لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

بی احساسی عاطفی چیست؟

بی احساسی عاطفی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بی احساسی عاطفی، یا فقدان کلی عاطفه و نداشتن عاطفه، می تواند نشانه ای از چندین بیماری مختلف یا عارضه جانبی برخی داروها باشد. این وضعیت می تواند باعث احساس انزوا یا قطع ارتباط عاطفی با بقیه شود. بی حسی برای بسیاری از افرادی که آن را تجربه می کنند، غیرقابل تحمل است. برای شناخت اینکه بی احساسی عاطفی چیست، چه چیزی باعث بروز آن می شود و چگونه آن را درمان و پیشگیری کنید، ادامه مقاله را بخوانید.

بی حسی عاطفی چه احساسی دارد؟

اگر خودتان آن را تجربه نکرده باشید، تصور بی حسی عاطفی دشوار است. برخی افراد آن را به عنوان احساس پوچی یا ناامیدی توصیف می کنند، در حالی که برخی دیگر احساس انزوا می کنند. برخی احساس می کنند که آینده ای ندارند یا امیدی به محو شدن این بی حسی وجود ندارد.

آنها می  گویند :”اغلب احساس می کنیم نامرئی هستیم، انگار یک روح هستیم. یکی از بیمارانی که بی حسی عاطفی ناشی از افسردگی را تجربه کرده است، می گوید: من خانواده ام را در حال تعامل با یکدیگر تماشا می کنم، اما احساس می کنم یک مانع نامرئی وجود دارد که مرا از پیوستن به آنها باز می دارد. من مانند یک زیردریایی هستم که ناشناخته در حال حرکت است و احساسات دیگران را درک می کند. با این حال، اگر از من بپرسید که چه احساسی دارم، نمی‌توانم به شما بگویم.

بیمار دیگری تجربه مشابهی در مورد بی حسی ناشی از افسردگی دارد. او توضیح می دهد: «دنیای اطراف من اغلب کمی سطحی به نظر می رسد،  مثل اینکه  من به سادگی در حال انجام حرکات هستم و نمی توانم با محیط اطراف خودم ارتباط برقرار کنم. من قادر به برقراری ارتباط یا تفکر عمیق نیستم».

برخی افراد بی حسی عاطفی را به عنوان احساس عدم تمرکز توصیف می کنند.

علائم بی احساسی عاطفی چیست؟

برخی از علائم و نشانه هایی که ممکن است با بی حسی عاطفی همراه باشد عبارتند از:

  • احساس جدا شدن از بدن یا افکار خود
  • حس جدایی از دنیای بیرون
  • احساس غریبه بودن در زندگی خود
  • حس تحریف شده یا آشفته زمان
  • مشکل در برقراری ارتباط با دیگران
  • کاهش توانایی حس کردن، پردازش و پاسخ به احساسات و سیگنال های فیزیکی

چه چیزی باعث بی حسی عاطفی می شود؟

بی احساسی عاطفی چیست؟ | پزشکت

موارد مختلفی وجود دارد که می تواند باعث بی حسی عاطفی شود. افسردگی و اضطراب دو مورد از شایع ترین علل بروز این وضعیت هستند. سطوح شدید استرس یا عصبی بودن حاد، نیز می تواند باعث ایجاد احساس بی حسی عاطفی شود. اختلال استرس پس از سانحه، که می تواند با افسردگی و اضطراب مرتبط باشد، یکی از علل بی حسی عاطفی است.

پزشکان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث بی حسی عاطفی و قطع ارتباط می شود. علل ممکن است برای بی حسی موقت متفاوت از آنها برای اختلال مسخ شخصیت – عدم تحقق باشد.

برخی از علل بی حسی عاطفی موقت که به نظر نمی رسد ارتباطی با اختلال مسخ شخصیت – عدم تحقق داشته باشند، عبارتند از:

  • استفاده از موادی مانند حشیش، ال اس دی و کتامین
  • وحشت و یا شدید اضطراب حملات
  • شدید افسردگی
  • اضطراب شدید
  • PTSD

برخی از داروها نیز می توانند باعث بی حسی شوند. رایج ترین آنها داروهایی هستند که برای درمان اضطراب و افسردگی استفاده می شوند. این داروها ممکن است بر نحوه بیان خلق و خو و احساسات مغز تأثیر بگذارند.

راه های مختلفی وجود دارد که بی حسی عاطفی می تواند رخ دهد. هورمون‌های استرس می‌توانند سیستم‌های شما را مختل کرده و واکنش‌های مختلفی در بدن ایجاد کنند که می‌تواند منجر به بی‌حسی عاطفی شود. به عنوان مثال، هورمون های استرس می توانند بر سیستم لیمبیک تأثیر بگذارند. سیستم لیمبیک در نزدیکی مرکز مغز شما قرار دارد و مسئول احساسات شماست. هورمون‌های استرس می‌توانند بر سایر هورمون‌های بدن شما نیز تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند خلق و خوی شما را تحت تاثیر قرار دهد. هر دو اثر می توانند باعث بی حسی عاطفی در شما شوند.

در برخی موارد، بدن ممکن است به حدی تحت فشار قرار گیرد که از نظر احساسی و فیزیکی دچار خستگی بیش از حد شوید. این کاهش انرژی عاطفی و فیزیکی می تواند منجر به بروز بی حسی عاطفی شود.

بی حسی عاطفی چگونه درمان می شود؟

بی احساسی عاطفی چیست؟ | پزشکت

با وجود احساسی که ممکن است داشته باشد، بی حسی عاطفی دائمی نیست. برخی گزینه های درمانی برای تسکین فوری و بهبودی طولانی مدت در دسترس است.

اولین قدم در درمان بی حسی عاطفی، شناسایی و درمان علت اصلی آن است. پزشک می تواند در این مورد شما را راهنمایی کند، حتی ممکن است شما را به یک درمانگر یا روانپزشک ارجاع دهد. او از شما می پرسد که چه داروهایی مصرف می کنید و چه علائم دیگری دارید. اگر پزشک تشخیص دهد وضعیت شما به دارو هایتان و عوارض آنها ارتباط دارد ممکن است آن را با داروی دیگری جایگزین کند.

گزینه های درمانی فوری برای بی احساسی عاطفی

برای رهایی فوری از بی حسی عاطفی، می توانید چندین گزینه درمانی را امتحان کنید، از جمله:

به روانپزشک خود مراجعه کنید. یک روانپزشک می تواند داروهای شما را تغییر دهد یا داروهای جدیدی برای شما تجویز کند. آنها همچنین می توانند تکنیک های مقابله ای را ارائه دهند تا به شما کمک کند دوباره احساس عاطفی خود را به دست آورید. داروهایی که برای شما تجویز می کنند ممکن است اثر فوری داشته باشند و می توانند تسکین سریعی داشته باشند. در حالی که داروهای ضد افسردگی معمولاً حدود شش هفته طول می کشد تا شروع به کار کنند، پزشک ممکن است داروهای ضد اضطراب را برای شما تجویز کند تا زمانی که داروی دیگر در سیستم شما اثر گذاری خودش را شروع کند، مصرف کنید.

به اطرافیان خود تکیه و اعتماد کنید. حتی اگر در برقراری ارتباط با مشکل مواجه هستید، با افرادی که شما را دوست دارند تماس بگیرید. آنها ممکن است بتوانند به شما در برقراری ارتباط با دیگران کمک کنند، و ممکن است با حرف زدن با آنها آرامش پیدا کنید.

ورزش کنید. وقتی احساس بی حسی می کنید، آخرین کاری که می توانید انجام دهید این است که از جای خود بلند شوید و حرکت کنید، در حالی که این کمترین  و بهترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. دویدن، شنا، یوگا و کلاس‌های کیک بوکسینگ همگی برای کاهش استرس عالی هستند، اما حتی پیاده‌روی در اطراف خانه تان نیز می‌تواند به مغزتان برای ترشح اندورفین کمک کند. برای گرفتن بهترین نتیجه، روزانه ورزش کنید.

به اندازه کافی بخوابید. حداقل هشت ساعت خواب با کیفیت خوب در هر شب می تواند به بهبود سریع خلق و خوی شما کمک کند.

مراقبت طولانی مدت

بی احساسی عاطفی چیست؟ | پزشکت

برای روش های طولانی مدت درمان و پیشگیری از بی حسی عاطفی، تاکتیک های زیر را دنبال کنید:

  • یک رژیم غذایی متعادل و مناسب داشته باشید. با خوردن غذاهای مناسب و غنی از مواد مغذی، به بدن خود سوخت می‌دهید تا بهترین عملکرد را داشته باشد. این شامل تنظیم و بهبود خلق و خوی آن می شود.
  • استرس را به حداقل برسانید. استرس عامل مهمی در بی حسی عاطفی است. به حداقل رساندن استرسی که تجربه می کنید یا بهبود نحوه مدیریت آن می تواند تأثیر مثبتی بر بدن شما بگذارد، هورمون های استرس را کاهش دهد و به شما کمک کند تا احساسات عاطفی را دوباره به دست آورید. عوامل استرس زا را در زندگی خود کاهش دهید و تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن یا ذهن آگاهی را برای مدیریت بهتر استرسی که نمی توانید از شر آن خلاص شوید، تمرین کنید.
  • شیوه شناسایی و بیان احساسات را بیاموزید. برای کسانی که برای مدت طولانی از نظر عاطفی بی حس بوده اند، شناسایی یا بیان احساسات مختلف می تواند دشوار باشد. یک درمانگر می تواند در این مورد به فرد کمک کند.

آیا می توان با بی احساس بودن مقابله کرد؟

بی احساسی عاطفی چیست؟ | پزشکت

اگر بی حسی عاطفی را تجربه می کنید، بدانید که صرف نظر از اینکه چه احساسی دارید، تنها نیستید و تا ابد نیز ادامه نخواهد داشت. با افرادی که دوستشان دارید تماس بگیرید و با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند به شما کمک کنند شکاف های موجود را پر کنید و شما را یک قدم به احساس عاطفی نزدیکتر کنند.

بی حسی عاطفی چیزی نیست که ناگهانی اتفاق بیفتد. معمولاً با بدتر شدن یک اختلال زمینه‌ای (مانند افسردگی یا زوال عقل) در طول زمان به آرامی ایجاد می‌شود.

اگر نگران بی حسی عاطفی هستید یا هر یک از علائم زیر را دارید، با پزشک یا متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

  • شما مضطرب هستید.
  • در تعامل با افراد دیگر مشکل دارید.
  • شما مبتلا به یک بیماری روانی تشخیص داده شده اید و علائم در حال بدتر شدن است.
  • مشکلات شناختی مانند فراموش کردن وقایع اخیر دارید.

ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض ضربه یا پس از سکته مغزی، احساس بی حسی ناگهانی احساس کنید. اگر بدون هیچ توضیحی تغییرات قابل توجهی در احساسات یا عملکرد خود داشتید به اورژانس بروید.

سخن آخر

احساس بی حسی عاطفی بعد از یا در طول یک رویداد بسیار استرس زا غیرعادی نیست. همچنین ممکن است فرد متوجه احساس موقتی گسستگی یا قطع ارتباط با بدن و دنیای خارج شود. بی حسی عاطفی می تواند نشانه ای از استرس شدید باشد. همچنین ممکن است نشان دهنده یک وضعیت سلامت روانی پایدارتر مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا اختلال مسخ شخصیت باشد. افرادی که علائم شدید، مداوم یا مکرر را تجربه می کنند باید به دنبال مشاوره پزشکی باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.8 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

11

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

11 دیدگاه

  1. ممنونم واقعا باارزش بود ، چون من ماه‌هاست ازین حالت رنج میبرم ، و حتی نمیدونستم باید به دکتر چی بگم ،،، ولی این مطلب کمی دلمو آروم کرد و بهم امید داد ….

    1. سلام . من زمانی که کلاس ۱۰ بود میتونم بگم که فقط احساس بی حوصلگی داشتم اما الان نه تنها درست نمیتونم احساس شادی و غمگین بودن و یا حتی گریه کردن رو احساس کنم ، بلکه الان حتی نمیتونم بی حوصلگی رو حس کنم .

  2. سلام ببخشید اگه یه نفر یهو بی دلیل نسبت به یک شخص خاص که خیلی دوسش داره مثلا همسرش یا برادرش یا دوستش یا رلش بی حس بشه و از بی حسی ای که داره راضی باشه و نخواد تلاش کنه حسش برگرده چیکار باید کرد و دلیلش چیه؟

    1. سلام حتما دلیلی وجود دارد لذا برای مشخص شدن آن به روانشناس مراجعه نمایید.

  3. سلام.ممنوم بابت این مطلبی که در سایت قرار دادید.
    در حقیقت من دوره استرس بسیار طولانی رو گدروندم که همراه باهاش دوبار افسردگی گرفتم
    و در نهایت اون کار به هیچ جایی نرسید واونطور که متوجه شدم الان افسردگی دیگری دوباره استارت خورده و بشدت بی حسم نسبت به همه چیز
    جوری که حس میکنم قلبی ندارم برای خوشحال بودن، اراده داشتن، تصمیم سریع گرفتن، نگران بودن، حس تنهایی نکردن، لبخند زدن و……
    دلم تنگ شده
    مچکذم که این قضیه رو کمی برام باز کردید🌹🌹

  4. سلام خسته نباشید من حدودا شیش ساله که این مشکل برام به وجود اومده احساس میکنم توی این دنیا اصلا نیستم یا احساسی مثل ربات بودن دارم…

  5. همه ی این نشانه هارو دارم چندساله خیلی دارم اذیت میشم… از مرگ کسی ناراحت نمیشم.. تمرکز ندارم.. زوال عقل گرفتم خیلی زندگی برام سخت شده

    1. سلام دوست عزیز، در این مورد توصیه می شود یک روانشناس را انتخاب و جلسات خود را ادامه دهید و توصیه های روانشناس خود را به کار بگیرید. باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز