لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تب بعد از جراحی

تب بعد از جراحی

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تب بعد از جراحی، یکی از شایع ترین عوارضی است که بیماران با آن مواجه هستند. در واقع، بیش از نیمی از بیمارانی که تحت جراحی قرار می گیرند، در روزهای بعد از عمل دمایی بالاتر از حد طبیعی دارند. خبر خوب این است که بیشتر تب ها جدی نیستند. آنها را می توان با ادویل (ایبوپروفن) یا تیلنول (استامینوفن) درمان کرد.

جراحی برای بدن سخت است و تب در 48 ساعت اول پس از جراحی غیرعادی نیست. هر تبی که در چند ساعت یا چند روز پس از عمل جراحی ایجاد شود، تب بعد از عمل محسوب می شود.

برخی از تب های با درجه پایین اصلاً نیازی به درمان ندارند. اما متاسفانه در برخی شرایط، تب بعد از جراحی گاهی اوقات می تواند اولین علامت یک مشکل باشد. بر همین اساس ما سعی کرده ایم در  این مقاله از پزشکت برخی از دلایل افزایش دمای بدن پس از جراحی را بررسی کنیم. همچنین راه های پیشگیری و درمان تب را مورد بحث قرار دهیم. اما به طور کلی، هر تب بعد از جراحی باید جدی گرفته شود.

اندازه گیری دمای بدن

اندازه گیری روزانه دمای بدن در هفته بعد از عمل جراحی، روشی هوشمندانه و آسان برای مراقبت از سلامت خود در حین بهبودی است. تب می تواند یک علامت هشدار اولیه باشد که نشان می دهد بدن با وضعیت غیرطبیعی روبرو شده است.

بزرگسالان معمولاً می توانند با اندازه گیری دمای بدن از طریق دهان، میزان درجه تب خود را به طور دقیق بررسی کنند. اگر نوشیدنی سرد یا گرم مصرف کرده اید، 20 دقیقه صبر کنید. همچنین می توانید به جای آن دماسنج را زیر بغل خود قرار دهید.

برای نوزادان، ممکن است استفاده از دماسنج مقعدی راحت تر باشد.

به خاطر داشته باشید که اگر دمای بدن کودکان از طریق دهان اندازه گیری می شود، باید از مصرف نوشیدنی های سرد یا گرم خودداری کنند. برخی از کودکان وقتی از دستگاهی استفاده می کنند که درجه حرارت را روی پیشانی یا گوش آنها را می خواند، عملکرد بهتری دارند. در حالت ایده آل، دمای بدن خود را هر روز در یک زمان مشخصی بررسی کنید.

علل تب بعد از جراحی

تب بعد از جراحی || پزشکت

تب های مربوط به جراحی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • تزریق خون
  • سپتی سمی، عفونتی که به خون می رسد.
  • پریتونیت، عفونت در شکم ناشی از نشت در محل جراحی
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT)، لخته های خونی که در وریدها تشکیل می شوند.
  • عفونت در یک منطقه خاص، مانند ذات الریه، عفونت دستگاه ادراری، یک برش عفونی، یا آبسه

علل غیر جراحی تب

تب بعد از عمل جراحی همیشه به خود جراحی مربوط نمی شود ممکن است چند روز پس از جراحی به آنفولانزا مبتلا شوید. یا حتی یک عفونت نامربوط داشته باشید.

علائم بیماری

هر چه زمان بیشتری بین جراحی و روز تب شما بگذرد، احتمال اینکه تب مربوط به جراحی شما باشد کمتر می شود. اما علل غیر جراحی شایع تب عبارتند از:

  • تب عصبی ناشی از آسیب مغزی
  • ویروس هایی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی
  • گلودرد استرپتوکوکی، یک عفونت باکتریایی
  • سایر عفونت ها

به طور کلی، تب ممکن است به جراحی شما مرتبط باشد یا نباشد. تب می تواند ناشی از عفونت هایی باشد که در نزدیکی زخم جراحی یا عفونت در جای دیگری از بدن شما قرار دارند.

تب درجه پایین

اگر دمای بدن شما 1 یا 2 درجه بالاتر از میزان طبیعی باشد، تب کم در نظر گرفته می شود. بهتر است در صورت داشتن تب خفیف به جراح خود اطلاع دهید.

تب 99 درجه فارنهایت بسیار شایع است، به خصوص در هفته اول که برش شما در حال بهبود است. اگر تب دارید و زخم شما به خوبی بهبود نمی یابد، فوراً به جراح خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشید. همچنین بهتر است در صورتی که تب خفیف پس از چند روز از بین نرفت، جراح خود را مطلع کنید.

تب متوسط

تب بین 100.6 تا 102 درجه فارنهایت متوسط در نظر گرفته می شود. اگر تب در این محدوده دارید به جراح خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد اقداماتی را برای حل مشکل انجام دهید. در صورت داشتن تب به همراه هر یک از علائم زیر مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی باشید:

  • استفراغ
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • افزایش بی دلیل درد
  • گیجی یا سردرگمی
  • چرک یا ترشح از برش
  • قرمزی در نزدیکی محل زخم

این علائم می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. همچنین اگر تب شما در عرض یک ساعت پس از مصرف دوز ادویل یا تیلنول کاهش پیدا نکرد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تب شدید

تب بالاتر از 102 فارنهایت در بزرگسالان نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. همچنین تب شدید می تواند به معنای ابتلا به عفونت جدی باشد. همچنین ممکن است به این معنی باشد که در محل جراحی شما مشکلی وجود دارد یا بدن شما در حال واکنش به یک دارو است. اگر تب بالای 102 درجه فارنهایت دارید به جراح خود اطلاع دهید. به دنبال درمان باشید.

تب بعد از جراحی چگونه درمان می شود؟

تب بعد از جراحی || پزشکت

تب با درجه پایین ممکن است به درمان دیگری غیر از داروهایی مانند تایلنول یا ادویل نیاز نداشته باشد. این داروها برای پایین آوردن تب شما استفاده می شوند.

اگر از داروهای مسکن حاوی تیلنول یا ادویل برای کنترل درد خود استفاده می کنید، ممکن است تب داشته باشید اما متوجه آن نباشید. به این دلیل که این داروها معمولاً تب را کاهش می دهند و درد را همزمان درمان می کنند.

در این شرایط پایین آوردن تب با دارو کافی نیست. ممکن است عفونتی داشته باشید که نیاز به تجویز آنتی بیوتیک داشته باشد. در برخی موارد، آنتی بیوتیک با موفقیت تب را درمان نمی کند.

اگر تب بالا دارید، پزشک ممکن است کشت خون، ادرار و زخم را انجام دهد. یک کشت به تیم مراقبت های بهداشتی شما اجازه می دهد تا شناسایی کنند که کدام باکتری در نمونه بافت یا مایع رشد می کند. هنگامی که پزشکان شما بدانند کدام باکتری وجود دارد، می توانند دارویی را برای درمان عفونت اصلی تجویز کند.

برخی از جراحان قبل از اینکه نتایج کشت در دسترس باشد تجویز آنتی بیوتیک را شروع می کنند. هدف آنها جلوگیری از بدتر شدن هر گونه عفونت است. برخی دیگر صبر می کنند تا نتیجه آزمایش مشخص شود.

چگونه از تب بعد از جراحی پیشگیری کنیم؟

هیچ روشی برای جلوگیری از تب های بعد از عمل وجود ندارد. با این حال، پزشکان و پرستاران تمام تلاش خود را می کنند تا بیمارستان ها و اتاق های عمل را تا حد امکان عاری از باکتری، ویروس و قارچ نگه دارند.

برای جلوگیری از عفونت بعد از جراحی و در نهایت تب ناشی از آن می توانید اقدامات ساده ای انجام دهید، از جمله:

  • زخم خود را هر روز تا بهبودی کامل بررسی کنید.
  • دست های خود را قبل و بعد از لمس زخم به درستی بشویید.
  • آب زیادی بنوشید تا از بروز عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنید.
  • مراقبت مناسب از برش و تعویض پانسمان را انجام دهید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید. سیگار خطر ابتلا به عفونت و لخته شدن خون را افزایش می دهد.
  • اصلاح نکنید. تراشیدن در هر نقطه نزدیک به محل جراحی می تواند باکتری را وارد پوست کند. اگر موهای زیادی در اطراف محل جراحی دارید، ابتدا با جراح خود صحبت کنید تا ببینید آیا اصلاح لازم است یا خیر.
سوالات متداول

آیا تب بعد از کشیدن دندان طبیعی است؟ بله، شما می توانید بعد از کشیدن دندان، مثلا در حین کشیدن دندان عقل، تب کنید. اگر فردی پس از کشیدن دندان علائم تب را نشان داد، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرد. حتی اگر تب خفیف باشد.

آیا لرز بعد از جراحی طبیعی است؟ داشتن لرز بعد از جراحی طبیعی است. در حالی که این اتفاق برای همه نمی‌افتد، لرز، لرز و سردی کلی از عوارض جانبی بیهوشی عمومی هستند. این اثرات ممکن است ناشی از انتقال بیهوشی بر سیگنال های عصبی تاثیرگذار به مغز باشد، اما دلیل دقیق لرز ناشناخته است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما باید قبل از جراحی شما را از این عوارض جانبی احتمالی مطلع کند.

سخن آخر

تب خفیف بعد از جراحی طبیعی است اگر تب بین 99 تا 101 درجه فارنهایت دارید، ممکن است خود به خود یا با داروهای بدون نسخه از بین برود. با این حال، بهتر است جراح خود را در این مورد مطلع کنید.

اما در برخی شرایط تب می تواند نشانه ای از ابتلا به عفونت در جایی از بدن باشد. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند آزمایش هایی را انجام دهد تا دقیقاً مشخص شود که چه چیزی باعث این مشکل شده است. ممکن است به آنتی بیوتیک یا درمان دیگری نیاز داشته باشید.

تب بالای 102 فارنهایت نیاز به مراقبت پزشکی دارد. همچنین در صورت داشتن حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس، سردرگمی یا علائم عفونت زخم، دریافت فوری مراقبت های پزشکی ضروری است.

در زمان بهبودی پس از جراحی، تب می تواند هشدار دهنده باشد. به خاطر داشته باشید که تب با درجه پایین در روزهای بعد از عمل بسیار شایع و تقریباً مورد انتظار است. تب خفیف یک وضعیت جدی نیست، اما باید به دقت مراقب آن باشید و در صورت بدتر شدن آن به پزشک خود اطلاع دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز