لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نوازش و بهترین نوع آن چیست؟

نوازش و بهترین نوع آن چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

نوازش چیست؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نوازش یکی از بهترین وسایل محبت جسمی است. نوازش باعث نزدیک شدن افراد به همدیگر می شود و محبت و خوشبختی را افزایش می دهد. نوازش، هورمونی به نام اکسی توسین ترشح می کند که استرس و اضطراب را کاهش و سلامت روان شما را نیز افزایش می دهد. اگر روش های نوازش کردن را بلد نیستید و یا مدت زیادی است که کسی را نوازش نکرده اید، نگران نباشید. نوازش با کمی دانش فنی آسان و سرگرم کننده است.

راه های نوازش کردن

به تدریج شروع کنید.

بهتر است نوازش کردن را به تدریج و آهسته شروع کنید. شاید شریک زندگی شما آمادگی لازم برای نوازش را نداشته باشد. بهتر است نوازش کردن را آهسته شروع کنید. سریعا او را بغل نکنید. دستی را روی شانه، پشت یا کمر آنها قرار دهید تا قصد و نیت خود را نشان دهید. چند دقیقه او را لمس کنید یا بدن او را کمی ماساژ دهید.

مطمئن شوید که قصد شما برای نوازش کردن شریک زندگی تان کاملا مشخص و روشن است. می توانید دستی را روی شانه او قرار دهید، اما این لزوما به این معنی نیست که می خواهید او را بغل کنید. در عوض بازوی آنها را نوازش کنید تا شریک زندگی تان متوجه شود که شما به دنبال نوازش کردن او هستید.

به یاد داشته باشید که نوازش کردن غالباً یک فعالیت مستقل است و لزوماً به پیش نوازی تبدیل نمی شود. آهسته شروع کنید و تا جایی که احساس راحتی می کنید این کار را ادامه دهید.

از عوامل محیطی آگاه باشید.

با شروع کردن تدریجی، اصول کار را انجام داده اید و آماده اید که به آغوش واقعی ادامه دهید. قبل از بغل کردن شریک زندگی تان، عوامل مهم محیطی را به خاطر بسپارید. شاید محیط اطراف شما کمی گرم باشد. در این شرایط بهتر است میزان تماس بدنی خود را محدود کنید. روی کاناپه یا تخت هستید؟ مقدار فضایی را که برای تغییر موقعیت های نوازشی خود نیاز دارید را در نظر بگیرید. به طور کلی شناسایی و بررسی عوامل محیطی و اطراف شما می تواند در کیفیت میزان نوازش موثر باشد.

راحت باشید.

بعد از اینکه مدتی شریک زندگی خود را در آغوش گرفته اید، مطمئن شوید که راحت هستید. اگر قصد دارید در طول و یا قبل از خواب، نوازش طولانی مدت انجام دهید، لباس راحتی خود را عوض کنید. بهتر است در طول نوازش کردن شخص مقابل، به او فرصت استراحت کردن هم بدهید.

کمی او را ماساژ دهید.

پشت، پاها یا بازوهای شریک زندگی خود را به روشی حساس و دوست داشتنی ماساژ دهید. هدف از ماساژ طرف مقابل این است که او با شما احساس راحتی داشته باشید و به نوازش بیشتر با شما علاقه مند شود.

موقعیت تعقیب قاشق را امتحان کنید.

نوازش و بهترین نوع آن چیست؟ | پزشکت

تعقیب قاشق به عنوان سنتی ترین و محبوب ترین حالت در آغوش گرفتن، محسوب می شود. این موقعیت از یک قاشق “بزرگ” و “کوچک” تشکیل شده است، جایی که هر دو شریک زندگی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در موقعیت “تعقیب قاشق”، زوج ها مانند دو قاشق در کنار هم قرار دارند. با این تفسیر که قاشق کوچک وضعیتی مانند وضعیت جنین در شکم مادر را دارد و خودش را لبه تخت و یا تشک می کشاند. زوج دیگر، که نقش قاشق تعقیب کننده را دارد بدن خودش را به قاشق کوچک فشار می دهد. موقعیت تعقیب قاشق، نشان می دهد که مشکل خاصی پیش آمده و زوج ها نیاز دارند با هم یک صحبت جدی داشته باشند.

مواظب سر خود باشید.

از آنجا که سرتان تقریباً با هم برابر است، بهتر است کمی آنها را تکان دهید. قاشق بزرگ می تواند سر خود را روی شانه قاشق کوچک و یا بازو او قرار دهد.

قاشق یکی از بزرگترین موقعیت های نوازش گرما ساز است، زیرا در این موقعیت تماس فیزیکی زیادی بین دو فرد وجود دارد. ممکن است قاشق بزرگ مجبور شود دست خود را به دور قاشق کوچک بپیچد یا پاهای خود را کمی عقب برساند تا از ایجاد عرق جلوگیری کند.

موقعیت رو در رو را انتخاب کنید.

این موقعیت یکی از رمانتیک ترین موقعیت های نوازش است که هر دو طرف رو در روی هم قرار می گیرند. بهتر است روی شکم دراز بکشید و سرتان را به پهلو برگردانید، یا به پهلو دراز بکشید. با گرفتن دست در فضای بین بدن طرف مقابل، احساسات عاشقانه را بروز دهید.

سر خود را در دامان طرف مقابل بگذارید.

این حرکت نوازش زمانی که می خواهید با طرف مقابل خود صحبت کنید بسیار مناسب است و حفظ ارتباط چشمی را آسان می کند. این موقعیت به فردی که نشسته است فرصت بسیار خوبی می دهد تا با موهای شریک زندگی خود بازی و یا صورت او را لمس کند.

با موهای او بازی کنید.

نوازش و بهترین نوع آن چیست؟ | پزشکت

در این موقعیت جنسیت مهم نیست، زمانی که در آغوش طرف مقابل هستید، به راحتی دستان خود را در لابه لای موهای شریک زندگی خود بچرخانید. این روش ممکن است نوعی ماساژ پوست سر و شانه زدن موهای سر طرف مقابل با انگشتان شما باشد. بازی با موهای همسرتان روش خاصی برای نوازش و راحتی آنها است.

او را ببوسید.

شریک زندگی خود را به صورت احساسی ببوسید. بوسه های کوچکی روی پیشانی، بازوها یا دستان آنها بگذارید تا نشان دهید شما آنها را دوست دارید و از آنها مراقبت می کنید. این حرکت مطمئناً آنها را خوشحال خواهد کرد که با شما درگیر شوند.

مقداری ماساژ تمرین کنید.

همه ماساژ را دوست دارند، ماساژ دادن بدن خود را به شریک زندگی تان نزدیک کنید. شما می توانید قسمت های از بدن طرف مقابل مانند پشت، شانه ها یا بازوهای آنها را ماساژ دهید. اگر نمی خواهید ماساژ دهید، فقط آنها را با دستان خود به عقب و جلو بمالید.

دستان خود را به سمت پایین بدن آنها بکشید. با نوک انگشتان به آرامی به بدن آنها ضربه بزنید. دستان خود را به سمت پایین تنه، در امتداد پاها یا در امتداد بازوها قرار دهید. انجام این کار از حالت قاشق یا نیمه قاشق ساده ترین روش است، اما در هر حالت نوازش انجام می شود.

به آرامی او را قلقلک دهید.

شریک زندگی خود را به آرامی قلقلک دهید. این کار باعث می شود که شما در کمترین زمان به هم نزدیک شوند مراقب باشید که غلغلک را خیلی ادامه ندهید. این کار را فقط به اندازه ای ادامه دهید که نشان دهد شما در حال معاشقه هستید و می خواهید طرف مقابل به شما نزدیک شود.

فواید نوازش کردن

نوازش و بهترین نوع آن چیست؟ | پزشکت

نوازش به معنای واضح احساس خوبی دارد، اما برای سلامتی نیز مفید است. برخی از فواید نوازش کردن، عبارتند از:

رضایت و صمیمیت جنسی را افزایش می دهد.

نوازش اغلب به صمیمیت جسمی منجر می شود، اما نوازش بعد از عشق ورزیدن نیز مهم است. طبق یک مطالعه در سال 2014، زوجینی که بعد از رابطه جنسی همدیگر را به آغوش کشیدند، رضایت جنسی بالاتر و رضایت بیشتری از رابطه خود را گزارش داده اند.

پیوند بین افراد را مستحکم تر می کنید.

اکسی توسین بی دلیل “هورمون عشق و نوازش” نامیده نمی شود. این هورمون هنگامی که شما و شریک زندگی تان همدیگر را نوازش می کنید، آزاد می شود و احساس دوست داشتن و ارتباط را برقرار می کند. یک جنبه پیوند اجتماعی با اکسی توسین نیز وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که اکسی توسین به شما کمک می کند تا با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنید. به عبارت دیگر، هرچه بیشتر نزدیکترین خود را بغل کنید، پیوند شما محکم تر خواهد شد.

نوازش سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

نوازش همراه با ماساژ سوئدی می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود. ماساژ سوئدی یک روش ماساژ است که از ضربات طولانی، ورز دادن محکم و ضربه زدن استفاده می کند. طبق یک بررسی صورت گرفته در سال 2010، افرادی که ماساژ سوئدی دریافت کرده اند:

  • کاهش سطح کورتیزول
  • کاهش سیتوکین ها که ممکن است باعث التهاب شود.
  • افزایش تعداد گلبول های سفید. گلبول های سفید با بیماری مقابله می کنند. (لنفوسیت ها)
به شما کمک می کند احساسات خود را بروز دهید.

تحقیقات نشان می دهد که لمس راهی برای برقراری ارتباط با احساساتی مانند عشق، قدردانی و همدردی بین عزیزان است. شادی و غم را می توان از طریق لمس نیز منتقل کرد. با کمال تعجب، نتایج یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که لامسه ارتباط عاطفی بین غریبه ها را نیز تقویت می کند.

فشار خون را کاهش می دهد.

لمس اثر آرام بخش دارد که ممکن است فشار خون را کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که نگه داشتن کوتاه مدت دست و در آغوش گرفتن، فشار خون دیاستولیک و سیستولیک را کاهش می دهد. فشار خون بالا با بیماری های قلبی و سکته مغزی در ارتباط است، بنابراین نوازش منظم باید بخشی از برنامه درمانی فشار خون بالا باشد.

استرس و اضطراب را برطرف می کند.

نوازش و بهترین نوع آن چیست؟ | پزشکت

طبق یک مطالعه 2004، ماساژ به صورت نوازش، فشار دادن و کشش می تواند با افزایش دوپامین و سروتونین در بدن به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. این دو انتقال دهنده عصبی به تنظیم خلق و خوی شما کمک می کنند. دوپامین همچنین مرکز لذت در مغز را تنظیم می کند.

به تسکین درد کمک می کند.

نوازش به صورت لمس درمانی حتی ممکن است درد را کاهش دهد. لمس درمانی نوعی قرار دادن دست ها روی بدن یا در نزدیکی بدن برای ایجاد تعادل در انرژی و بهبود طبیعی است.

سخن آخر

نوازش به شما کمک می کند تا با کسانی که دوستشان دارید در ارتباط باشید. پس منتظر چه چیز هستید. هر فرصتی که پیدا می کنید همدیگر را بغل کنید و ببوسید. موقعیت های نوازش مناسب خود را پیدا کنید و شریک زندگی خود، دوستان و حیوانات خانگی خود نوازش کنید تا از مزایای جسمی و روانی آن بهره مند شوید.

منابع:

https://www.wikihow.com/Cuddle

https://www.healthline.com/health/how-to-cuddle#takeaway

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز