لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ویار شدید بارداری و خطر افسردگی

ویار شدید بارداری و خطر افسردگی | پزشکت

فهرست مطالب

ویار شدید بارداری و خطر افسردگی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ویار شدید بارداری و خطر افسردگی برای بسیاری از زنانی که بچه دار شده اند، بیماری های آشنایی هستند. متخصصان می گویند زنان مبتلا به ویار شدید بارداری شدید، بعد از تولد کودک خود دچار فسردگی می شوند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که زنان مبتلا به hyperemesis gravidarum)HG) – بیماری شدید صبحگاهی بیشتر دچار افسردگی در دوران بارداری و پس از آن می شوند. بر همین اساسا خانم ها در دوران بارداری خود باید در صورت بروز هر گونه علائم بیماری صبحگاهی یا همان ویار بارداری و افسردگی به دنبال درمان فوری باشند.

علاوه بر آن، مردانی که همسران آنها بیماری شدید صبحگاهی دارند، می توانند با کسب آگاهی در مورد علائم افسردگی در تسکین علائم و پیشگیری از بروز عوارض جانبی افسردگی در همسر خود گام بردارند. چون بررسی های جدید نشان می دهد بین شدت بیماری شدید صبحگاهی زنان و میزان بروز افسردگی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

بیماری شدید صبحگاهی

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری احساس تهوع صبحگاهی  می کنند. این وضعیت به طور کلی بی ضرر است. اگرچه تهوع صبحگاهی می تواند بسیار ناخوشایند باشد، اما معمولاً طی 12 هفته برطرف می شود. Hyperemesis gravidarum)HG) یک شکل شدید بیماری صبحگاهی است که باعث حالت تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری می شود.

تشخیص ویار شدید بارداری و بیماری صبحگاهی

ویار شدید بارداری و خطر افسردگی | پزشکت

بیماری صبحگاهی و HG شرایط بسیار متفاوتی هستند. آنها برای هر خانم بارداری عوارض مختلفی دارند. تشخیص صحیح این دو مورد برای درمان صحیح علائم بسیار مهم است.

بیماری صبحگاهی

تهوع صبحگاهی به طور معمول شامل حالت تهوع است که گاهی اوقات با استفراغ همراه است. این دو علامت معمولاً پس از 12 تا 14 هفته از بین می روند. در این شرایط استفراغ باعث کم آبی شدید نمی شود.

بیماری صبحگاهی به طور معمول در ماه اول بارداری آغاز و  معمولاً در ماه سوم یا چهارم برطرف می شود. زنان باردار مبتلا به تهوع صبحگاهی می توانند خستگی و کمی از دست دادن اشتها را تجربه کنند. آنها ممکن است در انجام فعالیت های معمول روزمره خود مشکل داشته باشند.

Hyperemesis gravidarum

HG به طور معمول شامل حالت تهوع است که از بین نمی رود. در این شرایط استفراغ زیاد منجر به کم آبی شدید می شود.  علائم HG در شش هفته اول بارداری شروع می شود. حالت تهوع اغلب از بین نمی رود. HG می تواند بسیار ناتوان کننده باشد و باعث خستگی شود که هفته ها یا ماه ها ادامه دارد.

طبق بنیاد HER، زنان مبتلا به HG ممکن است کاملا بی اشتها شوند. آنها حتی نمی توانند فعالیت های عادی روزمره خود را انجام دهند.

سلامت بانوان

HG می تواند منجر به کم آبی بدن و کاهش وزن در دوران بارداری شود. هیچ راهی شناخته شده برای جلوگیری از بیماری صبحگاهی یا HG وجود ندارد، اما روش هایی برای مدیریت علائم وجود دارد.

علائم هایپرمیزیس گراویداروم

HG معمولاً در سه ماهه اول بارداری شروع می شود. کمتر از نیمی از زنان مبتلا به HG علائم کل بارداری خود را تجربه می کنند.

برخی از رایج ترین علائم HG عبارتند از:

  • کمبود آب بدن
  • از دست دادن اشتها
  • احساس سبکی یا سرگیجه
  • احساس حالت تهوع تقریباً مداوم
  • استفراغ بیش از سه یا چهار بار در روز
  • از دست دادن بیش از 5 درصد از وزن بدن به دلیل حالت تهوع یا استفراغ

تقریباً همه خانم ها در دوران بارداری خود درجاتی از بیماری صبحگاهی را تجربه می کنند. تهوع صبحگاهی حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری است. علی رغم نام، بیماری صبح فقط به صبح محدود نمی شود. در هر زمان ممکن است رخ دهد.

برخی از عواملی که می توانند خطر ابتلا به HG را افزایش دهند، عبارتند از:

  • چند قلوزایی
  • اولین بارداری
  • اضافه وزن داشتن
  • داشتن سابقه HG در خانواده خود

محققان کالج امپریال لندن در این مورد گزارش دادند: که زنان مبتلا به هایپرمیسیس گراویداروم (HG) به احتمال زیاد افسردگی را در حین و بعد از بارداری تجربه می کنند. هایپرمیسیس گراویداروم نوع شدید حالت تهوع در مراحل اولیه بارداری است. بین 0.5 تا 2 درصد زنان باردار HG را تجربه می کنند.

خطر ویار شدید بارداری و خطر افسردگی

ویار شدید بارداری و خطر افسردگی | پزشکت

در یک کارآزمایی بالینی بر روی بیش از 200 زن، محققان دریافتند کسانی که علائم HG را نشان می دهند بیشتر دچار افسردگی می شوند.

حدود نیمی از این افراد در طول دوران بارداری افسردگی را تجربه کرده اند، در حالی که 29 درصد پس از بارداری هم علائم افسردگی را داشته اند. در میان کسانی که در طول دوران بارداری خود هیچ علائمی از بیماری شدید صبحگاهی را نشان ندادند، فقط 6 درصد در دوران بارداری افسرده بودند، در حالی که 7 درصد پس از بارداری افسردگی را تجربه کردند.

بررسی ها نشان می دهد که زنان مبتلا به بیماری شدید صبحگاهی تقریبا هشت برابر بیشتر دچار افسردگی قبل از زایمان و چهار برابر بیشتر دچار افسردگی پس از زایمان می شوند. نتایج این بررسی ها نشان می دهد که زنان باید در طول دوران بارداری خود از یک سیستم حمایتی قوی برای سلامت روان برخوردار باشند.

تاثیر شرایط دوران بارداری در روند زایمان

ویار شدید بارداری و خطر افسردگی | پزشکت

دکتر جنیفر وو، OB-GYN در بیمارستان لنوکس هیل، در شهر نیویورک در این باره می گوید: تجربه یک زن در دوران بارداری اغلب می تواند دوره پس از زایمان او را هم تحت تاثیر قرار دهد.

به نظر می رسد بارداری سخت می تواند منجر به یک زایمان سخت هم شود؛ اما با این حال بسیاری از زنان از این بحران عبور می کنند. آنها در طول دوران بارداری استراحت خوبی دارند، رژیم غذایی مناسبی را رعایت می کنند و خوب می خوابند. حتی پس از زایمان به خوبی با وضعیت خودشان کنار می آیند؛ اما افزایش فشار خون در دوران بارداری و بارداری دشوار می تواند منجر به بروز عوارض جدی تر در بعد از زایمان شود.

خطر بروز افسردگی پس از زایمان

ویار شدید بارداری و خطر افسردگی | پزشکت

محققان معتقدند که افسردگی، امری کاملا طبیعی و شایع است. افسردگی 15 تا 25 درصد زنان را در طول بارداری یا دوره پس از زایمان تحت تأثیر قرار می دهد. البته تشخیص همه بیماران مبتلا به افسردگی سخت است؛ زیرا بسیاری از زنان سعی می کنند این احساسات خودشان را پنهان کنند و از قضاوت اطرافیان خودشان می ترسند.

افسردگی اغلب انگ و پنهان است که می تواند مشکلات پیچیده ای را ایجاد کند؛ اما با تشخیص زودهنگام و درمان به موقع می توان از بروز عوارض آن جلوگیری کرد.

علائم افسردگی پس از زایمان

علائم و نشانه‌های افسردگی پس از زایمان متفاوت است و می‌تواند از خفیف تا شدید باشد. علائم افسردگی پس از زایمان مشابه مواردی است که بطور معمول در هنگام افسردگی اتفاق می افتد. این موارد شامل مشکل در خواب‌، تغییر اشتها‌، خستگی بیش از حد‌، کاهش میل جنسی و تغییرات مکرر در خلق و خو است. با این حال‌، این علائم با علائم دیگر افسردگی عمده همراه است‌.

علائم افسردگی خفیف

نوسانات خلقی، اضطراب، غمگینی، تحریک‌پذیری، احساس غرق شدن، گریه کردن، مشکلات اشتها، مشکل خواب

علائم افسردگی پس از زایمان‌
  • ناامیدی‌
  • گریه بیش از حد‌
  • مشکل در مراقبت از کودک
  • نگرانی از انجام وظایف مادری‌
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی
  • تحریک پذیری شدید و عصبانیت
  • بی خوابی یا خوابیدن بیش از حد‌
  • خستگی زیاد یا از بین رفتن انرژی‌
  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودک
  • بی‌قراری‌، اضطراب شدید و حملات هراس‌
  • کاهش ارتباط عاطفی با خانواده و دوستان‌
  • خلق و خوی افسرده یا نوسانات شدید خلقی‌
  • کاهش توانایی در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری‌
  • احساس بی ارزشی‌، شرم‌، گناه یا عدم کفایت‌
  • از دست دادن اشتها یا خوردن خیلی بیشتر از حد معمول‌
  • کاهش علاقه و لذت در فعالیت هایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید.

زنان باردار به دنبال درمان افسردگی باشند.

ویار شدید بارداری و خطر افسردگی | پزشکت

کارشناسان معتقدند: اگر ما بتوانیم مشكلات زنان در دوران بارداری و نوزادان آنها را پیش بینی کرده و زودتر آنها را برطرف كنیم، به طور حتم وضعیت سلامتی زنان بعد از بارداری بهتر خواهد بود. خانم ها در دوران بعد از بارداری اگر علائمی از افسردگی پس از زایمان دارند، در معرض خطر بیشتری از عوارض احتمالی قرار می گیرند. در حالی که افسردگی پس از زایمان درمان را می توان با مشاوره و احتمالا دارو درمان کرد.

درمان این بیماری در مراحل اولیه، روند افسردگی را خفیف تر می کند. افسردگی پس از زایمان یکی از مواردی است که در صورت عدم درمان، می تواند عوارض بسیار بدی داشته باشد.

زنان باردار و همسران آنها، دوستان یا سایر اطرافیان بیمار باید علائم افسردگی را تشخیص دهند. حتی در صورت بروز و مشاهده علائم حتما بیمار را برای درمان افسردگی به مشاور و یا پزشک معرفی کنند. افسردگی بعد از زایمان نیاز به درمان دارد؛ اما درصد کمی از بیماران به داروی واقعی برای افسردگی احتیاج دارند.

بسیاری از زنان، وقتی باردار می شوند، انتظار ابتلا به بیماری صبحگاهی را دارند. زنان در دوران بارداری باید در مورد احساسات و علائم خود با پزشک مشورت کنند. چون در برخی مواقع ممکن است آنها به فشار خون شدی مبتلا شوند که عواقب خیلی بدی دارد. در این شرایط حتی امکان دارد بیمار نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشد.

نقش مردان در پیشگیری از افسردگی پس از زایمان

زنان باردار می توانند به راحتی احساس خود را با همسر خود در میان بگذارند و در صورت بروز علائم افسردگی از آنها کمک بگیرند. مردها در این شرایط باید به حرف ها و صحبت های همسران خود گوش کنند. نقش مردان در دوران بارداری زنان بسیار اهمیت دارد و آنها باید از همسر خود کاملا مراقبت و حمایت کنند.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/severe-morning-sickness-during-pregnancy-linked-to-depression-what-you-can-do

https://www.healthline.com/health/hyperemesis-gravidarum

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز