لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

رفتار صحیح با فرزند ناتنی

رفتار صحیح با فرزند ناتنی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


زندگی با عضوی از خانواده به عنوان فرزند ناتنی کار بسیار دشواری است. طبیعتا سازگاری با یک فرند ناتنی چالش های منحصر به خود را دارد. افراد بسیار زیادی هستند که در کنار فرزندان ناتنی خود زندگی می کنند. بنابراین اگر شما نیز دارای چنین شرایطی هستید، باید بدانید که تنها نیستید. وقتی خانواده ها با هم ترکیب می شوند، همه اعضا به زمان نیاز دارند تا یکدیگر را بشناسند و یاد بگیرند که چگونه با هم کنار بیایند.

برای برخی از والدین ناتنی، این یک فرآیند لذت بخش است و آنها یاد می گیرند که چگونه فرزندان ناتنی خود را دوست داشته باشند و آنها را گرامی بدارند.

در یک دنیای عالی، خانواده ها اغلب با هم کنار می آیند، اما همیشه اینطور نیست. برخی از بزرگسالان ممکن است برای کنار آمدن با فرزندان ناتنی خود دچار مشکل شوند. گاهی ممکن است این احساس از حد ناسازگاری فراتر رفته و به احساس تنفر تبدیل شود. این مشکل در میان خانواده ها شایع تر از آن چیزی است که تصور می کنید.

اگر شما نیز چنین احساسی دارید، این مقاله توصیه ها و نکات کاربردی مفیدی دارد که می تواند در تغییر این احساسات مخرب به شما کمک کند.

چه همه اعضا خانواده‌ تنی باشند و یا ناتنی، باید برای رسیدن به هماهنگی در زندگی با هم مبارزه کنند. فریاد زدن بر سر کودکان چه عوارضی دارد؟

رابطه با فرزند ناتنی

یک فرزند ناتنی رابطه بسیار متفاوتی با والدین و فرزندان بیولوژیکی آنها دارد. وقتی شما والدین بیولوژیکی یک کودک هستید، تمام زندگی خود را وقف شناختن فرزندان و ایجاد یک پیوند قوی و محبت آمیز با آنها می کنید.

والدین ناتنی معمولاً زمانی که کودک از دوران شیرخوارگی خود گذشته است، سرپرستی او را قبول می کنند. بنابراین فرزندخوانده شما توسط شخص دیگری بزرگ شده است، و شناخت زیادی از شما ندارد.

شما برخلاف یک والدین بیولوژیکی، از بدو تولد با فرزند خوانده خود پیوند برقرار نکرده اید و بنابراین یک ارتباط محبت آمیز با هم ندارید.

یک عضو ناتنی بودن حس خوشایندی نیست و طبیعی است که فرزند خوانده خود را دوست نداشته باشید. دخترخوانده یا پسرخوانده شما ممکن است عمداً با شما نامهربان باشد، مثلاً شما را به خاطر جدایی والدینش ناعادلانه سرزنش کند.

از طرفی دیگر ممکن است شما فرزندان خود را داشته باشید. در اینصورت رفتار محبت آمیز شما با فرزندانتان باعث تیره تر شدن رابطه با دختر خوانده تان می شود.

مکن است در طول زمان با فرزند ناتنی خود رابطه نزدیک برقرار کنید، اما احتمال دارد که این رابطه هرگز به اندازه پیوندی که با فرزندان خود دارید، پیوندی محکم و محبت آمیز نباشد.

به یاد داشته باشید که شناختن یک نفر و ایجاد یک رابطه شاد و صحیح زمان می برد. شما اولین والدین ناتنی نیستید که از فرزندخوانده خود متنفر هستید و مطمئنا آخرین نفر هم نخواهید بود.

آیا تنفر من از دختر ناتنی ام طبیعی است؟

رفتار صحیح با فرزند ناتنی || پزشکت

نفرت یک احساس بسیار قوی است که شاید شما نسبت به یک کودک یا حتی دخترخوانده بزرگسالتان در خود احساس کنید. با این حال، دلایلی وجود دارد که چرا چنین احساسی را تجربه می کنید. به یاد داشته باشید، شما عاشق همسر جدید خود شده اید، این بدان معنا نیست که باید بلافاصله فرزندان او را نیز دوست داشته باشید.

ناتنی شدن یک تعدیل بزرگ برای شما، همسرتان و فرزندانش است. بنابراین اگر هنوز یک خانواده شاد نیستید و یک زندگی هماهنگ و زیبا با هم ندارید، اشکالی ندارد.

در واقع، اگر احساس می‌کنید از دخترخوانده‌تان متنفر هستید، مهم است که یک بررسی در مورد واقعیت انجام دهید. خانواده ها همیشه با هم کنار نمی آیند، حتی افرادی که از نظر خونی به هم مرتبط هستند نیز ممکن است از یکدیگر متنفر باشند و اختلاف نظر و درگیری داشته باشند.

اگر احساس می کنید از دخترخوانده خود متنفر هستید، احتمالاً دلایلی پشت این احساس منفی قوی وجود دارد. مردم بی دلیل از فرزندان ناتنی خود متنفر نیستند. بهتر است بخوانید که چکار کنیم بچه ها حرف گوش کنند؟

در صورت تنفر از دختر ناتنی خود چه باید کنید؟

در حالی که برخی از خانواده های ترکیبی به خوبی در کنار هم زندگی می کنند، وجود برخی مشکلات در بین آنها نیز کاملاً طبیعی است. نحوه برخورد شما با این مسائل و احساسات بر روابط شما با شریک زندگی تان تأثیر می گذارد.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است از دخترخوانده خود متنفر باشید و فهمیدن علت آن به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید. برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از:

نامهربانی عمدی

اگر دخترخوانده شما همیشه اظهار نظرهای زننده و نامهربانی می کند، تعجبی ندارد که شما او را خیلی دوست ندارید. دخترخوانده شما ممکن است احساس کند که شما در جدایی والدینش مقصر هستید. این طرز تفکر به طور هدفمند زندگی شما را به دلیل کینه توزی سخت می کند.

دزدیدن توجه شریک زندگی شما

دخترخوانده شما ممکن است به طور هدفمند سعی کند تمام وقت و توجه همسرتان را به خود اختصاص دهد. او ممکن است سعی کند شب های قرار ملاقات شما را خراب کند یا وقتی شما در کنار همسرتان هستید، عصبانی شود.

البته جلب توجه والدین کار بدی نیست، اما اگر عمداً بد رفتاری می کند، قابل درک است که چرا از او بیزار شده اید.

شما نباید به خاطر تنفر از دخترخوانده تان در خود احساس گناه کنید، به خصوص اگر تمام تلاش خود را برای بهتر شدن رابطه با او انجام داده اید. ایجاد رابطه شاد و سالم به تلاش هر دو طرف رابطه بستگی دارد. بنابراین یک رابطه یکطرفه از سوی شما معمولا به سرانجام مناسبی نخواهد رسید.

سرزنش کردن

وقتی دخترخوانده تان شما را برای همه چیز سرزنش می کند، کاملا طبیعی است که از دختر خوانده خود متنفر باشید. حتی دخترخوانده شما ممکن است شما را با القاب آزاردهنده صدا بزند. این رفتارهای ناشایست نشان می دهد که زندگی دخترخوانده شما کاملاً زیر و رو شده است و او تصمیم دارد که شما را تنها مسئول این وضعیت بداند.

به دست گرفتن قدرت

دخترخوانده شما می داند که شما همیشه فرد شماره یک زندگی پدرش خواهید بود. شما هم به عنوان یک همسر این را به خوبی می‌دانید. اما وقتی دخترخوانده‌تان از قدرت خود به‌عنوان محبوب پدر سوءاستفاده می‌کند، این باعث می‌شود که شما درد زیادی را در قلب خود احساس کنید.

دخترخوانده شما با این رفتار می خواهد به شما یادآوری کند که همسرتان همیشه او را به عنوان دخترش بیشتر دوست خواهد داشت.

حتی ممکن است متوجه شوید که دختر خوانده‌تان در مورد شما دروغ می‌گوید و داستان می‌سازد، فقط برای اینکه شما را از نظر شریک زندگی‌تان دور کند. اگر دخترخوانده شما این گونه رفتار می کند، احساس تنفر شما از او کاملا طبیعی است.

5 کاری که می توانید برای کاهش تنفر انجام دهید

رفتار صحیح با فرزند ناتنی || پزشکت

اگر در تلاش هستید تا از احساس نفرت خود نسبت به دخترخوانده خود عبور کنید، چندین راهکار برای پیشگیری از احساس تنفر وجود دارد.

مطمئنا شما نمی‌خواهید از دخترخوانده‌تان متنفر باشید، بلکه در تلاش هستید تا یک زندگی خانگی شاد و آرام داشته باشید.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که از دخترخوانده‌تان متنفر نباشید، یا فقط می‌خواهید با این احساسات کنار بیایید، ما برای شما چند راهکار مقابله داریم:

با همسرتان صحبت کنید.

این کار بسیار دشوار است که به کسی بگویید فرزندانش را دوست ندارید، اما باید با شریک زندگی خود صادق باشید.

وقتی شما به همسرتان می گویید که از دخترش متنفر هستید، ممکن است او در ابتدا حاضر نباشد به دلایل شما گوش بدهد اما اگر با آرامش احساس خود را توضیح دهید و دلایل خود را بگویید، می تواند در یافتن راه حل به شما کمک کند.

شریک زندگی شما می تواند با دخترش در مورد رفتاری که با شما دارد صحبت کند. همسر شما باید به دخترش توضیح دهد که این رفتار نادرست است و باعث برهم خوردن تعادل کل خانواده خواهد شد.

مطمئنا همسر شما فرزند خود را خیلی بهتر از شما می شناسد. بنابراین او ممکن است بتواند دلایل رفتار فرزندش را بفهمد و راهی مسالمت آمیز برای حل مسائل پیدا کند.

صحبت با یک درمانگر

اگر نگران صحبت کردن با شریک زندگی خود در مورد احساسات خود نسبت به دخترش هستید، زیرا می ترسید که این کار بیشتر ضرر داشته باشد تا سود، می توانید با یک درمانگر صحبت کنید.

صحبت کردن با یک فرد بی طرف در مورد احساسات و مشکلات دخترخوانده تان می تواند واقعا مفید باشد. یک درمانگر حرفه ای در درک بهتر مشکلات به شما کمک می کند. همچنین درمانگر استراتژی های مقابله ای خاصی را به شما آموزش می دهد تا به کمک آن بتوانید این احساس نفرت را پشت سر بگذارید. در این شرایط بهتر است مشاوره آنلاین در فرزندپروری موفق را درنظر بگیرید.

زمان بدهید.

داشتن یک زندگی خانوادگی شاد به خصوص برای خانواده های ترکیبی همیشه تضمینی نیست. ایجاد پیوندهای قوی و ارتباطات معنی دار بین اعضای خانواده زمان می برد.

زمانی که شما با همسرتان آشنا شدید، با دختر او کاملاً غریبه بودید. شما این دختر را بزرگ نکرده اید و بنابراین به این دختر ناتنی نیز حق بدهید که فوراً شما را دوست نداشته باشند.

یادآوری تغییرات زندگی به خود

باید مرتباً به خود یادآوری کنید که دخترخوانده شما در حال گذر از یک تغییر بزرگ در زندگی روزمره است. شاید این دخترخوانده با شما و والدینش به خانه جدیدی نقل مکان کرده باشد یا اکنون شما در خانه او زندگی می کنید.

وارد شدن شما در زندگی این دختر یک تغییر بزرگ خواهد بود. شما باید سعی کنید هر گونه طغیان، عصبانیت یا رفتار نامطلوبی که از دختر ناتنی تان سر می زند، را تا جایی که می توانید نادیده بگیرید.

گذراندن زمان با هم

اگر شما و دخترخوانده‌تان واقعاً یکدیگر را نمی‌شناسید، چگونه می‌توانید انتظار یک رابطه سالم را داشته باشید؟ اگر برای ایجاد ارتباط عاطفی در تلاش هستید، سعی کنید زمان با کیفیتی را با دخترخوانده خود برای انجام کارهایی که از آنها لذت می‌برد بگذرانید.

همه سعی خود را کنید که او را بهتر بشناسید. مطمئن باشید که با گذشت زمان رابطه شما شکوفا می شود و احساس نفرت شما به تدریج از بین می رود.

اگر همیشه سعی می کنید از برقراری ارتباط با دخترخوانده خود اجتناب کنید، مطمئن باشید که این احساس تنفر هرگز از بین نخواهد رفت.

گفتگو را با دخترخوانده خود شروع کنید و به زندگی و سرگرمی های او علاقه مند شوید. با گذشت زمان، او با شما گرم می شود و شما می توانید آن احساسات مثبت را متقابلاً جبران کنید.

آیا متنفر بودن از دخترخوانده ام طبیعی است؟

رفتار صحیح با فرزند ناتنی || پزشکت

این احساس کاملا طبیعی است و نباید از آن خجالت بکشید. اما باید سعی کنید احساسات خود را تحت کنترل بگیرید و به یاد داشته باشید که زندگی در یک خانواده ترکیبی دشوار است.

سندرم مساله با پدر. این سندرم زمانی است که یک فرزند ناتنی طوری رفتار می کند که انگار خود را مادر خانواده می داند. این نوع رفتار اغلب باعث اختلال بسیار شدید و جدی در روابط والدین می شود.

سندرم سیندرلا. سابقه بدرفتاری طولانی مدت باعث بروز سندرم سیندرلا در فرزندان ناتنی می شود. فرزندان مبتلا به سندرم سیندرلا این باور را دارند که رفتار همه والدین ناتنی با فرزندان ناتنی خود خشن و بیرحمانه است.

به طور کلی این طبیعی است که از فرزندخوانده خود متنفر باشید. این احساس در بسیاری از والدین ناتنی وجود دارد. بنابراین نیازی نیست که در خود احساس گناه کنید.

والدین ناتنی شدن چالش برانگیز است. این احتمال وجود دارد که فرزندان همسرتان، شما را به عنوان عضوی از خانواده خود نپذیرند. راه های مختلفی از جمله مشاوره با درمانگر وجود دارد که به شما کمک می کند تا بتوانید با این احساسات کنار بیایید و رابطه شاد و سالم تری با دخترخوانده خود ایجاد کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز