لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

یوگا برای کاهش وزن

یوگا برای کاهش وزن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


یوگا برای کاهش وزن و لاغری می تواند موثر باشد به شرطی که نحو درست انجام شود. علاوه بر کاهش وزن، انجام تمرینات یوگا به رشد فیزیکی، ذهنی و معنوی شما کمک می کند. همچنین تمرین یوگا این امکان را به شما می دهد که کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. یوگا همچنین ممکن است راه حل موثری برای کمک به کاهش وزن باشد. شما در طول جلسات متعدد یوگا به تدریج متوجه می شوید که خودآگاهی به دست آمده از طریق تمرینات آرام یوگا باعث کاهش وزن شما شده است. یوگا در احساس سیری و پیشگیری از پرخوری به شما کمک می کند. در واقع یوگا باعث می شود تا بر جنبه جدیدی از غذا خوردن که به صورت آگاهانه است، تمرکز کنید.

بررسی ها نشان می دهد که یوگا به روش های مختلف برای رسیدن به تناسب اندام و  تثبیت وزن کمک می کند. برخی از مهمترین این روش ها عبارتند از:

افزایش ذهن آگاهی

جنبه های ذهنی و معنوی یوگا بر توسعه ذهن آگاهی تمرکز دارد. این تمرینات باعث افزایش آگاهی شما در سطوح مختلف می شود. ذهن افراد آکنده از افکار مختلف است.  این افکار بر ذهن، بدن و روح شما تأثیر می گذارند. تمرینات یوگا می تواند شما را از تاثیر افکار مختلف آگاه تر کند.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که از طریق تمرین یوگا ذهن آگاهی خود را توسعه می دهند، بهتر می توانند در مقابل خوردن غذاهای غیرمفید مقاومت کنند. همچنین تمرینات منظم یوگا باعث می شود تا با بدن خود هماهنگ تر شده و از پرخوری پرهیز کنید. به نظر می رسد که یوگا به ویژه برای افرادی که در حال تلاش برای کاهش وزن هستند، بسیار مفید است.

بررسی ها نشان می دهد که تمرین برای افزایش تمرکز حواس دارای مزایای بلند‌ مدت مثبتی است. این مزایا همچنین شامل مهارت های خوردن یا فعالیت های بدنی نیز می شود. در واقع یوگا هیچ تاثیر قابل توجهی بر کاهش وزن مستقیم ندارد، اما استمرار در انجام تمرینات یوگا باعث افزایش خود آگاهی و تمرکز حواس در افراد می شود. یکی از مزایای خودآگاهی این است که شما یاد می گیرید با تمرکز و حضور ذهن کامل غذا بخورید.  در نتیجه خوردن آرام غذا همراه با حضور ذهن به طور غیر مستقیم در کاهش وزن به شما کمک می کند.

معمولا توصیه می‌شود که ورزش یوگا را با شکم پر انجام ندهید. همچنین سعی کنید قبل از انجام یوگا، انتخاب‌های غذایی سالمی داشته باشید. پس از یک جلسه یوگا، ممکن است تمایل بیشتری به خوردن غذاهای تازه و فرآوری نشده داشته باشید. همچنین به تدریج یاد می گیرید که هر لقمه را با دقت بیشتری جویده و آهسته تر غذا بخورید. این تاثیرات مثبت یوگا به طور غیر مستقیم باعث کاهش وزن تدریجی شما می شوند.

بهبود کیفیت خواب

تمرینات یوگا ممکن است به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند. پس از شرکت در چند جلسه یوگا متوجه می شوید که شب ها راحت تر به خواب می روید. زمانی که تمرینات یوگای مداوم داشته باشید، خواب عمیق تری خواهید داشت. شما باید در حالت ایده آل، هر شب بین 6 تا 9 ساعت بخوابید.

خواب با کیفیت اغلب با کاهش وزن همراه است. بررسی ها نشان می دهد افرادی که دچار بی خوابی هستند نسبت به افرادی که الگوی خواب طبیعی را رعایت می کنند، چربی کمتری از دست می دهند. بی خوابی تأثیر نامطلوبی بر کارکرد اعضای مختلف بدن دارد. همچنین یکی دیگر از عوارض مهم بی خوابی، کاهش متابولیسم و انباشته شدن ذخایر چربی در بدن است.

انجام برخی از تمرینات یوگا که یوگا نیدرا یا خواب یوگی نیز نامیده می شود می تواند در  رسیدن به آرامش و داشتن خوابی عمیق تر به شما کمک کند. یوگانیدرا هوشیاری، حضور در لحظه و ذهن آگاهی شما را افزایش می دهد. همچنین در طول یوگا نیدرا می توانید اهداف مختلفی را برای خود تعیین کنید. یوگانیدرا  می تواند در رسیدن به هدف کاهش وزن به شما کمک کند.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که به مدت 8 هفته یوگا نیدرا انجام می دهند، به سطوح بالایی از ذهن آگاهی می رسند. این ذهن آگاهی شامل عمل با آگاهی و عدم قضاوت در مورد تجربیات درونی است. هر چه افراد تمرینات بیشتری داشته باشند، سطح تمرکز آنها نیز به همان اندازه بهبود پیدا می کند.

افزایش کالری سوزی

یوگا برای کاهش وزن || پزشکت

ورزش یوگا دارای تمرینات بسیار متنوعی است. انواع خاصی از تمرینات یوگا وجود دارد که می توان آنها را ورزش هوازی به حساب آورد. تمرینات پرتحرک و شدید یوگا به شما کمک می کند تا بیشترین کالری را بسوزانید. این تمرینات هوازی در پیشگیری از افزایش وزن بدن بسیار موثر هستند.

همچنین تمرینات قدرتی یوگا شما را دائماً در حال حرکت نگه داشته  و به شما کمک می کند تا کالری های اضافه خود را بسوزانید. یکی دیگر از مزایای ورزش یوگا افزایش قدرت عضلانی و بهبود سوخت و ساز بدن است. بررسی ها نشان می دهد که ورزش یوگا برای از بین بردن چربی های اضافه بدن به خصوص چربی شکم، بسیار موثر است.

یوگا باعث کمک به تغییر رفتار، کاهش وزن، سوزاندن کالری بیشتر، افزایش تمرکز حواس و کاهش استرس می شود.  این عوامل در مجموع به شما کمک می کنند تا مصرف غذای خود را کاهش داده و از اثرات زیانبار پرخوری آگاه شوید.

یوگا قدرتی برای کاهش وزن چیست؟

یوگای قدرتی مجموعه تمریناتی مبتنی بر رسیدن به تناسب اندام است. در واقع می توان گفت که یوگای قدرتی تلفیقی خوب از ارزش های سنتی یوگا با نیاز روز  یعنی رسیدن به تناسب اندام و کاهش وزن است. این سبک خاص یوگا به جای افزایش تمرکز بر روی تقویت عضلات بدن  تمرکز می کند. انجام این تمرینات باعث ورزیده و قدرتمند شدن بدن می شود. همچنین یکی از مهمترین مزایای یوگای قدرتی سوزاندن کالری بسیار زیاد است. با انجام یوگای قدرتی علاوه بر انعطاف پذیری بیشتر بدن از کاهش وزن و تناسب اندام نیز لذت خواهید برد.

یوگای قدرتی روز به روز در سراسر جهان محبوب تر می شود. در واقع یوگای قدرتی یک فرم مدرن از یوگا است که قدرت محور بودن تمرینات باعث شده که بیشتر مورد توجه افراد قرار بگیرد.

فواید یوگای قدرتی

یوگا برای کاهش وزن || پزشکت

یوگای قدرتی دارای فوائد بسیار زیادی بر سلامت روان و جسم است. برخی از مهمترین فوائد یوگای قدرتی عبارتند از:

به سوزاندن کالری های اضافه بدن کمک می کند.

  • یوگا قدرت متابولیسم شما را بهبود می بخشد.
  • باعث آرام و ریلکس شدن جسم و ذهن می شود.
  • استرس و تنش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  • باعث افزایش حضور ذهن، تمرکز و خودآگاهی می شود.
  • باعث ایجاد قدرت، استقامت و انعطاف پذیری عضلات شده و هسته مرکزی بدن را تقویت می کند.

در چه صورت یوگای قدرتی را انجام ندهیم؟

سبک یوگایی که برای تمرین انتخاب می کنید، بستگی به هدف شما دارد. اگر می خواهید از شر درد خلاص شوید و به دنبال یک تمرین درمانی هستید، این شکل از یوگا برای شما مناسب نیست.

همچنین اگر دارای شرایط زیر هستید بهتر است از یوگای قدرتی صرف نظر کرده و یا تمرینات را تحت نظر پزشک انجام دهید:

  • باردار هستید.
  • از صدمات جدی رنج می برید.
  • اخیرا یک عمل جراحی داشته اند.
  • دارای یک بیماری یا اختلال جدی هستید.

هر چند وقت یکبار برای کاهش وزن باید یوگا انجام دهیم؟

یوگا برای کاهش وزن || پزشکت

برای کاهش وزن تا جایی که ممکن است تمرینات یوگا را انجام دهید. شما می توانید حداقل 3 تا 5 بار در هفته و هر بار حداقل 1 ساعت تمرینات را تکرار کنید.

اگر مبتدی هستید، یوگا را به آرامی شروع کنید. برای پیشگیری از گرفتگی عضلات و یا سایر صدمات ورزشی تمرینات شما باید حتما آرام و ملایم باشد. بهترین کار این است که با یک تمرین 20 دقیقه ای شروع کنید. پس از آن می توانید زمان انجام تمرینات را به تدریج افزایش دهید. این کار به شما امکان می دهد که قدرت و انعطاف پذیری خود را افزایش داده و از بروز صدمات ورزشی پیشگیری کنید. یک روز در هفته را به استراحت اختصاص بدهید. همچنین تمرینات یوگای خود را با فعالیت هایی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا ترکیب کنید تا فواید بیشتری برای قلب و عروق داشته باشد.

به عنوان بخشی از برنامه روزانه، از وزن کردن خود بعد از کلاس یوگا، خودداری کنید. زیرا در طول انجام ورزش مقداری از آب بدن به صورت عرق از دست می رود. بنابراین وزنی که ترازو به شما نشان می دهد وزن دقیق شما نیست. به جای این کار می توانید در ساعت های مشخصی از روز و قبل از انجام یوگا وزن خود را اندازه گیری کنید.

تمرینات یوگا برای لاغری در منزل

اگر به دلایل خاص امکان شرکت در کلاس های یوگا را ندارید می توانید تمرینات را در خانه انجام دهید. فراموش نکنید که مهمترین چیز در انجام تمرینات ورزشی ممارست است. داشتن انگیزه کافی به شما کمک می کند که از انجام ورزش یوگا لذت برده و آن را جزء اولویت های زندگی خود قرار دهید. برخی از تمرینات مفید یوگا که می توانید آنها را به راحتی در خانه انجام دهید، عبارتند از:

سلام بر خورشید

این تمرین 12 مرحله دارد که باید آنها را به ترتیب و پشت سر هم انجام بدهید. انجام مجموعه حرکات سلام بر خورشید باعث گرم شدن بدن و افزایش قدرت عضلات شکمی می شود. شما می توانید برخی از موقعیت ها را برای مدت طولانی تر حفظ کرده و یا سرعت و شدت تمرین را افزایش دهید.

برای انجام این تمرینات، می توانید راهکارهای زیر را رعایت کنید:
  • در حالت ایستاده، کف دستها را در مقابل سینه روی هم قرار می دهیم.
  • همانطور که کف دستها روی هم است بازوها را همزمان به بالای سر می بریم.
  • همراه با بازدم از کمر به پایین خم شده و کف دست ها را روی زمین می گذاریم.
  • انگشتان پای راست را به عقب کشیده و پای چپ خود را در زاویه قائم نگه می داریم.
  • همراه با بازدم انگشتان پای چپ را هم به عقب برده و وزن خود را بر روی کف دستها قرار می دهیم.
  • زانوها را خم کرده و سینه و پیشانی خود را روی زمین می گذاریم. انگشتان پا را خم کرده و باسن را بالا نگه می داریم.
  • بالاتنه را مانند حرکت مار کبری به بالا می کشیم. پاها باید کاملا روی زمین بوده و وزن بدن بر روی کف دست ها باشد.
  • در حالیکه هوا را به تدریج و آهسته از ریه های خود خارج می کنیم، با فشار بر روی کف دست ها باسن را بالا می کشیم.
  • حرکت چهارم را دوباره تکرار می کنیم. با این تفاوت که جای پاها را با هم عوض کرده و ابتدا پای چپ را عقب می کشیم.
  • در ادامه همراه با بازدم پای عقب خود را جلو می آوریم تا پاها کنار هم قرار بگیرند. سپس آهسته بالا تنه را بلند می کنیم.
  • هوا را آهسته به درون ریه ها می کشیم.  دست ها را به بالای سر برده و تا جایی که می توانیم بالاتنه را به عقب می کشیم.
  • در پایان هوا را آهسته از ریه های خود خارج می کنیم. دستها را در کنار تنه قرار داده و بدن را به حالت اول برمی گردانیم.

حرکت قایق

حرکت قایق تمام اندام ها به خصوص هسته مرکزی بدن را درگیر می کند. یکی دیگر از فوائد مهم حرکت قایق کمک به کاهش استرس های روزمره است. برای حرکت قایق می توانید مراحل زیر را در منزل انجام دهید:

  • ابتدا بر روی زمین بنشینید. پاها را به سمت شکم جمع کرده و کمر خود را صاف نگه دارید.
  • دست ها را به صورت موازی با سطح زمین در مقابل خود دراز کنید. کمر باید کاملا صاف باشد.
  • پاهای خود را صاف کرده و در مقابل خود بلند کنید. تعادل خود را روی باسن حفظ کرده و نیم تنه را به عقب بکشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز