زخم شده است.
  • نوزادان به دلیل ناراحتی در اطراف خط فک و گونه ها، گونه های خود را می کشند.
  • به دلیل ریزش بیش از حد بزاق، ممکن است بثورات خفیفی در اطراف دهان و قفسه سینه کودکان وجود داشته باشد.
  • هنگامی که کودک همه اشیا را در دهان خود نگه می دارد، بزاق زیادی از دهان آنها ریخته می شود.
  • مالش گوش. درد در لثه نیز باعث درد گوش می شود، زیرا لثه ها و گوش ها مسیرهای عصبی مشترکی دارند.
  • گاز گرفتن و جویدن بیش از حد در اثر فشار رویش دندان از طریق لثه. نوزادان برای رهایی از درد همه و هر چیز را گاز می گیرند. خواب کودک شما به دلیل درد طولانی ممکن است مختل شود. لثه های دردناک، کودک شما را بی قرار می کنند، بنابراین آنها تمایل دارند که این مسئله را با گاز گرفتن و تحریک پذیر بروز دهند.
  • عدم علاقه به غذا یا غذا خوردن. فشار مکیدن یا جویدن غذا می تواند باعث ناراحتی بیشتر لثه ها در حال درد شود. بنابراین بچه ها اشتهای خود را از دست می دهند و گاهی اوقات غذا نمی خورند.

اگر علائم شدید است یا اگر کودک شما علائم زیر را دارد، به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد به دلیل دندان درآوردن نیست:

  • اسهال
  • بثورات روی بدن
  • آبریزش بینی و سرفه
  • دمای بالاتر از 101 درجه سانتیگراد

در چنین مواردی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر کودک به دلیل درد طاقت فرسا  زیاد گریه می کند، باید کودک را نزد پزشک ببرید. اگر کودک شما درد خفیفی دارد، پس می توانید از داروهای خانگی برای تسکین درد استفاده کنید.

تسکین درد دندان درآوردن کودکان

علائم دندان درآوردن کودکان و مراقبت آنها | پزشکت

برای شما بسیار آزار دهنده است که کودک خود را در حال درد کشیدن ببینید. بنابراین، با کمک این روش ها به آنها کمک کنید درد آنها تا حدودی تسکین پیدا کند:

پارچه نرم و مرطوب برای جویدن: به کودک خود دستمال تمیز، مرطوب و خنک بدهید تا بتواند آن را بجود. اشیاء سرد باعث تسکین درد و کاهش میل به جویدن می شوند. اگر کودک شما چیزهای سرد را دوست ندارد، یک دندون معمولی در دمای اتاق بدهید. شما می توانید حلقه های دندان درآوردن یخ زده به کودک خود بدهید، زیرا آنها بافت لثه ها را ماساژ می دهد و لرز آن را بی حس می کند. با این حال، به آنها اجسام بسیار سرد ندهید زیرا ممکن است ناراحتی آنها را تشدید کنند.

غذاهای منجمد و سکنجبین: اگر کودک شما به مواد جامد علاقه دارد، می توانید از غذاهای منجمد استفاده کنید. به کودک غذاهای که خطر خفگی را افزایش می دهد، ندهید.

ماساژ: می توانید با انگشت تمیز یا حلقه دندان خنک، لثه کودک خود را به آرامی ماساژ دهید. ماساژ درد را تسکین می دهد. نوزادان ممکن است در برابر آن مقاومت کنند، بنابراین با برخی از تاکتیک ها آنها را تحت تأثیر قرار دهید.

مسکن: برای نوزادان بالای شش ماه  می توان از استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد استفاده کرد. با این حال، این کار را فقط در صورت تجویز پزشک توسط پزشک انجام دهید. شما نباید به نوزادان زیر 20 ماه آسپرین بدهید زیرا این امر با سندرم ری همراه است که یک بیماری نادر اما خطرناک است.

پرت کردن حواس کودکان: اسباب بازی جدیدی به کودک خود بدهید و اوقات با کیفیت تری را با او سپری کنید. هر کاری که ذهن آنها را از درد منحرف کند، را انجام دهید.

غذاهای جامد: غذاهای جامد مانند مخلوط غلات، ماست، سس سیب نیز درد را کاهش می دهد. دندان درآوردن باعث خونریزی لثه می شود و ممکن است یک توده مایل به آبی در دهان وجود داشته باشد. لازم نیست نگران آن باشید. فقط از یک پارچه مرطوب و خنک استفاده کنید تا اثر آن را کاهش دهد.

موارد غیر مجاز در دندان درآوردن کودکان

مواردی که هنگام دندان درآوردن باید از آنها اجتناب کنید:

از داروهای بی حس کننده خودداری کنید. سازمان غذا و داروی آمریكا از استفاده ژل های  بی حسی در هنگام دندان درآوردن و مالیدن الكل بر روی لثه كودك هشدار می دهد.  همچنین در مورد استفاده از ژل های دندان درآوردن گیاهی یا هومیوپاتی هشدار می دهد. مواد تشکیل دهنده آنها می توانند مشکلات قلبی و خواب آلودگی ایجاد کنند. پمادهای موضعی کمکی نمی کنند زیرا هنگام ریزش بزاق از دهان کودک شسته می شوند.

از گردنبندهای دندانی کهربایی خودداری کنید. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه گردنبندهای دندانی برای تسکین درد مناسب هستند، وجود ندارد. از آنها اجتناب کنید زیرا ممکن است با خطر خفگی همراه باشند.

از دادن روغن میخک به کودکان خود خودداری کنید. زیرا باعث سوختن لثه می شود. مرحله دندان درآوردن یکی از طولانی ترین و دردناک ترین مراحل رشد در زندگی کودک است. به عنوان یک پدر و مادر، شما باید اجازه دهید این مرحله از رشد کودک فرایند طبیعی خودش را طی کند.

درد دندان درآوردن  کودکان چه مدت طول می کشد؟

علائم دندان درآوردن کودکان و مراقبت آنها | پزشکت

زمان مشخصی برای دندان درآوردن در کودکان وجود ندارد. پس از رویش اولین دندان و تسکین درد، هنگامی که دندان های آسیاب به لثه راه پیدا می کنند، کودک دوباره احساس ناراحتی می کند. دندان های مولر می توانند نسبت به دندانهای جلویی ناراحتی و درد بیشتری ایجاد کنند زیرا اندازه آنها بزرگ تر است و در قسمت پشت دهان قرار دارند.

چگونه از دندان های کودکان خود مراقبت کنیم؟

دندان های اولیه (شیری) به اندازه دندانهای دائمی به مراقبت نیاز دارند. بهداشت اولیه دندان می تواند از ایجاد حفره در دندان ها پیشگیری کند. در اینجا چند نکته برای مراقبت از دهان کودک شما آورده شده است:

  • خط لثه کودک خود را با گاز یا پارچه نرم تمیز کنید.
  • از خوردن مواد غذایی شیرین به دلیل پوسیدگی دندان خودداری کنید.
  • به محض 20 دندان، دندان کودک تکمیل شده، بهتر است یک معاینه دندانپزشکی انجام دهید.
  • پس از کامل شدن 18 ماهگی کودک، می توانید به کودک کمک کنید مسواک زدن را شروع کند.
  • کارد و چنگال جداگانه (کاسه، قاشق و چنگال) برای کودک خود تهیه کنید. از آن ظروف برای دیگران استفاده نکنید زیرا باعث عفونت می شود.
  • مکمل ها و داروها به صورت شربت های طعم دار نیز می توانند روی دندان ها تأثیر بگذارند زیرا شیرین و چسبناک هستند. بنابراین، پس از دادن شربت دهان کودک را با آب بشویید.
  • با تامین غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی برای کودک خود به ساختن دندان های قوی آنها کمک کنید. کودک شما به کلسیم، فلوراید، فسفر و ویتامین C نیاز دارد که برای سلامت دندان ها و رشد لثه آنها ضروری است.
دندان های کودک خود را مسواک بزنید.

همانطور که قبلاً گفته شد، بهداشت دندان باید حتی قبل از ظهور اولین دندان شروع شود. می توانید خط لثه کودک را با استفاده از برس انگشتی یا پارچه گاز تمیز کنید.

  • بعد از سه سال می توانید از خمیر به اندازه یک لایه برای مسواک زدن استفاده کنید.
  • مسواک کودک خود را هر سه ماه یکبار تعویض کنید تا از عفونت باکتریایی جلوگیری شود. تنظیم یک روال مسواک زدن ثابت می تواند به کودک شما کمک کند تا از همان ابتدا به بهداشت دهان و دندان را عادت دهد.
  • به کودک اجازه دهید روزانه دو بار مسواک بزند (صبح و شب) و به او یادآوری کنید که هنگام مسواک زدن خمیردندان را قورت ندهد.
  • انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از خمیر دندانهای حاوی فلوراید را پس از رویش اولین دندان کودک توصیه می کند. اما، اندازه آن باید به اندازه یک دانه برنج باشد تا زمانی که کودک شما سه ساله شود.
  • مقدار زیاد یا کم فلوراید می تواند برای دندان های کودک شما مضر باشد. مقدار زیاد آن می تواند باعث ایجاد بیماری به نام فلوروز شود. فلوروز یک اختلال شایع که با فرسایش مینای دندان مشخص می شود.
  • کمبود فلوراید منجر به ایجاد پوسیدگی دندان می شود. پوسیدگی دندان، در تاج و ریشه دندان ایجاد می شود و دندان های اصلی نوزادان و کودکان نوپا را تحت تأثیر قرار می دهد.
سخن آخر

دیدن لبخند کودک با دهان دندان ریز می تواند نگرانی شما را از بین ببرد و روز شما روشن تر شود. اما با این لذت مسئولیت مراقبت از دندانهای اصلی کودک به وجود می آید زیرا آنها پایه دندانهای دائمی هستند. یک رژیم تعیین کنید، دو بار در روز دندان های آنها را مسواک بزنید و از اقداماتی که می تواند بر سلامت دهان و دندان آنها تأثیر منفی بگذارد اجتناب کنید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/signs-baby-teething-along-symptoms-remedies_0079765/

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز