لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه زیر بغل خود را پاکسازی کنیم؟

پاکسازی زیر بغل || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی افراد ادعا می کنند که پاکسازی زیر بغل با برخی مواد طبیعی ممکن است به حذف سموم روی پوست و کاهش تعریق بیش از حد و بوی بد زیر بغل کمک کند. برخی ها در این مورد می گویند: پاکسازی، بدن را از سموم “مثل سرطان” خلاص می کند، برای این کار، استفاده از دئودورانت های طبیعی بهتر عمل می کند، از بوی بدن پیشگیری و غدد لنفاوی را “تخلیه” می کند. به‌علاوه، ماسکی را که با وسایل معمولی خانگی تهیه می‌شود مخلوط کنید، زیر بغل بمالید، بگذارید 5 تا 20 دقیقه بماند و سپس کاملاً بشویید.

هر چقدر هم که این خوب و ساده به نظر می رسد، هیچ مدرک علمی برای پاکسازی زیر بغل وجود ندارد. در واقع، انجام این کار در واقع می تواند مشکلاتی را برای پوست ظریف زیر بغل مانند جوش و سوزش ایجاد کند.

درباره زیر بغل و باکتری ها

دئودورانت های طبیعی بهتر عمل می کنند. با این حال، هیچ تحقیقی این ادعا را تایید نمی کند. طبق بررسی های انجام شده  نشان داده شد که استفاده یا عدم استفاده از این محصولات می تواند انواع و میزان باکتری ها را در زیر بغل تغییر دهد.

کسانی که از ضد تعریق یا دئودورانت‌های سنتی استفاده می‌کنند نسبت به افرادی که از چنین محصولاتی استفاده نمی‌کنند، میکروب‌های استافیلوکوک کمتری دارند. همچنین، باکتری‌های استافیلوکوک بیشتری در افرادی که از ضد تعریق‌های مسدودکننده عرق استفاده نکردند، وجود داشت.

تغییر از یک ضد تعریق یا دئودورانت معمولی به یک ضد عرق طبیعی می تواند باعث عدم تعادل در باکتری های زیر بغل شود که می تواند بوی بدن را قوی تر کند. باکتری هایی که روی پوست زندگی می کنند به زمان نیاز دارند تا تعادل خود را حفظ کنند، بنابراین تغییر ناگهانی محصولات می تواند تأثیر منفی داشته باشد.

محصولات طبیعی

پاکسازی زیر بغل || پزشکت

بسیاری از افراد و شرکت ها ادعا می کنند که محصولات طبیعی بهتر و ایمن تر از محصولات معمولی هستند. برخی حتی ادعا می کنند که استفاده از ضد تعریق های معمولی می تواند منجر به سرطان پستان شود.

با این حال موسسه ملی سرطان به وضوح بیان می کند که “هیچ مدرک علمی استفاده از [ضد تعریق ها یا دئودورانت ها] را با ایجاد سرطان سینه مرتبط نمی کند.”

تحقیقات نشان می دهد که محصولات طبیعی همیشه بهتر یا ایمن تر نیستند. در یک آزمایش لیستی از مواد تشکیل دهنده 100 محصول مراقبت شخصی “طبیعی” از جمله دئودورانت ها را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که محصولات طبیعی می توانند به اندازه مواد معمولی حاوی مواد محرک بالقوه باشند.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که لیست مواد تشکیل دهنده محصولات طبیعی همیشه “مواد تشکیل دهنده خطرناک” را آشکار نمی کند. علیرغم ادعاهای سازندگان، مصرف کنندگان باید هنگام انتخاب اقلام مراقبت شخصی طبیعی یا ارگانیک، از جمله دئودورانت ها، محتاط باشند.

طبق قوانین فعلی، سازمان غذا و دارو (FDA) دئودورانت ها را جزو لوازم آرایشی طبقه بندی می کند. FDA استفاده از اصطلاحات “طبیعی” و “ارگانیک” را برای لوازم آرایشی تنظیم نمی کند. به یاد داشته باشید، انتخاب مواد تشکیل دهنده از منابعی که آنها را «ارگانیک» یا «طبیعی» می‌دانید، تضمینی برای ایمن بودن آنها نیست.

پاکسازی زیر بغل چگونه است؟

بدن یک فرد از طریق زیر بغل “پاکسازی” نمی کند. کبد، کلیه ها، غدد لنفاوی و طحال، سموم وارد شده به بدن را فیلتر می کنند. عرق، ادرار و مدفوع سموم را دفع می کنند. همانطور که طرفداران پاکسازی زیر بغل ادعا می کنند، پوست معمولاً سموم را فیلتر نمی کند.

موادی که ممکن است فرد در پاکسازی زیر بغل استفاده کند نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند، زیرا بسیاری از آنها مانند سرکه سیب می توانند پوست را تحریک کنند.

در حالی که برخی از حامیان این فرآیند ادعا می کنند که تحریک در طول پاکسازی طبیعی است، که این راه درست نیست. مهم است که فوراً هر نوع بثورات، سوزش یا خارش روی پوست را برطرف کنید.

هیچ مدرک پزشکی یا علمی محکمی مفهوم پاکسازی زیر بغل را تایید نمی کند. پاکسازی زیر بغل می تواند باعث تحریک پوستی شود و بر تعادل طبیعی باکتری ها روی پوست تأثیر منفی بگذارد. اگر فردی می خواهد از دئودورانت طبیعی تری استفاده کند، می تواند این کار را در هر زمانی انجام دهد، بدون اینکه ابتدا نیازی به پاکسازی داشته باشد.

بیشتر پاکسازی های زیر بغل از ماسک خانگی از خاک رس بنتونیت و سرکه سیب استفاده می کنند. برخی نیز شامل آب برای رقیق کردن سرکه هستند. برخی دیگر از قطعات مساوی خاک رس بنتونیت و روغن نارگیل برای ترکیبی تسکین دهنده تر و آبرسانی استفاده می کنند که به لطف روغن نارگیل هنوز هم خاصیت ضد باکتریایی دارد.

ماسک را زیر بغل مالیده و بگذارید به مدت 5 تا 20 دقیقه باقی بماند. پس از خشک شدن، مخلوط زیر دوش یا با یک دستمال مرطوب شسته می شود.

فواید پاکسازی زیر بغل

پاکسازی زیر بغل || پزشکت

فواید زیادی از پاکسازی زیر بغل وجود دارد. در این مقاله تعدادی از آن ذکر شده است:

اثربخشی دئودورانت طبیعی را افزایش می دهد.

بیشتر سم‌زدایی‌های زیر بغل، انتقال از یک ضد تعریق مبتنی بر آلومینیوم به یک دئودورانت طبیعی را آسان‌تر می‌کنند. بسیاری از مقالات به نفع پاکسازی زیر بغل ادعا می کنند که دئودورانت طبیعی بعد از آن بهتر عمل می کند. هیچ مدرکی وجود ندارد که این پاکسازی ها می توانند بو را کاهش دهند یا دئودورانت را موثرتر کنند. با این حال، دئودورانت ها و ضد تعریق ها انواع و میزان باکتری های زیر بغل را تغییر می دهند.

یک مطالعه کوچک نشان داد افرادی که از ضد تعریق یا دئودورانت استفاده می کردند نسبت به افرادی که از هیچ ضد تعریق یا دئودورانت استفاده نمی کردند میکروب های استافیلوکوک کمتری داشتند. همچنین مشخص شد افرادی که از دئودورانت بدون هیچ گونه مواد مسدود کننده تعریق مانند آلومینیوم استفاده می کردند، باکتری استافیلوکوک بیشتری داشتند.

این تغییرات در باکتری ها می تواند فضایی را برای باکتری های بسیار بدبو ایجاد کند. بر اساس یک مطالعه کوچک، ضد تعریق می تواند میزان اکتینوباکتریا، یک باکتری بدبو را روی پوست افزایش دهد.

زمان می برد تا باکتری های روی پوست شما متعادل شوند. هر محصولی که استفاده شود از جمله دئودورانت طبیعی، صابون یا ماسک سم زدا می تواند نوع و مقدار باکتری ها را تغییر دهد.

سرکه موجود در سم‌زدایی ممکن است به حذف برخی از باکتری‌های ایجاد کننده بو کمک کند، اما صابون و آب نیز همین‌ خاصیت را دارند.

پاکسازی بو را از بین می برد.

پاکسازی زیر بغل || پزشکت

سرکه سیب ضد باکتری است و می تواند به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده بو کمک کند. با این حال، مهم است که سرکه را به درستی رقیق کنید و به یاد داشته باشید که بوی مطلوب شما را برای همیشه حفظ نمی کند.

در بیشتر موارد، انجام پاکسازی زیر بغل هیچ فایده یا ضرری ندارد. با این حال، سرکه می تواند باعث تحریک شود.

بدن شما به طور طبیعی مواد شیمیایی مضر را از طریق کبد، کلیه ها و دفع (ادرار، مدفوع، و تعریق) پاکسازی می کند. استفاده از خاک رس یا سرکه روی پوست، سموم را از بدن خارج نمی کند و غدد لنفاوی را نمی تواند پاک کند.

در عوض، یک شستشوی ساده با آب و صابون ملایم، ضد تعریق یا دئودورانت روی پوست شما را از بین می‌برد و به کنترل بو کمک می‌کند.

اگر در مورد مواد تشکیل دهنده دئودورانت های معمولی نگران هستید، دئودورانت های طبیعی زیادی در بازار وجود دارد. فقط مراقب باشید که تست را در قسمت داخلی بازوی خود آزمایش کنید و مراقب هرگونه حساسیتی باشید که ممکن است داشته باشید.

پاکسازی تجمع ضد تعریق یا دئودورانت را از بین می برد.

ضد تعریق با مسدود کردن موقت غدد عرق برای کاهش تعریق عمل می کند. این کار را با ایجاد ژل روی سطح پوست انجام می دهد. جذب پوست نمی شود، اما حاوی مواد محرکی مانند عطر، الکل و سایر مواد است.

چند بار شستشوی کامل با آب و صابون با استفاده از دستمال شستشو، هرگونه ضد تعریق یا دئودورانت را از بین می برد. یک ماسک سم زدا نیز ممکن است ضد تعریق را از پوست شما پاک کند. اما به احتمال زیاد بعد از اتمام کار، شستشوی ماسک با آب، این کار را انجام می دهد.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که تمام آثار عطر، الکل و سایر محرک‌ها پاک شده است، پس از شستشوی آب با یک اسکراب آب و صابون با یک پارچه شستشو، ضد تعریق را پاک کنید.

بدن شما را پاکسازی می کند.

همه این محصولات سفالی و چیزهایی که سعی در بیرون کشیدن سموم دارند، در واقع فقط یک افسانه هستند. کبد و کلیه ها واقعاً از پاکسازی بدن از هرگونه مواد شیمیایی مضر مراقبت می کنند. هیچ راهی برای خارج کردن آنها از غدد عرق یا پوست وجود ندارد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سموم می توانند به صورت فیزیکی از پوست یا لایه های عمیق تر بافت خارج شوند وجود ندارد. عرق می تواند سمومی مانند فلزات سنگین را از بدن خارج کند، اما بعید است که خاک رس به تنهایی بتواند آنها را از بافت های زیر پوست خارج کند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که سموم موجود در دئودورانت ها یا ضد تعریق ها باعث سرطان سینه می شود. این فقط یک افسانه در مورد سرطان سینه است که باید نادیده بگیرید.

تحریک ناشی از دئودورانت های طبیعی را کاهش می دهد.

قرمزی و خارش ممکن است ناشی از افزایش باکتری ها در هنگام تنظیم بدن شما باشد. اما به احتمال زیاد، این واکنش به مواد تشکیل دهنده دئودورانت طبیعی مانند جوش شیرین و نشاسته ذرت است.

در صورت ایجاد سوزش، خارش، قرمزی یا بثورات پوستی، فوراً استفاده از محصول را متوقف کنید. پاکسازی زیر بغل نمی تواند از این تحریک پیشگیری کند. اگر قبلاً واکنشی داشته اید، احتمالاً آن را بیشتر ملتهب می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز