لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

فهرست مطالب

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر می خواهید با شریک زندگی خود رابطه محکمی داشته باشید یاد بگیرید که چگونه یک رابطه عاشقانه سالم، شاد و رضایت بخش برقرار کنید و آن را نگه دارید. تمام روابط عاشقانه، فراز و نشیب هایی را پشت سر می گذارند و همه آن ها نیاز به تعهد و تمایل به سازگاری و تغییر در طرفین دارند. اما بسته به این که رابطه شما تازه شروع شده است و یا سال هاست ادامه دارد، شما می توانید با چند راهکارهای ساده در ایجاد یک رابطه سالم قدم بردارید. حتی اگر در گذشته در رابطه خود شکست خورده اید و تجربه بدی را داشته اید می توانید یاد بگیرید که با دیگران دوباره ارتباط برقرار کنید.

ویژگی های رابطه سالم عاطفی

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

هر رابطه ای می تواند در نوع خودش بی نظیر باشد و افراد به دلایل مختلف با هم ارتباط برقرار می کنند. اما رابطه سالم، به معنی داشتن یک هدف مشترک و تلاش برای رسیدن به آن می باشد. برخی ویژگی ها در رابطه ها مشترک هستند. اما شما باید راهکارهای نگه داشتن رابطه، تحقق بخشیدن به اهداف مشترک و از بین بردن چالش ها را یاد بگیرید.

رابطه باید یک رابطه معنی دار و عاطفی باشد.

در هر رابطه طرفین، یک سری نیازهای دارند که می خواهند از نظر عاطفی آن ها بر آورده شوند. باید توجه داشته باشید بین دوست داشتن و نیاز به دوست داشتن تفاوت وجود دارد .

  • برخی از افراد در یک همزیستی مسالمت آمیز با همدیگر گیر افتاده اند، بدون اینکه از نظر عاطفی با یکدیگر در ارتباط باشند.
  • در حالی که دوست داشتن و رابطه واقعی بر پایه عدم درگیری های مداوم و ارتباط عاطفی عمیق می باشد.
افراد در رابطه عاطفی، ترسی از اختلاف ندارند.

برخی از زوج ها با آرامش صحبت می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است صدای خود را بلند کنند. مهمترین چیزی که در روابط محکم وجود دارد، این است که شما از درگیری و اختلاف ترسی نداشته باشید، شما باید برای بیان اختلاف نظر ها بدون هیچ ترسی، احساس امنیت کنید و بتوانید بدون تحقیر، تخریب یا توجیه، درگیری و اختلاف را از بین ببرید.

روابط و منافع طرفین حفظ می شود.

با وجود ادعا های داستان های تخیلی یا فیلم های عاشقانه، در یک رابطه عاطفی طرفین نمی تواند پاسخگوی تمام نیازهای همدیگر باشند. در حقیقت، انتظار بیش از حد و نابجا داشتن از یکدیگر می تواند باعث ایجاد فشار ناسالم شود. برای نگه داشتن و محکم کردن رابطه عاشقانه، مهم است که طرفین بتوانند هویت خود را در خارج از رابطه حفظ کرده، با خانواده و دوستان خود رابطه داشته باشند و بتوانند به سرگرمی ها و علاقه های خود ادامه دهند. به طور کلی رابطه عاطفی تا حد ممکن نباید در روابط و منافع طرفین محدودیتی ایجاد کند.

ارتباط با طرفین باید صادقانه باشد.

 ارتباط خوب و موثر بخش مهمی از هرگونه رابطه می باشد. وقتی طرفین دقیقا بدانند که از رابطه چه می خواهند و به راحتی نیازها، ترس ها و خواسته های خود را ابراز کنند، می توانید اعتماد را افزایش داده و رابطه خود را محکمتر کنند.

عاشق شدن در مقابل عاشق ماندن

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

برای بیشتر افراد، معمولاً به نظر می رسد عاشق همدیگر شده اند. اما مهم عشق ماندن و حفظ رابطه “عاشق شدن” است، حفظ رابطه به تعهد و تلاش نیاز دارد. یک رابطه عاشقانه سالم، مطمئنا می تواند به عنوان پشتیبانی و تضمین کننده خوشبختی باشد. پس ارزش دارد برای نگه داشتن این رابطه تلاش کنید. بسیاری از زوجین فقط وقتی روی مشکلات خود تمرکز می کنند، در حالی که برای بسیاری از این مشکلات، راه حل وجود دارد. اما متاسفانه افراد پس از برطرف کردن مشکلات، به همدیگر توجهی ندارند. روابط عاشقانه نیاز به توجه مداوم و تعهد برای شکوفایی دوباره عشق دارد.

اگر ایجاد یک رابطه سالم برای شما اهمیت دارد باید برای توجه مداوم به همدیگر تلاش کنید. شناسایی و رفع مشکلات می تواند از بروز مشکلات دیگر جلوگیری کند.

برای ایجاد یک رابطه مناسب راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

زمان زیادی را صرف با هم بودن مثبت کنید.

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

 در هنگام عاشق شدن افراد کاملا به همدیگر توجه دارند و به حرف های هم گوش می دهند. اگر همچنان به همین شیوه ادامه دهید، می توانید رابطه خود را در طولانی مدت حفظ کنید. در شروع رابطه احتمالاً خاطرات همه چیز جالب و هیجان انگیز به نظر می رسد، و ساعت ها وقت خودتان را صرف گپ زدن و در کنار هم بودن می کنید. اما با گذشت زمان ممکن است وقت کمتری را برای گوش دادن به همدیگر و با هم بودن مثبت داشته باشند.

 بسیاری از زوج ها متوجه می شوند که تماس چهره به چهره و دیدن همدیگر در روزهای اولیه رابطه عاشقانه به تدریج با پیام و تماس های تلفنی جایگزین می شوند. شاید ارتباطات اینترنتی برای برخی از اهداف عالی باشند، اما آن ها نمی توانند جایگزین مناسبی برای تماس ها و ارتباط چهره به چهره باشند. تماس های چهره به چهره روی بر مغز و سیستم عصبی افراد تاثیر مثبتی می گذارد که تماس های اینترنتی این تاثیرات را ندارد.

ارسال متن یا پیام صوتی به شریک زندگی با گفتن “من شما را دوست دارم” بسیار عالی است، اما شاید طرف مقابل احساس کنند که آن ها را نمی فهمید یا توجهی به آن ها نمی کنید. حتی ممکن است باعث شوند یک زن و شوهر ا از هم فاصله بگیرند. مهم این است که افراد باید وقت خودشان را صرف با هم بودن و در کنار هم بودن کنند. افراد برای حفظ رابطه خود باید متعهد شوند که بطور منظم یک زمان با کیفیت را کنار هم بگذرانند. کاری را انجام دهند که از انجام آن لذت می برند و فعالیت های جدیدی را با هم امتحان کنند. انجام کارهای جدید در کنار هم می تواند یک روش جالب برای استحکام ارتباط و نگه داشتن آن باشد.

روی تفریحات دو نفره تمرکز کنید.

زوج ها اغلب در مراحل اولیه رابطه های عاشقانه خود بازیگوش تر هستند. با این حال، گاهی اوقات با شروع چالش های زندگی، این بازی گوشی ها فراموش می شوند، داشتن حس شوخ طبعی می تواند به افراد کمک کنند تا استرس را کاهش داده و راحت تر با هم کنار بیایند. بهتر است زوج ها به راه های بازیگوش برای سورپرایز کردن شریک زندگی خود فکر کنند.

کارهای را انجام دهید که به نفع طرف مقابل باشد.

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

یكی از قدرتمندترین راه های نزدیك شدن و حفظ ارتباط این است كه افراد روی کارهایی تمرکز کنند كه به نفع طرف مقابل باشد طرف مقابل به آن ها اهمیت می دهد. تمرکز و همفکری افراد بر روی یک هدف می تواند یک رابطه را حفظ کند و حتی باعث ایجاد ارتباط های جدید و ایده های تازه شود. همچنین انجام کارها برای به نفع دیگری با لذت زیادی همراه است که به رفع استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کند چون انسان ها برای کمک به دیگران سخت کوش هستند.

ارتباط موثر برقرار کنید.

برقراری ارتباط خوب و موثر یک بخش اساسی از رابطه سالم است. وقتی رابطه عاطفی مثبتی با شریک زندگی خود ایجاد می کنید، احساس امنیت و خوشبختی خواهید کرد. وقتی افراد ارتباط موثر و مناسبی برقرار نمی کنند، اوضاع تغییر کرده و استرس می تواند باعث قطع رابطه شود، افراد تا زمانی که با هم ارتباط دارند، معمولاً می تواند هر مشکلی که پیش روی آن ها قرار دارند، را برطرف کنند.

به شریک زندگی خود بگویید که به او نیاز دارید.

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

صحبت کردن در مورد احساسات و نیازها همیشه آسان نیست. صحبت کردن در مورد نیاز و احساسات می تواند باعث احساس آسیب پذیری، و یا شرمساری کند. اما گفتن این نیاز ها برای شریک زندگی و شخصی که دوستش دارید می تواند لذت بخش باشد. علاوه بر آن، با گذشت زمان نیاز ها و خواسته های افراد تغییر می کند و شاید افراد نیازهای فعلی همدیگر را درک نکند. بنابراین گفتن نیاز ها و احساسات می تواند نارضایتی، سوء تفاهم یا عصبانیت ها را از بین ببرد. بهتر است عادت کنید که دقیقاً چیزی که نیاز دارید را بگویید.

به نشانه های غیر کلامی شریک خود توجه کنید.

بسیاری از ارتباطات ما به صورت غیر کلامی منتقل می شوند.

نشانه های غیر کلامی عبارتند از:

  • لحن صدا
  • تماس چشمی
  • تکان دادن بازو یا لمس دست
  • حالت ایستادن و حرکاتی مانند تکیه به جلو

خیلی اوقات افراد با این نشانه ها با همدیگر ارتباط برقرار می کنند.

 وقتی بتوانید نشانه های غیر کلامی شریک زندگی خود یا “زبان بدن” آن ها را بشناسید، می توانید درک کنید که واقعاً آن ها چه احساسی دارند و می توانید بهتر به نیاز های آن ها پاسخ دهید. برای برقراری رابطه خوب، هر شخص باید علائم غیر کلامی خود و شریک زندگیش را درک کند.

همچنین مهم است که حرف های شما با زبان بدن تان مطابقت داشته باشد. اگر می گویید “من خوب هستم”، اما در واقع ناراحت و یا عصبانی باشید، زبان بدن شما نشان می دهد که شما وانمود به خوب بودن می کنید و خوب نیستید. هنگامی که احساس دوست داشتن و خوشبختی می کنید شریک زندگی تان نیز همین احساس را دارد. هنگامی که احساس خوبی نسبت به خود تان و یا همسر خود نداشته باشید، ممکن است نتوانید ارتباط خوبی با همسرتان برقرار کنید.

شنونده خوبی باشید.

گوش دادن موثر را یاد بگیرید، وقتی شنونده خوبی باشید همسر شما احساس ارزشمندی و درک شدن می کند، گوش دادن موثر می تواند ارتباط بین افراد را عمیق تر و محکم تر کند. تفاوت زیادی بین گوش دادن به این روش و سادگی شنیدن وجود دارد. شنونده بودن خوب به معنای این نیست که شما باید با حرف های شریک زندگی خود موافقت کنید یا نظر خودتان را طبق میل او تغییر دهید. بلکه گوش دادن موثر به شما کمک می کند تا دیدگاه های مشترکی با همسر خود پیدا کنید، گوش دادن موثر به حل اختلافات بین شما و همسرتان کمک می کند.

استرس را مدیریت کنید.

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

هنگامی که شما دچار استرس یا اضطراب می شود، احتمالا نسبت به همسر خود سوء ظن پیدا می کنید.

راه های مدیریت استرس را یاد بگیرید تا به سرعت بتوانید استرس را مدیریت کرده و به یک وضعیت آرام خود برگردید، تا از بروز هر درگیری و سوء طن جلوگیری کنید.

صمیمیت بدنی را زنده نگه دارید.

لمس یک بخش اساسی از وجود انسان است. مطالعات انجام شده تماس منظم و محبت آمیز را برای رشد مغز نوزادان تاثیر می گذارد. تماس عاطفی سطح اکسی توسین بدن را افزایش می دهد، اکسی توسین هورمونی است که بر پیوند و پیوستگی بین انسان ها تأثیر می گذارد.

  • گرچه رابطه جنسی اغلب سنگ بنای روابط است، اما نباید تنها روش صمیمیت جسمی باشد.
  • لمس مکرر و محبت آمیز مانند دست همدیگر را گرفتن، بغل کردن، بوسیدن به اندازه رابطه جنسی می تواند مهم باشد.
  • البته شما باید نسبت به آنچه همسرتان دوست دارد حساس باشید.
  • لمس ناخواسته یا استفاده از رفتار های نامناسب می تواند شخص را عصبی و وادار به عقب نشینی كند.
مواردی که برای همسرتان مهم هستند را بشناسید.
  • شناخت اولویت های همسرتان می تواند باعث ایجاد حسن نیت و سازش بین شما شود.
  • از طرف دیگر همسر شما باید خواسته های شما را بشناسد و نیاز های خودش را بیان کند.
  • به  این نکته هم توجه کنید که گیر دادن به دیگران فقط موجب نارضایتی و عصبانیت خواهد شد.
فقط منافع خودتان را در نظر نگیرید.

 فکرکردن به منافع شخصی در یک رابطه از برآوردن نشدن نیازهای فرد در دوره جوانی و یا رابطه های قبلی ناشی می شود. بهتر است در هر موضوعی به منافع و دیدگاه همسرتان هم احترام بگذارید.

بیاموزید که چگونه با احترام، اختلافات را حل کنید.

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

درگیری در هر رابطه کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر است، اما برای قوی تر کردن رابطه، هر دو نفر باید احساس کنند که طرف مقابل حرف های او را می شنود و برای آن ها احترام قائل است می شود، به یاد داشته باشید هدف پیروزی نیست بلکه حفظ و تقویت رابطه است.

  • حاضر به بخشش باشید. در صورت عدم تمایل یا نبخشیدن دیگران، درگیری تمام نمی شود.
  • تمرکز خود را روی موضوع نگه دارید و به شخص دیگر احترام بگذارید. سعی کنید در مواردی که امکان تغییر وجود ندارد زیاد بحث نکنید.
  • مستقیماً به کسی حمله نکنید بلکه از عبارات “من” استفاده کنید تا احساس خود را بیان کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن، “شما احساس من را بد می کنید” بهتر است بگوید “وقتی چنین کاری می کنید احساس من بد می شود”.
  • استدلال های قدیمی را به وسط نکشید، به جای اینکه به دنبال درگیری ها یا کینه های گذشته و سرزنش کردن همدیگر باشید، بر روی کارهایی که می توانید الان انجام دهید تمرکز کنید تا مشکل حل شود.
  • در صورت عصبانیت، استراحت کنید، قبل از گفتن یا انجام هر کاری که بعدا پشیمان خواهید شد، چند دقیقه برای کاهش استرس استراحت کنید.
برای فراز و نشیب ها آماده باشید.

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم | پزشکت

در هر رابطه فراز و نشیب هایی وجود دارد، از جمله:

خودتان را برای فراز و نشیب های احتمالی آماده کنید.

تلاش برای پیدا کردن راه حل به تنهایی می تواند مشکلات را بیشتر کند، هر فردی روش خاص خودش را برای حل مشکلات دارد. اما به یاد داشته باشید که شما یک زوج هستید. پس برای حل مشکلات از همدیگر کمک بگیرید.

برای تغییر آماده باشید.

تغییر در زندگی اجتناب ناپذیر است و در هر صورت اتفاق میفتد. شما باید در برابر هر تغییری انعطاف پذیری باشید. انعطاف پذیر بودن به شما کمک می کند که در هر شرایطی رشد کنید. اگر برای روابط خود به مشکلی بر می خورید از یک روان شناس کمک بگیرید. بعضی اوقات مشکلات در یک رابطه می تواند برای زن و شوهر بسیار پیچیده یا پرتلاطم باشد. در این صورت مشاوره و مراجعه به روان شناس و زوج درمانی می تواند به شما کمک کند.

سخن آخر

ویژگی های رابطه سالم عاطفی
  •  ارتباط با طرفین باید صادقانه باشد.
  • رابطه باید یک رابطه معنی دار و عاطفی باشد.
  • افراد در رابطه عاطفی، ترسی از اختلاف ندارند.
  • روابط و منافع طرفین در یک رابطه باید حفظ می شود.
  • رابطه عاطفی تا حد ممکن نباید در روابط و منافع طرفین محدودیتی ایجاد کند.

برای ایجاد یک رابطه مناسب راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • شنونده خوبی باشید.
  • حاضر به بخشش باشید.
  • استرس را مدیریت کنید.
  • ارتباط موثر برقرار کنید.
  • صمیمیت بدنی را زنده نگه دارید.
  • روی تفریحات دو نفره تمرکز کنید.
  • برای فراز و نشیب ها آماده باشید.
  • فقط منافع خودتان را در نظر نگیرید.
  • استدلال های قدیمی را به وسط نکشید.
  • زمان زیادی را صرف با هم بودن “مثبت“ کنید.
  • کارهای را انجام دهید که به نفع طرف مقابل باشد.
  • به شریک زندگی خود بگویید که به او نیاز دارید.
  • به نشانه های غیر کلامی شریک خود توجه کنید.
  • مواردی که برای همسرتان مهم هستند را بشناسید.
  • بیاموزید که چگونه با احترام، اختلافات را حل کنید.

منبع:

https://www.helpguide.org/articles/relationships-communication/relationship-help.htm

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز