لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اضطراب عملکرد جنسی

استرس جنسی | پزشکت

فهرست مطالب

اضطراب عملکرد جنسی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اضطراب عملکرد جنسی و یا استرس جنسی می تواند رابطه بین زوجین را با مشکلات زیادی روبرو کند. بسیاری از افراد دچار اضطراب عملکرد جنسی می شوند. اما خوشبختانه این اضطراب قابل کنترل است. تکنیک های برای درمان اضطراب عملکرد جنسی وجود دارند که افراد می توانند برای لذت بردن از رابطه خود از آنها استفاده کنند.

اضطراب عملکرد جنسی ترس و اضطرابی است که هنگام انجام یک عمل جنسی برای شخص بوجود می آید. این امر بیشتر مردان را تحت تأثیر قرار می دهد؛ زیرا مشکلات جنسی در بین مردان نسبت به زنان شایع تر هستند. برخی از این مشکلات جنسی در مردان شامل اختلال نعوظ، عدم توانایی در به دست آوردن یا حفظ نعوظ می باشد.

پنجاه درصد از مردان بالای 40 سال از اختلال نعوظ رنج می برند. این بیماری در مردان می تواند باعث افزایش اضطراب شود. علاوه بر این، انزال زودرس در مردان می تواند به اضطراب عملکرد جنسی منجر شود. به طور معمول، برای مردان بسیار مهم است که بتوانند همسر خودشان را از نظر جنسی تامین کنند؛ اما زمانی که با مشکلات جنسی روبرو می شوند ممکن است به اضطراب عملکرد جنسی و استرس جنسی دچار شوند.

علائم اضطراب عملکرد جنسی

استرس جنسی | پزشکت

افراد به روش های مختلفی به اضطراب عملکرد جنسی دقیقاً مانند استرس و اضطراب عمومی پاسخ می دهند. اضطراب در عملکرد جنسی می تواند منجر به بروز علائم مختلفی شود، از جمله:

  • انزال زودرس
  • عدم توانایی در ارگاسم
  • عدم علاقه به برقراری رابطه جنسی
  • علائم جسمی اختلال نعوظ شامل نداشتن یا نگه داشتن نعوظ است که در نهایت می تواند منجر به از بین رفتن میل جنسی شود.

علل اضطراب عملکرد جنسی

به طور طبیعی همه دوست دارند در هنگام فعالیت جنسی، عملکرد خوبی داشته باشند، اما افکار منفی در مورد توانایی فرد در جلب رضایت یک شریک زندگی می تواند باعث اضطراب عملکرد جنسی شود. اضطراب می تواند فرد را از لذت بردن از رابطه جنسی محروم کند. بدون شک مردان از بدن یا اندازه آلت تناسلی خود اطلاع دارند. به طور کلی، افکار منفی در مورد شکل ظاهری و حتی آلت تناسلی، ممکن است در اضطراب عملکرد جنسی نیز نقش داشته باشد. همچنین، پول، کار یا عوامل استرس زای مربوط به خانواده می توانند بر وضعیت روانی افراد تأثیر بگذارند و منجر به اضطراب عملکرد شوند.

اضطراب عملکرد جنسی را نادیده نگیرید.

عاقلانه است که اضطراب عملکرد جنسی را نادیده نگیرید. برخی افراد معتقدند که می توانند اضطراب عملکرد جنسی را خودشان درمان کنند. شاید این موضوع تا حدودی درست باشد اما باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که اختلال اضطراب عملکرد و اختلال نعوظ تا حدودی بهم ربط دارند. از طرفی هم مشکلات حاد مانند اختلال نعوظ ممکن است منجر به بروز عوارض جدی تر و بیماری های مزمنی مانند دیابت، بیماری قلبی یا حتی پارکینسون شود. اگر از بیماری اختلال نعوظ رنج می برید، بهتر است که برای رد و یا تایید و تشخیص این اختلالات به پزشک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که زندگی کردن و کنار آمدن با اضطراب می تواند هم منجر به مسائل جسمی و هم روانی شود. وقتی به طور مداوم یک جنگ یا پاسخ پرواز را تجربه می کنید، در اصل دارید عملکرد سیستم ایمنی بدن خود را به خطر می اندازید. در موارد شدید، حتی این شرایط می تواند منجر به بروز حمله قلبی هم شود.

عوارض استرس و اضطراب جنسی

استرس جنسی | پزشکت

اضطراب عملکرد جنسی بدون تشخیص یا درمان مناسب، می تواند به اضطراب اساسی تبدیل شود. حتی ممکن است به دوره های متناوب انزوا، اضطراب و افسردگی پیشرفت کند. اختلال اضطراب عمومی می تواند ماه ها ادامه داشته باشد و علائم زیر را بروز دهد:

  • بی خوابی
  • عدم تمرکز
  • تنش عضلانی
  • تحریک پذیری

اضطراب عملکرد جنسی درمان نشده در نهایت می تواند به یک اختلال وحشت یا هراس تبدیل شود. اختلال هراس به نوبه خود منجر به تپش قلب، احساس خفگی و لرزش بدن می شود. علاوه بر آن واکنش مداوم بدن به استرس با واکنش های شیمیایی جنگ یا گریز می تواند منجر به بروز دوره های از اختلال اضطرابی شود که شما را در طول روز آزار می دهد. در بعضی مواقع وقایع کوچک و به ظاهر ناچیز می تواند بروز این اختلال را تحریک کند.

مدیریت اضطراب عملکرد جنسی

بسیاری از پزشکان با استفاده از دارو اختلال نعوظ را درمان می کنند. اما اگرچه این داروها می توانند به نعوظ کمک کرده و آن را حفظ کنند، اما مصرف آنها ریشه اصلی را درمان نمی کند.

مردانی که اضطراب عملکرد جنسی رنج می برند، می توانند برای مدیریت مشکل خود راهکارهای زیر را در نظر بگیرند:

علت را شناسایی کنید.

بسیاری از مردان در چرخه اضطراب عملکرد گرفتار می شوند. تجربه اختلال نعوظ در برخی موارد یا به صورت موقتی کاملا امری طبیعی است. اما بروز این اختلال در طولانی مدت می تواند منجر به بروز اضطراب در دفعات بعدی رابطه جنسی، شود. مردان در این شرایط نباید تسلیم شوند. داشتن اضطراب در عملکرد جنسی و اختلال نعوظ برای بسیاری از مردان یک امر عادی است. بهتر است به جای اینکه بر روی علائم خود تمرکز کنید، علت اصلی این اختلال را تشخیص دهید. تشخیص اصلی علت می تواند در درمان آن موثر باشد.

ورزش کنید.

محققان معتقدند کمبود ورزش بدنی می تواند علائم اختلال نعوظ را تشدید کند. بین اضطراب عملکرد و ورزش بدنی رابطه ای وجود دارد. ورزش منظم به مدت 20 تا 30 دقیقه چند بار در هفته برای کاهش میزان استرس مفید شناخته شده است.

افزودن تمرینات کگل می تواند در تسکین علائم ناشی از اختلال نعوظ موثر. این تمرینات لگنی باعث تقویت عضله ای می شود که در طول نعوظ خون را به آلت تناسلی پمپاژ می کند.

مدیتیشن را امتحان کنید.

مدیتیشن باعث ایجاد تمرکز و آرامش در شما می شود. هدف از مراقبه هدایت شده، بهبود علائم عاطفی، روانی و جسمی و رفع استرس است. مدیتیشن هدایت شده می تواند فقط چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد.

از مشاور کمک بگیرید.

استرس جنسی | پزشکت

بدون شک، اضطراب عملکرد جنسی بر روابط بین زوجین تأثیر منفی می گذارد. مشاوره زوجین نوعی روان درمانی است که می تواند برای کسانی که اضطراب عملکرد را تجربه می کنند، موثر باشد. در طول مشاوره، یک درمانگر به کسانی که در یک رابطه عاشقانه هستند کمک می کند تا دید مثبتی از روابط خود داشته باشند. می تواند در حل تعارضاتی که ممکن است ناشی از اضطراب عملکرد جنسی باشد، به شما کمک می کند. شما به راحتی می توانید با نصب برنامه پزشکت با مشاورین حرفه ای و با تجربه در زمینه های جنسی در ارتباط باشید. خدمات مشاوره ای پزشکت به صورت مشاوره آنلاین، صوتی و تصویری در یک بستری کاملا امن و محرمانه ارائه می شود. پس هیچ نگرانی در مورد عنوان کردن مشکلات جنسی خود نداشته باشید.

سکس درمانی

سکس درمانی عملی است که بر کمک به زوجینی که دارای مشکلات جنسی هستند، تمرکز دارد. سکس درمانی یک ابزار قدرتمند برای زوج هایی است که می خواهند یک رابطه صمیمی و قوی با هم داشته باشند. وظیفه اصلی یک درمانگر جنسی این است که بدون هیچ گونه قضاوتس به صحبت های هر فرد در رابطه گوش می کند و راهکارهای لازم را ارائه می دهد در ابتدا ممکن است بحث در مورد اضطراب عملکرد و اختلال نعوظ برای شما ناخوشایند باشد. اما به این نکته توجه داشته باشید که برای پیشگیری از بروز عوارض هر گونه مشکل جنسی در دراز مدت، ارزش این را دارد که برای درمان مشکل خود اقدام کنید. هر گونه مشکلات جنسی می تواند به طلاق عاطفی و حتی طلاق واقعی منجر شود.

روی فعالیت خود تمرکز کنید.

به طور طبیعی مردان با اضطراب عملکرد جنسی ممکن است خودشان را به دلیل رابطه های جنسی ناموفق سرزنش کنند. شاید در مورد رفتارها ویا عکس العمل شریک زندگی شان در حین رابطه جنسی احساس نگرانی کنند؛ اما بهتر است به جای تجزیه و تحلیل هر رویداد جنسی، ذهن خود را بر روی تجربیات حسی متمرکز کنید. با تمرکز بر احساسات و آنچه که میبینید و احساس می کنید می توانید از بروز اضطراب در عملکرد جلوگیری کنید. اگر می خواهید لذت حسی خود را افزایش داده و اضطراب خود را کاهش دهید، از نور شمع و موسیقی عاشقانه وایجاد یک محیط مناسب در هنگام برقراری رابطه جنسی خود استفاده کنید.

استرس را مدیریت کنید.

استرس جنسی | پزشکت

اگر با استرس زیادی زندگی می کنید، کل سلامتی شما در معرض خطر جدی قرار دارد. استرس باعث ایجاد تعادل عاطفی و سلامت جسمی می شود و توانایی شما برای تفکر سالم، عملکرد مثبت و لذت بردن از زندگی را مختل می کند و شما عملا نمی توانید درست تصمیم بگیرید، عملکرد مثبتی داشته باشید و از زندگی خود هیچ لذتی نمی برید. از طرف دیگر، مدیریت استرس مؤثر، به شما کمک می کند استرس موجود در زندگی خود را نابود کنید و از بین ببرید، بنابراین می توانید شادتر، سالم تر و موفق تر باشید.

هدف نهایی مدیریت استرس، داشتن زندگی متعادل است که شما بتوانید با گذشت زمان برای کار، روابط اجتماعی، آرامش، تفریح و مقاومت در برابر فشار و تحمل چالش ها تعادل ایجاد کنید. اما مدیریت استرس برای افراد مختلف، متفاوت می باشد. به همین دلیل مهم است که خودتان مدیریت استرس را یاد بگیرید و بدانید چه چیزی برای شما مهم تر و با ارزش تر است.

به خاطر داشته باشید که کاهش و مدیریت استرس برای غلبه بر اضطراب عملکرد جنسی بسیار مهم است. اولین قدم یادگیری برای مدیریت اسرتس، کنترل نفس است. یک مکان آرام و راحت پیدا کنید که بتوانید استرس و اضطراب را کنار بگذارید. به تدریج از طریق بینی نفس بکشید، در حالی که ریه ها با هوا پر شوند. هنگامی که شکم شما به اندازه کافی منبسط شد، به آرامی نفس خود را از طریق دهان بازدم کنید.

تکنیک های زیر را می توان با تمرکز نفس ترکیب کرد:
  • مراقبه ذهن آگاهی
  • یوگا، تای چی و چی گونگ
  • شل شدن عضلانی پیشرونده

اگر با رعایت تمام تکنیک های گفته شده باز هم اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنید به دنبال درمان و مشورت با یک پزشک و یا روان شناس باشید. خدمات مشاوره آنلاین پزشکت، یک راهکاری کاملا مقرون به صرفه و قابل دسترس است که در طول 24 ساعت شبانه روز می توانید از طریق آن با روان شناسان و متخصصان در 39 زمینه پزشکی در ارتباط باشید.

منبع:

https://www.regain.us/advice/anxiety/how-to-cure-performance-anxiety-and-put-an-end-to-sexual-stress/

[advisers limit=3 online =true skill=”11 10″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز