لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

خارش ناحیه تناسلی

خارش ناحیه تناسلی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


خارش ناحیه تناسلی یا خارش ناحیه کشاله ران می تواند ناامید کننده، نگران کننده و شرم آور باشد. با این حال، در اغلب موارد، این ناراحتی یک اتفاق طبیعی است. حتی نشانه ای از یک بیماری جدی مانند STI نیست. گاهی اوقات پوست اطراف ناحیه تناسلی فقط خارش دارد. در موارد دیگر، خارش در نتیجه یک واکنش آلرژیک یا تحریک ناشی از تراشیدن موهای ناحیه تناسلی است. با این حال، اگر خارش بیش از حد، دردناک است، یا اگر متوجه علائم دیگری مانند تغییر رنگ، برجستگی، یا بثورات شدید، می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی باشد که باید به آن رسیدگی شود. این مقاله به علل احتمالی خارش ناحیه تناسلی و زمان مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان می پردازد.

شایع ترین علل خارش ناحیه تناسلی

دلایل مختلفی برای خارش ناحیه شرمگاهی وجود دارد. گاهی اوقات، این یک نتیجه طبیعی از خشکی یا تحریک پوست در اثر تعریق، استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست یا پوشیدن لباس های تنگ است.

اگر قبلاً یک بیماری پوستی تشخیص داده شده مانند پسوریازیس داریدیا اگزما، خارش شما می تواند در نتیجه این شرایط باشد. مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین راه برای درمان ناحیه کشاله ران و تسکین علائم خود صحبت کنید.

دلایل دیگری که باعث خارش ناحیه تناسلی می شود عبارتند از:

خراش تیغ

خراش با تیغ یکی از علل شایع خارش در ناحیه کشاله ران است. یک مطالعه نشان داد که 80 درصد از افرادی که موهای ناحیه تناسلی خود را تیغ می زنند حداقل در یک مورد خارش ناحیه تناسلی را تجربه کرده اند.

به این دلیل که اصلاح (یا اپیلاسیون) باعث ایجاد پارگی های ریز در پوست می شود و باعث التهاب فولیکول های مو می شود. این می تواند منجر به ایجاد موهای زیر پوستی، ضایعات پوستی یا جوش های کوچک در ناحیه شرمگاهی شود که ممکن است بسوزد یا خارش کند.

برای کاهش خطر خارش با تیغ هنگام اصلاح موهای ناحیه تناسلی، از مواد تمیز و روان کننده مانند صابون یا کرم اصلاح استفاده کنید تا تحریک را به حداقل برسانید. مرطوب کردن پس از اصلاح نیز می تواند به جلوگیری از سوختگی تیغ و خارش ناشی از آن کمک کند.

درماتیت تماسی

خارش ناحیه تناسلی || پزشکت

درماتیت تماسی یک واکنش پوستی تاخیری است که معمولاً پس از مواجهه با چیزی که به آن حساسیت دارید یا ماده ای که پوست شما را تحریک می کند، رخ می دهد. معمولاً باعث خارش، بثورات قرمز، اغلب با برجستگی یا تاول می شود. همچنین می تواند منجر به سوزش، پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن پوست شود.

عوامل رایج درماتیت تماسی در کشاله ران، عطرها و مواد شیمیایی موجود در شوینده‌ها، صابون‌ها و سایر محصولات پاک‌کننده دستگاه تناسلی، از جمله دوش‌ها و اسپری‌های بهداشتی، چسب‌ها (مانند آن‌هایی که برای چسباندن آستر شورت و پدهای قاعدگی استفاده می‌شوند) و محصولات لاستیکی هستند. برای تسکین این نوع خارش، باید مشخص کنید بدنتان به چه چیزی واکنش نشان می دهد و از آن عطر یا ماده شیمیایی اجتناب کنید. خارش باید خود به خود از بین برود، اما اگر ادامه پیدا کرد، با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند به شما در یافتن علت و درمان مناسب کمک کنند.

خارش جوک

خارش جوک یک بثورات مسری است که توسط قارچی که در ناحیه کشاله ران رشد کرده و منتشر می شود ایجاد می شود. به ویژه در ورزشکاران، به ویژه پسران نوجوان و مردان جوان شایع است.

این وضعیت می تواند به دلیل اصطکاک ناشی از لباس و تعریق مداوم یا رطوبت در ناحیه کشاله ران ایجاد شود. همچنین می تواند از پاها به کشاله ران منتقل شود یا در صورت تماس مستقیم با لباس های شسته نشده یا تماس مستقیم پوست با پوست، از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

علائم شامل لکه های برآمده پوسته پوسته با لبه های مشخص است که به تاول نیز معروف هستند. گاهی اوقات، لکه ها می توانند رنگ پوست آسیب دیده را تغییر دهند. 6 خشک نگه داشتن ناحیه و استفاده از کرم خارش جوک بدون نسخه (OTC) باید خارش را تسکین دهد. اگر علائم ادامه یافت، برای گزینه های درمانی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

کاندیدیازیس (عفونت مخمری)

عفونت های قارچی در زنان بسیار شایع است. تقریباً 75 درصد از زنان در دوره ای از زندگی خود عفونت قارچی را تجربه می کنند. هنگامی که عفونت قارچی رخ می دهد، ممکن است خارش ناحیه تناسلی و همچنین سوزش، تغییر رنگ و ترشح از واژن را تجربه کنید.

این وضعیت به دلیل تولید بیش از حد نوعی مخمر به نام کاندیدا ایجاد می شود. این تجمع مخمر اغلب به دلیل عدم تعادل pH در واژن اتفاق می افتد. مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، مصرف بیش از حد قند و داشتن سیستم ایمنی ضعیف نیز می تواند باعث عفونت قارچی شود.

درمان عفونت قارچی OTC معمولاً این وضعیت را برطرف می کند و خارش را ظرف چند روز تسکین می دهد. با این حال، مهم است که برای تشخیص و درمان به یک متخصص مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید، زیرا علائم می توانند شرایط دیگری مانند عفونت های مقاربتی (STIs) را تقلید کنند.

شپش ناحیه تناسلی

خارش ناحیه تناسلی || پزشکت

شپش ناحیه تناسلی یا خرچنگ، حشرات کوچکی هستند که روی موهای ناحیه تناسلی اطراف اندام تناسلی زندگی می کنند. آنها همچنین می توانند در زیر بغل، ریش یا سبیل، ابروها، مژه ها و موهای سینه زندگی کنند.

این حشرات معمولاً از طریق تماس جنسی پخش می‌شوند، اما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن لباس‌ها یا ملحفه‌ها با فرد دیگری که این بیماری را دارد، خرچنگ‌ها را نیز بگیرید. شپش ناحیه تناسلی مانند شپش هایی نیست که روی سر و پوست سر وجود دارد. شپش سر یک نژاد متفاوت از حشرات است که به راحتی پخش می شود.

اگر شپش ناحیه تناسلی علت خارش ناحیه تناسلی شما باشد، مهم است که از خاراندن خودداری کنید. خاراندن می تواند باعث ایجاد پارگی های ریز در پوست شود که می تواند به باکتری اجازه ورود به جریان خون و ایجاد عفونت را بدهد. شپش ناحیه تناسلی را می توان با کرم های موضعی OTC یا شامپوهای ضد شپش درمان کرد.

گال

گال توسط یک حشره میکروسکوپی هشت پا به نام کنه خارش انسان ایجاد می شود. این حشره برای تغذیه و تخم گذاری در لایه بالایی پوست فرو می رود. این منجر به یک احساس خارش شدید می شود که ممکن است با راش همراه باشد یا نباشد.

هر کسی ممکن است به گال مبتلا شود. می تواند از تماس پوستی به پوست منتقل شود. این اغلب در طول فعالیت جنسی رخ می دهد.

هیچ داروی OTC برای درمان گال تایید نشده است، بنابراین مهم است که برای تشخیص دقیق و تجویز درمان در صورت نیاز به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. یک پماد موضعی باید ظرف چند روز خارش را تسکین دهد.

فولیکولیت

فولیکولیت وضعیتی است که در آن فولیکول های مو ملتهب یا مسدود می شوند. این وضعیت می تواند به دلیل اصلاح، قرار گرفتن در معرض قارچ، موهای رشد کرده یا اصطکاک ناشی از لباس رخ دهد. لاکرا و شلوار جین آبی تنگ می توانند این ناحیه را تحریک کنند.

هنگامی که فردی فولیکولیت دارد، زخم های پوسته پوسته یا جوش های آکنه با نوک سفید یا تاول های خارش دار کوچک ایجاد می کند که می توانند ظاهر شوند. فولیکول های آسیب دیده یا مسدود شده اغلب با باکتری عفونی می شوند. اگر عفونت رخ دهد، باید برای تشخیص و درمان به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید، که ممکن است شامل یک کرم آنتی بیوتیک موضعی باشد.

چگونه خارش ناحیه تناسلی را درمان کنیم؟

خارش ناحیه تناسلی || پزشکت

درمان خارش ناحیه تناسلی به شرایط خاص بستگی دارد. اگر علت خارش جزئی باشد، به احتمال زیاد خود به خود برطرف می شود. برخی از راه های پیشگیری از خارش ناحیه تناسلی عبارتند از:

  • لباس زیر مناسبی را بپوشید.
  • ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • لباس ها، حوله ها و ملحفه ها را به طور منظم بشویید.
  • از عطرها، پاک کننده های تند و سایر مواد شیمیایی تحریک کننده خودداری کنید.

اگر خارش ادامه داشت، باید برای تشخیص با پزشک خود مشورت کنید. بسته به شرایط، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است یکی از داروهای OTC زیر را توصیه کند:

دارو درمانی

بسته به شرایط خاص، پزشک شما ممکن است دارویی برای درمان علت خارش ناحیه تناسلی شما تجویز کند. داروهای تجویزی متداول که برای درمان خارش ناحیه تناسلی استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • پردنیزون (استروئید)
  • آنتی بیوتیک ها (خوراکی یا موضعی)
  • اوراکس (کروتامیتون): کرم ضد قارچ برای گال
  • Nix Creme Rinse (پرمترین) برای شپش ناحیه تناسلی و گال

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خارش ناحیه تناسلی شما شدید یا دردناک است و بثورات آزاردهنده است، با پزشک خود وقت ملاقات بگیرید، به خصوص اگر خارش یا بثورات بیش از چند روز ادامه داشته باشد. تشخیص دقیق مهم است، بنابراین می توانید شرایط مناسب را درمان کرده و خارش را تسکین دهید.

نیازی به خجالت کشیدن نیست. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما وجود دارد تا به شما کمک کند تا برنامه درمانی مناسب را پیدا کنید و راه‌های پیشگیری از این بیماری را در آینده به شما اطلاع دهد.

خارش می تواند در شب به دلیل افزایش رطوبت در ناحیه، تغییرات دما، باکتری ها و افزایش آگاهی بدتر شود. شرایط خاصی مانند شپش شرمگاهی وجود دارد که در آن خارش در شب بدتر می شود.

خارش ناحیه تناسلی طبیعی است؟

خارش ناحیه تناسلی || پزشکت

خارش ناحیه تناسلی معمولاً بی ضرر است. اگر خارش بیش از چند روز ادامه داشت یا با راش یا علائم دیگر همراه بود، باید با پزشک خود تماس بگیرید. علائم ممکن است مربوط به عفونت یا وضعیت پزشکی جدی تر باشد. خارش در ناحیه تناسلی شایع است و اغلب به راحتی قابل درمان است، اما تعیین علت خارش برای اطمینان از درمان مناسب مهم است. علل شایع خارش ناحیه تناسلی شامل درماتیت تماسی، خارش جوک، گال، عفونت قارچی و فولیکولیت است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در تعیین علت کمک کند و بهترین راهبردهای درمانی و پیشگیری را به شما معرفی کند.

خارش ناحیه تناسلی می تواند آزاردهنده باشد. اگر احساس سوزش در کشاله ران خود دارید، سعی کنید ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید، لباس های گشادتر بپوشید، لباس های عرق کرده را بلافاصله پس از ورزش بردارید و تا چند روز از محصولات پاک کننده معطر و سایر محرک های پوستی خودداری کنید و ببینید آیا علائم شما را کاهش می دهد یا خیر. .

شما بدن خود را بهتر می شناسید. اگر علائمی وجود دارد که ظرف چند روز از بین نمی روند یا بدتر می شوند، در تماس با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تردید نکنید. آنها برای کمک به درک وضعیت خود و انجام اقدامات لازم برای تسکین در دسترس هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز