لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان | پزشکت

فهرست مطالب

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


داشتن مهارت های اجتماعی در کودکان بسیار مهم است. مهارت های اجتماعی به آنها کمک می کند تا بعدها برای زندگی خود آماده شوند. بکار بستن راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان باعث می شود که کودکان بتوانند، تا دوران بلوغ  را که همراه با سردرگمی، تحریک پذیری و بدخلقی هست، با آرامش طی کنند. ضعیف بودن مهارت های اجتماعی از سنین نوجوانی مشخص می شود. مهارت های ضعیف اجتماعی در بعضی مواقع ممکن است به صورت خشم یا افسردگی بروز کند. کودکانی که فاقد مهارت های اجتماعی مناسب هستند، معمولاً در حفظ روابط معنادار در بزرگسالی مشکل دارند.

بنابراین، کمک به نوجوانان در یادگیری مهارت های اجتماعی مناسب بسیار مهم است. والدین در این زمینه نقش حیاتی داشته و می توانند با تشویق نوجوانان خود برای شرکت در فعالیت های اجتماعی، کارهای زیادی انجام دهند.

10 فعالیت برای افزایش مهارت های اجتماعی در نوجوانان

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان | پزشکت

تئاتر

تئاتر فعالیت خوبی برای ملاقات با افراد جدید و گسترش افق دید نوجوانان است. تئاتر می تواند به کودک خجالتی کمک کند تا در یک فضای خلاقانه رشد کند و به یک کودک اجتماعی تبدیل شود. باید نوجوان خود را به شرکت در نمایش های مدرسه تشویق کنید.

اردوهای تابستانی

اردوهای تابستانی با بسیاری از فعالیت های سرگرم کننده برای کودکان در هر سنی مناسب است. یک اردوگاه مناسب برای نوجوان خود پیدا کنید. اردوگاه ها مکان های عالی برای یافتن دوستان جدید و تعامل با غریبه ها هستند. اردوهای یک روزه یا آخر هفته برای نوجوانانی که فاقد مهارت های اجتماعی هستند اهمیت زیادی دارد. یک روز تعامل با افراد جدید و مشارکت در فعالیت های اجتماعی مختلف می تواند حتی به بچه های خجالتی در یادگیری مهارت های مورد نیاز برای تعاملات مناسب اجتماعی کمک کند. گزینه های زیادی برای اردوها مانند نمایش، موسیقی، ورزش، علوم و غیره وجود دارد.

فعالیت های داوطلبانه

انجام کارهای داوطلبانه، فعالیتی عالی برای بچه ها در هر گروه سنی است. فرزند خود را برای شرکت در کارهای داوطلبانه در مدرسه و محیط های اجتماعی دیگر تشویق کنید. فرزند شما همچنین می تواند مهارت های مفید را به بچه های کوچکتر آموزش داده یا برای آنها کتاب بخواند. به فرزندان خود کمک کنید تا بفهمند چگونه با انجام کارهای داوطلبانه می توانند به دوستان، همسایه ها یا جامعه کمک کنند. نوجوان شما با شرکت در کارهای داوطلبانه می تواند ضمن کمک به دیگران، مهارت های اجتماعی خود را نیز ارتقا دهد.

مشارکت ورزشی

دلایل زیادی وجود دارد که باعث اهمیت ورزش در زندگی می شود. فراتر از سرگرمی، چیزهای زیادی وجود دارد که مردم می توانند از ورزش یاد بگیرند. نوجوانان می توانند ارزش کار تیمی، سازماندهی، رهبری، انگیزه، تناسب اندام و حمایت از یکدیگر را از طریق ورزش یاد بگیرند. همه این ویژگی ها برای شخصیت سازی و افزایش مهارت های اجتماعی بسیار مناسب هستند.

کلاس های هنری

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان | پزشکت

استعدادهای هنری نوجوان خود را پرورش بدهید. با ثبت نام فرزند نوجوان خود در کلاسهای هنری، به رشد مهارتهای اجتماعی در فرزند خود کمک کنید. به این ترتیب نوجوان شما علاوه بر تعامل با مربیان و دانش آموزان، مجالی برای شکوفایی خلاقیت خود نیز خواهد داشت. شرکت در این فعالیت ها به بچه های خجالتی کمک می کند تا نظرات خود را بهتر بیان کنند. نوجوانان خود را تشویق کنید در کلاس هنری یا صنایع دستی ثبت نام کنند. کلاس های نقاشی، طراحی، سفالگری، مجسمه سازی و فعالیت های مشابه به نوجوانان کمک می کند تا خود را به شیوه ای بهتر به دیگران ابراز کنند.

تماشای برنامه های زنده تلویزیونی

تماشای برنامه های زنده تلویزیون در کنار اعضای خانواده یا دوستان می تواند تجربه شگفت انگیزی برای نوجوان شما باشد. بازی های قهرمانی، رسیتال موسیقی، فوتبال، مشاعره و … رویدادهای زنده ای هستند که نوجوانان می توانند در یک محیط جمعی تماشا کنند. آنها در میان جمعیت، می توانند تیم محبوب خود را تشویق کنند. این کار باعث تخلیه احساسات نوجوانان، تعامل با غریبه ها و همچنین افزایش مهارت های اجتماعی آنها می شود.

بولینگ، اسکیت روی یخ یا سایر ورزش های مفرح

یک شب تفریح ​​در بولینگ، اسکیت روی یخ یا سایر ورزش های مفرح را برای نوجوان خود برنامه ریزی کنید. این فعالیت ها می تواندن در افزایش رشد مهارت های اجتماعی نوجوانان بسیار مناسب باشند. فرزند نوجوان شما در حال تماشای دیگران اسکیت بازی می کند. این فعالیت به او کمک می کند تا مهارت های اجتماعی خود را پرورش دهد.

جشن تولد گرفتن

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان | پزشکت

مراسم تولد شادی را برای نوجوان خود ترتیب دهید. برای تولد فرزند نوجوان خود همه اعضای خانواده را دعوت کنید. جشن تولد خاطره های زیبایی را در ذهن فرزند شما شکل می دهد. بچه ها می توانند در مراسم تولد با همسالان خود دوست شده و به بازی و تفریح بپردازند.

سفرهای آموزشی

فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید که بتواند مهارتهای اجتماعی فرزند شما را بهتر کند. نوجوان خود را همراهی کنید تا بتواند از شهرهای مختلف بازدید کند. او را تشویق کنید که تمام موزه ها را کاوش کند. با مراجعه به کتابفروشی ها برای فرزند خود کتاب های تاریخی تهیه کنید. این کار باعث می شود علاقه و استعدادهای خود را بیشتر کشف کند.

سفرهای آموزشی نه تنها یک روش عالی برای کمک به نوجوانان در کشف علایق خود است، بلکه فرصت های کافی برای تعامل با افراد جدید را نیز فراهم می کند. شرکت در جلسات پرسش و پاسخ یک سخنرانی برای افزایش مهارت های اجتماعی کودکان خجالتی بسیار موثر است. نوجوان خود را تشویق کنید تا با راهنمای تور موزه صحبت کند. انجام این فعالیت ها باعث می شود فرزند نوجوان شما بتواند بر خجالتی بودن خود غلبه کند.

رفتن به مهمانی ها

شب نشینی در طی یک مهمانی یا یک رویداد خانوادگی روشی مناسب برای کمک به نوجوانان در گفتگو با دیگران است. بازی با همسالان می تواند این مهمانی ها را برای فرزند شما هیجان انگیزتر کند. تعامل نوجوانان با همسالان خود به آنها کمک می کند تا مهارت های اجتماعی خود را افزایش دهند.

افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان پیش دبستانی

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان | پزشکت

کودک شما در مورد ارتباط و رفتار خوب به راهنمایی مناسب نیاز دارد. بازی های گروهی در مهد کودک ها می توانند به رشد مهارت های اجتماعی کودکان کمک کنند.

اتیکت چشم روی پیشانی

بچه ها را به گروه های دو نفره تقسیم کنید. سپس یک برچسب چشم روی پیشانی یکی از بچه ها قرار دهید. کودک دیگر را تشویق کنید که به برچسب نگاه کند. اگر بازیکن پلک بزند بازی را می بازد. سپس جای دو کودک با هم عوض می شود و بازی ادامه پیدا می کند. این یکی از فعالیتهای سرگرم کننده مهارتهای اجتماعی برای کودکان است.

گسترش دایره کلمات

یک وسیله مانند وسایل آشپزخانه را در دستان کودک قرار دهید. به کودک بگویید با به نگاه کردن به آن جسم نظرش را درباره آن بگوید. او باید شئی را به چیزی تشبیه کند. مثلا یک جام خالی می تواند در نظر کودک یک کلاه مهمانی باشد. این بازی باعث رشد واژگان و مهارت های قصه گویی در کودکان خواهد شد.

ساخت اشیاء کاغذی

یک میز همراه با قیچی و چند عدد مقوا در اختیار کودک قرار دهید. حالا از کودک بخواهید با استفاده از مقوا اشکالی شبیه چنگال، قاشق، لیوان و… درست کند.

بازی تقلید

این بازی برای نوزادان و کودکان شیرخوار مناسب است. در این بازی از نوزاد بخواهید کارهای شما را تقلید کند. مثلا پیشانی خود را لمس کنید و به او بگویید که همین کار را انجام دهد. همچنین این بازی را می توانید با کشیدن گوش های خود انجام دهید.

 مهاجم فضایی

به کودک خود بگویید تا تصاویر موجودات بیگانه کارتونی را رنگ آمیزی کند. حالا به او کمک کنید تا آنها را از کاغذ برش دهد. تصاویر بیگانه را به چوب های بستنی بچسبانید.

تهیه گزارش

چند عدد کارت و یک عدد خودکار تهیه کنید. سوالات ساده ای را روی کارت ها بنویسید مانند “غذای مورد علاقه شما چیست؟”  از بچه ها بخواهید در یک دایره بنشینند. حالا کارت ها را بین بچه ها بگردانید و به هر یک از آنها بگویید که سوال را بخوانند. حالا به بچه ها بگویید که سوالات را از یکدیگر بپرسند و پاسخ ها را بشنوند.

این بازی مهارت گوش دادن را در کودکان تقویت می کند و به بچه ها اجازه می دهد تا در مورد دوستان خود بیشتر بدانند.

مهارت های تلفنی

یک مقوا و تعدادی برچسب شماره در اختیار کودک قرار دهید. مقوا را به شکل مستطیل کوچک برش دهید و چسباندن شماره ها بر روی آن یک موبایل تهیه کنید. سپس شماره تلفن خود را به کودکتان بدهید و به او بگویید که شماره گرفتن را تمرین کند. می توانید شماره های اضطراری را نیز به او بیاموزید.

وقتی فرزندتان شماره تلفن شما را می گیرد از طریق تلفن با او صحبت کنید. مکالمه را درست مانند مکالمه با بزرگسالان دیگر انجام دهید. از این طریق می توانید مهارت های ارتباطی و راه های تعامل تلفنی با دیگران را به فرزند خود بیاموزید.

تاب بازی

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان | پزشکت

کودک خود را برای تاب بازی به یک پارک عمومی ببرید. روبروی کودک بایستید. هنگام عقب و جلو رفتن کودک بر روی تاب با او تماس چشمی برقرار کنید.

این فعالیت به کودک کمک می کند تا تمرکز خود را به سمت شما معطوف کند. ایستادن شما در مقابل کودک باعث شادی و آرامش بیشتر کودک خواهد شد.

مجسمه شدن

این یکی از بهترین فعالیت های اجتماعی برای نوجوانان است تا مهارت های تیمی خود را بهبود ببخشند.

بچه ها را در اتاق، سالن یا باغ جمع کنید. یک نفر از بچه ها را جدا کنید. سپس از کودکان دیگر بخواهید در یک صف بایستند. حالا بچه ها باید مانند مجسمه ها بی حرکت بایستند. نفر دیگر باید سعی کند بچه هایی که در صف ایستاده اند را بخنداند. اولین بچه ای که می خندد باید از صف خارج شود. و بازی به همین ترتیب ادامه می یابد.

 احساس شادی

کلمات مربوط به احساسات را روی برگه های کوچک یادداشت کنید. همه ورقه های کاغذ را در یک کاسه بریزید. حالا از بچه ها بخواهید که یک کاغذ را انتخاب کنند و احساسی که روی آن نوشته شده را بازی کنند. بچه های دیگر باید حدس بزنند بازیکن سعی در نشان دادن چه احساسی دارد. به بچه ها بیاموزید که در این بازی نباید صحبت کنند. همچنین آنها نمی توانند احساسات را با استفاده از چهره نشان بدهند. آنها باید احساسات را با زبان بدن بیان کنند.

 داستان سرایی بداهه

مهارت های اجتماعی ممکن است در بعضی از کودکان به خصوص کودکان استثنایی به تأخیر بیفتد. این یکی از فعالیت های افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان مبتلا به اوتیسم است.

چند تصویر مختلف را بر روی زمین قرار دهید. اکنون به کودکان بگویید که در مورد تصاویر روی زمین یک داستان بگویند. به اولین کودک بگویید که کارت را بردارد و داستان خود را شروع کند. او آزاد است که داستان را به هر جهتی که دوست دارد ببرد.

تهیه کولاژ

راهکارهای افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان | پزشکت

این بازی با افزایش مهارت های اجتماعی به رشد و پیشرفت شخصی دانش آموزان دوره راهنمایی کمک می کند.

ابتدا با فرزندان خود در مورد رفتارهای خوب و بد صحبت کنید. به او بگویید که تفاوت های جزئی بین خوش اخلاقی و بد اخلاقی وجود دارد. به عنوان سلام کردن به بزرگترها به صورت ایستاده مودبانه تر از سلام کردن به آنها در حالت نشسته است.

سپس یک مجله در اختیار بچه ها قرار دهید و از آنها بخواهید که در مورد رفتارهای خوب و بد یک کولاژ تهیه کند.

نوارهای کلمه

کلماتی مانند صلح، تمیز، سکوت و بهداشت را بر روی نوارهای کاغذی نوشته و آنها را برش دهید. سپس در مورد قوانین مربوطه مانند حفظ سکوت در کتابخانه، یا تمیز نگه داشتن کمد لباس ها و موارد دیگر با کودکان صحبت کنید.

در ادامه از کودکان بخواهید با توجه به قوانین کاغذها را در جاهای مناسب بچسبانند.

پیدا کردن بادام زمینی

هدف از این بازی پیدا کردن بادام زمینی است. از بچه ها بخواهید در یک دایره بنشینند، دستان خود را پشت سر خود قرار داده و آن را محکم مشت کنند. حالا یکی از بچه ها را از گروه جدا کنید. بچه هایی که در دایره نشسته اند باید بادام زمینی را در دست گرفته و از پشت سر بین خود دست به دست کنند.

همانطور که بادام زمینی در بین دست های بچه ها به اطراف می چرخد​​، همه بچه ها باید با شعر بخوانند: بادام زمینی کجایی؟ سپس کودکی که جدا نشسته باید حدس بزند که بادام زمینی کجا است. باید مرتب از بچه ها سوال کند تا محل واقعی بادام زمینی را پیدا کند. وقتی بادام زمینی پیدا شد، بچه ها باید آواز بخوانند: ما بادام زمینی را پیدا کردیم! و بازی دوباره تکرار می شود.

اسم بازی

بچه ها را وادار کنید که در یک دایره بنشینند و به یکی از آنها یک توپ بدهید. حال از کودکی که توپ دارد بخواهید که نام یکی از بازیکنان دیگر را بیاورد و توپ را به سمت او بچرخاند. گیرنده توپ باید همین کار را تکرار کند. این روند از طریق بازی تکرار می شود.

به طور کلی شما به عنوان والدین، ​​می توانید کارهای زیادی را برای رشد مهارت های اجتماعی در فرزند خود انجام دهید. افزایش مهارت های اجتماعی به کودک انگیزه می دهد و در کمترین زمان کودک خجالتی شما به یک نوجوان مطمئن تبدیل می شود.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/social-skills-activities-for-teens_00352014/

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز