لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

گوش دادن موثر چیست؟

گوش دادن موثر چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

گوش دادن موثر کلید روابط عالی و درک خوب است. گوش دادن موثر راز نجات مشاغل، ازدواج ها و خانواده ها از درگیری است. در جامعه امروزی، بهتر است با تمام قابلیت های ارتباطات پیشرفته، هماهنگ شده و هر زمان که ممکن است واقعاً به یکدیگر گوش فرا دهیم.

در دنیای پیشرفته، پر سرعت و پر استرس امروز، ارتباطات از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا کرده، با این وجود به نظر می رسد که ما هر روز زمان کمتری را به گوش دادن به یکدیگر اختصاص می دهیم. گوش دادن واقعی به یک مهارت تبدیل شده است که در ایجاد روابط، حل مشکلات، اطمینان از درک، حل تعارضات و بهبود دقت کمک می کند. در محل کار، گوش دادن موثر به معنای خطاهای کمتر و اتلاف وقت کمتر است.

آیا در گوش دادن موثر، ارتباط چشمی تاثیری دارد؟

گوش دادن موثر چیست؟ | پزشکت

به یاد داشته باشید، صحبت کردن با کسی که در حال نگاه کردن به گوشی موبایل خودش است، تلویزیون می بیند و یا به پنجره خیره می شود، درست مثل این است که بخواهید به یک هدف متحرک برخورد کنید.

در واقع تماس چشمی نشان می دهد که فرد تا چه میزان به شما توجه می کند؟ شاید اگر آن شخص فرزند شما بود به او می گفتید: وقتی با شما صحبت می کنم به من نگاه کن، اما در مورد یک کارمند، دوست و یا غریبه به راحتی نمی توانید این حرف را بزنید.

در بیشتر فرهنگ های غربی، تماس چشمی یکی از مواد اصلی ارتباط موثر محسوب می شود. میل برای برقراری ارتباط چشمی، افراد را به یکدیگر نزدیک تر می کند. پس یکی از عوامل موثر در گوش دادن موثر، برقراری ارتباط چشمی است.

این نشان می دهد که شما به حرف های طرف مقابل توجه کامل دارید و در واقع به آنچه آنها می گویند، اهمیت می دهید. به هیچ وجه نباید به فعالیت های دیگری مانند پیام کوتاه، خواندن، نوشتن یا خیره شدن به تلویزیون بپردازید. بر روی مکالمه فرد متمرکز باشید و بر همین اساس سر خود را تکان دهید تا نشان دهید متوجه حرف های او هستید.

در گوش دادن موثر، دومین گام بعد از ارتباط چشمی چیست؟

گوش دادن موثر چیست؟ | پزشکت

 اکنون که ارتباط چشمی برقرار کرده اید، آرام باشید. نیازی نیست که به طور مستقیم به طرف مقابل خیره شوید. می توانید هر از چندگاهی به اطراف نگاه کنید و مانند یک فرد عادی به حرکات خودتان ادامه دهید. نکته اصلی و مهم در گوش دادن موثر، توجه است. فرهنگ لغت می گوید که «حضور و توجه» در شخص دیگر به معنای:

  • حضور داشته باشید.
  • به حرف های او توجه کنید.
  • حواس خودتان را جمع کنید.
  • آماده خدمت باشید.

هر عاملی که باعث حواس پرتی شما می شود، مانند فعالیت های پس زمینه ای و سروصدا را از بین ببرید. علاوه بر این، سعی کنید روی لهجه یا شیوه گفتار گوینده تا حدی تمرکز نکنید که باعث حواس پرتی شود. سرانجام، از افکار، احساسات یا تعصبات خود منحرف نشوید.

ذهن آزاد، در گوش دادن موثر چیست؟

ذهن و بدن خود را آرام کنید تا بتوانید اطلاعات را به صورت عینی دریافت کنید. با کشیدن نفس عمیق ذهن خود را از حواس پرتی ها دور کنید. حداقل سه بار دم و بازدم انجام دهید. به سمت گوینده بچرخید و صاف بنشینید تا نشان دهید به حرف های او حضور و توجه دارید. درگیری فیزیکی شما همچنین پیامی را به ذهن شما می فرستد تا روی گوینده تمرکز کنید.

بدون قضاوت طرف مقابل یا انتقاد ذهنی، نسبت به حرف هایی که او به شما می گوید، گوش دهید. اگر در مورد حرف های گوینده احساس نگرانی می کنید، نگرانی خود را بروز دهید و به ادامه حرف های او گوش کنید؛ اما با خود نگویید: خوب، این یک حرکت احمقانه بود. به محض گفتن این حرف، و قضاوت طرف مقابل، تاثیر رفتارهای خود را به خظر انداخته اید. بدون هیچ نتیجه گیری و قضاوتی به حرف های فرد گوش دهید. به یاد داشته باشید که گوینده از زبان برای نشان دادن افکار و احساسات درون مغز خود استفاده می کند. شما نمی توانید افکار و احساسات او را به خوبی شناسایی کنید و تنها با گوش دادن به آن می توانید به آنها برسید.

حرف طرف مقابل را قطع نکنید، چون وقتی حرف های طرف مقابل را قطع کنید او کلام سخن از دستش خارج می شود و شاید از شما بپرسد که آیا می خواهید این گفتگو را خودتان ادامه دهید یا می خواهید حرف های من را بشنوید؟

آیا تصویر سازی ذهن تاثیری بر روی گوش دادن موثر دارد؟

گوش دادن موثر چیست؟ | پزشکت

به ذهن خود اجازه دهید تصوری از حرف های طرف مقابل را ایجاد کند. اگر با حواس کاملاً هوشیار بر روی حرف های طرف مقابل زیاد تمرکز کنید، مغز شما خود شکارهای لازم را انجام خواهد داد. هنگام گوش دادن به کشش های طولانی، کلمات و عبارات کلیدی فرد مقابل توجه کنید و آنها را به خاطر بسپارید. در هنگام گوش دادن زیاد وقت خود را صرف اینکه چه چیزی بگویید، نکنید. فقط به صحبت های طرف مقابل فکر کنید.

سرانجام، روی آنچه گفته می شود تمرکز کنید، حتی اگر باعث خسته شدن شما می شود. اگر افکار شما از بحت پرت می شود، بلافاصله خود را مجبور به تمرکز مجدد کنید.

 «راه حل های» خودتان را تحمیل نکنید.

همیشه به کودکان یاد بدهید که پریدن وسط حرف دیگران، بی ادبی است. به گوینده اجازه دهید حرف خودش را به پایان برساند. یک اشتباه بزرگ این است که قبل از اتمام حرف های طرف مقابل، یک سوال بپرسید یا یک نظر بدهید. این می تواند بسیار نا امیدکننده باشد و باعث شود که فرد حرف های خودش را فراموش کند. وقفه ها، می توانند دیواری بین گوینده و شنونده ایجاد کرده و کوش دادن موفق را دشوار کنند.

 قطع حرف های دیگران و یا همان پریدن وسط حرف های طرف مقابل نشان دهنده این است که:

  • من مهمتر از تو هستم.
  • من وقت ندارم نظر شما را بشنوم.
  • آنچه من باید بگویم جالب تر، دقیق تر یا مرتبط تر است.
  • من واقعاً برایم مهم نیست که شما چه فکر می کنید.
  • این یک مکالمه نیست، یک مسابقه است و من برنده خواهم شد.

همه ما با سرعت های مختلف فکر می کنیم و حرف می زنیم. اگر سریع فکر می کنید و تند حرف می زنید، بهتر است برای برقراری یک ارتباط موثر تر و بهتر سرعت حرف های خود را کنترل کنید و با یک ریتم منظمی حرف بزنید، نه زیاد کند و نه زیاد تند.

هنگام گوش دادن به صحبت های شخصی در مورد مسئله مهم، از پیشنهاد راه حل خودداری کنید. به هر حال بیشتر افراد دوست ندارند نصیحت بشنوند. بسیاری از ما ترجیح می دهیم راه حل های خود را عنوان کنیم؛ اما طرف مقابل دوست دارد حرف های او شنیده شوند. بعد از شنیدن حرف های طرف مقابل برای گفتن ایده ها و نظرات خود، حداقل از فرد اجازه بگیرید و بپرسید، «آیا دوست دارید ایده های من را بشنوید؟»

آیا برای گوش دادن موثر باید از فرد سوال بپرسیم؟

گوش دادن موثر چیست؟ | پزشکت

در هنگام گوش دادن به حرف های طرف مقابل بهتر است، هر قسمتی از حرف های او را که متوجه نمی شوید را با پرسیدن سوالات مفید، منظور فرد را متوجه شوید. اما به جای قطع کردن حرف های طرف مقابل، صبر کنید تا حرف های او تمام شود، بعد به او بگوید من این قسمت حرف های شما را متوجه نشدم، می توانم یک سوال بپرسم.

در گوش دادن موثر چه سوالاتی بپرسیم؟

به خاطر داشته باشید که در هنگام صحبت با دیگران، سوالات بی ربطی نپرسیم که ذهن فرد را از موضوع اصلی منحرف کند و صحبت فرد به سمتی پیش برود که هیچ ارتباطی با موضوع نداشته باشد. در چنین مواقعی سعی کنید فرد را به موضوع اصلی برگردانید.

هنر آینه کاری در گوش دادن موثر چیست؟

شنونده خوب، می داند که چگونه همان انرژی یا احساسات گوینده را منعکس کند. وقتی طرف مقابل لبخند می زنند با لبخند به حرف های او پاسخ دهید و احساسات طرف مقابل را منعکس کنید. در هنگام گوش دادن به حرف های طرف مقابل سعی کنید همراه با احساسات ترس، خوشحالی و یا ناراحتی فرد، احساسات خود را بروز دهید. این احساسات را از طریق حالت های چهره و کلمات خود منتقل می کنید. در این صورت تأثیر شما به عنوان شنونده تضمین می شود.

همدلی، قلب و روح خوب شنیدن و گوش دادن موثر است. برای تجربه همدلی، باید خود را جای شخص مقابل بگذارید و به خود اجازه دهید احساس کنید که اگر در آن لحظه جای فرد بودید چه کاری می کردید. این کار ساده ای نیست. انرژی و تمرکز زیادی لازم دارد.

بازخورد به حرف های طرف مقابل، چیست؟

گوش دادن موثر چیست؟ | پزشکت

یکی از ویژگی های گوش دادن موثر، این است که به حرف های طرف مقابل خود، بازخورد خوبی نشان دهید؛ اما بازخورد یعنی چه؟

به احساسات طرف مقابل جواب دهید و سعی کنید به طرف مقابل این را بفهمانید که حرف ها و احساسات او را متوجه می شوید.  اگر احساسات گوینده پنهان یا نامشخص است، گاهی اوقات محتوای پیام را به صورت پیش فرض بیان کنید. یا فقط سر تکان دهید و درک خود را از طریق حالت های مناسب صورت و گاه به گاه «هومم» یا «اوه» نشان دهید. بهترین ایده این است که به گوینده ثابت کنید که به حرف های او گوش می دهید.

در موقعیت های کاری، صرف نظر از اینکه در محل کار یا خانه هستید، همیشه دستورالعمل ها و پیام ها را دوباره تنظیم کنید تا مطمئن شوید که به درستی آنها را درک کرده اید.

نشانه های غیرکلامی در گوش دادن موثر چیست؟

گوش دادن موثر چیست؟ | پزشکت

اکثر ارتباطات مستقیم، احتمالا غیر کلامی است. در این شرایط بدون اینکه طرف مقابل ما حرفی بزند، بتوانیم اطلاعات زیادی را از رفتار و حرکات او به دست آوریم. حتی می توانیم از میزان صدا و سرعت صدای فرد مقابل اطلاعات زیادی را متوجه شویم. با توجه به تماس چهره به چهره و توجه به حرکات چشم، لب، تکان خوردن شانه ها، ابراز بی حوصلگی یا خوشحالی زیاد سعی کنید رفتار های غیرکلامی طرف مقابل را تشخیص دهید. اینها سرنخ هایی است که نمی توانید آنها را نادیده بگیرید.

هنگام گوش دادن، به یاد داشته باشید که کلمات فقط نیمی از پیام ها را منتقل می کنند. برای شنیدن نیمی دیگر از کلمات و حرف های فرد باید به نشانه های غیرکلامی توجه کنید.

ژورنالینگ، موثرترین راه برای آموزش ذهن شما برای گوش دادن است. حداقل 20-30 دقیقه هر روز در یک جای کاملا ساکت بنشینید. سپس سوالی که در مورد زندگی یا حرفه تان از خودتان بپرسید. بنشینید، گوش دهید و پاسخ خود را روی یک دفتر یادداشت کنید. با این روش به زودی یاد می گیرید که چگونه به افکار درونی خود و دیگران به طور موثر گوش فرا دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز