لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

روانشناسی و روانپزشکی

متخصصین بهداشت روان

متخصصین رشته های بهداشت روان را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

متخصصین رشته های بهداشت روان، در زمینه های مختلف مربوط به مسائل ذهنی، عاطفی، معنوی یا رابطه ای فعالیت دارند. مراجعه به یک متخصص بهداشت روان با تجربه و دلسوز به شما کمک می کند تا بتوانید، مشکلات زندگی خود را کنترل و حل و فصل کنید.

ما در این مقاله از پزشکت، اطلاعات اساسی و لازم برای یادگیری در مورد انواع مختلف متخصصان بهداشت روان را جمع آوری کرده ایم. برای یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله را تا انتها بخوانید.

متخصصین رشته های بهداشت روان، کدامند؟

افراد مختلفی از متخصصان وجود دارند که در زمینه های مختلف بهداشت روان تخصص دارند. هر یک از آنها نقشی اساسی در شناسایی و درمان مسائل روانشناختی و روانپزشکی دارند. انواع مختلف رشته های تخصصی بهداشت روان عبارتند از:

روانشناس

روان شناسان در علم رفتارها، عواطف و افکار تخصص دارند. آنها در مکان هایی مانند دفاتر خصوصی، بیمارستان ها یا مدارس کار می کنند. روانشناسان طیف وسیعی از مسائل، از مشکلات روابط گرفته تا بیماری های روانی را از طریق مشاوره درمان می کنند. یک روانشناس معمولاً دارای مدرک دکترا است. اما روانشناسان نمی توانند دارو تجویز کنند.

روانپزشک

روانپزشکان عمدتا اختلالات روانی، عاطفی و رفتاری را تشخیص می دهند و آنها را درمان می کنند. آنها از روش های تشخیصی پزشکی، معاینات بدنی و آزمایشات آزمایشگاهی استفاده می کنند.

روانپزشکی شاخه ای از پزشکی است که با ارزیابی، تشخیص، معالجه و مدیریت اختلالات روانی مختلفی که بر احساسات، شناخت و رفتار تأثیر می گذارد، سروکار دارد. روانپزشکان، پزشکانی هستند که در روانپزشکی تخصص دارند. آنها بعد از دوره دکترای پزشکی عمومی تخصص روانپزشکی را به پایان رسانده اند.

روانپزشکان در طی آموزشهای تخصصی خود، عملکردهای مغز و رابطه پیچیده بین بدن و مغز را مطالعه می کنند. آنها واجد شرایط تشخیص بین علل جسمی و روانی پریشانی ذهنی و جسمی هستند.

آنها همچنین تنها متخصصین بهداشت روان هستند که مجاز به تجویز و نظارت بر دارو می باشند.

اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای اختلالات پیچیده به روانپزشک مراجعه کنند. فوق تخصص های روانپزشکان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • روان پزشکی قانونی
  • روانپزشکی سالمندان
  • روانپزشکی اختلالات یادگیری
  • روانپزشکی کودکان و نوجوانان
روانکاو

یک روانکاو در کشف انگیزه های سرکوب شده یا ناخودآگاه، اضطراب ها و درگیری های داخلی به فرد کمک خواهد کرد. روانکار نظریه ها و عملکردهای زیگموند فروید را دنبال می کند. همچنین از طریق تکنیک هایی زیر می تواند به فرد کمک کند:

  • تداعی آزاد
  • تعبیر خواب
  • تجزیه و تحلیل مقاومت و انتقال
پرستار روانپزشکی

پرستاران روانپزشکی، پرستاران آموزش دیده ای هستند که در زمینه بهداشت روان تخصص دارند. آنها به دلیل روابط درمانی با افرادی که از آنها کمک می گیرند مشهور هستند.

پرستاران روانپزشکی روان درمانی انجام نمی دهند و داروهای روانپزشکی تجویز نمی کنند. آنها اغلب با رفتارهای چالش برانگیز مرتبط با بیماری های روانی روبرو می شوند. آنها تحت نظارت یک روانپزشک فعالیت می کنند.

روان درمانگر

روان درمانگر” اصطلاحی برای برخی از متخصصان بهداشت روان است که می تواند شامل روانشناسان و درمانگران باشد. همه این متخصصان روان درمانی ارائه می دهند. روان درمانی نوعی “گفتگو درمانی” است که برای بهبود سلامت روان و سلامتی عمومی بیماران طراحی شده است.

روش های مختلف روان درمانی وجود دارند. آنها می توانند شامل گفتگو درمانی، گروه درمانی، بیان درمانی و موارد دیگر باشند. مشهورترین نوع آن درمان شناختی رفتاری (CBT) است. CBT برای کمک به یادگیری نحوه تغییر شناخت رفتارهای منفی، الگوهای فکری یا احساسات می توان از CBT استفاده کرد.

مشاور بهداشت روان

مشاور بهداشت روان” اصطلاحی گسترده برای توصیف شخصی است که مشاوره می دهد. عناوین آنها ممکن است شامل اصطلاحات “غیر حرفه ای” یا “حرفه ای” باشد. از آنجا که این اصطلاح تا حدودی مبهم هست، پرسیدن در مورد آموزش، تجربه و انواع خدمات مربوط به یک مشاور بسیار مهم است. مشاوران می توانند در زمینه های زیر فعالیت داشته باشند:

  • اعتیاد
  • ازدواج
  • خانواده
  • استرس عمومی
  • استرس شغلی
مشاور خانواده و ازدواج

یک مشاور خانواده و ازدواج، در زمینه مشکلات مشترکی که ممکن است در خانواده ها و زوج های متاهل ایجاد شوند، تخصص دارد. طول دوره درمان معمولاً کوتاه است. جلسات به طور معمول بر روی موضوعات خاص و دستیابی به راه حل های سریع متمرکز می باشد.

این نوع درمان به صورت فردی انجام می شود. جلسات گروهی ممکن است گاهی اوقات مورد استفاده قرار گیرد اگر با همسر خود و یا یکی از نزدیکان تان مشکلی دارید می توانید با مشاوره با این متخصصان، مشکل را برطرف کنید.

مشاور اعتیاد

مشاوران اعتیاد، افراد معتاد را درمان می کنند. اگرچه مشکلات مربوط به مصرف مواد یا مشکلات قمار بسیار شایع هستند، اما یک مشاور اعتیاد در درمان موارد نادری  مانند اعتیاد جنسی یا احتکار هم تخصص دارد.

مشاوره اعتیاد اغلب به صورت گروهی انجام می شود. این روش مشابه روش های استفاده شده توسط مشروبات الکلی بی نام است. البته جلسه مشاوره اعتیاد در برخی شرایط می تواند به صورت فردی هم انجام بگیرد.

مشاور معنوی

مشاوران معنوی برای کمک به افراد با مشکلات مختلف، آموزش دیده اند. تمرکز اصلی آنها روی موضوعاتی مانند ایمان، مشاوره ازدواج و خانواده و مشکلات عاطفی و روانی است. همه اینها در یک زمینه معنوی مشترک هستند.

آنها ممکن است آموزشهای دینی و بهداشت روان گسترده ای داشته باشند. آنها جلسات را به صورت فردی یا به صورت گروهی برگزار می کنند. همچنین ممکن است بتوانند جلساتی را برای زوجین یا خانواده برگزار کنند.

هنر درمانگر

هنر درمانگر ها نوع خاصی از درمان را انجام می دهند. این روش شامل استفاده از خلاقیت  مانند نقاشی، مجسمه سازی و خطاطی برای کشف و کمک به تشخیص افسردگی، بیماری های پزشکی، حوادث آسیب زای گذشته و اعتیاد است.

افرادی که این نوع درمان را انجام می دهند، معتقدند که می توانند در ابراز افکار و احساسات اساسی به شما کمک کنند.

مددکار اجتماعی

مددکاران اجتماعی، برای کمک به مردم در مقابله و حل مسائل زندگی تخصص دارند. آنها می تواند مشکلات شخصی افراد را پیگیری کنند. مددکاران اجتماعی همچنین ممکن است مشکلات اجتماعی مانند سوء مصرف مواد، مشکل مسکن و بیکاری را برطرف کنند. مددکاران اجتماعی غالباً درگیر اختلافات خانوادگی هستند که شامل خشونت خانگی یا کودک آزاری می باشد.

زیرمجموعه های زیادی از کارها برای مدد کار اجتماعی وجود دارد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کودک، خانواده و مدرسه
  • پزشکی و بهداشت عمومی
  • سلامت روان و سوء مصرف مواد

آموزش لازم برای متخصصین رشته های روان

آموزش های لازم برای رسیدن به مدرک متخصص بهداشت روان به رشته خاص، بستگی دارد. روانشناسان اغلب به مدرک دکترا نیاز دارند، در حالی که روانپزشکان باید مدرک پزشکی را کسب کنند. تقریباً هر شهری به انواع متخصص روان با آموزش های تخصصی نیاز دارد.

در هنگام انتخاب متخصص روان، باید به برخی از موارد توجه کنید، از جمله:

  • تجربه بالینی
  • مجوزهای دولتی
  • مقاطع تحصیلات تکمیلی: کارشناسی ارشد یا دکترا
نوع روانشناس حوزه عمل تخصص نمونه هایی از مسئله سلامت روان
روانشناس بالینی
کلینیک ها یا بیمارستان های خصوصی کاهش پریشانی روانشناختی، تقویت و ارتقا روانشناختی در افرادی که دارای مشکل روانی یا بیماری روانی هستند. افسردگی اضطراب اعتیاد یا سوء مصرف مواد
روانشناس مشاوره
کلینیک ها یا بیمارستان های خصوصی درمان مشکلات اساسی که ممکن است باعث عدم تعادل در افرادی شود که ممکن است مشکل بهداشت روانی یا تشخیص بیماری روانی نداشته باشند. مشکلات سوگواری با روابط گذشته و حال مشکلات رفتاری
کمک به افراد در یادگیری تغییر نگرش یا رفتار معنادارتر زندگی خود. ترک سیگار
روانشناس تحصیلی
مدارس، موسسات آموزشی کار با کودکان و نوجوانان برای تسهیل یادگیری و رشد.
دولت فعالیت در زمینه سیاست های آموزشی.
متخصص اعصاب و روان
کلینیک ها یا بیمارستان های خصوصی پرداختن به رابطه بین مغز و عملکردهای عصبی روانشناختی آن مانند بینایی، حافظه و بویایی. توان بخشی افراد از آسیب های مغزی و بیماری های عصبی یا تخریب کننده مغز مانند تومورهای سکته مغزی
روانشناس شغلی یا روانشناس حرفه ای
محل کار کمک به سازمانها برای گرفتن بهترین نتیجه از نیروی کار خود و بهبود رضایت شغلی کارمندان. راهکارهایی در مورد چگونگی ایجاد انگیزه در کارمندان ایجاد کنید بهترین افراد را برای این کار استخدام کنید به افراد کمک کنید مهارت های جدیدی کسب کنند.
بیمارستانهای روانپزشکی، کلینیکهای خصوصی کمک به افراد مبتلا به بیماری های روانی در ایجاد یا حفظ شغل خود. کمک به بازگشت به کار به افراد کمک کنید شغل مناسبی پیدا کنند.
روانشناس قانونی یا روانشناس جنایی، روانشناس حقوقی یا جرم شناس
تحقیق و کمک در جرم و عدالت پرداختن به جنبه های روانشناختی فرایندهای حقوقی و استفاده از نظریه در تحقیقات جنایی درک مشکلات روانشناختی مرتبط با رفتار مجرمانه پشتیبانی روانی از زندانیان

به کدام متخصص روان مراجعه کنیم؟

اگر فکر می کنید که نیاز به مراجعه و مشاوره با یک متخصص روان دارید، بهتر است در انتخاب خود که به کدام متخصص مراجعه کنید، دقت زیادی داشته باشید.

انتخاب یک فرد مناسب برای کمک به شما در غلبه بر مشکلات روانی مهم است. هنگام انتخاب شخصی برای مشاوره گرفتن، این موارد را به خاطر بسپارید:

  • تخصص
  • آموزش
  • تکنیک ها و روش ها
  • برنامه های درمانی پیشنهادی
  • دسترسی آسان به مشاور
  • میزان راحتی و صداقت شما با مشاور

برداشتن قدم اول برای رفتن به مطب یک متخصص در روان ممکن است برای شما سخت و دشوار باشد. اما اطلاع از اینکه با چه نوع متخصص بهداشت روان می خواهید صحبت کنید می تواند تا حد زیادی در روند کار شما موثر باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/mental-health-professionals-types

https://www.whiteswanfoundation.org/mental-health-matters/understanding-mental-health/types-of-mental-health-professionals

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز