لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چرا پای من درد می کند؟

چرا پای من درد می کند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چرا پای من درد می کند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

با احساس درد پا شاید این سوال را از خودتان بپرسید که چرا پای من درد می کند؟ درد در پا می تواند علت های زیادی داشته باشد. پا دارای یک مجموعه پیچیده از تاندون ها، عضلات، مفاصل و استخوان ها است که باعث می شود بتواند به درستی کار کند و همچنین در برابر راه رفتن، ایستادن و سایر حرکات روزمره مقاومت کند.

با این حال، بسیاری از بیماری ها و آسیب ها می توانند حرکت و تعادل پا را بر هم بزنند و باعث ایجاد درد و التهاب شوند.

درد در بالای پا ممکن است یک مکان غیرطبیعیبه نظر برسد، خصوصاً اگر در هیچ آسیب واضحی در این قسمت رخ نداده باشد. با این حال، این ناحیه می تواند تحت شرایط و آسیب های مختلفی جدا از شکستگی یا کبودی استخوان قرار گیرد.

در اکثر مواقع بهبودی درد پا به استراحت و مراقبت زیاد نیاز دارد. اگر این درد به دلیل یک بیماری زمینه ای باشد، ممکن است به مراقبت های پزشکی بیشتری نیاز داشته باشد.

شایع ترین علت درد پا کدامند؟

چرا پای من درد می کند؟ | پزشکت

توجه به درد و علائم و مواردی که قبل از بروز مشکل وجود داشته است می تواند در تعیین و تشخیص علت درد موثر باشد. تشخیص درست علت درد در پا می تواند در تعیین بهترین روند درمان موثر باشد؛ اما از شایع ترین علت های درد پا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب دیدگی

آسب دیدگی مانند پیچ ​​خوردگی یا شکستگی استخوان می تواند در هر قسمت از پا، از جمله قسمت فوقانی پا، رخ دهند. مشکلات بالای پا می تواند به دلیل افتادن شی روی آن باشد.

یکی از دلایل عمده آسیب در قسمت بالای پا، افتادن شی روی آن است. ساییدگی عضلات و آسیب دیدگی های مچ پا از دلایل دیگر آن است.

وسط پا به ناحیه لیسفرانک یا میانه پا معروف است. این ناحیه از گروهی از استخوان های کوچک تشکیل شده است که به شکل گیری قوس پا کمک می کند.

اگر یکی از استخوان های میانی پا شکسته شود یا یک تاندون آن ملتهب یا پاره شده باشد، ممکن است باعث درد، تورم، کبودی و قرمزی در قسمت بالای پا شود. آسیب های میانی پا می تواند در اثر حوادث مانند فرود آمدن جسم سنگین روی پا ایجاد شود.

با این وجود همه آسیب های میانی پا به دلیل انداختن چیزی یا پا روی پا نیست. این موارد اغلب با خم شدن پا به سمت پایین، کشیدن یا کشیدگی تاندون ها یا شکستگی استخوان ها روی دهد.

آسیب های میانی پا بسته به اینکه چند تاندون یا استخوان آسیب دیده باشد، ممکن است خفیف تا شدید باشد. صدمات خفیف تاندون ممکن است فقط تا زمان بهبودی تاندون به RICE (استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع) نیاز داشته باشند. در برخی شرایط احتمال دارد آسیب های شدید و شکستگی استخوان با فیزیوتراپی یا جراحی بهبود پیدا کند.

شکستگی متاتارس پنجم

درد در قسمت خارجی بالای پا اغلب مربوط به متاتارس پنجم است. متاتارس پنجم یک استخوان بلند است که انگشت شست پا را به وسط پا متصل می کند.

چندین شکستگی ممکن است در متاتارس پنجم رخ دهد:

شکستگی ابولسیون: این حالت زمانی اتفاق میفتد که تاندون یا رباط، تکه کوچکی از متاتارس پنجم را از محل خود بیرون بکشد. شکستگی ابولسیون اغلب با آسیب مچ پا پیچ خوردگی مچ پا اتفاق میفتد.

شکستگی جونز: این نوع شکستگی اغلب در نزدیکی بالای متاتارس پنجم، نزدیک به ناحیه خارجی و میانی پا اتفاق میفتد. حتی می تواند یک شکستگی کوچک در خط مو باشد که در اثر استرس و فشار مکرر روی پا ایجاد می شود، یا شکستگی شدیدتری به دلیل آسیب دیدگی یا زمین خوردن رخ دهد.

شکستگی میانه شافت: این نوع شکستگی اغلب به دلیل تصادف یا پیچ خوردن پا است. در ناحیه نزدیک به وسط متاتارس پنجم رخ می دهد.

آسیب های متاتارس پنجم معمولاً نیاز به مراقبت های پزشکی دارند. استراحت دادن به پا و استفاده از RICE بلافاصله پس از آسیب دیدگی توصیه می شود. مراقبت برای بهبود آسیب های متاتارس پنجم به سایر درمان ها مانند گچ یا استفاده از بوت یا عصا نیاز دارد.

در موارد زیر می توان جراحی را توصیه کرد:

  • تاندینیت اکستانسور
  • عدم بهبودی شکستگی
  • جابجا شدن استخوان ها
  • چندین شکستگی در متاتارس پنجم یا سایر نواحی پا

التهاب پا

چرا پای من درد می کند؟ | پزشکت

التهاب ران در بسیاری از نواحی مختلف پا و ساق رخ می دهد. تاندون های اکستنسور که در بالای پا قرار دارند، در خم شدن یا کشیدن پا به سمت بالا نقش موثری دارند.

استفاده بیش از حد یا پوشیدن کفش نا مناسب می تواند منجر به پارگی یا التهاب این تاندون ها شوند. این وضعیت به عنوان تاندینیت اکستانسور شناخته می شود که می تواند باعث درد قابل توجهی در بالای پا گردد.

درد تاندینیت اکستنسور معمولاً با فعالیت بدتر می شود و ممکن است در کنار قسمت ملتهب شده احساس شود. این شرایط می تواند کاملاً دردناک باشد، اما اغلب با موارد زیر قابل درمان است:

  • تزریق استروئید
  • فیزیوتراپی یا ورزش
  • استراحت، با یا بدون آتل زدن
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن

وقتی درد تاندون کمتر شد، بهتر است به آرامی فعالیت خود را کاهش دهید تا از التهاب یا آسیب مجدد تاندون جلوگیری کنید.

کیست گانگلیون

کیست گانگلیون، برجستگی یا کیسه های پر از مایعی هستند که در زیر سطح پوست و اغلب در بالای پا ایجاد می شود و ممکن است پس از آسیب دیدگی یک ناحیه ایجاد شود. علت این کیست ها اما همیشه مشخص نیست.

اگر کیست گانگلیون به عضله یا مفصل پا فشار وارد کند، می تواند منجر به بروز درد شود. اگر کیست در نزدیکی عصب واقع شود، ممکن است باعث گزگز یا سوزش شود. اگر کیست بزرگ باشد، هنگام مالش روی کفش می تواند باعث ناراحتی یا درد شود. درمان کیست گانگلیون به میزان درد آن بستگی دارد:

  • کیست های کوچکی که درد ایجاد نمی کنند ممکن است نیاز به درمان نداشته باشند.
  • برای جلوگیری از مالش و تحریک کیست می توان از پد یا کفش مخصوص استفاده کرد.
  • کیست می تواند آسپیرات شود؛ یعنی روشی که در آن مایع با سوزن خارج می شود. با این حال، گاهی اوقات، کیست پس از این درمان برمی گردد.
  • کیست های شدید و دردناک را می توان با جراحی از بین برد.

شرایط سلامتی

چرا پای من درد می کند؟ | پزشکت

نقرس غالباً روی انگشت شست پا تأثیر می گذارد. با این حال، می تواند مناطق دیگر پا را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد درد شدید و ناگهانی شود. درد پا همیشه به آسیب مربوط نمی شود. برخی از شرایط سلامتی، به ویژه مواردی که روی اعصاب و مفاصل تأثیر می گذارند می توانند باعث درد پا شوند. برخی از این شرایط، عبارتند از:

آرتروز

پا دارای 30 مفصل است که مفصل ها می توانند منطقه مشترکی برای بروز آرتروز باشد. مفصل متاتارسوفالانژ (MCP) در قاعده هر انگشت قرار دارد و اگر تحت تأثیر آرتروز قرار بگیرد، می تواند در بالای پا درد ایجاد کند.

دیابت

دیابت می تواند باعث آسیب عصبی، به ویژه در پا شود. دیابت کنترل نشده ممکن است منجر به گزگز، بی حسی و درد در هر قسمت از پا شود.

نقرس

نقرس نوعی اختلال است که باعث تجمع دردناک اسید اوریک در مفاصل می شود. اگرچه نقرس معمولاً انگشت شست پا را تحت تأثیر قرار می دهد، اما می تواند بالای پا و سایر نواحی بدن را شامل شود. نقرس معمولاً باعث درد شدیدی می شود که به سرعت بروز می کند و همچنین قرمزی، تورم یا حساسیت در ناحیه آسیب دیده را ایجاد می کند.

علت درد پا چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجا که درد پا می تواند علت های مختلفی داشته باشد، تشخیص آن معمولاً شامل گرفتن شرح حال پزشکی توسط یک پزشک و همچنین آزمایشات بالینی است. تشخیص ممکن است شامل معاینه فیزیکی پا، اشعه ایکس، MRI یا سایر اسکن های تصویربرداری باشد. آزمایش دیابت، نقرس و سایر بیماری ها نیز می تواند در تشخیص علت درد پا موثر باشد. درمان درد پا به علت اصلی درد بستگی دارد.

چگونه از درد پا پیشگیری کنیم؟

چرا پای من درد می کند؟ | پزشکت

همیشه نمی توان از درد پا جلوگیری کرد، اما مراقبت خوب از پا می تواند در بروز آسیب های احتمالی بر روی نواحی مختلف پا موثر باشد. برای این منظور می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • هنگام ورزش تمرینات کششی انجام دهید: پس از گرم شدن عضلات، عضلات پا و ساق پا را بکشید.
  • ورزش راحت: بسیاری از آسیب های پا وقتی رخ می دهد که فرد تمرینات شدیدی را انجام دهد. تمرینات ورزشی را باید به آهستگی شروع کنید و به تدریج آنها را افزایش دهید.
  • به پاهای خود استراحت دهید: عضلات و مفاصل مخصوصاً برای کسانی که فعالیت های دویدن، ورزش یا فعالیت های زیادی را انجام می دهند نیاز به استراحت دارند. فرد می تواند فعالیت های کم ضربه مانند شنا، یوگا یا تمرینات قدرتی را برای محافظت از پاهای خود در برابر آسیب در نظر بگیرد.
  • کفش های مناسبی را انتخاب کنید: انتخاب کفش های مناسب خصوصاً در افراد مبتلا به دیابت یا آرتریت بسیار مهم است. کفشی که به درستی متناسب باشد می تواند از درد ناشی از استفاده بیش از حد کفش ها، رگ به رگ شدن و کشیدگی تاندون ها جلوگیری کند.

افراد همچنین باید از راه رفتن بر روی سطوح با پاهای برهنه خودداری کرده و در صورتی که کفش شان فرسوده شده آنها را تعویض کنند.

حرف آخر

هرگونه درد در قسمت پا را فوراً باید درمان کنید تا از بدتر شدن درد جلوگیری شود. بیشتر علل درد بالای پا را می توان با روش های غیرتهاجمی مانند استراحت و کشش درمان کرد. درد پا که ناشی از یک بیماری است باید توسط پزشک کنترل شود.

 منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319737

[advisers limit=3 online =true skill=”26″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز