لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها

بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها | پزشکت

فهرست مطالب

بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بی ادبی نوجوانان، یکی از چالش هایی است که اکثر والدین ها احتمال دارد در برحه ای از زمان با آن روبرو شوند. اما بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها وجود دارد. ممکن است اغلب اوقات نوجوان خود را ببینید که علیه اعتقادات شما سرکش شده و عمداً نسبت به شما بی احترامی می کند. اگرچه این باعث نگرانی می شود، اما می تواند ناشی از گذار آنها از دوره نوجوانی به جوانی و  تغییرات روانی و جسمی باشد. این تغییرات بر مرکز احساسی مغز تأثیر می گذارد و منجر به خلق و خو و نگرش های متفاوت می شود. در نتیجه، آنها عمیق تر از قبل شروع به تفکر می کنند و دیدگاه های متناقض دارند. این تغییر در روند تفکر آنها بخشی عادی از روند رشد نوجوان است.

به یاد داشته باشید که همه نوجوانان بی ادب نیستند و بی احترامی نمی کنند، اما بی احترامی بخشی مشترک از رشد و نمو نوجوانان می باشد. بنابراین، شما باید فرزند خود را درک کرده و با صبر و حوصله با رفتارهای او برخورد کنید.

بی ادبی نوجوانان شامل چه مواردی می شود؟

به طور کلی، وقتی نوجوانان سعی می کنند موقعیت خود را در این جهان تثبیت کنند، اغلب مورد سرزنش و انتقاد قرار می گیرند و این باعث می شود آنها بدخلق و ناراحت شوند. اگر این وضعیت مدتی ادامه پیدا کند، نوجوان به این نتیجه می رسد که هیچکس آنها را درک نمی کند و این زمانی است که آنها رفتارهای نادرست از خود نشان می دهند. رفتار نامناسب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بحث کردن
  • کوبیدن درها در حین صحبت
  • استفاده از کلمات توهین آمیز
  • نادیده گرفتن و رد درخواست ها
  • پیام کوتاه یا استفاده از تلفن همراه هنگام صحبت
  • راهکارهای برخورد با رفتارهای نادرست نوجوانان

مغز نوجوانان بی ادب را بشناسید.

بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها | پزشکت

مطالعات نشان می دهد که با رسیدن نوجوانان به نوجوانی، نوعی عملکرد  در مغز بوجود می آید که در آن بین جلوی مغز و سیستم پاداش مغز میانی رابطه شکل می گیرد. با فعال شدن این ناحیه از مغز که مربوط به پاداش است، نوجوانان تمایل دارند خطرات مربوط به برخی اقدامات را نادیده بگیرند و به سمت پاداش متمایل شوند. بنابراین، آنها ممکن است به رفتارهای خطرناکی که اغلب نگران کننده است، بپردازند. همچنین مشخص شده است که رشد ناهموار مغز باعث تغییرات شدید خلقی می شود و آنها را پرخاشگر می کند. برای شما به عنوان والدین ضروری است که رشد بیولوژیکی نوجوانان خود را بشناسید تا با رفتار آنها به درستی برخورد کنید.

در برخورد با بی ادبی نوجوانان بر رفتار تمرکز کنید و نه شخص.

اغلب، وقتی نوجوان شما بی احترامی می کند، این نشان می دهد که او نیازهای عاطفی دارد که برآورده نمی شود. همچنین وسیله ای برای جلب توجه شما است. در چنین شرایطی، با نوجوان خود بنشینید و به او بگویید که در کنار او هستید و آماده گوش دادن هستید. به فرزند خود اطمینان دهید که او را بدون قید و شرط دوست دارید. در حالی که با یک نوجوان بی ادب برخورد می کنید، ممکن است رفتار های فرزند را با رفتارهای خودتان مقایسه کنید. با این ترتیب بجای صحبت در مورد نوع رفتار نوجوان، شما نوجوان را مورد سرزنش قرار می دهید.

وقتی رفتار ناشایستی از خود نشان می دهند، از صحبت کردن درباره شخصیت خود بپرهیزید. در عوض، بر رفتار فرزند تمرکز کنید. بنابراین، به عنوان مثال، به جای اینکه با عصبانیت بگویید “تو یک بچه احمق هستی”، بگو: “وقتی به من چنین حرفی می زنی من ناراحت می شوم”. درک رفتار نوجوان می تواند به شما کمک کند نیازهای عاطفی فرزند خود را بررسی کرده و با آنها همدلی کنید.

در برابر بی ادبی نوجوانان، الگوی مثبتی باشید.

همیشه به یاد داشته باشید که فرزندان شما، شما را الگوی خود می دانند. هر زمان که با فرزند خود هستید سعی کنید طوری صحبت کنید و رفتار کنید که دوست دارید نوجوان شما نسبت به شما صحبت کند و رفتار کند. اگر می خواهید فرزندتان به همه احترام بگذارد، با احترام به اطرافیان خود رفتار کنید. سعی کنید در برابر آنها آرام و صبور باشید و به آنها کمک کنید تا به رفتار شما توجه کنند و خود را بر اساس آن، تغییر دهند.

درک کنید که نوجوان شما در حال مستقل شدن است.

مستقل شدن یک گام اساسی در رشد است. شما باید درک کنید که برخی از بی احترامی ها نشانه مستقل شدن فرزند شما هستند. نمونه هایی از این بی احترامی می تواند بی توجهی به سخن بزرگترها، اظهارات غیر ضروری و پوشیدن لباس های دلخواه باشد. درک کنید که فرزند شما دیگر جوان نیست و برای شما ضروری است که انتظارات خود را تعدیل کنید و با نوجوان خود به عنوان یک نوجوان رفتار نکنید. در عین حال، نوجوان شما نیز یک فرد بالغ نیست و بنابراین، گهگاه برای برخی رفتارهای غیر منطقی آماده باشید. آنها را تشویق کنید تا به همه تجربیات منفی به عنوان فرصت های یادگیری نگاه کنند و تفکر مستقل را بیاموزند. نوجوان با ذهن مستقل دارای حس قوی از خود است و می تواند در برابر وسوسه ها و فشارهای همسالان مقاومت کند.

اشکال خفیف بی احترامی را نادیده بگیرید.

بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها | پزشکت

بهتر است از اشکال خفیف بی احترامی مانند بالا بردن ابرو، خستگی ظاهری، زیر لب غر زدن و شانه بالا انداختن چشم پوشی کنید. با این حال، بی ادبی ظاهری را نباید تحمل کرد، زیرا نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به تشدید چنین رفتاری شود. با این اوصاف، اجازه ندهید فرزند شما در محیطی بزرگ شود که اداره امور در اختیار شما باشد یا جایی که دور نوجوان با قوانین و انتظارات احاطه شده است. در چنین محیطی، نوجوان ممکن است احساس ناتوانی و ناراحتی کند، در نتیجه او با شما مشاجره می کند. اجازه دهید نوجوان نظرات خود را بیان کند و ایده های خود را منتقل کند و بدون قضاوت، تمسخر، وقفه، انتقاد یا ارائه توصیه به آنها گوش دهید.

مرزهای مشخصی را برای نوجوانان تعیین کنید.

یکی از شایع ترین علل بی احترامی در نوجوانان، عدم وجود محدودیت است. بنابراین، لازم است با رعایت چند قانون و مقررات در خانه محکم باشید. چنین قوانین محکمی عبارتند از: مطالعه در ساعت مشخصی در روز، خوابیدن همزمان در شب و بازی در زمان بندی های منظم. همچنین برای هر دو والدین رعایت قوانین و محدودیت ها ضروری است.

ناسازگاری زمانی بوجود می آید که یکی از والدین سخت گیر و والد دیگر ملایم است. در چنین شرایطی، نوجوانان می توانند از ناسازگاری سوء استفاده کرده و والدین را علیه یکدیگر سوق دهند.پس از در نظر گرفتن نقاط قوت و محدودیت های نوجوان، مرزها را تعیین کنید. با نوجوان خود درباره مرزها و قوانین صحبت کنید و مطمئن شوید که هر دو با آنها موافق هستید. به آنها اجازه دهید قوانین خود را ایجاد کنند، که به احتمال زیاد به آنها کمک می کند تا از آنها پیروی کنند. قوانین و محدودیت ها را بنویسید تا دچار سردرگمی نشوید. قوانین غیرواقعی وضع نکنید.

وقتی جریمه ای را تعیین می کنید، آنها را انجام دهید.

همیشه خوب است که رفتار خوب نوجوان خود را تصدیق کنید. به همین ترتیب، شما باید عواقبی را برای رفتار بد آنها تعیین کنید و آنها را انجام دهید. بسیاری از والدین مرتکب این اشتباه رایج می شوند که در مواقع عصبانیت نوجوان را با عواقبی تهدید می کنند ولی نسبت به انجام جریمه بی تفاوت هستند. پیگیری پیامدها باعث می شود نوجوان مرزها را درک کند. فرزند شما به شما اعتماد خواهد کرد زیرا شما پای صحبت های خود ایستاده اید. مهمتر از همه، آنها یاد خواهند گرفت که رفتار مورد بحث غیرقابل قبول است.

این نکات را رعایت کرده و عواقبی را برای رفتار بد تعیین کنید:
  • اطمینان حاصل کنید که پیامدها خیلی شدید نیستند.
  • وقتی مشکلی پیش می آید از آنها انتقاد یا توهین نکنید.
  • خیلی سختگیر نباشید، وگرنه ممکن است نوجوان سرکش و کینه توز شود.
  • عواقبی را برای کوتاه مدت تعیین کنید. این امر به نوجوان کمک می کند تا سریع یاد بگیرد.
  • از جملات طاقت فرسا مانند “این اتفاق می افتاد”، “من به شما هشدار دادم” و “اکنون به عواقب آن نگاه کنید” استفاده نکنید. این اظهارات بیشتر احساس خشم و کینه را برانگیخته است .

از بحث های غیر ضروری خودداری کنید.

بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها | پزشکت

مشارکت در مشاجره هرگز نتیجه مثبتی نخواهد داشت. برعکس، بحث ها از کنترل خارج می شوند. همیشه به یاد داشته باشید که در بزرگسالی می توانید احساسات خود را بهتر از نوجوان کنترل کنید. بنابراین در چنین شرایطی خود را آرام کنید. اگر فرزند شما فرصت می خواهد، هرگز او را مجبور به صحبت در آن زمان نکنید، زیرا ممکن است منجر به مشاجره بزرگی شود. مدتی منتظر بمانید یا مکالمه را به زمانی که فرزند می تواند راحت صحبت کند، موکول کنید.

جملات “شما چنین هستی” ممنوع!

هنگام برخورد با رفتارهای ناشایست فرزند خود، از به کار بردن جملاتی مانند:  “شما یک فرد تنبل/بی ادب/خودخواه/بی خیال هستید” خودداری کنید. چنین اظهارنظرهای منفی همیشه منجر به مشاجره می شود و باعث می شود نوجوانان سرسخت تر و بی ادب تر شوند. همیشه از جملاتی استفاده کنید که به طور خاص بر رفتار تمرکز می کنند، مانند “وقتی مرا نادیده می گیرید، به من گوش نمی دهید، داد می زنید، احساس می کنم به من بی احترامی کردی و من ناراحت می شوم”. این طرز صحبت ممکن است به نوجوان شما در درک رفتار خود کمک کند و احتمال تغییر در رفتار او را ایجاد کند.

از طنز استفاده کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که خنده مشترک می تواند درگیری ها را برطرف کرده و شما را به هم نزدیک کند. طنز می تواند دیدگاه متفاوتی را در یک موقعیت پرتنش ایجاد کند یا لحن مکالمه را بهتر کند. از تمسخر خودداری کنید.

رفتار صادقانه داشته باشید.

برای شما به عنوان والدین مهم است که بفهمید فرزند شما در چه شرایطی قرار دارد. با آنها گفتگو کنید و رفتار آنها را بررسی کنید. فروتنی و صداقت جنبه های اصلی هستند که ممکن است منجر به تغییر رفتار فرزندتان شود. اگر اشتباهی مرتکب شده اید بپذیرید و عذرخواهی کنید. با این کار، نوجوان شما ممکن است عذرخواهی را بیاموزد و در صورت بی احترامی به شما عذرخواهی کند. چنین رفتاری به آنها کمک می کند بفهمند که لازم نیست همه کارها را به درستی انجام دهند و اینکه اشتباه کنند یا مرتکب اشتباه شوند اشکالی ندارد. اگر ببینند که شما با آنها با درک، مراقبت و عشق رفتار می کنید، گستاخی و بی احترامی می تواند فروکش کند.

نوجوان خود را تحسین کنید.

بی ادبی نوجوانان، باید ها و نباید در برخورد با آنها | پزشکت

وقتی فرزندتان کار خوبی انجام می دهد، همیشه از او قدردانی کنید. این می تواند اعتماد به نفس آنها را تقویت کند و حتی آنها را به شما نزدیک کند. در مورد دستاوردهای فرزندتان یا کارهایی که انجام می دهند، صریح صحبت کنید. اگر نوجوان شما به ورزش، آثار هنری یا سایر فعالیت ها علاقه دارد، اجازه دهید ثبت نام کند. این عمل به آنها کمک می کند بفهمند که شما از ارزش ها و علایق آنها آگاه هستید.

نباید های برخورد با بی ادب نوجوانان

هنگام برخورد با یک نوجوان بی ادب از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • بحث: وقتی عصبانی می شویم، تمایل داریم حرف هایی را بزنیم که منظور ما نیست. در بزرگسالی، باید خود را آرام کنید و از مشاجره اجتناب کنید. در صورت نیاز به گفتگو، کمی به خود وقت دهید و سپس صحبت کنید. این به شما کمک می کند از مشاجره اجتناب کنید.
  • خسته شدن: خستگی ممکن است ناامیدی را افزایش دهد و نوجوان شما فقط سرخورده شود. هیچ نوجوانی نمی خواهد به یک صحبت تکراری گوش دهد. ضروری است که یا صحبت ها را در زمان دیگری و در مکان متفاوت توضیح دهید یا منتظر بمانید تا آنها به آنچه شما به آنها گفته اید عمل کنند. وقتی نوجوان خود را آزار می دهید، ممکن است احساس کند به او اعتماد ندارید.
  • دفاعی بودن: هیچ وقت مسائل را شخصی نگیرید. به خود یادآوری کنید که فرزند شما در تلاش است تا اعلام استقلال کند.
  • طعنه آمیز بودن: این بدون شک باعث ایجاد کینه و افزایش فاصله بین شما و فرزندتان می شود. همیشه بین طنز و طعنه مرز بگذارید.
  • برخورد با یک نوجوان بی ادب می تواند برای والدین خسته کننده باشد. اما همیشه به یاد داشته باشید که این فقط یک مرحله است. با فرزند خود و خودتان صبور باشید و بر رفتار او تمرکز کنید و او را سرزنش نکنید.
توصیه آخر:

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/how-to-deal-with-disrespectful-teens_00765852/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز