لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمانروانشناسی و روانپزشکی

اندورفین و راهکارهای افزایش آن

اندورفین و راهکارهای افزایش آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شناخت اندورفین و راهکارهای افزایش آن، می تواند برای افرادی که در مقابله با درد مشکل دارند، مفید و موثر باشد. اندروفین مسئول احساسی است که پس از یک تمرین ورزشی عالی، بعد از خوردن یک تکه شکلات تلخ یا بعد از خندیدن با یک دوست، احساس می کنید. آنها مواد شیمیایی موجود در مغز شما هستند که به شما کمک می کنند تا با درد کنار بیایید و در کل، احساس خوبی داشته باشید. اما واقعاً تا چه حدی در مورد اندورفین اطلاعات دارید؟

اندورفین چیست؟

اندورفین از دو کلمه اندو (به معنی تولید شده در بدن) و مورفین به معنای مسکن درد گرفته شده است. بنابراین منطقی است که بگوییم اندورفین مسکن طبیعی درد بدن شما است. اما این مواد دقیقاً چه چیزی هستند؟

اندورفین ها گروهی از پپتیدها هستند که توسط غده هیپوفیز و سیستم عصبی مرکزی شما تولید می شوند و بر روی گیرنده های افیون در مغز تأثیر می گذارند. این انتقال دهنده های عصبی (که بعضاً به عنوان هورمون نیز در نظر گرفته می شوند) برای افزایش احساس لذت و رفاه و همچنین برای کاهش درد و ناراحتی عمل می کنند.

ترشح ناگهانی اندورفین، معمولاً در پاسخ به یک اتفاق خاص مانند خوردن یک ماده غذایی خاص، انجام نوعی ورزش، انجام رابطه جنسی، مواجه شدن با یک موقعیت استرس زا یا تجربه دردناک از نظر جسمی اتفاق میفتد. به عنوان مثال، اگر در حال دویدن در جنگل باشید و مچ پایتان ناگهان رگ به رگ شود، ممکن است با افزایش اندورفین روبرو شوید که به شما کمک می کند با وجود آسیب دیدگی، از دویدن خودداری کنید. یا، اندورفین ممکن است باعث شود که کارهای غیر عادی انجام دهید. برای مثال، گروهی از افراد پس از یک حادثه رانندگی می توانند یک وسیله نقلیه سنگین را از روی عابر پیاده آسیب دیده بلند کنند.

اندورفین یک راه حل مفید و سازگار است که ما را از احساس درد دور می کند و به سمت احساس لذت سوق می دهد.

فواید اندورفین کدامند؟

اندورفین و راهکارهای افزایش آن | پزشکت

اندورفین از نظر سلامتی می تواند تأثیرات مثبت بسیاری داشته باشد. تصور کنید که در تعطیلات به سر می برید و مار شما را نیش می زند، اما دردی احساس نمی کنید. این اثر محافظتی افزایش اندورفین است که به شما امکان می دهد تا با استرس و ترس کنار بیایید و به حفظ جان خود اقدام کنید.

به طور کلی، برخی از مزایای اندورفین، عبارتند از:

  • کاهش درد
  • کاهش اضطراب
  • کاهش افسردگی
  • افزایش عزت نفس
  • تنظیم یا تعدیل اشتها
  • پاسخ سیستم ایمنی تقویت شده

همانطور که می بینید، فواید اندورفین بسیار زیاد است. در واقع، انجام ورزش منظم مانند ورزش با شدت متوسط ​​به مدت 45 دقیقه و به تعداد سه بار در هفته، ممکن است گزینه خوبی برای کسانی که افسردگی خفیف دارند، باشد.

کاهش اندورفین چه عوارضی دارد؟

از طرف دیگر، کاهش اندروفین می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود، از جمله:

  • اعتیاد
  • افزایش درد
  • لرزش اندام ها
  • اختلالات خواب
  • افزایش افسردگی
  • افزایش اضطراب
  • تغییرات خلقی بیشتر

همچنین استرس، سبب کاهش تولید اندورفین می شود.

راهکارهای افزایش اندورفین چیست؟

اندورفین و راهکارهای افزایش آن | پزشکت

برای افزایش اندورفین طبیعی بدن خود چه کاری می توانید انجام دهید؟ برخلاف آنچه تصور می کنید، نیازی به انجام کارهای سخت برای افزایش اندورفین نیست. اگرچه تمرینات دویدن با شدت بالاتر، اندورفین بیشتری نسبت به تمرینات با شدت کم تولید می کنند، اما هنوز هم روش های مختلفی وجود دارد که می توانید اندورفین خود را به راحتی تقویت کنید.

برخی از راهکارهای ساده برای افزایش اندروفین، عبارتند از:
  • ماساژ. ماساژ نیز می تواند به افزایش اندورفین کمک کند.
  • طب سوزنی. برخی شواهد نشان می دهد که دریافت طب سوزنی می تواند به افزایش اندورفین کمک کند.
  • رابطه جنسی. وقتی شما رابطه جنسی برقرار می کنید، بدن شما نیز آندورفین ترشح می کند و منجر به افزایش آن در بدن می شود.
  • شکلات. آیا شکلات را دوست دارید؟ پس شما خوش شانس هستید. خوردن فقط یک تکه شکلات تلخ می تواند به تقویت اندورفین شما کمک کند.
  • ورزش. ورزش با شدت متوسط ​​می تواند برای تقویت اندورفین مفید باشد. سعی کنید حداقل سه بار در هفته به مدت 45 دقیقه در هر بار ورزش انجام دهید.
  • سونا. آیا می دانید نشستن در سونا باعث افزایش اندورفین شما نیز می شود؟ شما هنگام نشستن در سونا نه تنها استرس را کاهش می دهید، بلکه باعث افزایش اندورفین بدن خود می شوید.
علاوه بر آن، می توانید برای افزایش اندروفین خود ،تمرینات زیر را در نظر بگیرید:

به موسیقی گوش دهید. موسیقی فقط برای سرگرمی نیست. موسیقی مناسب، می تواند اندورفین بدنتان را افزایش دهد.

به مراقبه بپردازید. آیا مدیتیشن را امتحان کرده اید؟ مدیتیشن روش آسان دیگری برای تقویت اندورفین است و برای شروع هزینه ای ندارد. برای شروع به 20 دقیقه زمان و یک فیلم آموزشی نیاز دارید!

کاری که دوست دارید را انجام دهید. وقتی کار داوطلبانه انجام می دهید، نه تنها برای دیگران خوب کار می کنید بلکه اندورفین خود را نیز تقویت می کنید. این روش ساده دیگری برای بهبود احساس خوشنودی شماست.

وقتتان را با دوستان خود سپری کنید. اگر احساس می کنید اندورفین شما کم است سعی کنید از انزوا و تنهایی بیش از حد جلوگیری کنید. گذراندن وقت با دوستان می تواند به تقویت اندورفین بدنتان کمک کند.

از آروماتراپی استفاده کنید. آیا تا به حال رایحه درمانی را امتحان کرده اید؟ این می تواند ساده باشد. مانند استفاده از روغن های اسانس دار در هنگام تمیز کردن یا استفاده از دستگاه پخش کننده رایحه برای اضافه کردن رایحه به محیط، که هر دو می توانند به افزایش اندورفین کمک کنند.

فعالیت های هنری انجام دهید. درست مانند موسیقی، فعالیت های هنری نیز می تواند برای بالا بردن اندورفین مفید باشد.

برای افزایش اندورفین بدنتان، بخندید و شاد باشید. خنده همچنین می تواند اندورفین شما را تحریک کند، بنابراین سعی کنید هر روز بخندید و بخندید. یک برنامه تلویزیونی خنده دار تماشا کنید یا وقت خود را با افرادی سپری کنید که باعث خنده شما می شوند.

در رژیم غذايي خود از غذاهای تند استفاده کنید. آیا می دانید خوردن غذای پرادویه می تواند اندورفین را بالا ببرد؟ این بهانه خوبی است که دفعه بعد که برای خوردن غذا بیرون می روید، یک رستوران هندی را امتحان کنید یا یک چیز تند جدید را از فهرست غذاها انتخاب کنید.

اندورفین در مقابل دوپامین

اندورفین و راهکارهای افزایش آن | پزشکت

در حالی که اندورفین ها انتقال دهنده های عصبی هستند که به شما کمک می کنند تا با درد و استرس کنار بیایید، دوپامین یک انتقال دهنده عصبی تقویت کننده روحیه است که پس از رسیدن به هدف آزاد می شود. به این ترتیب، دوپامین در مدار پاداش در مغز شما نقش دارد و به شما در ایجاد انگیزه در انجام کارها کمک می کند.

اندورفین بالاتر می تواند منجر به تولید دوپامین بالاتر شود. از این طریق، اندورفین و دوپامین به طور متقابل از یکدیگر جدا نیستند اما در واقع در سیستمی متصل می شوند که عملکرد را نسبت به پاداش ها و احساسات خوب ناشی از آن تقویت می کند.

انواع مختلف اندورفین کدامند؟ 

در واقع 20 نوع مختلف اندورفین وجود دارد که شناسایی شده است. با این حال، نوع اندورفین هایی که بیشترین تحقیقات را درباره آنها انجام داده اند، به عنوان “بتا اندورفین” شناخته می شوند.

بتا اندورفین ها، اندورفین هایی هستند که به بهزیستی و تسکین درد کمک می کنند و تاثیری مشابه داروی مورفین دارند. بدون بتا اندورفین ها شاید در مقابله با استرس و درد با مشکل روبرو شوید.

اندورفین در مقابل داروهای افیونی

اندورفین و راهکارهای افزایش آن | پزشکت

تفاوت بین اندورفین و داروهای افیونی در چیست؟ داروهای افیونی شامل مورفین و فنتانیل هستند. این داروهای افیونی بر روی همان گیرنده های درد کار می کنند که در سیستم اندورفین در مغز شما نقش دارند. در هنگام مصرف مورفین یا فنتانیل، مغز شما دوپامین بیشتری آزاد می کند.

با این حال، اگر این داروها را برای مدت زمان طولانی مصرف کنید، آنگاه به سطح بالاتر دوپامین عادت کرده و به مقدار بیشتری از دارو نیاز خواهید داشت تا احساس لذت را تجربه نمایید.

به عبارت دیگر، مغز شما به آن مقدار دوپامین عادت می کند. شما برای احساس همان سطح خوشبختی به مقدار بیشتری دارو نیاز دارید. علاوه بر این، معتاد شدن به داروهای افیونی می تواند فرد را از نظر عاطفی و اجتماعی دچار مشکل کند.

همچنین ممکن است دیگر به فعالیت های سودمند دیگر مانند خوردن غذا و رابطه جنسی علاقه ای نداشته باشید. زیرا مرفین و سایر داروها می توانند جایگزین نیاز به یافتن راه های دیگر برای تجربه سیستم پاداش طبیعی در مغز شما شوند. ممکن است از معاشرت با دیگران خودداری کنید. زیرا دارو جایگزین نیاز شما برای ایجاد پیوندهای اجتماعی خواهد شد.

پس، خطر اعتیاد به هجوم اندورفین و جستجوی راه های ناسالم برای دستیابی به این هدف وجود دارد.

خطرات اعتیاد به اندورفین

اندورفین و راهکارهای افزایش آن | پزشکت

آیا می توان به احساسات هجوم اندورفین معتاد شد؟ متأسفانه پاسخ مثبت است. برخی از خطرات اعتیاد به اندروفین، عبارتند از:

صدمه زدن به خود

افرادی که به خود آسیب می رسانند اغلب این کار را به دلیل هجوم اندورفینی انجام می دهند که پس از آسیب رساندن به خودشان تجربه می کنند. معمولاً این کار برای رفع استرس عاطفی صورت می گیرد و به عادت تبدیل می شود که ترشح هورمون آندورفین را به یک اعتیاد تبدیل می کند. در این شرایط، فرد به دلیل نیاز به احساس آزادسازی اندورفین نمی تواند از آسیب به خودش و خودآزاری جلوگیری کند.

اعتیاد به ورزش

اعتیاد به اندروفین می تواند منجر به اعتیاد به ورزش شود، تا حدی که ورزش کردن برای فرد مضر باشد. وقتی کسی روزانه ساعت ها در حال فعالیت است تا فقط اثرات اندورفین را احساس کند، این می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل در اعتیاد باشد. ورزش منظم مفید است، اما اگر زیاد ورزش می کنید و نمی توانید رفتار خود را کنترل کنید، این می تواند نشانه دهنده یک مشکل جدی باشد.

معاشرت و اندورفین

اندورفین ها نیز وقتی پیوندهای اجتماعی ایجاد می کنیم ترشح می شوند.  با این حال، اگر کسی به طور مداوم از داروهای افیونی استفاده کند، ممکن است دیگر به دنبال ارتباط اجتماعی نباشد. بر همین اساس، شخصی که به طور طبیعی سطح بالاتری از این مواد شیمیایی مغز را تجربه می کند، ممکن است انگیزه اجتماعی متفاوتی داشته باشد.

سخن آخر

به این نکته توجه کنید که سطح تحمل درد و احساس خوب بودن در افراد مختلف، متفاوت است. اگر احساس می کنید روحیه شما پایین است و هیچ چیزی در بهبود روحیات شما تاثیری ندارد، این وضعیت می تواند نشان دهنده مسئله دیگری مانند افسردگی یا بیماری مرتبط با آن باشد. در این صورت، بهتر است برای بررسی مشکل زمینه ای و تهیه یک برنامه درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع:

https://www.verywellmind.com/what-are-endorphins-5025072

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز