لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بریج دندان و هر آنچه که باید بدانید.

بریج دندان و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پل دندان در اصطلاح پزشکی بریج دندان نامیده می شود. بریج دندان یک روش دندانپزشکی است. در این روش با استفاده از یک پروتز دندان شکاف ایجاد شده توسط یک یا چندین دندان از دست رفته پر می شود. بریج دندان شامل یک یا چند دندان مصنوعی است. این دندان های مصنوعی در شکاف روی لثه قرار می گیرند. دندانپزشک از دندان های سالم اطراف شکاف به عنوان تکیه گاهی برای ثابت نگه داشتن دندان های مصنوعی استفاده می کند.

دندان های ثابت دو طرف شکاف لثه دندان های پایه نامیده می شوند. دندان مصنوعی که بین دندان های ثابت قرار می گیرد مانند یک پل عمل می کند. این دندان های مصنوعی در اصلاح دندانپزشکی با نام پونتیک شناخته می شوند. پونتیک در واقع عمل بازسازی دندان های صدمه دیده است. دندان های مصنوعی می توانند از ترکیبی از مواد یا منحصراً سرامیک، آلیاژ یا طلا ساخته شوند.

مزیت پل های دندانی چیست؟

اگر تمام دندان‌های خود را از دست بدهید ناچار می شوید که از دندان‌ مصنوعی استفاده کنید. در صورت داشتن دندان های مصنوعی  باید هر شب آنها را برای پاک‌سازی در یک لیوان آب قرار دهید. همچنین استفاده از ایمپلنت نیز یک راه دیگر برای پر کردن لثه در افرادی است که تمام دندان های خود را از دست داده اند. اما ایمپلنت هزینه  بالایی دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد نمی توانند از ایمپلنت استفاده کنند. بریج دندانی برای افرادی مناسب است که فقط یک یا دو دندان خود را از دست داده اند. بریج در مقایسه با ایمپلنت هزینه بسیار کمتری دارد.

استفاده از پل دندانی دارای مزایای بسیار زیادی است. از جمله:

بهبود توانایی خوردن

خوردن غذا شامل مراحل مختلفی مانند گاز گرفتن و جویدن می شود. استفاده از پل دندان می تواند توانایی جویدن غذا را در شما بهبود ببخشد.

رفع مشکلات گفتاری

دندان ها در گفتار افراد تاثیر زیادی دارند. در صورت فقدان برخی از دندان ها به خصوص دندان های پیشین، زبان در هنگام چرخش و حرکت به مشکل برمی خورد. به همین علت پل دندانی می تواند تا حد زیادی تکلم شما را بهبود ببخشید.

حفظ ظاهر طبیعی صورت

خالی ماندن جای دندان ها در مدت زمان طولانی باعث ار بین رفتن استخوان های فک، افتادگی چهره و در نتیجه پیری زودرس می شود. نصب بریج در دهان با پرکردن شکاف دندان ها می‌تواند شکل فک و صورت شما را حفظ کرده یا حتی بهبود ببخشد.

ترمیم لبخند

استفاده از پل دندان به خصوص اگر یک یا چند دندان پیشین خود را از دست داده اید مزایای بسیار زیادی دارد. از دست دادن دندان های پیشین زیبایی لبخند و چهره را به طور کامل از میان می برد. بنابراین استفاده از بریج دندانی به شما کمک می کند که لبخند خود را به زیبایی قبل بازگردانید.

اصلاح آندربایت و اوربایت

در حالت معمولی فک ها به طور کامل همپوشانی دارند. اما در افراد مبتلا به آندربایت و اوربایت فک ها همپوشانی کامل ندارند. در واقع ظاهر و حالت قرار گرفتن فک ها نسبت به هم طبیعی نیست. در این وضعیت استفاده از پل دندان می تواند تا حدودی آندربایت یا اوربایت را اصلاح کند.

پیشگیری از جابه‌جایی دندان ها

هنگامی که یک دندان از بین می رود، سایر دندان ها به مرور زمان از روی لثه جا به جا می شوند. به این ترتیب دندان های سالم برای پر کردن شکاف به سمت جای خالی لثه حرکت می کنند. استفاده از پل دندانی باعث می شود دندان های سالم موقعیت خود را تغییر ندهند. همچنین بریج دندان  از جابه‌جایی دندان‌های باقی‌مانده بر روی لثه پیشگیری می کند.

چه نوع پل های دندانی موجود است؟

بریج دندان و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

شما می توانید از 4 نوع پل اصلی دندان استفاده کنید. انواع بریج ها به شرح زیر هستند:

پل کانتی لور

این روش شباهت زیادی به پل سنتی دارد. با این تفاوت که در بریج کانتی لور فقط از یک دندان یا مجموعه ای از دندان ها در یک طرف شکاف لثه استفاده می کنند. استفاده از بریج کانتی لور چندان رایج نیست. در این روش بریج فقط به یک دندان پایه متصل می شود. بنابراین از آنجایی که بریج دندان به طور کامل پشتیبانی نمی شود احتمال شکستن یا آسییب دیدن آن زیاد است.

پل سنتی

از بین انواع مختلف پل دندانی رایج ترین آنها بریج سنتی یا معمولی است. بریج سنتی در صورتی استفاده می شود که در دور طرف جای خالی لثه دو دندان سالم وجود داشته باشد. دندانپزشک از این دندان های سالم به عنوان پایه استفاده می کند. دندانپزشک ابتدا مینای دندان های پایه را تراشیده و روکشی را بر روی آنها قرار می دهد. این بریج ها معمولا شامل یک یا چند پونتیک هستند. پل های سنتی از جنس های مختلفی مانند سرامیک ساخته می شوند تا بتوانند حداکثر استحکام و رضایت را در هنگام جویدن غذا ایجاد کنند.

پل مریلند

این روش با کمی تفاوت بسیار شبیه بریج سنتی است. در بریج مریلند هم مانند بریج سنتی از دو دندان پایه در اطراف لثه خالی استفاده می شود. اما در بریج مریلند به تراشیدن کامل مینای دندان های پایه نیازی نیست. در این روش دندانپزشک به جای تراشیدن کامل مینای دندان  فقط قسمت پشت دندان های پایه را می تراشد. بریج دندان مریلند اغلب از جنس فلز یا سرامیک است. این بریج با استفاده از دو بال سرامیکی یا فلزی مستقیما به پشت دندان های پایه متصل می شود. بریج دندان مریلند معمولا برای بازسازی دندان های پشیشین از دست رفته استفاده می شود. این روش معمولا برای بازسازی دندان های آسیا کاربردی ندارد.

بریج بر پایه ایمپلنت

این روش زمانی استفاده می شود که بیش از یک دندان خود را از دست داده اید. به خصوص اگر دندان های از بین رفته در کنار هم قرار داشته باشند باید حتما از روش بریج بر پایه ایمپلنت استفاده کنید. در روش های دیگر بریج فقط  فقط جایگزین یک دندان از دست رفته می شود. این روش برای کسانی مناسب است که تعداد زیادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده و علاقه ای به استفاده از دندان های مصنوعی ندارند.  به عنوان مثال دندانپزشک برای پر کردن دندان جای خالی سه دندان در کنار هم از روش بریج بر پایه ایمپلنت استفاده می کند. در این روش ابتدا جای خالی دو دندان ایمپلنت می شود. سپس هر دو ایمپلنت به عنوان پایه برای بریج دندان سوم به کار می روند.

پشتیبانی ایمپلنت در مقابل پشتیبانی اباتمنت

بریج دندان و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

بریج های دارای ایمپلنت به جای دندان های پایه، توسط ایمپلنت های دندانی پشتیبانی می شوند. در این روش به طور معمول، برای هر دندان از دست رفته یک ایمپلنت قرار داده می شود. سپس مجموعه ای از ایمپلنت ها بریج را در جای خود نگه می دارند. با این حال، گاهی ممکن است بریج از یک یا چندین پونتیک ساخته شود. این روش معمولا زمانی به کار می رود که استفاده از ایمپلنت در هر دندان خیلی گران بوده یا بیمار به هر دلیل امکان جراحی نداشته باشد.

بریج هایی که توسط ایمپلنت ها در داخل لثه محکم می شوند کاملا راحت و ایمن هستند. برخلاف بریج‌های استاندارد که نیاز به تراشیدن و خراب کردن دندان‌های طبیعی دارند،  با استفاده از ایمپلنت می‌توانید دندان های سالم خود را نجات دهید. فقط باید بدانید که استفاده از ایمپلنت برای حمایت از بریج در مقایسه با استفاده از دندان های سالم گران تر است. همچنین برای قرار دادن ایمپلنت ها به دو عمل جراحی نیاز دارید. پس از آن حداقل 5 ماه طول می‌کشد تا ایمپلنت در جای خود ثابت شود.

هزینه پل های دندانی چقدر است؟

هزینه بستگی به نوع بریج انتخابی شما دارد. همچنین قیمت ها بسته به کشوری که شما در آن زندگی می کنید می تواند متفاوت باشد. چندین متغیر وجود دارد که می تواند بر قیمت پل دندانی شما تأثیر بگذارد، از جمله:

موقعیت جغرافیایی کلینیک. برخی از کلینیک ها بریج های مقرون به صرفه تری را نسبت به سایرین ارائه می دهند.

زیاد بودن دندان های افتاده.  اگر بیش از یک دندان از دست داده باشید طبیعتا باید از پونتیک های بیشتری استفاده کنید.

جنس بریج. مسلما جنس بریج تاثیر زیادی در قیمت تمام شده آن دارد. بریج ممکن است از جنس فلز، سرامیک، رزین کامپوزیت و غیره باشد.

نیاز به درمان های اضافه. گاهی دندانپزشک در هنگام معاینه برای بررسی نوع  بریج مشکلات دندانی دیگر شما را تشخیص می دهد. به عنوان مثال ممکن است به  مشکلات دندانی قبلی مانند بیماری پریودنتال مبتلا باشید.

سخت بودن دسترسی. گاهی ممکن است دندان افتاده در انتهای لثه قرار داشته و دسترسی دندانپزشک  به محل خالی لثه بسیار سخت باشد. معمولا استفاده از بریج برای دندان های آسیای عقب دارای پیچیدگی و سختی های زیادی است.

ممکن است بعد از گذاشتن بریج سوالات مختلفی به ذهن شما برسد. برخی از این سوالات متداول عبارتند از:

بریج های دندانی چقدر دوام می آورند؟

بریج دندان و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

یک بریج دندانی یا مجموعه ای از بریج ها می توانند 15 سال یا بیشتر دوام بیاورند. اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کرده و به طور منظم برای معاینات دندانپزشکی مراجعه کنید، طول عمر بریج بیش از یک دهه یا حتی بیشتر خواهد بود. برای کمک به شناسایی و تشخیص زودهنگام مشکلات دندانی، حتما هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا غذا خوردن با بریج دندان دشوار است؟

در واقع، بعد از استفاده از بریج دندان و پر شدن جای خالی لثه باید غذا خوردن برای شما راحت تر شود.  در اولین روزهای نصب بریج دندانی باید حتما مایعات گرم و غذاهای نرم و آبکی بخورید. پس از گذشت حداقل یک هفته  به تدریج به سمت غذاهای سفت و جویدنی بروید.

آیا بریج دندان نحوه صحبت کردن من را تغییر می دهد؟

زمانی که یک یا چند دندان خود را از دست می دهید، صحبت کردن برای شما دشوار می شود. به خصوص افرادی که دندان های پیشین خود را از دست داده اند در هنگام تلفظ حروف مشکلات گفتاری زیادی دارند. بنابراین استفاده از بریج دندان می تواند صحبت کردن را برای شما آسان‌تر کند.

چگونه از بریج دندان مراقبت کنم؟

بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید. دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. باقی ماندن ذرات غذا بین دندان ها باعث پوسیدگی سریع دندان ها می شود. استفاده از دهان شویه های ضد عفونی کننده می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان به شما کمک کند.

آیا بهداشت ضعیف می تواند بریج دندان را خراب کند؟

بریج دندان و هر آنچه که باید بدانید. || پزشکت

رعایت بهداشت نقش مهمی در سالم ماندن و عمر طولانی بریج های دندانی دارد. اسید تولید شده توسط باکتری های دهان می تواند هر چیزی از جمله سرامیک یا فلز بریج دندانی شما را از بین ببرد. به همین دلیل است که باید از دندان‌ها، روکش‌ها و بریج‌های خود مراقبت کنید تا به سلامت پروتزهای دندانی خود آسیب نرسانید.

مراحل نصب بریج دندان چیست؟

برای نصب بریج دندان، دندانپزشک  در اولین ویزیت، ابتدا دندان های مجاور را آماده می کند تا به پایه بریج یا دندان های پایه تبدیل شوند. آماده‌سازی این دندان‌ها معمولاً مستلزم تراشیدن قسمتی از مینای دندان است. این کار باعث می شود تا فضای کافی برای قرار گرفتن روکش‌ دندان ها ایجاد شود. پس از آن، قالب‌های دندانی توسط قالب یا اسکن دیجیتال در آزمایشگاه های دندانپزشکی ساخته می‌شوند. آماده شدن قالب ها حداقل به یک هفته زمان نیاز دارد.

سپس یک بریج موقت بر روی دندان های پایه شما تعبیه می‌شود. این بریج موقت از دندان‌های پایه و لثه‌های حساس شما تا زمان ساخت بریج ثابت محافظت می کند. برخی از آزمایشگاه‌ها دارای چاپگرهای سه بعدی هستند. چاپگرهای سه بعدی این امکان را به شما می‌دهند که در همان اولین روز ویزیت بریج های دندانی ثابت را دریافت کنید. در غیر این صورت، در ویزیت دوم، بریج موقت برداشته شده و بریج ثابت سرامیکی یا فلزی جدید در صورت نیاز نصب و تنظیم می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز