لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سرکشی نوجوان چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

سرکشی نوجوان چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

سرکشی نوجوان چیست و چگونه آن را مهار کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سرکشی نوجوان چیزی است که اکثر والدین با حالت خفیف و برخی دیگر به شدیدترین شکل با آن روبرو هستند. اما به عنوان والدین، شما می خواهید بدانید چگونه با سرکشی یک نوجوان رفتار کنید، به ویژه هنگامی که آنها از کنترل خارج می شوند. سرکشی نوجوانان اقدامی است که بیشترین ادعای استقلال و پایبندی اندک به توصیه های والدین را در دوران نوجوانی زندگی کودک دارد. به آن “سرکشی” می گویند زیرا منجر به رویارویی شدید بین نوجوان و والدین آنها می شود. سرکشی نوجوانان ممکن است برای والدین، خودجوش و غیر منطقی به نظر برسد، اما چندین دلیل اساسی در پشت این رفتار وجود دارد.

چرا نوجوانان سرکش می شوند؟

دلایل متعددی در پس سرکشی در دوران نوجوانی وجود دارد:

تمایل به مستقل بودن: نوجوانان بین دوره بزرگسالی و کودکی قرار دارند. این مرحله باعث افزایش انگیزه برای تغییر وضعیت موجود می شود. تمایل به مستقل بودن منجر به افزایش مخالفت با قوانین و عدم گوش دادن به والدین می شود.

تشدید اختلافات با والدین: قوانینی که آنها از دوران کودکی رعایت می کردند، به نظر می رسد اکنون خفه کننده است. آنها منطق چنین قواعدی را زیر سوال می برند و احساس می کنند که قوانین والدین، آزادی آنها را محدود می کند. یک نوجوان ممکن است چیزهایی را دوست داشته باشد که برای نسل خود “جالب” است، اما ممکن است توسط والدین مورد تأیید قرار نگیرد.

تصمیمات تکانشی: کارشناسان اظهار می کنند که نوجوانان، مستعد انتخاب های تکانشی هستند. تمایل به جستجوی هیجان و مواجهه با تجربیات هیجان انگیز، قضاوت های یک نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت می تواند روند تفکر اختیاری را تیره کند، که ممکن است در نهایت آنها قوانین را نقص کند و خطرات را به نفع پاداش نادیده بگیرد.

فشار همسالان: طرز فکر نوجوان بر نظر گروه های همسال خود تأکید بیشتری می کند تا بتواند در آن گروه ها احساس تعلق داشته باشد. یک نوجوان ممکن است بخواهد کارهایی را برای رضایت همسالان انجام دهد، حتی اگر والدین مخالف باشند.

تغییر در ساختار مغز: محققان معتقدند که ارتباطات بین نورون های مغز تا اواسط دهه 20 کاملاً رشد نمی کند. تأثیر بلوغ بر مغز نیز بیشتر می شود. یک ساختار عصبی نابالغ با تغییر مداوم در طراحی مغز بر تصمیم گیری آنها تأثیر می گذارد و منجر به یک رفتار سرکش می شود.

تغییرات هورمونی و سرکشی نوجوانان

ترکیبی از هورمون هایی که در نوجوانی پمپاژ می کنند می تواند باعث تغییر شدید در روند فکر شود. به عنوان مثال، تولید تستوسترون در پسران در دوران نوجوانی ده برابر بیشتر از آن چیزی است که قبلاً داشتند. هورمون های جنسی تأثیر قابل توجهی بر عملکرد مغز دارند و ممکن است بر انتقال دهنده های عصبی ضروری تأثیر بگذارند که منجر به مشکلات خلقی و رفتاری می شود.

اثرات مثبت سرکشی نوجوانان

سرکشی نوجوان چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟ | پزشکت

کلمه “سرکشی” همه منفی به نظر می رسد اما در نوجوانان، این بخش مهمی از روند رشد است. بر همین اساس، سرکشی نوجوانان می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد:

نوجوانان می توانند آشکارا نظر خود را برای والدین ابراز کنند. به احتمال زیاد یک نوجوان به جای پیروی کورکورانه از قانونی، با والدین خود گفتگو می کند تا مسائل را بهتر درک کند. این بدان معناست که می توانید با نوجوان بالغ خود در اکثر مواقع صحبت کنید.

برخی از سرکشی ها به دلایل خوبی منجر به استقلال می شوند. به عنوان مثال، مقاومت در برابر کمک والدین در بستن چمدان و انجام همه این کارها به تنهایی کمک بزرگی به والدین است!

سرکشی، عناصر رفتار اجتماعی مناسب را آموزش می دهد. اگر نوجوان هرگز عصیان نکند، هرگز فرصتی برای درس گرفتن از اشتباهات خود نخواهد داشت.

سرکشی، به یک نوجوان احساس بزرگ شدن می دهد. نوجوانان در مسیر بزرگسال شدن هستند. یک سرکشی سالم به دلایل خوب می تواند باعث شود که نوجوان مانند یک فرد بزرگسال با مسئولیت پذیری رفتار کند.

در برخی شرایط سرکشی، اعتماد به نفس را تقویت می کند سرکشی نوجوانان سالم مطمئناً سناریوی مطلوبی است. اما این سرکشی منفی نوجوانان است که شما به عنوان والدین باید با آن کنار بیایید.

علائم شدیدتر شدن سرکشی نوجوانان

در اینجا نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد سرکشی از مرزهای خود فراتر رفته است:

  • تغییر نگرش و تعامل کمتر با اعضای خانواده
  • همیشه پاسخ های کوتاه و بی ادبانه می دهید.
  • نشان دادن مزاحمت و پرخاشگری طولانی مدت نسبت به والدین یا سایر اعضای خانواده
  • هیچ تردیدی در مورد انجام دادن رفتارهای پرخطر مانند مصرف دخانیات و سوء مصرف الکل ندارید.

با استفاده از مراحل ذکر شده در قسمت قبل با فرزند خود صحبت کنید. از شهود خود استفاده کنید. کارشناسان اظهار می کنند که اگر رفتار کودک از نظر والدین نگران کننده باشد، احتمالاً نگران کننده است. مشورت با پزشک یا روانشناس هیچ اشکالی ندارد.

چگونه با یک نوجوان سرکش رفتار کنیم؟

سرکشی نوجوان چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟ | پزشکت

دیدن عصیان فرزند شما علیه شما ممکن است آزاردهنده باشد. اما می توانید با این اقدامات ساده با آن مقابله کنید:

آرامش خود را حفظ کنید.
  • یک زبان بدن، بیان، و نگرانی واقعی را در صدای خود نشان دهید.
  • آرام باشید و از لحنی مودبانه برای پرسیدن آنچه در ذهن آنهاست استفاده کنید.
  • نوجوانان هنوز کودک هستند. اگر دلایلی برای عصیان آنها نمی بینید دچار تعجب نشوید.
محدودیت مناسب تعیین کنید.

مجازات ها مانند گذشته زمانی که نوجوان شما خردسال بوده جواب نمی دهند. یک نوجوان می تواند پرخاشگر باشد و حتی ممکن است برای نشان دادن سرکشی، کارهای اشتباه را عمداً انجام دهد. به نوجوان سیلی نزنید، او را در اتاقی حبس نکنید یا از خوردن غذای مورد علاقه اش به عنوان تنبیه جلوگیری کنید.

به عنوان دوست مکالمه محترمانه داشته باشید.

شما هم دوران نوجوانی را پشت سر گذاشته اید! فکر کنید که نوجوانان چگونه فکر می کنند و برای مدتی خود را جای آنها بگذارید. این به شما کمک می کند از کلمات، عبارات و جملات مناسب استفاده کنید.

عبارات اقتدارگرا را قطع کنید (“من پدر شما هستم، و من بهتر می دانم پس گوش دهید.”)، در عوض از جملات آرام استفاده کنید (“سلام رفیق، من پدر تو هستم و یکی دو مورد دیگر را می دانم. بیایید گپ بزنیم”). ترکیبی از زبان بی روح و لحن آرام می تواند به نرم شدن نوجوان سرکش کمک کند.

مقاصد خود را توضیح دهید.

سرکشی نوجوان چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟ | پزشکت

نوجوان شما قوانین شما را درک نخواهد کرد مگر اینکه دلیل آن را بداند. به عنوان مثال، اگر نوجوان خود را از حضور در مهمانی های شبانه منع می کنید، به او بگویید که این کار را انجام می دهید زیرا می ترسید چنین مهمانی هایی برای فعالیت های غیرقانونی مانند مشروبات الکلی و سیگار کشیدن زیر سن قانونی و استفاده از مواد مخدر باشد.

مکالمه را پیش ببرید و توضیح دهید که چگونه این عادات می توانند بر زندگی نوجوانان و حتی خانواده آنها تأثیر بگذارند. در صورت نیاز از مثالها استفاده کنید. اگر شما با احترام توضیح دهید که قوانین و دستورالعمل های موجود در منطق چیست، او را با پیامدهای منفی انجام کارهای اشتباه آشنا کنید. مهمتر از همه، وقت بگذارید تا به دیدگاه آنها در مورد شرایط گوش دهید.

با یک راه حل برد-برد همراه باشید.

بحث در مورد محدودیت ها با نوجوان به این معنا نیست که شما باید خواسته های آنها را نادیده بگیرید.

راه حلی برای مشکل ارائه دهید. به طرحی فکر کنید که برای هر دوی شما مفید باشد. کلماتی مانند “خوب، من به شما اجازه می دهم که به گردش بروید، اما به یک شرط”. این به نوجوان کمک می کند احساس کند که شما سازگار هستید و فقط به او دستور انجام کارها را نمی دهید. به شیوه ای مشابه والدین برای کودکان نوپا، نوجوانان هنگام ارائه انتخاب ها احساس کنترل بیشتری می کنند.

داشتن رویکردی سیستماتیک و گام به گام در مورد سرکشی نوجوانان، جایی که برای آرام کردن موقعیت و ایجاد فضایی برای گوش دادن به آن وقت می گذارید، بهترین راه برای آرام کردن اوضاع است. اما گاهی اوقات شما و نوجوانتان بسیار عصبانی شده اید و از اینکه صحبت از کنترل خارج می شود ناراحت است.

چگونه از سرکشی نوجوانان جلوگیری کنیم؟

سرکشی نوجوان چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟ | پزشکت

ممکن است نتوانید از سرکشی نوجوانان به طور کامل اجتناب نکنید، اما می توانید از رسیدن به افراط جلوگیری کنید:

قوانین محکم و در عین حال معقول تعیین کنید. به عنوان مثال، به دوستان نوجوان خود اجازه دهید از مکان شما برای بازی های ویدئویی و پیتزا دیدن کنند. اما این قانون را تعیین کنید که نوجوان بعد از رفتن دوستان اتاق را تمیز کند. قوانینی وضع کنید که به صورت برد-برد باشد، قوانینی که به استقلال نوپای نوجوان احترام می گذارد و در عین حال به شما اجازه می دهد از کنترل امور خارج شوید.

به جای مشاجره، گفتگو داشته باشید. یک قانون را با ضربه زدن به مکالمه و نه با دیکته کردن آن اجرا کنید. قوانینی وضع کنید که نوجوان را آنقدر محدود نکند که احساس کند در آزمایش محدودیت های سخت تحت فشار است.

عواقب منطقی تعیین کنید. اگر نوجوان قانون را زیر پا بگذارد، باید یک عواقبی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر نوجوان پس از برگزاری یک مهمانی بازی ویدئویی با دوستان خود اتاق خود را تمیز نکند، پس او نمی تواند در مهمانی بعدی شرکت کند. با نوجوان خود در مورد بهترین روش برای تعیین پیامدها صحبت کنید تا هر دو بتوانند آرامش خاطر داشته باشند.

رفتار خوب را تحسین کنید. لحظاتی را که نوجوان کار درستی انجام می دهد قدر بدانید. به عنوان مثال، وقتی نوجوان به تنهایی اتاق را تمیز می کند، بدون اینکه به او گفته شود، چند کلمه خوب بیان کنید. با لبخند و کلماتی که نشان می دهد واقعاً از تلاش های آنها قدردانی می کنید، او را تحسین کنید.

ستایش بهترین پاداش است اما گاهی اوقات می توان از پاداش های مادی نیز استفاده کرد. شما می توانید به آنها اجازه دهید بستنی بخورند یا لباس جدیدی بخرند.

به نوجوان خود فضا و حریم خصوصی بدهید.

اشکالی ندارد که نوجوانان با دوستان خود در مورد تلفن شایعه صحبت کنند و بعد از ساعت مدرسه وقت بیشتری را با آنها بگذرانند. اگر نوجوان شما از قوانین دیگر پیروی می کند، مشکلی نیست که او برای خود وقت داشته باشد. همیشه به این موارد اشاره نکنید زیرا می تواند آنها را ناراحت کرده و آنها را سرکش کند.

دانش و منابع را به اشتراک بگذارید به نوجوانان بگویید که چگونه سرکش شدن به دلیل فشار همسالان می تواند نتایج نامطلوبی داشته باشد. آنها را با خطرات مصرف مشروبات الکلی و دخانیات آشنا کنید. با آرامش به آنها توضیح دهید که چگونه چنین چیزهایی ارزش دعوا با والدین را ندارند. به نوجوانان منابع دهید تا از پیشنهادات سیگار یا نوشیدنی خودداری کنند. این به مقاومت در برابر فشار همسالان کمک می کند.

مهمترین چیز این است که برای گوش دادن به نوجوان خود و شنیدن دیدگاه او، وقت بگذارید. اگر احساس کنند که شما برای گوش دادن به آنها ارزش قائل هستید، به احتمال زیاد به شما گوش خواهند داد.

سرکشی نوجوان باعث نگرانی والدینشان می شود. اینطور احساس می کنید که مجادله ها و مشاجرات شما با آنها پایان ندارد و ممکن است وضعیت ناامید کننده به نظر برسد. اما هنگام برخورد با چنین رفتاری خونسردی خود را حفظ کرده و پایه و اساس یک رابطه سالم با نوجوان خود را ایجاد کنید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/teen-rebellion_00389300/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز