لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


عدم تحمل الكل بعد از نوشیدن الكل می تواند باعث واكنش فوری و ناراحت كننده شود. شایع ترین علائم و نشانه های عدم تحمل الکل، گرفتگی بینی و ضایعات پوستی است. عدم تحمل الکل ناشی از یک بیماری ژنتیکی است که در آن، بدن نمی تواند الکل را به طور موثر تجزیه کند.

حساسیت به الکل واقعی به ندرت دیده می شود، اما واکنش ها می تواند شدید باشد. آنچه اکثر مردم معتقدند آلرژی به الکل است در واقع، عدم تحمل الکل است. برخی از افراد نسبت به سایر اجزاء تشکیل دهنده نوشیدنی های الکلی نیز حساسیت دارند.

به عنوان مثال، آلرژن های احتمالی در نوشیدنی های الکلی عبارتند از:

  • جو
  • انگور
  • گندم
  • چاودار
  • مخمر

مردم غالباً عدم تحمل الکل را آلرژی به الکل می دانند و بالعکس. افرادی که حساسیت به الکل واقعی دارند باید از نوشیدن الکل به طور کامل خودداری کنند.

علائم عدم تحمل الكل

عدم تحمل الکل | پزشکت

علائم و نشانه های عدم تحمل الکل یا واکنش به مواد تشکیل دهنده یک نوشیدنی الکلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

تنها راه جلوگیری از این واکنشهای ناراحت کننده، جلوگیری از مصرف الکل است.

داشتن عدم تحمل خفیف نسبت به الکل یا چیز دیگری در مشروبات الکلی ممکن است نیازی به مراجعه به پزشک نداشته باشد فقط باید شما مصرف الکل را ترک کنید؛ اما اگر واكنش جدی یا درد شدید دارید، به پزشك خود مراجعه كنید. همچنین اگر فکر می کنید علائم شما مربوط به دارویی است که مصرف می کنید به پزشک مراجعه کنید.

شما هرگز نباید علائم یک واکنش آلرژیک را نادیده بگیرید. در صورت عدم درمان، یک واکنش آلرژیک به سرعت می تواند بدتر شود. در موارد نادر، واکنش های آلرژیک شدید می تواند کشنده باشد.

آلرژی به الکل در هر مرحله از زندگی ممکن است رخ دهد. بروز ناگهانی علائم نیز می تواند ناشی از عدم تحمل تازه ایجاد شده باشد. در موارد نادر، درد پس از نوشیدن الکل ممکن است نشانه ابتلا به لنفوم هوچکین باشد.

علت عدم تحمل الكل

عدم تحمل الکل هنگامی رخ می دهد که بدن شما آنزیم های مناسبی برای تجزیه (سوخت و ساز) سموم موجود در الکل نداشته باشد. عدم تحمل الكل تا حدودی می تواند ژنتیکی باشد و اغلب در آسیایی ها وجود دارد.

سایر ترکیباتی که معمولاً در مشروبات الکلی به ویژه در آبجو یا شراب یافت می شود، می توانند واکنش های تحمل ناپذیری ایجاد کنند، عبارتند از:

  • سولفیت ها یا مواد نگهدارنده دیگر
  • مواد شیمیایی، غلات یا سایر مواد تشکیل دهنده
  • هیستامین، فرعی از فرآورده تخمیر یا دم کردن است.

در بعضی موارد، با ایجاد حساسیت واقعی به دانه های مانند ذرت، گندم یا چاودار یا ماده دیگری در مشروبات الکلی می توان واکنش هایی را ایجاد کرد.

به ندرت، درد شدید بعد از نوشیدن الکل نشانه یک اختلال جدی تر مانند لنفوم هوچکین است. حساسیت به الکل واقعی به ندرت دیده می شود. عدم تحمل الکل شایع تر است.

عوامل خطر عدم تحمل الكل

عوامل خطر برای عدم تحمل الکل یا سایر واکنش ها نسبت به مشروبات الکلی، عبارتند از:

  • داشتن لنفوم هوچکین
  • آلرژی به دانه ها یا مواد غذایی دیگر
  • ابتلا به تب آسم یا یونجه (رینیت آلرژیک)

تشخیص افتراقی حساسیت به الکل و عدم تحمل آن

عدم تحمل الکل | پزشکت

اگر آلرژی به الکل دارید، سیستم ایمنی بدن بیش از حد به الکل واکنش نشان می دهد. در صورت عدم تحمل الكل، دستگاه گوارش شما الكل را بدرستی تجزیه نمی كند. در صورت عدم تحمل هیستامین یا سولفیت ها، ممکن است به برخی از نوشیدنی های الکلی نیز واکنش نشان دهید. در موارد بسیار نادر، واکنش به الکل ممکن است نشانه لنفوم هوچکین باشد.

عدم تحمل الکل

آلدهید دهیدروژناز (ALDH2) آنزیمی است که بدن برای هضم الکل از آن استفاده می کند. این آنزیم الکل را به اسید استیک، یکی از اجزای اصلی سرکه، در کبد تبدیل می کند. برخی از افراد در ژن نوع ALDH2 را دارند. این نوع در مردم نژاد آسیا بیشتر دیده می شود.

اگر این نوع آنزیم را در بدن خود  داشته باشید، باعث می شود بدن ALDH2 کمتری تجزیه کند و مانع از هضم مناسب الکل در بدن می شود. این وضعیت را کمبود ALDH2 می نامند که یک علت شایع عدم تحمل الکل است.

اگر کمبود ALDH2 داشته باشید، ممکن است هنگام نوشیدن الکل، صورت شما قرمز و داغ شود. همچنین علائم دیگری بروز کند مانند:

عدم تحمل هیستامین

هیستامین، یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. همچنین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها به ویژه محصولات تخمیر شده یافت می شود.

به طور معمول بدن شما آنزیمی به نام diamine oxidase)DAO) تولید می کند تا هیستامین را تجزیه کند. اگر بدن به اندازه کافی DAO فعال تولید نمی کند، ممکن است به غذاها و نوشیدنی ها به هیستامین واکنش نشان دهید. علائم عدم تحمل هیستامین شبیه به یک واکنش آلرژیک است. به عنوان مثال، علائم شدید آن شامل قرمزی و خارش پوست، احتقان بینی، تنگی نفس، درد شکم و اسهال است. شراب قرمز تمایل به مقادیر بیشتری از هیستامین نسبت به شراب سفید یا آبجو دارد.

عدم تحمل سولفیت ها

بعضی از افراد نسبت به سولفیت ها عدم تحمل یا حساسیت دارند. این ترکیبات اغلب برای محدود کردن رشد مخمر به آبجو و شراب اضافه می شوند و به عنوان ماده نگهدارنده عمل می کنند. سولفیت های متداول شامل بیسولفیت پتاسیم یا متابولیت سولفات پتاسیم می باشند. دی اکسید گوگرد یکی دیگر از مواد شیمیایی نزدیک به هم است که می تواند در بعضی از افراد واکنش ایجاد کند.

برخی از افراد واکنش های آلرژی مانند سولفیت ها را تجربه می کنند. در صورت ابتلا به آسم برخی از انواع سولفیت ها نیز ممکن است باعث حمله آسم شوند.

شراب سفید نسبت به شراب قرمز و آبجو حاوی مقادیر بیشتری سولفیت است.

لنفوم هوچکین

برخی از مبتلایان به لنفوم هوچکین پس از نوشیدن الکل، درد را تجربه می کنند. لنفوم هوچکین نوعی سرطان است که می تواند بر روی سیستم لنفاوی تأثیر بگذارد. بسیاری از افراد مبتلا به لنفوم هوچکین غدد لنفاوی بزرگ شده دارند. به طور معمول، این غدد لنفاوی دردناک نیستند. اما در موارد نادر، آنها پس از مصرف الکل دردناک می شوند. علت دقیق این پاسخ مشخص نیست.

عوارض عدم تحمل الكل

بسته به علت، عوارض عدم تحمل الکل یا سایر واکنش ها به مشروبات الکلی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • میگرن. نوشیدن الکل احتمالاً در نتیجه هیستامین موجود در برخی از مشروبات الکلی می تواند باعث ابتلا به میگرن در برخی افراد شود، سیستم ایمنی بدن شما همچنین حین واکنش آلرژیک، هیستامین را آزاد می کند.
  • یک واکنش آلرژیک شدید. در موارد نادر، یک واکنش آلرژیک می تواند خطرناک و جدی باشد (واکنش آنافیلاکسی) و نیاز به درمان اورژانسی دارد.

پیشگیری از عدم تحمل الكل

عدم تحمل الکل | پزشکت

متأسفانه، هیچ چیز نمی تواند از واکنش به الکل یا مواد تشکیل دهنده در مشروبات الکلی جلوگیری کند. برای جلوگیری از واکنش، از الکل یا ماده خاصی که باعث واکنش می شود، باید از مصرف الکل جلوگیری کنید.

برچسب های نوشیدنی را بخوانید تا ببینید که آیا آنها حاوی مواد تشکیل دهنده یا افزودنی هایی که باعث ایجاد واکنشی مانند سولفیت ها یا غلات خاصی می شوند، هستند یا نیستند. با این حال، آگاه باشید که برچسب ها ممکن است همه مواد تشکیل دهنده را درج نکنند.

تشخیص عدم تحمل الكل

علاوه بر انجام معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است این آزمایش ها را انجام دهد:

  • تست پوست. یک آزمایش پوستی می تواند حساسیت شما به الکل را تشخیص دهد. در این روش پوست با مقدار کمی از ماده ای که می تواند باعث واکنش شما شود، آغشته می شود. در صورت حساسیت به مواد تشکیل دهنده الکل پوست شما علائمی را بروز می دهد.
  • آزمایش خون. آزمایش خون، می تواند با بررسی میزان آنتی بادی های نوع حساسیت در جریان خون موسوم به آنتی بادی ایمونوگلوبولین E، پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک ماده خاص را اندازه گیری کند. یک نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می شود تا واکنش برخی غذاهای خاص را بررسی کند. با این حال، این آزمایشات همیشه دقیق نیستند.

درمان عدم تحمل الكل

تنها راه جلوگیری از علائم عدم تحمل الکل یا یک واکنش آلرژیک، اجتناب از الکل یا نوشیدنی یا مواد خاص آن است که باعث ایجاد مشکل می شود.

در مورد ترک الکل در منزل اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای یک واکنش جزئی، آنتی هیستامین های بدون نسخه یا نسخه ممکن است به کاهش علائم مانند خارش یا کهیر کمک کنند.

آمادگی برای مراجعه به پزشک

عدم تحمل الکل | پزشکت

اگرچه عدم تحمل الکل معمولاً تا زمانی که مشروبات الکلی ننوشید مشکل جدی را ایجاد نمی کند؛ اما بهتر است در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه شود. برای آمادگی بیشتر هنگام مراجعه به پزشک لیستی از علائم و اطلاعات شخصی خود تمام دارو ها، ویتامین ها و یا مکمل های مصرفی خود تهیه کنید.

برای عدم تحمل الکل، برخی از سؤالاتی که باید از پزشک خود بپرسید عبارتند از:

  • چه درمانی وجود دارد؟
  • به چه تست هایی نیاز دارم؟
  • آیا باید مصرف الکل را ترک کنم؟
  • به نظر شما چه چیزی باعث واکنش من در مورد مشروبات الکلی شده است؟
  • آیا ممکن است هرکدام از داروهای من باعث ایجاد یا بدتر شدن واکنش من به الکل شود؟

پزشک ممکن است برای تشخیص بهتر سوالاتی را از شما بپرسد؟

  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • چه زمانی متوجه واکنشی نسبت به مشروبات الکلی شدید؟
  • چه مدت طول می کشد تا علائم پس از نوشیدن نوشیدنی ظاهر شود؟
  • آیا آلرژی دارید، مانند غذاهای خاص یا گرده ها، گرد و غبار یا سایر مواد موجود در هوا دارید؟
  • چه نوشیدنی ها – آبجو، شراب، نوشیدنی مخلوط یا نوع خاصی از مشروبات الکلی – باعث علائم شما می شوند؟
  • آیا برای واکنش خود داروهای ضد آلرژی بدون نسخه، مانند آنتی هیستامین ها را امتحان کرده اید و اگر چنین است، آیا به شما کمک کردند؟

تا زمان ملاقات پزشک از نوشیدنی یا نوشیدنی هایی که به نظر می رسد باعث واکنش شما شوند، خودداری کنید.

اگر نوشیدنی بنوشید که باعث واکنش خفیفی شود، آنتی هیستامین های بدون نسخه ممکن است به تسکین علائم کمک کنند. با این حال، با بروز یک واکنش شدید پوستی، نبض ضعیف، استفراغ یا مشکل تنفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است یک واکنش آنافیلاکتیک داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز