لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

تست خواب در منزل

تست آپنه خواب در منزل | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تست آپنه خواب در منزل برای تشخیص آپنه خواب انسدادی (OSA) استفاده می شود. آزمایش آپنه خواب در خانه همانطور که از نامش پیداست، دقیقاً به راحتی در منزل شما انجام می شود. از آنجا که خودتان آزمایش را بدون کمک یک تکنسین خواب انجام می دهید، به این آزمایش خواب خانگی “مطالعه خواب بدون مراقبت” نیز گفته می شود.

تقریباً 24 میلیون آمریکایی با آپنه خواب زندگی می کنند. اما آنها حتی نمی دانند که به این وضعیت مبتلا هستند. اگر فکر می کنید با علائم و نشانه های این اختلال خواب روبرو هستید، بهتر است که سریعاً به وضعیت خودتان رسیدگی کنید زیرا عوارض جانبی آپنه خواب انسدادی می تواند برای سلامت کلی شما مضر باشد. پس از مشورت با پزشک، ممکن است آزمایش آپنه خواب در منزل برای شما تجویز شود. بر همین اساس به شما توصیه می کنیم اصول تست خواب در خانه و نتایج احتمالی آن را بیاموزید.

آپنه خواب

آپنه خواب یا قطع تنفس در خواب SLEEP APNEA نوعی، اختلال خواب است که در آن نفس کشیدن به طور مکرر قطع می شود. اگر با صدای بلند خروپف می کنید و یا حتی بعد از یک خواب کامل احساس خستگی می کنید، ممکن است دچار قطع تنفس در خواب شده باشید. علائم آپنه های خواب انسدادی و مرکزی مشابه هستند، گاهی اوقات تشخیص نوع بیماری مشکل است.

شایع ترین علائم آپنه خواب شامل موارد زیر است:

  • خروپف بلند
  • تحریک پذیری
  • قطعی نفس
  • اختلال در خواب
  • سردرد صبحگاهی
  • بیدار شدن با دهان خشک
  • مشکل در تمرکز در بیداری
  • خواب آلودگی بیش از حد در روز (هایپرسومیا)

خروپف با صدای بلند می تواند یک مشکل جدی را نشان دهد. اما همه کسانی که این وضعیت را دارند، خروپف نمی کنند.

آزمایش های آپنه خواب در منزل چیست؟

تست آپنه خواب در منزل | پزشکت

آزمون آپنه خواب در خانه برای تشخیص آپنه خواب انسدادی استفاده می شود. اکثر دستگاه های تست خواب خانگی قابل حمل و تقریباً به اندازه یک گوشی تلفن هستند. دستگاه های مختلفی وجود دارد که برای تکمیل صحیح آزمون خود می توانید از آنها استفاده کنید. از طریق یک متخصص خواب یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه می توانید این دستگاه را بخرید.

هنگامی که شما یک آزمایش آپنه خواب را در منزل خود انجام می دهید، باید اطلاعاتی را در مورد پارامترهای بیولوژیکی خاصی که نتایج تست به شما می دهد، داشته باشید. برخی فاکتورهای اندازه گیری شده در این دستگاه ها، عبارتند از:

  • جریان هوا در بینی و دهان: یک سیم نازک به بینی و دهان شما وصل می شود تا جریان هوا را در طول شب کنترل کند. برخی از سنسورها شبیه یک کانول اکسیژن هستند.
  • نوار های تنفسی: نوارهای کمربند الاستیک که روی سینه و شکم قرار می گیرند، اطلاعات مربوط به وضعیت تنفسی شما جمع آوری می شود.
  • سطح اکسیژن: دستگاهی کوچک و شبیه گیره به نام “پروب انگشت سنج” به نوک انگشت شما متصل می شود و نور قرمز ساطع می کند که در ارزیابی سطح اکسیژن خون هنگام خواب موثر خواهد بود.

روند آزمایشات آپنه خواب در منزل چیست؟

روند آزمایش آپنه خواب در منزل زمانی کاملاً ساده است. فقط باید از نحوه عملکرد آن کاملا آگاه باشید. در حالی که نحوه استفاده و روند به کارگیری هر یک از دستگاه ها با هم دیگر کاملا متفاوت هستند، اما، یک روند کلی وجود دارد که شما به طور معمول می توانید از آن استفاده می کنید. برای سهولت کار می توان روند استفاده کلی از دستگاه آپنه خواب انسدادی را به چند مرحله تقسیم کرد که این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید گزینه تست خواب در خانه برای شما مناسب است یا خیر. اگر چنین باشد، پزشک آزمایش آپنه خواب در منزل را برای شما تجویز می کند. برخی از وب سایت ها کیت تست را به عنوان یک دستگاه بدون نسخه ارائه می دهند. اما شما همیشه باید آن را توسط پزشک خود تأیید کنید. این امر خصوصاً در صورت ابتلا به بیماری های پزشکی دیگر و یا مصرف هرگونه دارویی بیشتر صدق می کند.

مرحله دوم: هنگامی که تست خواب خانه خود را دریافت کردید، زمان آن فرا رسیده است که قبل از خوابیدن شب، تجهیزات را بر روی بدن خود نصب کنید. این تجهیزات شامل کمربند، کانول کوچک بینی و گیره انگشت است.

مرحله سوم: یک تا سه شب با تجهیزات آزمایش خواب در خانه بخوابید تا اطلاعات کافی از وضعیت شما را جمع کنید.

مرحله چهارم: نتایج به دست آمده از دستگاه باید توسط یک تکنسین خواب بارگیری، پردازش و به یک گزارش تبدیل شود. سپس پزشک می تواند این نتایج را بررسی کند.

مزایای تست آپنه خواب در منزل

تست آپنه خواب در منزل | پزشکت

تست آپنه خواب در منزل، در صورت نحوه استفاده درست مزایای زیادی دارد. اما باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این گزینه برای شما مناسب است یا خیر. برخی از مزایایی تست آپنه خواب در منزل، عبارتند از:

  • سهولت انجام تست: آزمایش خواب در خانه راحت ترین گزینه در مورد تست های مطالعه خواب است زیرا می توان آنها را درست در خانه انجام داد. برای انجام دادن سایر آزمایشات مطالعه خواب، مانند پلی سومنوگرافی، شما مجبور هستید تا به یک مرکز خواب بروید و یک شب در آنجا بمانید و تحت نظر باشید. این بررسی ها به تجهیزات بیشتری نیاز دارند و خوابیدن در آزمایشگاه می تواند تا حدودی برای شما ناراحت کننده باشد. آزمایش های آپنه خواب در منزل این دردسر ها را برای شما ندارد.
  • ارزان بودن: از آنجایی که تست آپنه خواب در منزل به تجهیزات کمتری نیاز دارد و احتیاجی به تکنسین خواب ندارد، آزمایش های آپنه خواب در خانه در مقایسه با تست های آزمایشگاهی بسیار مقرون به صرفه و ارزان است. آزمایشات خواب خانگی دستگاه های زیادی را شامل نمی شود. فقط از سه قطعه و تجهیزات ساده با کاربردی آسان دارد که خیلی در بدن شما وارد نمی شوند. اما سایر تست های آزمایشگاهی بیشتر با نوار قلب، EKG، EMG و سایر ابزارهای بیولوژیکی درگیر هستند.

معایب آزمایش های آپنه خواب در منزل

مانند هر روش درمانی پزشکی، این روش معایبی هم دارد. آزمایش های آپنه خواب در خانه دارای نکات مثبت بسیاری است، اما به برخی از معایب آن، عبارتند از:

  • دقت کمتر: وصل سیم های کمتری به شما در هنگام خواب می تواند به معنای اطلاعات کمتری برای تشخیص آپنه خواب باشد. علاوه بر این، این سیم ها ممکن است در طول شب از بدن شما جدا شوند که تا زمانی که یک تکنسین خواب نتایج شما را بررسی نکند، شما متوجه این موضوع نخواهید شد.
  • تشخیص اختصاصی: این تست فقط آزمایش آپنه انسدادی خواب را تشخیص می دهد که توانایی پزشک در تشخیص سایر اختلالات خواب را محدود می کند.

آمادگی برای تست آپنه خواب در منزل

تست آپنه خواب در منزل | پزشکت

قبل از انجام آزمایش خواب در خانه، بهتر است که از قبل برنامه ریزی کرده و یک روال سالم را دنبال کنید تا بتوانید دقیق ترین نتایج را بدست آورید. برای نتیجه گیری بیشتر، می توانید راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

از چرت زدن پرهیز کنید.

برخی از افراد به طور مرتب در طول روز چرت هایی می زنند که این وضعیت احتمالاً بر کیفیت خواب آنها در شب تأثیر می گذارد. اما بهتر است در طول دوره زمانی که آزمایش خواب خانه خود را انجام می دهید، از چرت زدن خودداری کنید تا مطمئن شوید که در صورت لزوم خسته و آماده خواب هستید.

بعد از ناهار از مصرف کافئین خودداری کنید.

تا آنجا که می توانید سعی کنید از مصرف نوشابه یا فنجان قهوه در بعدازظهر صرف نظر کنید زیرا کافئین باعث عصبی شدن شما شده و خواب شما را در طول شب مختل می کند. مصرف کافئین فقط از بعد از ظهر به بعد مهم است. بنابراین اگر می خواهید آن را مصرف کنید بهترین موقع استفاده از آن، صبح است.

چه مدت باید از تجهیزات مطالعه خواب استفاده کنید؟

معمولاً باید برای نتیجه گیری بهتر یک تا دو شب از تجهیزات تست خواب در خانه استفاده کنید. در این بازه زمانی اغلب می توان تشخیص آپنه خواب داد.

آیا آزمایش خواب در خانه ناراحت کننده یا دردناک است؟

خیر، تجهیزات آزمایش خواب در خانه معمولاً توسط برچسب های نوار چسب، الاستیک گاهی به بدن متصل می شوند. در هنگام تنظیم شدن با سنسورهای بدن نباید درد داشته باشید، اما ممکن است ناراحتی جزئی احساس کنید.

تست خواب در منزل بهتر است یا آزمایش پلی سونوگرافی؟

تست آپنه خواب در منزل | پزشکت

هر نوع آزمون و تستی مزایا و معایبی دارد. آزمایش های آپنه خواب در خانه راحت تر بوده و هزینه کمتری دارند، اما آزمایش های پلی سومنوگرافی اطلاعات بیشتری را جمع آوری می کنند و توسط یک تکنسین معتبر خواب انجام می شود.

در صورتی که علائم آپنه خواب داشته باشید، ممکن است پزشک آزمایش خواب خانگی را تجویز کند. چندین مرکز خواب، شرکت های مطالعه خواب در منزل و مشاغل آزمایش خواب خانگی وجود دارد که این تست تشخیصی را ارائه می دهند.

هزینه تست خواب خانگی چقدر است؟

هزینه آزمایش آپنه خواب در منزل و استفاده از تجهیزات خواب متفاوت است. قیمت آن اغلب بین 150 تا 500 دلار است. هزینه معمولاً توسط اکثر شرکت های بیمه تأمین می شود. با این حال، بیمار باید دارای علائمی از اختلال خواب بوده و “نیاز پزشکی” را برای آزمایش آپنه خواب در خانه داشته باشد.

آزمایش های خواب خانگی روشی مناسب و مقرون به صرفه برای تشخیص تشخیص آپنه خواب شما است، بنابراین همین حالا با پزشک خود درمورد اینکه آیا می تواند برای شما مفید باشد یا نه، مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز