لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟

درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟ بیشتر مردم با ویار و حالت تهوع حاملگی آشنا هستند. ویار، خوشایند نیست و می تواند در بارداری بوجود آید. داروهای ضد تهوع معمولاً برای تسکین آن استفاده می شود. متأسفانه، چنین داروهایی می توانند عوارض جانبی منفی از جمله خواب آلودگی داشته باشند. تهوع و استفراغ بارداری (NVP)، كه به آن بیماری صبحگاهی گفته می شود، در بیش از 50٪ از زنان باردار احتمالاً رخ می دهد. اگر چه به آن بیماری صبحگاهی گفته می شود اما زنان بارداری ممکن است آن را در هر ساعت از شبانه روز تجربه کند. برای اکثر زنان، علائم معمولی در حدود هفته چهارم نشان داده شده و تا هفته شانزدهم برطرف می شود. در موارد نادر، ممکن است شدید شود و به وضعیتی معروف به hyperemesis gravidarum تبدیل شود.

داروهایی که توسط پزشک معالج و داروهای خانگی تجویز شده اند می توانند تا حدودی ویار حاملگی و حالت تهوع را تسکین دهند. در این مقاله ما سعی کردیم راهکارهای ساده و درمان های خانگی استفراغ و حالت تهوع در دوران بارداری را مورد بررسی قرار دهید.

شاید راه های برای پیشگیری از تهوع و استفراغ در بارداری وجود نداشته باشند اما می توان با رعایت برخی راهکارها و داروهای خانگی بتوان تا حدودی آن کنترل کنید. برخی از این راهکارها، عبارتند از:

مصرف کافی آب و هیدراته ماندن

درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟ | پزشکت

مرتبا آب مصرف کنید. آب به جایگزینی مایعات از دست رفته و کاهش دوره های مکرر حالت تهوع کمک می کند. هنگامی که بعد از استفراغ احساس تشنگی می کنید، یک بار با جرعه کوچک و بیش از نیمی از فنجان آب میل کنید.

زیره

دانه زیره دارای خواص ضد میکروبی است که ممکن است به تسکین حالت تهوع کمک کند. همچنین تصور می شود که هضم غذا را کاهش می دهد و می تواند به کاهش حالت تهوع ناشی از سوء هاضمه یا پرخوری کمک کند. شما می توانید مقداری دانه زیره را جویده یا آن را به شکل چای میل کنید.

جوانه گندم

یک قاشق چایخوری جوانه گندم را در شیر گرم حل کرده و بعد از یک ساعت آن را میل کنید. اعتقاد بر این است که این مخلوط بیماری صبحگاهی را کاهش می دهد. اما ممکن است منجر به بروز خطر واکنش های آلرژیک شود.

آب برنج

آب برنج، یکی از قدیمی ترین راه حل های تهوع، استفراغ و اسهال است. آب برنج خاصیت تسکین دهنده دارد و می تواند در از بین بردن بیماری صبحگاهی موثر باشد.

سرکه سیب

سرکه سیب به احتمال زیاد اسیدهای معده را خنثی کرده و تعادل pH بدن را حفظ می کند و می تواند در مهار حالت تهوع و استفراغ موثر باشد. بهتر است یک قاشق چایخوری سرکه سیب را صبح ها با آب گرم و عسل مخلوط کرده و مصرف کنید.

زنجبیل

درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟ | پزشکت

سلامت بانوان

دوز روزانه زنجبیل ممکن است در شرایط مختلف، از جمله در دوران بارداری و بعد از شیمی درمانی یا یک عمل جراحی، جایگزین موثری برای داروهای ضد تهوع باشد.

زنجبیل به تسکین حالت تهوع کمک می کند. بهتر است آن را به شکل زنجبیل کامل (خرد شده یا آب میوه ای) به عنوان یک جویدنی و نوشیدنی میل کنید. یک مطالعه بالینی نشان داده است که مصرف روزانه 1000 میلی گرم زنجبیل به شکل کپسول می تواند در کاهش حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری مؤثر باشد مصرف  زنجبیل برای بیشتر افراد بی خطر است. با این وجود، اگر مستعد فشار خون پایین یا قند خون پایین هستید، یا اگر رقیق کننده خون می خورید، ممکن است لازم باشد میزان مصرف زنجبیل را محدود کنید.

آرام سازی یا ریلاکسیشن

آرام سازی یا ریلاکسیشن ممکن است به تسکین حالت تهوع کمک کند. یکی از تکنیک هایی که مردم برای دستیابی به این اثر استفاده کرده اند به عنوان آرامش پیشرونده عضله (PMR) شناخته می شود. زنان باردار می توانند برای رسیدن به آرامش جسمی و روحی، عضلات خود را به صورت مداوم تنش داده و شل کنند. یک بررسی اخیر نشان داد که PMR یک روش مؤثر برای کاهش شدت حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی هم می باشد.

نعناع

بررسی ها نشان داده که نوشیدن چای نعناع یا مکیدن آب نبات نعناع تأثیر ضد تهوع دارد. بو کردن روغن نعناع در هنگام شروع حالت تهوع ممکن است به کاهش علائم شما کمک کند؛ اما اطلاعات کمی در مورد ایمنی در مصرف روغن نعناع وجود دارد. به همین دلیل، قبل از نتیجه گیری های قوی، مطالعات بیشتری در مورد قرص های نعناع مورد نیاز است.

روغن بابونه

ماساژ درمانی با روغن بابونه ممکن است به عنوان یک راهکار به استفراغ و تهوع در بارداری کمک کند. از چای بابونه نیز برای تسکین بیماری صبحگاهی استفاده می شود. اما کارآیی آن از نظر علمی مشخص نیست.

ویتامین B6

درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟ | پزشکت

چند بررسی تأثیر ویتامین B6 در کاهش حالت تهوع و استفراغ را نشان داده اند. مکمل های ویتامین B6 به عنوان یک درمان اولیه برای تهوع تجویز می شود. غذاهای سرشار از ویتامین B6 مانند غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب، محصولات بدون چربی، گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، مرغ، آجیل و دانه‌ها را بخورید.

طب سوزنی

روش های درمانی جایگزین مانند طب سوزنی می تواند به عنوان یک راهکار برای استفراغ و تهوع در بارداری موثر باشد. اعمال فشار بر روی یک نقطه خاص ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. مطالعات گزارش کرده اند که تحریک نقطه ممکن است شدت و دفعات استفراغ را در دوران بارداری کاهش دهد. این نقطه در حدود سه عرض انگشت در زیر مچ دست در قسمت جلوی داخلی بین رگ ها قرار دارد.

لیمو

بوی مرکبات مانند لیمو تازه خرد شده ممکن است به کاهش حالت تهوع در زنان باردار کمک کند. در یک مطالعه، به گروهی از 100 زن باردار دستور داده شد كه به محض احساس تهوع، اسانس لیمو یا بادام را استنشاق كنند. در پایان مطالعه 4 روزه، زنانی که از لیمو برای تسکین حالت تهوع خود استفاده کرده بودند تا 9٪ علائم کمتری را گزارش دادند. خرد کردن یک لیمو یا به سادگی خراشیدن پوست آن ممکن است به همان اندازه تاثیر داشته باشد؛ زیرا به آزاد شدن روغن های اساسی آن در هوا کمک می کند.

یک اسانس لیمو ممکن است یک گزینه عملی برای استفاده آن در هنگام دور بودن از خانه باشد. هر وقت احساس حالت تهوع کردید، بهتر است مقداری روغن ضروری لیمو گرفته شده در دستمال را استنشاق کنید. یک مطالعه بالینی تأثیر عطر و بوی لیمو را در کاهش تهوع و استفراغ نشان داده است. نوشیدن آب لیمو نیز هم می تواند به عنوان یک راهکار برای استفراغ و تهوع در بارداری موثر باشد. شما می توانید مقداری عسل، شکر یا نمک را برای طعم دادن به آب لیمو اضافه کرده و آن را میل کنید.

نفس عمیق

نفس کشیدن آرام و عمیق نیز می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. در یک مطالعه، محققان تلاش کردند تا مشخص کنند کدام رایحه آروماتراپی در کاهش تهوع به دنبال جراحی مؤثر هستند. آنها به شرکت کنندگان دستور دادند در حالی که در معرض رایحه های مختلف هستند به آرامی از طریق بینی نفس بکشند و سه بار از دهان بازدم کنند. همه شرکت کنندگان کاهش حالت تهوع گزارش کردند. محققان معتقدند که رایحه درمانی و تنفس کنترل شده هر دو به طور مستقل حالت تهوع را تسکین می دهند.

ماست

ماست پروبیوتیک ممکن است به تنظیم دستگاه گوارش کمک کند. ویتامین B12 موجود در ماست احتمالاً در دوران بارداری احساس تهوع را کاهش می دهد. برای تسکین حالت تهوع بهتر است میوه های تازه را به ماست اضافه کنید.

کیوی

کیوی به عنوان یکی از راه های درمانی برای کنترل تهوع و استفراغ در بارداری می تواند حالت تهوع را کاهش دهد. می توانید اسموتی تهیه کنید که با مخلوط کیوی، موز و زغال اخته با یک عسل درست شده باشد.

عطر میخک

عطر میخک باعث تسکین احساس تهوع در معده می شود. بر همین اساس می توند یک گل میخک را جویده یا چند تا آن ها بجوشانید و آنها را با عسل میل کنید. چای میخک نیز ممکن است به عنوان یکی از راه های درمانی برای کنترل تهوع و استفراغ در بارداری تاثیر زیادی داشته باشد.

خوردن میان وعده

درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟ | پزشکت

داشتن میان وعده قبل از خوابیدن می تواند به عنوان یکی از راه های درمانی برای کنترل تهوع و استفراغ در بارداری موثر باشد. میان وعده هایی با چربی کم، پروتئین و خشک مصرف کنید. به جای غذاهای تند، پرچرب و بیش از حد شیرین، می توانید کراکر، پرتقال، آجیل، غلات یا نان تست را میل کنید.

دانه رازیانه

اعتقاد بر این است که جویدن رازیانه یا دانه های آن باعث تسکین حالت تهوع می شوند. همچنین می توانید با خیساندن دانه‌های رازیانه در یک فنجان آب گرم، چای رازیانه درست کرده و برای طعم بهتر آن عسل را اضافه کنید و صبح آن را میل کنید.

کلم بروکلی

مقدار اسید فولیک در بروکلی ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. سوپ بروکلی تهیه شده با زنجبیل، نعناع و یک فلفل قرمز می تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از حالت تهوع در بارداری داشته باشد.

آبگوشت با آب سبزیجات

آبگوشت با آب سبزیجات را فراموش نکنید زیرا این نوشیدنی گرم ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد.

سیب

برخی ها معتقدند که فیبر موجود در سیب در کاهش بیماری صبحگاهی تاثیر زیادی دارد.

آجیل

پروتئین و چربی موجود در آجیل به احتمال زیاد حالت تهوع و اسفراغ در بارداری را تسکین می دهد. آنها همچنین به راحتی هضم می شوند و به سرعت انرژی از دست رفته را دوباره برمی گردانند.

برگ تمشک

چای گیاهی ساخته شده از برگ تمشک خشک ممکن است برای تسکین حالت تهوع موثر باشد. یک قاشق چایخوری برگ خشک شده را در یک فنجان آب گرم اضافه کنید. اجازه دهید ته نشین شود و بعد آن را صاف کنید. بهتر است صبح بعد از بیدار شدن از خواب آن را بنوشید.

سبزیجات نشاسته ای

سبزیجات نشاسته ای احتمالاً باعث کاهش حالت تهوع و تسکین بیماری صبحگاهی می شوند. بهتر است سیب زمینی آب پز، شلغم یا کدو تنبل زمستانی را به عنوان سوپ یا پخته شده مصرف کنید.

دارچین

دارچین خواص آنتی بیوتیکی دارد و مشخص شده است که باعث کاهش حالت تهوع و آرامش بخش معده می شود. بهتر است آن را به شکل چای دارچین یا آب دارچین میل کنید.

 پیاز

پیاز حاوی گوگرد است و آب آن می تواند معده را تسکین دهد، در نتیجه حالت تهوع را کاهش می دهد. آب پیاز تازه را تهیه کرده و آن را با آب زنجبیل یا آب هویج مخلوط کرده و آن را با تکه های سیب های کوچک مصرف کنید.

زمان ضرورت مراجعه به پزشک برای ویار حاملگی

درمان های خانگی برای ویار حاملگی کدامند؟ | پزشکت

زنان باردار بهتر است در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنند:

  • تپش قلب
  • ادرار کم و یا تیره
  • درد شکمی یا لگنی
  • کاهش وزن ناگهانی
  • حالت تهوع و استفراغ شدید
  • سرگیجه در هنگام ایستادن
  • نمی توانید بیش از 12 ساعت مواد غذایی یا مایعات نگه دارید.

بیماری صبحگاهی در دوران بارداری طبیعی است و ممکن است کودک شما را تحت تأثیر قرار ندهد و در طولانی مدت تاثیر زیادی بر شما نداشته باشد.. مصرف برخی از داروهای خانگی، مانند موارد ذکر شده می توانند به عنوان راهکارهای برای کنترل حالت تهوع و استفراغ در بارداری موثر باشند. با این وجود همیشه بهتر است که قبل از امتحان کردن هر یک از این داروهای گیاهی یا داروهای جایگزین برای تهوع و استفراغ با پزشک خود مشورت کنید.

منابع:

https://www.momjunction.com/articles/causes-vomiting-pregnancy-17-remedies-keep-bay_0075698/

https://www.healthline.com/nutrition/nausea-remedies#The-Bottom-Line

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز