لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

در صورت تجاوز جنسی چه باید کرد؟

در صورت تجاوز جنسی چه باید کرد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


راهکار هایی برای مقابله با تجاوز جنسی وجود دارد. این در حالی است که برخی افرادی که اسم تجاوز را می شنوند به دنبال این موضوع هستند که در صورت تجاوز جنسی چه باید کرد؟ راهکارهایی برای مقابله و کاهش بروز مشکلات بعد از تجاوز جنسی وجود دارد. بر همین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله راهکارهای مربوط به مقابله با تجاوز را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید بهبودی بعد از تجاور جنسی را تسریع کنید. تجاوز جنسی، رابطه جنسی اجباری (از جمله نیروی جسمی و اجبار روانی) است. تجاوز می تواند زنان و مردان قربانی (یا عاملان) را درگیر کند. این امر بین دگرجنسگرایان و همچنین همجنسگرایان (تجاوز به همجنسگرایان) و موارد دیگر رخ می دهد.

اما حمله جنسی با تجاوز جنسی متفاوت است. حمله جنسی زمانی اتفاق می افتد که شخصی عمداً و بدون رضایت شخص دیگری را لمس کند. حتی حمله جنسی می تواند شامل طیف وسیعی از جرایم جدا از تجاوز مانند حملات، تماس جنسی ناخواسته بین بزهکار و قربانی مانند گرفتن یا نوازش، و همچنین تهدیدهای کلامی باشد. حمله جنسی ممکن است شامل نفوذ (تجاوز جنسی) باشد یا نشود.

مراحل اولیه مقابله با تجاوز جنسی

در صورت تجاوز جنسی چه باید کرد؟ | پزشکت

پس از یک تجاوز جنسی، ممکن است برایتان خیلی سخت باشد که دقیقاً بدانید چه کاری باید انجام دهید یا چگونه باید پاسخ دهید. سیل عواطف ممکن است فرد را درگیر کند و منجر به بروز خشم، درد، خستگی مزمن و موارد دیگر شود. تصمیم گیری در مورد اینکه در مرحله بعد از تجاوز جنسی چه کاری باید انجام دهید، ممکن است بسیار پیچیده و گیج کننده به نظر برسد.

رفتار هر فرد بعد از تجاوز جنسی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. هر فرد به طور متفاوتی از یک واقعه آسیب زا بهبود می یابد. یادگیری اینکه در صورت تجاوز جنسی چه کاری باید انجام دهید، به شما در مقابله به یک مشکل سخت و پیچیده کمک کند.

به گفته، یک مددکار اجتماعی بالینی دارای مجوز و صاحب امتیاز بخشی از دانشکده الحاقی مددکاری اجتماعی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، مراحل اولیه بهبودی از حمله جنسی شامل موارد زیر است:

امنیت خود را تضمین کنید.

مهمترین کاری که باید بلافاصله پس از حمله جنسی انجام دهید، اطمینان از قرار گرفتن در یک مکان امن است. در هنگام حمله فیزیکی یا جنسی، مغز در حالت واکنش بیش از حد قرار می گیرد. در طی ضربه، سیستم لیمبیک (بخشی از مغز که شامل پردازش احساسات است و مسئول جنگ یا مکانیسم پرواز است) قسمت منطقی مغز را به دست می گیرد.

به گفته جسیکا کلاین، “اولین و مهمترین فاکتور این است که باید امنیت و رفاه خود را در اولویت قرار دهید. ” ایجاد احساس امنیت و رفاه می تواند مراحل مختلفی را در بر داشته باشد. این می تواند به معنای تماس گرفتن از نزدیکترین دوست یا یکی از اعضای خانواده معتمد شما باشد تا آنها در کنار شما بماند. یا حتی ممکن است تصمیم بگیرید تنها باشید و خودتان را زیر پتو حبس کنید. مهم این است که شما باید در وضعیتی قرار بگیرید که احساس امنیت کنید.

کمک بگیرید.

پس از ایجاد احساس امنیت، گام بعدی دستیابی به یک فرد برای حمایت و پشتیبانی از شما است. کلاین توضیح می دهد که پس از اینکه فرد شوک اولیه ضربه جنسی را تجربه کرد، این وضعیت اغلب یک دوره اضطراب یا افسردگی به دنبال دارد.

تجربه روانشناختی دیگری که ممکن است پس از حمله جنسی رایج باشد، “تفکیک” نامیده می شود. تفکیک، احساس جدا شدن از تجربه حسی، احساس خود یا سابقه شخصی فرد است. کلاین توصیه می کند که حمایت یا پشتیبانی از فردی که مورد تجاوز قرار گرفته است باید از یک شخص قابل اعتماد انجام شود. این فرد باید سعی در بررسی جزئیات تجاوز فرد نداشته باشد. بلکه با دقت به حرف های فرد گوش کند و پشتیبانی عاطفی را ارائه می دهد.

با یک پزشک مشورت کنید.

در صورت تجاوز جنسی چه باید کرد؟ | پزشکت

اگرچه، بسیاری از افرادی که مورد حمله جنسی قرار گرفته اند ممکن است در ابتدا برای ادامه مراقبت های پزشکی و مشورت با پزشک تردید داشته باشند، اما توصیه می شود که پس از تجاوز به بیمارستان مراجعه کنید. تصمیم برای مراجعه به پزشکی در نهایت انتخابی است که هر بازمانده با توجه به نیازهای عاطفی، جسمی و روانی خود باید برای خود انتخاب کند. اما جستجوی مراقبت های پزشکی فوری فواید بسیاری دارد، از جمله:

  • دریافت حمایت عاطفی از روانشناس و روان پزشک با تجربه و آموزش دیده
  • اطلاعاتی درباره منابعی مانند خدمات مشاوره ای، منابعی برای مراقبت های پزشکی مداوم و موارد دیگر
  • دریافت آزمایش پزشکی قانونی (کیت تجاوز به عنف) که برای جمع آوری DNA و سایر شواهد طراحی شده است.

از واقعیت فرار نکنید.

پس از یک تجربه تجاوز جنسی، اغلب تمایل شدید به نادیده گرفتن و فرار از آن است. اما، پرداختن به این موضوع می تواند برای فرد  حیاتی باشد. یعنی فرد باید قبول کنند که به او تجاوز شده است و سعی کند  با احساسات و تأثیر روانی که یک حمله جنسی اغلب بر روی شخص می گذارد، مقابله کند.

کلاین می گوید: “بهبودی از تجوز جنسی از طریق فرار از واقعیت اتفاق نمی افتد. شما باید از این مرحله عبور کنید. ” سازوکارهای مقابله سالم ممکن است شامل نوشتن در مورد حادثه، صحبت در مورد آن با شخص   مشاوره حرفه ای یا موارد دیگر باشد.

اگرچه همه موارد  حمله جنسی شاید نیاز به مشاوره با روانپزشک را ندارند. اما باید به این مورد توجه داشته باشید که احتمال وقوع مسائل عاطفی و روانی مختلف بعد از هرگونه تجاوز بسیار زیاد است، این موارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انکار (عدم اطلاع از وقوع حمله جنسی و امتناع از رسیدگی به آن)
  • از دست دادن حافظه (عدم توانایی یادآوری برخی یا تمام جزئیات واقعه آسیب زا)
  • کاهش اعتماد به نفس (عدم اعتماد به شهود خود، مقصر دانستن خود در علت حمله)
  • احساس گناه (که می تواند تأثیر منفی روانی ضربه را بدتر کند)
  • اضطراب (در سطوح مختلف از اضطراب خفیف تا حملات هراس و اضطراب فلج شدید)
  • اختلال استرس پس از سانحه (وضعیتی که توسط یک متخصص بهداشت روان قابل درمان است، شامل عدم توانایی در بهبودی پس از تجربه یا مشاهده یک واقعه آسیب زا)

برهمین اساس، بعد از هر گونه تجاوز جنسی، روان درمانی می تواند به شخصی که مورد حمله جنسی قرار گرفته است کمک کند تا از واقعیت فرار نکنند بلکه راهکارهای مقابله با آن را یادبگیرید. هدف از درمان این است که اثرات روانی کلی منفی ناشی از ضربه روی فرد کاهش پیدا کند.

گزینه های قانونی خود را در نظر بگیرید.

در صورت تجاوز جنسی چه باید کرد؟ | پزشکت

گزینه های قانونی پس از وقوع هر گونه تجاوز جنسی، می تواند اقدام واضحی اما بسیار پیچیده تر باشد. بسیاری از افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند گیج می شوند (بخشی از آن به دلیل عوارض عاطفی است که حمله جنسی اغلب به شخص وارد می کند). آنها ممکن است خیلی مایل نباشند حمله را فوراً گزارش دهن. در واقع، طبق بررسی های صورت گرفته از هر 10 مورد حمله جنسی، 8 مورد قربانی، مهاجم را می شناسد و تقریباً از هر 10 مورد تجاوز، 6 مورد در خانه قربانی (یا در خانه دوست یا بستگان قربانی) رخ می دهد.

این آمار، شامل چنین درصد بالایی از قربانیانی که ضارب خود را می شناسند (و اغلب آنها با دوستان و اعضای خانواده عامل این جنایت کاملاً آشنا هستند) یکی از دلایل این است که قربانیان حمله جنسی اغلب شرم، اضطراب و ترس بسیار بالایی را تجربه می کنند.

عامل دیگری که اغلب قربانی را از گزارش تجاوز جنسی منصرف می کند، فکر مجبور به شهادت در مقابل مجرم در دادگاه است.

اگر فردی هستید که در تصمیم گیری در مورد گزارش حمله جنسی مشکل دارید، مهم است که بدانید سکوت شما و عدم گزارش قانونی تجاوزی که به شما شده است در اصل باعث قدرت گرفتن فرد متجاوز می شود. حتی به فرد این قدرت را می دهد که به کار خودش همچنان ادامه دهد و دیگران را مورد تجاوز قرار دهد.

با دیگران ارتباط برقرار کنید.

پس از اینکه یادگرفتید چگونه با تجاوز جنسی خود مقابله کنید و آسیب های ناشی از حمله جنسی را بررسی کردید شاید بازگشت به زندگی قبل از تجاوز برای شما آسان نباشد. به عنوان مثال، بسیاری از قربانیان ممکن است از ترس فلج بمانند، و از موقعیت ها یا مکان هایی که آنها را به یاد واقعه می اندازد، اجتناب می کنند.

کمی تردید درونی می تواند خوب باشد، اما هرگز خود را بیش از حد تحت فشار قرار ندهید. اگر برای بازگشت به زندگی قبلی خود مشکل دارید حتما کمک بگیرید و سعی کنید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

گروه درمانی، یکی از راه های اتصال مجدد است. حتی ممکن است به کاهش یا کاهش علائم افسردگی و بهبود کلی روانشناختی و عاطفی کمک کند. از دیگر پیشنهادات برای ارتباط مجدد پس از حمله جنسی می توان به درگیر شدن در فعالیت های اجتماعی، ارتباط مجدد با دوستان قدیمی و پیدا کردن دوستان جدید اشاره کرد. شرکت در یک کلاس، پیوستن به یک باشگاه ورزشی محلی یا شرکت در یک رویداد اجتماعی در محل کار را در نظر بگیرید، حتی اگر در ابتدا احساس اجتماعی بودن ندارید.

از خودتان مراقبت کنید.

در صورت تجاوز جنسی چه باید کرد؟ | پزشکت

این یک مرحله طولانی مدت است که شامل مهربانی با خود است. خود مراقبتی، هنگام بهبودی از خود سرزنش ها، اعتماد به نفس پایین، احساس گناه و یا سایر احساسات منفی که معمولاً توسط قربانیان حمله جنسی تجربه می شود، مهم است. پرورش خود ممکن است شامل مراحل مختلف عمل باشد، از جمله:

  • برای بازسازی کافی بدن و ذهن خود وقت بگذارید.
  • بیاموزید که از روش های آرام سازی مانند یوگا، مراقبه یا تخیل هدایت شونده استفاده کنید
  • شروع یک برنامه ورزشی منظم را طراحی و اجرا نمایید (اگر قبلاً از نظر جسمی فعال نبوده اید) .
  • برای هرگونه مشکلات جسمی (مانند کاهش خواب) به دنبال درمان های پزشکی باشید.
  • از مواردی که برای ایجاد یک رفتار احساسی استفاده می شود (مانند استفاده از مواد مخدر یا الکل) خودداری کنید.

الکل یک عامل کاهش دهنده کنترول در نظر گرفته می شود و می تواند در روند طبیعی بهبود عاطفی اختلال ایجاد کند و شناخته شده است که باعث بدتر شدن علائم تروما (مانند عصبانیت، افسردگی و انزوای اجتماعی) می شود. بسیاری از درمانگران توصیه می کنند که در طول درمان از مصرف الکل خودداری کنند.

از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید. از وسوسه خود درمانی با الکل یا دارو ها خودداری کنید. مصرف مواد باعث بدتر شدن بسیاری از علائم تروما، از جمله بی حسی عاطفی، انزوای اجتماعی، عصبانیت و افسردگی می شود.همچنین در درمان اختلال ایجاد می کند و می تواند به مشکلات خانه و روابط شما کمک کند.

آمارهای تجاوز جنسی

آگاهی از آمار مربوط به تعداد افرادی که سوء استفاده جنسی یا تجاوز جنسی را تجربه می کنند، ممکن است به کسانی که آسیب مشابهی را تجربه کرده اند، کمک کند تا بدانند که آنها تنها نیستند. دانستن حقایق همچنین می تواند به کاهش برخی از خود سرزنش ها یا گناهان که اغلب به دنبال یک حمله جنسی منجر می شود، کمک کند. برخی از حقایق شگفت آور در مورد تجاوز جنسی و سوءاستفاده جنسی در ایالات متحده وجود دارد. طبق مرکز عدالت خانواده، این موارد عبارتند از:

  • از هر 2 نفر تراجنسی 1 نفر خشونت جنسی را تجربه خواهد کرد.
  • هر 4 زن دوجنسگر 1 نفر خشونت جنسی را تجربه خواهد کرد.
  • از هر 5 مرد همجنس باز 2 نفر مورد آزار جنسی قرار خواهند گرفت.
  • در هر 9 ثانیه یک نفر در ایالات متحده مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد.
  • از هر 4 زن 1 نفر و از هر 6 نفر 1 نفر در طول زندگی خود مورد آزار جنسی قرار می گیرند.
  • 3/13 درصد از زنان دانشگاهی اظهار داشتند که در موقعیت همسریابی مجبور به رابطه جنسی شده اند.
  • تا 83٪ از زنان و 32٪ از مردان که بزرگسالان معلول هستند، قربانی خشونت جنسی شده اند.
  • فقط 28٪ حمله جنسی خود را به پلیس گزارش می دهند.
  • فقط در 2٪ از کل گزارش های حمله جنسی به اداره پلیس گزارش های نادرستی است.
سخن آخر

به خاطر داشته باشید که بهبودی از حمله جنسی یا سوءاستفاده جنسی معمولاً به زمان نیاز دارد. برای برخی از افراد، بهبودی ممکن است هفته ها یا ماه ها به طول انجامد. برای دیگران، بهبودی ممکن است سالها طول بکشد. مهمترین چیزی که باید بخاطر بسپارید این است که تنها نیستید. متأسفانه بسیاری از افراد دیگر نیز مجبور شده اند که مسیری مشابه برای بهبودی را طی کنند. ارتباط برقرار کنید. شاید مهمتر از همه، با خودتان مهربان باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز